Omzetten naar lpg

1967-1984
Ericjan1971
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 aug, 2016 20:00
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Omzetten naar lpg

Bericht door Ericjan1971 » ma 29 aug, 2016 2:32

Ik ben een nieuweling in het saab-gebeuren en hoor positieve dingen over de onverwoestbare motoren. Nou vraag ik me dus af of ik mijn 99-je ook zonder meer op lpg kan laten rijden. En uiteraard wat er dan eventueel wel moet gebeuren dan natuurlijk als dat niet kan
Dit had ik jaren eerder moeten doen

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 922
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door ROSIER » ma 29 aug, 2016 7:08

Welkom Eric Jan!

Ik kan je op lpg vlak niet echt raden maar dat moet zeker kunnen volgens mij. De mijne heeft in het verleden wel lpg gehad, er waren nog sporen zoals een vulpunt aanwezig.... Ik ben wel benieuwd naar jouw 99. Ik zie dat je in zuid-holland woont, is de najaarsmeeting op 30 oktober iets voor jou?

Groet,

Rosier
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 9-3 2004 Cabriolet Esspresso Black 2.0t
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood
SAAB 99 1.700 1970 Mellanblå
SAAB 99 1.850 1971 Mellanblå
SAAB 96 V4 1976 Orkidévit
SAAB 96 V4 1975 Smaragdgrön

Ericjan1971
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 aug, 2016 20:00
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door Ericjan1971 » wo 31 aug, 2016 8:40

Ik ga zeker kijken of de najaarsmeeting gaat lukken! Mijn 99 is niet heel bijzonder, maar wel erg goed onderhouden. De lak is wat dof en hij heeft wat putjes hier en daar. Verder zijn er nog wel wat kleine technische dingetjes, maar dat geeft me weer wat te doen de komende maanden. :)
Dit had ik jaren eerder moeten doen

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 922
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door ROSIER » wo 31 aug, 2016 9:28

Het leuke van de meet is dat het niet gaat om de (goede) staat van de auto's maar om het enthousiasme van de eigenaren... :wink:
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 9-3 2004 Cabriolet Esspresso Black 2.0t
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood
SAAB 99 1.700 1970 Mellanblå
SAAB 99 1.850 1971 Mellanblå
SAAB 96 V4 1976 Orkidévit
SAAB 96 V4 1975 Smaragdgrön

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13085
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Kies een regio:

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door S@@bman » wo 31 aug, 2016 20:36

Het beste is een H-motor (na '82) op LPG, vanwege de geharde klepzittingen.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 9-3 Estate 2007

re5sa
Geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 30 nov, 2015 13:52
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door re5sa » do 01 sep, 2016 7:55

Hallo Eric Jan

Ik heb een Saab 99 uit 1975 op lpg, heb er inmiddels 5000 km mee gereden.
Hij rijdt nu beter dan op benzine. Koude start geen probleem en geen "gepruts" met de choke.
Problemen met de kleppen lijken me ook een kwestie van rijstijl
Renault 6 1970
Saab 99 1975

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13085
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Kies een regio:

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door S@@bman » do 01 sep, 2016 9:43

Ik werd even op de vingers getikt en terecht.
Pas toen de bovenliggende startmotor verscheen bij het H-blok, waren de klepzittingen gehard.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 9-3 Estate 2007

Gebruikersavatar
holtwark
Geregistreerd lid
Berichten: 76
Lid geworden op: za 13 dec, 2008 0:19
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door holtwark » do 01 sep, 2016 22:36

hallo

rij sinds 1996 Saab 99
Zowel B als H motor .( BH motor )
Geen enkel probleem
heel belangrijk is dat gas inbouw geschiedt door een deskundige en ervaren persoon
ook zonder ruige rijstijl ga je na 70- 90.000 km de problemen krijgen met het kleppen stellen.
Een voor deze motoren aangepaste cylinderkop heb ik onlangs nog weten te vinden voor 125 euro
Heel veel saabjes zijn om bel. techn. redenen terug gebracht naar benzine
Ook een "gewone cyl . kop van een altijd op benzine gelopen saab 99 is makkelijk voor weinig geld te vinden.
( ook weer goed voor vele 10k. kilometers,
Verbruik op gas 1 op 10 a 11. Vermogens verlies te verwaarlozen........

Gewoon doen dus

Groet, Jan Saab

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13420
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door turbopilot » vr 02 sep, 2016 7:20

Een auto op benzine die rijdt, een auto op gas die glijdt.


Hiero een 99 als daily met bijna 600K op lpg, heb er met een stuk of 5 op lpg ( nog uit het belastingvoordeel tijdperk)
Moet je MRB betalen, Bij meer dan 500 km in de maand ben je op lpg voordeliger uit.
(Tank nu weer voor € 0,42/ liter :wow: )

Let even op welke inhoud vd tank je pakt ivm gewicht ( kan net € 10 per maand schelen)
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5776
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door reiernumans » vr 02 sep, 2016 9:40

turbopilot schreef: Moet je MRB betalen, Bij meer dan 500 km in de maand ben je op lpg voordeliger uit.
(Tank nu weer voor € 0,42/ liter :wow: )

Let even op welke inhoud vd tank je pakt ivm gewicht ( kan net € 10 per maand schelen)
Hè? Als je vergelijkt tussen 120/jaar betalen en LPG rijden? Volgens mij moest ik ruim 1000km/maand gaan rijden om er winst op te maken toen ik aan het rekenen sloeg.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13420
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door turbopilot » vr 02 sep, 2016 22:12

Geen idee of ik ergens verkeerd heb zitten rekenen, ik hoor het graag

Om te beginnen kun je met €120 regeling niet het hele jaar rijden -3 mnd,
Verder rij ik op lpg voor ongeveer €0,05 per km op benzine is dit al gauw €0,15

Bij 530 km is het verschil dus €53 en dat is ongeveer wat je meer moet betalen aan mrb op lpg
Gewicht 99 op lpg 1125kg
Lpg €94 mnd
Benzine € 41 mnd

Wil je een heel jaar rijden en Ga je uit van jouw situatie , dan moet met mrb (€120 + 3 X €41 ) =€ 234 rekenen
€1128. - €243 = €885 verschil in mrb
Dit is met een prijsverschil van €0,10 tussen lpg en benzine ca 737 km / mnd

Maar dat gaat ook niet helemaal op, want daar komen de kosten van een 2e auto voor 3 maanden bij, in gunstige geval bij een oude knakenbak zonder reparatie met €40 verzekering en € 20 APK :D

Als bekijkt dat je het hele jaar met 1 99 wilt rijden, dus de keus van de auto staat vast :wink:
12 X €94 = €1128 voor lpg op mrb
12 X €41 = €493 voor benzine op mrb
Verschil is dan per jaar €635 aan mrb,
de brandstof is ongeveer bij verbruik van 1 op 10 ca €0,10 goedkoper dus 6350 km
6350/12 = 529 km /mnd

Of anders
€41 + 53 liter X €1,50 liter benzine = €120 = 530km
€94 + 53 liter X €0,50 liter gas = €120 = 530 km

Gaat niet helemaal op natuurlijk, want met een lpg auto ga je sneller ergens heen en rij je vermoedelijk meer km / jaar
Aan de andere kant, je komt nog eens ergens en ik tank zo ongeveer 3500 liter lpg. / jaar
De benzine die ik tank is voor de lol en gaat in de turbo's en de jeep :D
Grasmaaien doe ik al minder, want ik krijg ongelofelijke jeuk als ik een volle jerrycan op moet halen voor de zitmaaier.


Overigens zijn er 2 inmiddels al weer 40+ Op lpg, daar kun je het hele jaar mee rijden en mag je er ook Rotterdam en Utrecht mee in :wow:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
joy
Donateur 2015
Donateur 2015
Berichten: 639
Lid geworden op: vr 24 okt, 2003 1:19
Regio: Kies een regio:

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door joy » vr 02 sep, 2016 23:32

Turbopilot, je berekening klopt niet helemaal, de €120.00 regeling geld niet voor LPG en diesel auto`s, je betaald op LPG altijd het voltarief

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13420
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door turbopilot » za 03 sep, 2016 8:35

Dat klopt,
maar Reier heeft zijn berekening gemaakt op basis van benzine blijven rijden met de €120 regeling of ombouw van een €120 mrb Saab 99 naar lpg en dan het volle pond betalen.

Dan is het verschil in het aantal km die je moet rijden voor breakeven veel groter, alleen je moet dan wel eerlijk zijn en 3 maanden extra rekenen voor MRB met een andere auto, je wilt immers een heel jaar rijden :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

re5sa
Geregistreerd lid
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 30 nov, 2015 13:52
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door re5sa » di 06 sep, 2016 8:36

De bovenstaande berekeningen zijn natuurlijk reuze interessant, maar gaan voorbij aan de beginvraag!
Nou vraag ik me dus af of ik mijn 99-je ook zonder meer op lpg kan laten rijden. En uiteraard wat er dan eventueel wel moet gebeuren dan natuurlijk als dat niet kan
Renault 6 1970
Saab 99 1975

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 17633
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: Zweden
Contacteer:

Re: Omzetten naar lpg

Bericht door jelger » di 06 sep, 2016 9:58

Mooie wiskunde, en of die op de komma klopt is niet zo relevant. Wat wel relevant is, is dat het grosso modo klopt.

Een Saab 99 kan je prima op LPG rijden. Met een B-motor (t/m81), maar ook de eerste versie van het H-blok zoals S@@bman zegt, zit je aan geregeld kleppen stellen, tenzij je je kop naar een motoren revisie bedrijf brengt en er geharde klepzetels in laat zetten. Dit heb ik eens bij gelegenheid gedaan, en dat was een verademing. Je bent snel geneigd als je veel rijdt het controlemoment te vergeten, en dan sluipt het er al snel in dat je een keer te laat bent. Als je niet veel gaat rijden, dan lijkt het me niet een heel belangrijk iets, maar wel iets om mee te nemen als je de kop toch al gaat wegbrengen (voor bv vlakken of iets anders).

Behalve het (eventuele) gepruts met kleppen stellen zijn er geen bezwaren. Rijdt gewoon goed op lpg, en is makkelijk in te bouwen zonder speciale trucs. Kan ook veel hebben als de instellingen niet ideaal zijn (door verloop ofzo). In algemeenheid is het wel zo dat de warmtehuishouding (beter) op orde moet zijn doordat LPG een warmere verbranding is, maar dat geldt voor elke klassieker op LPG zou ik denken. Je loopt sneller tegen de limiet aan als slijtages van radiator, thermostaatkleppen etc intreden. Vaak wordt een wat lagere thermostaat temperatuur gemonteerd.

Zelf ervaring met diverse 99's: uit 1983 en 1984, een 90 uit 1987, en een 99 CombiCoupe uit 1975. Met de laatste ruim 200.000 km weggetikt.

Afbeelding
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11 | 900 T8 M83
Historie: 9-5 2.3t M02|99LE Wagonback M75|9000 CD M97|99TM3 CC M76|99GLE M76|900i16 2.1 M91|96V4 M75|96V4 M74|99L M74 RHD|900i 2dr M84|99GL M84|90 M87|900T8 2dr M86|900T8 M84 USA 4dr|99GL Special M83

Plaats reactie