CO te hoog

1967-1984
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swedespeed
Geregistreerd lid
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 22 mar, 2010 22:34
Regio: NL - Provincie Gelderland

CO te hoog

Bericht door Swedespeed » wo 30 mar, 2016 18:59

Bij de nieuwe saab 99 van mijn vriendinnetje moet het gas eruit. Ik heb geprobeerd af te stellen met de carburateur die erop zat. maar co gaat ver voorbij de 10%. Daarna hebben we een andere carb geregeld wie niet op gas zou hebben gelopen. Helaas zat het lpg mengstuk er nog op, dus wederom versleten naald en zitting.

Nu hebben we een carburateur van Thom gekocht die wel goed werkt. Alleen nog krijg ik het co niet goed (genoeg). De naald staat helemaal onderin en het co bedraagt dan tussen 5 en 6%. Wanneer ik de slangen van de carterventilatie af dop zakt het CO terug naar 2,5 - 3%. En als ik nu valse lucht maak met de afgedopte slangpilaar aan het inlaatspruitstuk zakt het CO naar 0,01 % maar gaat lambda naar 1,3. veel te arm dus. Wanneer de naald op zn onderste stand staat rijdt de auto niet fijn, maar trekt wel goed.

Met de choke erop loopt de auto beter/fijner en pakt beter op.
De ontsteking staat wel goed verder.

Nou heb ik een vaag vermoeden dat deze motor gewoon gaar is. Maar toch heb ik nog een aantal vragen erover.

Wat hoort er normaal op de afgedopte slangpilaar aan het inlaatspruitstuk?
Waarvoor dient de schroef naast de aansluiting van de vacuumvervroeger? deze is nu helemaal dichtgedraaid.
Mag ik voor apk alle onderdelen van de carterventilatie gewoon met een dikke slang afvoeren onder de auto?

zijn er nog meer truucjes om het co goed te krijgen? Hij staat al op zn armst en loopt niet meer mooi. toch blijft het co te hoog.....
Het gaat trouwens op een Solex 175cd
Saab 99 bj 1983, 297000 gelopen waarvan veel op lpg

Oja, met de huidige carb nu 175 kilometer gereden met een verbruik van 1:6,8. lijkt me ook niet normaal!

m.vr.gr. Robin en Richelle
Saab 99T16 LPG only my1984 [leisteenblauw]
BMW E46 330i AUT Individual Touring Titanium Silver

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: CO te hoog

Bericht door Raggare » zo 03 apr, 2016 20:59

Je word overstelpt met reacties zie ik :|

Waarvoor dient de schroef naast de aansluiting van de vacuumvervroeger? deze is nu helemaal dichtgedraaid.
Als je deze schroef bedoeld (rode pijl). Ik dacht dat je daarmee kan instellen tot hoever de gasklep open blijft staan bij stationair draaien. Bij mij bleef de gasklep wel eens vastzitten en heb toen die schroef versteld en daarna was dat probleem over.
Stationair toerental verstel je met de schroef bij de blauwe pijl.
Afbeelding
Wat hoort er normaal op de afgedopte slangpilaar aan het inlaatspruitstuk?
Zie foto
Afbeelding

Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag.
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
Menno
Geregistreerd lid
Berichten: 8595
Lid geworden op: do 26 jul, 2007 16:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: CO te hoog

Bericht door Menno » ma 04 apr, 2016 9:44

Ik denk dat je het stationair toerental afstelt met het het schroefje rechts van die met de blauwe pijl staat aangegeven, die met die veer erom.
Even geen Saab

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur
Donateur
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: CO te hoog

Bericht door el-barro » ma 04 apr, 2016 11:23

schroef bij de rode pijl kun je niets mee afstellen. Is een vacuum aansluiting voor motoren met airco.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
9-3 SE '02 zwart
9-5 sport estate BioPowerrr '07
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur
Donateur
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: CO te hoog

Bericht door el-barro » ma 04 apr, 2016 11:26

If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
9-3 SE '02 zwart
9-5 sport estate BioPowerrr '07
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan

Gebruikersavatar
Schippertje
Donateur
Donateur
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 15 okt, 2012 19:46
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: CO te hoog

Bericht door Schippertje » di 05 apr, 2016 14:58

el-barro schreef:schroef bij de rode pijl kun je niets mee afstellen. Is een vacuum aansluiting voor motoren met airco.
Of met een EGR systeem
99 L 1.85 '73
900 GL/T8 '83 "Doris"
900 T8 '84
9000 Griffin V6 '95
900S NG 2.0i '96
9-5 Aero '02
9000 CS 2.0t '97
9-5 Vector 60th anniversary '07

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6045
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: CO te hoog

Bericht door jansen » wo 06 apr, 2016 20:21

Stelschroef bij die blauwe peil stel je de vlotterkamer ventilatie mee af.

van Dijck
Geregistreerd lid
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 20 feb, 2015 16:35
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: CO te hoog

Bericht door van Dijck » wo 06 apr, 2016 22:35

Kleppen juist afstellen en vacuumrubber carburateur vervangen,

Gebruikersavatar
Swedespeed
Geregistreerd lid
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 22 mar, 2010 22:34
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: CO te hoog

Bericht door Swedespeed » za 16 apr, 2016 18:55

Ze rijdt inmiddels alweer een tijd rond, het verbruik is nu 1 op 7 en hij loopt waardeloos. Ze vind er niks meer aan zo. :( Ik blijf maar pushen dat ze moet wachten tot de wintermaanden, dan hangen we er gewoon een frisse 16klepper in en zijn we van het gezeur af...

Naald staat helemaal onderin en met de carterventilatieslangen weg van het luchtfilter is het co 2.9%
Saab 99T16 LPG only my1984 [leisteenblauw]
BMW E46 330i AUT Individual Touring Titanium Silver

peeke 1972
Donateur
Donateur
Berichten: 556
Lid geworden op: di 24 sep, 2013 14:42
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: CO te hoog

Bericht door peeke 1972 » za 16 apr, 2016 20:15

Als je de compressie meet weet je toch direct of ie naar zijn grootje is. Is er abnormaal olieverbruik? Gezien je kmstand en het lopen op gas is er toch kans dat je kop gewoon moet gereviseerd worden?

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: CO te hoog

Bericht door gertram » zo 17 apr, 2016 5:06

Compressietest is altijd verstandig evenals kleppen stellen.
Hoogte van de naald is vnl. voor het afstellen van middengebied. Heb je al eens iets geprobeerd met de CO schroef (nr. 25 in de link naar saabnet)?
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

dirk7942
Geregistreerd lid
Berichten: 1894
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 17:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: CO te hoog

Bericht door dirk7942 » ma 18 apr, 2016 10:55

Je moet de bus waar de naald doorheen loopt eerst op de goede hoogte zetten. Dan de naald afstellen. Als die bus te laag zit kun je de afstelling nooit halen. Bus tik je vanuit de sproeier naar boven.
Saabpartners.com

Plaats reactie