Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont dat?
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 05 mar, 2009 12:46
- Regio: - kies een regio
Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont dat?
Hallo allemaal,
na lange tijd meldt ik me weer een keer.
Het gaat over de Saab 99 T2 uit 1980 van mijn ouders. Kenteken is FS-30-PP, kleur is metallic groen.
Na het overlijden van mijn vader heeft deze lang opgeslagen gestaan (droog, ca. 8 jaar). Het idee is/was deze ooit weer mooi op te knappen en de auto in de familie te houden.
Mijn zoon heeft dit nu opgepakt, maar hij krijgt advies dat na een zo lange stilstand het weer in orde maken eigenlijk niet meer loont, zaken als Turbo en remleidingen zouden vervangen moeten worden. Omdat hij als student geen oneindig budget heeft, moet hij nu serieus overwegen of dit wel een haalbare kaart gaat worden.
Het gaat om 1 van de eerste Turbo's in Nederland (afgifte eerste kenteken februari 1980). Tellerstand is ergens achter in de 290 duizend km. Bij het uitrijden van de stalling een paar weken geleden deed de motor het goed, maar hij heeft sindsdien niet veel gerold.
Volgens een eerste schatting moet er het volgende aan gebeuren:
- twee nieuwe banden
- nieuwe remklauwen, zitten vast
- remleidingen vervangen
- brandstofpomp
- filters en olie
- waarschijnlijk een nieuwe turbo, ivm roest in de lagers zou deze binnen 100 km vastlopen?
- bij de wielophanging voor een stuk inlassen
- Interieur is nog redelijk in orde, de bestuurderstoel heeft een scheur in de zitting, en de zitting is ook afgebladderd
In het algemeen is de carrosserie nog goed en strak. De kokerbalken zouden nog goed genoeg zijn voor de APK (maar waarschijnlijk moeten ze wel een keer in de toekomst aangepakt worden)
Ik heb eigenlijk twee vragen:
1) wat is jullie eerlijke oordeel over de zinvolheid van het weer rijklaarmaken van een auto na zo lange stilstand? Wat is een realistisch budget als je weinig zelf kunt doen?
2) mocht mijn zoon besluiten om het niet op te pakken, wat is dan een realistische waarde van dit voertuig, en is er iemand die hier een goede bestemming voor heeft?
Ik ga straks een aantal foto's maken, die zal ik ook hier uploaden.
Alvast heel erg bedankt voor jullie meningen hierin
Huub
na lange tijd meldt ik me weer een keer.
Het gaat over de Saab 99 T2 uit 1980 van mijn ouders. Kenteken is FS-30-PP, kleur is metallic groen.
Na het overlijden van mijn vader heeft deze lang opgeslagen gestaan (droog, ca. 8 jaar). Het idee is/was deze ooit weer mooi op te knappen en de auto in de familie te houden.
Mijn zoon heeft dit nu opgepakt, maar hij krijgt advies dat na een zo lange stilstand het weer in orde maken eigenlijk niet meer loont, zaken als Turbo en remleidingen zouden vervangen moeten worden. Omdat hij als student geen oneindig budget heeft, moet hij nu serieus overwegen of dit wel een haalbare kaart gaat worden.
Het gaat om 1 van de eerste Turbo's in Nederland (afgifte eerste kenteken februari 1980). Tellerstand is ergens achter in de 290 duizend km. Bij het uitrijden van de stalling een paar weken geleden deed de motor het goed, maar hij heeft sindsdien niet veel gerold.
Volgens een eerste schatting moet er het volgende aan gebeuren:
- twee nieuwe banden
- nieuwe remklauwen, zitten vast
- remleidingen vervangen
- brandstofpomp
- filters en olie
- waarschijnlijk een nieuwe turbo, ivm roest in de lagers zou deze binnen 100 km vastlopen?
- bij de wielophanging voor een stuk inlassen
- Interieur is nog redelijk in orde, de bestuurderstoel heeft een scheur in de zitting, en de zitting is ook afgebladderd
In het algemeen is de carrosserie nog goed en strak. De kokerbalken zouden nog goed genoeg zijn voor de APK (maar waarschijnlijk moeten ze wel een keer in de toekomst aangepakt worden)
Ik heb eigenlijk twee vragen:
1) wat is jullie eerlijke oordeel over de zinvolheid van het weer rijklaarmaken van een auto na zo lange stilstand? Wat is een realistisch budget als je weinig zelf kunt doen?
2) mocht mijn zoon besluiten om het niet op te pakken, wat is dan een realistische waarde van dit voertuig, en is er iemand die hier een goede bestemming voor heeft?
Ik ga straks een aantal foto's maken, die zal ik ook hier uploaden.
Alvast heel erg bedankt voor jullie meningen hierin
Huub
- DaVinz
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12238
- Lid geworden op: wo 22 jun, 2005 19:43
- Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
Een snelle reactie ... Hell yeah dat het gaat lonen. Uitgebreidere antwoorden krijg je vast snel.
9-3 Vector cabrio ‘09 RHD | 900NG SE T '97| 900 16T cabrio '86| 900 Turbo LUX '83| Sonett III '73
RIP: 9³ LPT '01| 9-5 2.0t Estate '00| 900NG '98| 900'87| 900 i'87| 900 i'85| 99 GL '83 (mam)| 99 Turbo '80|
RIP: 9³ LPT '01| 9-5 2.0t Estate '00| 900NG '98| 900'87| 900 i'87| 900 i'85| 99 GL '83 (mam)| 99 Turbo '80|
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 3117
- Lid geworden op: za 18 okt, 2008 15:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
Natuurlijk loont dit. Iconische auto, en helemaal origineel NL, en daarnaast emotioneel veel waarde als in de familie.
Doen!
Ben benieuwd naar de foto's.
Doen!
Ben benieuwd naar de foto's.
- S@@bman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 13086
- Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
Eén van de eerste turbo's? Je bedoelt één van de laatsten?
Dat kan ik me haast niet voorstellen, maar afgezien daarvan zou ik niet twijfelen en de auto gewoon restaureren,
desnoods gespreid over enkele jaren.
Op die manier spreidt je ook de kosten.
Dat kan ik me haast niet voorstellen, maar afgezien daarvan zou ik niet twijfelen en de auto gewoon restaureren,
desnoods gespreid over enkele jaren.
Op die manier spreidt je ook de kosten.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
Van wie komt dat advies dat het niet meer loont
Na 8 jaar stilstand zijn 2 nieuwe banden hoogstwaarschijnlijk niet genoeg (voor APK), controleer ook de rubberen leidingen op uitdroging. Raam-, deur- en kleprubbers eerst maar eens dik in de vaseline zetten.
Een aantal klussen zijn met goede documentatie en het juiste gereedschap best zelf te doen. Gezien het sentiment bij de auto zou het ook een mooi vader&zoon-project kunnen zijn.
Afhankelijk van waar jullie wonen is er vast wel een SAAB-specialist waar je gedegen advies kunt krijgen.
Na 8 jaar stilstand zijn 2 nieuwe banden hoogstwaarschijnlijk niet genoeg (voor APK), controleer ook de rubberen leidingen op uitdroging. Raam-, deur- en kleprubbers eerst maar eens dik in de vaseline zetten.
Een aantal klussen zijn met goede documentatie en het juiste gereedschap best zelf te doen. Gezien het sentiment bij de auto zou het ook een mooi vader&zoon-project kunnen zijn.
Afhankelijk van waar jullie wonen is er vast wel een SAAB-specialist waar je gedegen advies kunt krijgen.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 05 mar, 2009 12:46
- Regio: - kies een regio
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
Hallo Saabman,S@@bman schreef:Eén van de eerste turbo's? Je bedoelt één van de laatsten?
Dat kan ik me haast niet voorstellen, maar afgezien daarvan zou ik niet twijfelen en de auto gewoon restaureren,
desnoods gespreid over enkele jaren.
Op die manier spreidt je ook de kosten.
dank voor jouw antwoord, ik had altijd begrepen dat de 2-deurs Turbo in 1979 pas begon (en deze auto is in 79 geproduceerd). Bedoel jij dat er na 80 geen 2-deurs turbo's meer gemaakt zijn?
Groeten,
Huub
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 05 mar, 2009 12:46
- Regio: - kies een regio
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
Hallo Funky Dude,Funky Dude schreef:Van wie komt dat advies dat het niet meer loont
Na 8 jaar stilstand zijn 2 nieuwe banden hoogstwaarschijnlijk niet genoeg (voor APK), controleer ook de rubberen leidingen op uitdroging. Raam-, deur- en kleprubbers eerst maar eens dik in de vaseline zetten.
Een aantal klussen zijn met goede documentatie en het juiste gereedschap best zelf te doen. Gezien het sentiment bij de auto zou het ook een mooi vader&zoon-project kunnen zijn.
Afhankelijk van waar jullie wonen is er vast wel een SAAB-specialist waar je gedegen advies kunt krijgen.
Ik geef toe dat het heel verlokkend is, maar ik heb zelf niet veel tijd, en zoon zit op kamers, dus weinig thuis.
Wij wonen in Noordlimburg, buurt van Venray, wat is een goede specialist of Saab-enthousiast waar ik advies zou kunnen krijgen, of zelfs aan de auto zou kunnen werken?
Groeten,
Huub
- S@@bman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 13086
- Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
De 99 turbo's zijn inderdaad maar gemaakt t.e.m. 1980.
Er zijn in Nederlands Limburg wel enkele fanatici die je kunnen helpen.
Ik zal je een paar adressen sturen via pb.
Er zijn in Nederlands Limburg wel enkele fanatici die je kunnen helpen.
Ik zal je een paar adressen sturen via pb.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
- Style&Co
- Moderator + Donateur
- Berichten: 15639
- Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
dat loont beslist niet meer. Je valt in het ene in het andere. Ik kom de auto wel ophalen bij jullie
live your dreams
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
Niet direct in de buurt maar wel een specialist http://www.saabworld.nl/
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Rijklaar maken Saab 99 Turbo uit '80 na opslag, loont da
Style&Co schreef:dat loont beslist niet meer. Je valt in het ene in het andere. Ik kom de auto wel ophalen bij jullie
Shit, style is me net voor, zou zeggen niet aan beginnen, voor €500 kom ik hem wel halen
Als je er wel aan gaat beginnen, denk dan goed na hoe je dat gaat doen. Kom eens naar een meeting en praat eens met kenners.
Zet hem eens ergens op een brug en bekijk de boel eens goed, met iemand die er echt verstand van heeft
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee