SAAB 99 GL my'80 GLs Mysterie binnenverlichting

1967-1984
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5013
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: SAAB 99 GL my'80 Karmijnrood road to apk (na 20 jaar)

Bericht door reiernumans » ma 24 okt, 2016 12:55

Wat een prachtige auto man! Gaaf dat 't gelukt is, ik kom zondag even kwijlen!
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
gårdarket
Donateur 2014 + 2016 + 2018
Donateur 2014 + 2016 + 2018
Berichten: 784
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Locatie: N 52 16.321, E 6 11.852

Re: SAAB 99 GL my'80 Karmijnrood road to apk (na 20 jaar)

Bericht door gårdarket » ma 24 okt, 2016 17:50

Mooi resultaat, gefeliciteerd!

Ben nog steeds verbaasd dat er met dat poetsen zo veel kleur valt terug te halen,moet er zelf ook maar eens aan beginnen.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al cool genoeg.

SAAB 99 gl, 1984 "walnoot"

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13047
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Locatie: Beringen (B)

Re: SAAB 99 GL my'80 Karmijnrood road to apk (na 20 jaar)

Bericht door S@@bman » wo 26 okt, 2016 19:11

Veel plezier met die prachtbak!
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 9-3 Estate 2007

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Locatie: Achtmaal

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door ROSIER » zo 29 jan, 2017 11:02

Het is al weer even geleden dat ik wat heb geplaatst. Toch is er weer het één en ander gebeurt aan de 99. Zo is er een correcte 2 deurs achterbank in gekomen, heb ik een toerenteller geplaatst (klok werkt maar staat maar twee keer per dag goed) en heb ik de raamschrapers vervangen. Rijden gaat nu toch even niet door de belachelijke ophokplicht die onze overheid heeft bedacht dus alle tijd om verder te klussen.

Al langer liep ik met de gedachte om naar een dubbele carburateur set up te gaan. Deze werd geleverd in de GLS modellen waarbij de S staat voor 'super'. De dubbele carb was vooral bedoeld om de motor zuiniger te maken, vermogenswinst is slechts 8%. Veel motoren werden echter weer omgebouwd naar een enkele carb omdat ze kennelijk toch wat problemen gaven en het afstellen lastiger was. Laat ik dat nou een uitdaging vinden dus ging ik op zoek.

Via een medeforummer kwam ik een set op het spoor. Hij had ooit zelf een goede set verkocht en had het vermoeden dat de koper deze nooit had gemonteerd. Dat bleek de kloppen, deze absolute SAAB liefhebber had zelfs geen 99 meer maar bleek zelfs meerdere (3) sets te hebben. Compleet met inlaatspruitstuk en 2 sets hadden ook de inlaatbox. Zelfs had hij de moeilijk te vinden randonderdelen zoals de speciale luchtslang en benzineverdeler. Uiteindelijk een prijs gemaakt om zijn hele voorraad over te nemen en aan de slag.

Ik ben begonnen met het volledig reinigen van een carbset. Membramen waren in redelijke staat maar bij J&D hadden ze nog de juiste voor de 150CD dus die maar preventief besteld. Wel opletten want tussen de enkele of dubbele 150CD zit verschil! Verder bleken de pakkingen etc in goede staat, op een paar rubber ringetjes na, en had ik na wat avondjes aan de werkbank een set montage gereed:
Afbeelding
Afbeelding

De conversie kon beginnen. Eerst koelwater afgetapt en alle delen die vervallen verwijderd: luchtslang, carb, inlaatspruitstuk, slangen, gasregeling etc. Ik heb nog niet zo lang geleden de waterpomp gereviseerd dus dat ging redelijk snel.
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Daarna de hele set gemonteerd, siliconen pakkingverbeteraar gebruikt om het spruitstuk goed af te dichten:
Afbeelding

Daarna alle randdelen aangesloten. Luchtslang, benzineverdeler, koel- en vaccuumslangen en de gaskabel. Deze laatste was te kort. Hierbij kwam mijn andere hobby (fietstechniek) goed van pas. In plaats van een nieuwe kabel te bestellen heb ik een Shimano binnenkabel van de versnelling voor een racefiets (of MTB) gebruikt en een flexibele bocht voor een MTB rem, kosten 4 euro.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de aansluiting van de koelwaterslang moest ik wel een aanpassing doen want die zit op het twincarb spruitstuk anders. Uiteindelijk heb ik de bovenste slang doorverbonden naar de aansluiting bovenop. Dat ging net langs de dynamo. Nadeel is wel dat de slang een 180 graden bocht moet maken wat het risico geeft tot platbuigen. Tot zover gaat het goed maar misschien nog eens kijken voor een voorgevormde slang:
Afbeelding

Het moment van starten was daar. Dat ging vrij vlot. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daarna wel even bezig ben geweest met het goed inregelen. Uiteindelijk bleek dit te liggen aan een verstopte vlotternaald van de linkercarb (die had ik vooraf dus net niet opengehaald...). Ik ben eerst bezig geweest met een Gunson Carb balancer om de luchtverdeling goed in te regelen. Dit is echter niet echt zuiver. Op YouTube heb ik ook een techniek gezien waarbij met een slang (ik heb een 8mm benzineslang gebruikt) op het gehoor wordt ingeregeld. Dit werkt een stuk beter! Je houdt de slang aan je oor en afwisselend in de luchtinlaat van beide Carbs (deksel airbox verwijderen). Aan de toon hoor je duidelijk verschil. Er zit een balancebout in het midden van de setup en zo regel je de verdeling net zo lang tot de toon gelijk is. Stationair toeren afstellen en klaar. Met warme motor uiteraard.... draait mooi 800 toeren en kan nog lager...

Als punt op de 'i' een GLs badge geplakt die ik bij Thom van Saabworld heb gevonden... :D Nu wachten tot maart om echt te gaan rijden...
Afbeelding

Volgende klus: plaatsen temperatuur geregelde inlaatklep, moet nog even uitzoeken waar de sensor moet komen. Ook wil ik nog een Electronische ontsteking inbouwen...
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 9-3 2001 Zwart 2.0t 3-deurs Coupé
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs (in restauratie)
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood 2-deurs
SAAB 96 Super 1978 Rood (in restauratie)
SAAB 96 1975 Smaragdgrön (GN10H)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12438
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door turbopilot » zo 29 jan, 2017 11:19

Top gedaan, ik heb ze alleen maar verwijderd :D

(Met 1 tje loopt het zoveel gemakkelijker mooier op lpg , of alleen op lpg rijden en dan een injectie spruitstuk erop)
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Locatie: Achtmaal

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door ROSIER » zo 29 jan, 2017 14:56

Voor LPG gaat het niet werken idd... :D

Net even illegaal een proefrit gemaakt, direct starten en loopt prima. Rijdt zonder stotteren en lijkt iets meer pit te hebben. 'Dieselde' iets na dus misschien staat hij nog iets te rijk maar lijkt een geslaagde operatie! :O:
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 9-3 2001 Zwart 2.0t 3-deurs Coupé
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs (in restauratie)
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood 2-deurs
SAAB 96 Super 1978 Rood (in restauratie)
SAAB 96 1975 Smaragdgrön (GN10H)

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5043
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Locatie: In den lage landen

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door Raggare » zo 29 jan, 2017 15:18

Dubbele Webers is ook leuk :mrgreen:
Alleen je bent al snel over de 1000 euro heen :|

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Locatie: Achtmaal

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door ROSIER » zo 29 jan, 2017 15:27

Je hebt altijd baas boven baas.... :D :mrgreen: :D
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 9-3 2001 Zwart 2.0t 3-deurs Coupé
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs (in restauratie)
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood 2-deurs
SAAB 96 Super 1978 Rood (in restauratie)
SAAB 96 1975 Smaragdgrön (GN10H)

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5043
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Locatie: In den lage landen

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door Raggare » zo 29 jan, 2017 15:30

Ik heb dat helaas niet. dit kwam ik tegen in Zweden.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7578
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Locatie: Overveen NH
Contacteer:

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door Ewout » zo 29 jan, 2017 15:41

ROSIER schreef:... door de belachelijke ophokplicht die onze overheid heeft bedacht ...
Nou, nou... Doorrijden mag ook hoor, het kost alleen wat meer.

Gaaf project, knap gedaan!

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5013
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door reiernumans » zo 29 jan, 2017 15:43

Ha, ik heb vorig jaar de ombouw andersom gedaan bij mijn 900 GLs. Mijn auto heeft in het verleden op gas gelopen (met de dubbele carbs). Die waren dus in zodanig matige staat dat ze niet goed af te stellen waren. Nu met de enkele carb loopt 'ie wel netjes, al moet ik eerlijk toegeven dat ik soms nog twijfel om toch weer een set te scoren en te monteren. Het staat wel stoer!
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12438
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door turbopilot » zo 29 jan, 2017 17:14

Die met die dubbele Webers, dat is gewoon harde porneu :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Locatie: Achtmaal

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door ROSIER » zo 29 jan, 2017 18:08

Ik ben toch meer van de Zweedse porneu.... :D :D :D
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 9-3 2001 Zwart 2.0t 3-deurs Coupé
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs (in restauratie)
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood 2-deurs
SAAB 96 Super 1978 Rood (in restauratie)
SAAB 96 1975 Smaragdgrön (GN10H)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5013
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door reiernumans » zo 29 jan, 2017 19:56

Ff een paar open filtertjes op de CD150's en gaan!
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13047
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Locatie: Beringen (B)

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door S@@bman » vr 03 feb, 2017 14:44

Het verbruik ligt wel een stuk hoger met dubbele carburateur.
De GLs werd niet voor niets omgebouwd naar enkele carburateur destijds.
Mijn 900 GLs is nooit omgebouwd geweest en draait behoorlijk goed trouwens.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 9-3 Estate 2007

Plaats reactie