CO te hoog
- Swedespeed
- Geregistreerd lid
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 22 mar, 2010 22:34
- Regio: NL - Provincie Gelderland
CO te hoog
Bij de nieuwe saab 99 van mijn vriendinnetje moet het gas eruit. Ik heb geprobeerd af te stellen met de carburateur die erop zat. maar co gaat ver voorbij de 10%. Daarna hebben we een andere carb geregeld wie niet op gas zou hebben gelopen. Helaas zat het lpg mengstuk er nog op, dus wederom versleten naald en zitting.
Nu hebben we een carburateur van Thom gekocht die wel goed werkt. Alleen nog krijg ik het co niet goed (genoeg). De naald staat helemaal onderin en het co bedraagt dan tussen 5 en 6%. Wanneer ik de slangen van de carterventilatie af dop zakt het CO terug naar 2,5 - 3%. En als ik nu valse lucht maak met de afgedopte slangpilaar aan het inlaatspruitstuk zakt het CO naar 0,01 % maar gaat lambda naar 1,3. veel te arm dus. Wanneer de naald op zn onderste stand staat rijdt de auto niet fijn, maar trekt wel goed.
Met de choke erop loopt de auto beter/fijner en pakt beter op.
De ontsteking staat wel goed verder.
Nou heb ik een vaag vermoeden dat deze motor gewoon gaar is. Maar toch heb ik nog een aantal vragen erover.
Wat hoort er normaal op de afgedopte slangpilaar aan het inlaatspruitstuk?
Waarvoor dient de schroef naast de aansluiting van de vacuumvervroeger? deze is nu helemaal dichtgedraaid.
Mag ik voor apk alle onderdelen van de carterventilatie gewoon met een dikke slang afvoeren onder de auto?
zijn er nog meer truucjes om het co goed te krijgen? Hij staat al op zn armst en loopt niet meer mooi. toch blijft het co te hoog.....
Het gaat trouwens op een Solex 175cd
Saab 99 bj 1983, 297000 gelopen waarvan veel op lpg
Oja, met de huidige carb nu 175 kilometer gereden met een verbruik van 1:6,8. lijkt me ook niet normaal!
m.vr.gr. Robin en Richelle
Nu hebben we een carburateur van Thom gekocht die wel goed werkt. Alleen nog krijg ik het co niet goed (genoeg). De naald staat helemaal onderin en het co bedraagt dan tussen 5 en 6%. Wanneer ik de slangen van de carterventilatie af dop zakt het CO terug naar 2,5 - 3%. En als ik nu valse lucht maak met de afgedopte slangpilaar aan het inlaatspruitstuk zakt het CO naar 0,01 % maar gaat lambda naar 1,3. veel te arm dus. Wanneer de naald op zn onderste stand staat rijdt de auto niet fijn, maar trekt wel goed.
Met de choke erop loopt de auto beter/fijner en pakt beter op.
De ontsteking staat wel goed verder.
Nou heb ik een vaag vermoeden dat deze motor gewoon gaar is. Maar toch heb ik nog een aantal vragen erover.
Wat hoort er normaal op de afgedopte slangpilaar aan het inlaatspruitstuk?
Waarvoor dient de schroef naast de aansluiting van de vacuumvervroeger? deze is nu helemaal dichtgedraaid.
Mag ik voor apk alle onderdelen van de carterventilatie gewoon met een dikke slang afvoeren onder de auto?
zijn er nog meer truucjes om het co goed te krijgen? Hij staat al op zn armst en loopt niet meer mooi. toch blijft het co te hoog.....
Het gaat trouwens op een Solex 175cd
Saab 99 bj 1983, 297000 gelopen waarvan veel op lpg
Oja, met de huidige carb nu 175 kilometer gereden met een verbruik van 1:6,8. lijkt me ook niet normaal!
m.vr.gr. Robin en Richelle
Saab 99T16 LPG only my1984 [leisteenblauw]
BMW E46 330i AUT Individual Touring Titanium Silver
BMW E46 330i AUT Individual Touring Titanium Silver
- Raggare
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: CO te hoog
Je word overstelpt met reacties zie ik
Stationair toerental verstel je met de schroef bij de blauwe pijl.
Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag.
Als je deze schroef bedoeld (rode pijl). Ik dacht dat je daarmee kan instellen tot hoever de gasklep open blijft staan bij stationair draaien. Bij mij bleef de gasklep wel eens vastzitten en heb toen die schroef versteld en daarna was dat probleem over.Waarvoor dient de schroef naast de aansluiting van de vacuumvervroeger? deze is nu helemaal dichtgedraaid.
Stationair toerental verstel je met de schroef bij de blauwe pijl.
Zie fotoWat hoort er normaal op de afgedopte slangpilaar aan het inlaatspruitstuk?
Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag.
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022
- Menno
- Geregistreerd lid
- Berichten: 8595
- Lid geworden op: do 26 jul, 2007 16:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: CO te hoog
Ik denk dat je het stationair toerental afstelt met het het schroefje rechts van die met de blauwe pijl staat aangegeven, die met die veer erom.
Even geen Saab
- el-barro
- Donateur
- Berichten: 517
- Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: CO te hoog
schroef bij de rode pijl kun je niets mee afstellen. Is een vacuum aansluiting voor motoren met airco.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
9-3 SE '02 zwart
9-5 sport estate BioPowerrr '07
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
96 V4 '66 beige
9-3 SE '02 zwart
9-5 sport estate BioPowerrr '07
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
- el-barro
- Donateur
- Berichten: 517
- Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: CO te hoog
Misschien heb je hier wat aan http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/2_description.pdf
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
9-3 SE '02 zwart
9-5 sport estate BioPowerrr '07
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
96 V4 '66 beige
9-3 SE '02 zwart
9-5 sport estate BioPowerrr '07
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
- Schippertje
- Donateur
- Berichten: 503
- Lid geworden op: ma 15 okt, 2012 19:46
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: CO te hoog
Of met een EGR systeemel-barro schreef:schroef bij de rode pijl kun je niets mee afstellen. Is een vacuum aansluiting voor motoren met airco.
900 GL/T8 '83 "Doris"
9-5 Vector 60th anniversary '07
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 6045
- Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: CO te hoog
Stelschroef bij die blauwe peil stel je de vlotterkamer ventilatie mee af.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 232
- Lid geworden op: vr 20 feb, 2015 16:35
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: CO te hoog
Kleppen juist afstellen en vacuumrubber carburateur vervangen,
- Swedespeed
- Geregistreerd lid
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 22 mar, 2010 22:34
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: CO te hoog
Ze rijdt inmiddels alweer een tijd rond, het verbruik is nu 1 op 7 en hij loopt waardeloos. Ze vind er niks meer aan zo. Ik blijf maar pushen dat ze moet wachten tot de wintermaanden, dan hangen we er gewoon een frisse 16klepper in en zijn we van het gezeur af...
Naald staat helemaal onderin en met de carterventilatieslangen weg van het luchtfilter is het co 2.9%
Naald staat helemaal onderin en met de carterventilatieslangen weg van het luchtfilter is het co 2.9%
Saab 99T16 LPG only my1984 [leisteenblauw]
BMW E46 330i AUT Individual Touring Titanium Silver
BMW E46 330i AUT Individual Touring Titanium Silver
-
- Donateur
- Berichten: 556
- Lid geworden op: di 24 sep, 2013 14:42
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: CO te hoog
Als je de compressie meet weet je toch direct of ie naar zijn grootje is. Is er abnormaal olieverbruik? Gezien je kmstand en het lopen op gas is er toch kans dat je kop gewoon moet gereviseerd worden?
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: CO te hoog
Compressietest is altijd verstandig evenals kleppen stellen.
Hoogte van de naald is vnl. voor het afstellen van middengebied. Heb je al eens iets geprobeerd met de CO schroef (nr. 25 in de link naar saabnet)?
Hoogte van de naald is vnl. voor het afstellen van middengebied. Heb je al eens iets geprobeerd met de CO schroef (nr. 25 in de link naar saabnet)?
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 17:15
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: CO te hoog
Je moet de bus waar de naald doorheen loopt eerst op de goede hoogte zetten. Dan de naald afstellen. Als die bus te laag zit kun je de afstelling nooit halen. Bus tik je vanuit de sproeier naar boven.
Saabpartners.com