SAAB 99 GL my'80 GLs Mysterie binnenverlichting

1967-1984
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: SAAB 99 GL my'80 Karmijnrood road to apk (na 20 jaar)

Bericht door reiernumans » ma 24 okt, 2016 12:55

Wat een prachtige auto man! Gaaf dat 't gelukt is, ik kom zondag even kwijlen!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1638
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: SAAB 99 GL my'80 Karmijnrood road to apk (na 20 jaar)

Bericht door Gårdarket » ma 24 okt, 2016 17:50

Mooi resultaat, gefeliciteerd!

Ben nog steeds verbaasd dat er met dat poetsen zo veel kleur valt terug te halen,moet er zelf ook maar eens aan beginnen.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.


Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: SAAB 99 GL my'80 Karmijnrood road to apk (na 20 jaar)

Bericht door S@@bman » wo 26 okt, 2016 19:11

Veel plezier met die prachtbak!
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1226
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door ROSIER » zo 29 jan, 2017 11:02

Het is al weer even geleden dat ik wat heb geplaatst. Toch is er weer het één en ander gebeurt aan de 99. Zo is er een correcte 2 deurs achterbank in gekomen, heb ik een toerenteller geplaatst (klok werkt maar staat maar twee keer per dag goed) en heb ik de raamschrapers vervangen. Rijden gaat nu toch even niet door de belachelijke ophokplicht die onze overheid heeft bedacht dus alle tijd om verder te klussen.

Al langer liep ik met de gedachte om naar een dubbele carburateur set up te gaan. Deze werd geleverd in de GLS modellen waarbij de S staat voor 'super'. De dubbele carb was vooral bedoeld om de motor zuiniger te maken, vermogenswinst is slechts 8%. Veel motoren werden echter weer omgebouwd naar een enkele carb omdat ze kennelijk toch wat problemen gaven en het afstellen lastiger was. Laat ik dat nou een uitdaging vinden dus ging ik op zoek.

Via een medeforummer kwam ik een set op het spoor. Hij had ooit zelf een goede set verkocht en had het vermoeden dat de koper deze nooit had gemonteerd. Dat bleek de kloppen, deze absolute SAAB liefhebber had zelfs geen 99 meer maar bleek zelfs meerdere (3) sets te hebben. Compleet met inlaatspruitstuk en 2 sets hadden ook de inlaatbox. Zelfs had hij de moeilijk te vinden randonderdelen zoals de speciale luchtslang en benzineverdeler. Uiteindelijk een prijs gemaakt om zijn hele voorraad over te nemen en aan de slag.

Ik ben begonnen met het volledig reinigen van een carbset. Membramen waren in redelijke staat maar bij J&D hadden ze nog de juiste voor de 150CD dus die maar preventief besteld. Wel opletten want tussen de enkele of dubbele 150CD zit verschil! Verder bleken de pakkingen etc in goede staat, op een paar rubber ringetjes na, en had ik na wat avondjes aan de werkbank een set montage gereed:
Afbeelding
Afbeelding

De conversie kon beginnen. Eerst koelwater afgetapt en alle delen die vervallen verwijderd: luchtslang, carb, inlaatspruitstuk, slangen, gasregeling etc. Ik heb nog niet zo lang geleden de waterpomp gereviseerd dus dat ging redelijk snel.
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Daarna de hele set gemonteerd, siliconen pakkingverbeteraar gebruikt om het spruitstuk goed af te dichten:
Afbeelding

Daarna alle randdelen aangesloten. Luchtslang, benzineverdeler, koel- en vaccuumslangen en de gaskabel. Deze laatste was te kort. Hierbij kwam mijn andere hobby (fietstechniek) goed van pas. In plaats van een nieuwe kabel te bestellen heb ik een Shimano binnenkabel van de versnelling voor een racefiets (of MTB) gebruikt en een flexibele bocht voor een MTB rem, kosten 4 euro.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de aansluiting van de koelwaterslang moest ik wel een aanpassing doen want die zit op het twincarb spruitstuk anders. Uiteindelijk heb ik de bovenste slang doorverbonden naar de aansluiting bovenop. Dat ging net langs de dynamo. Nadeel is wel dat de slang een 180 graden bocht moet maken wat het risico geeft tot platbuigen. Tot zover gaat het goed maar misschien nog eens kijken voor een voorgevormde slang:
Afbeelding

Het moment van starten was daar. Dat ging vrij vlot. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daarna wel even bezig ben geweest met het goed inregelen. Uiteindelijk bleek dit te liggen aan een verstopte vlotternaald van de linkercarb (die had ik vooraf dus net niet opengehaald...). Ik ben eerst bezig geweest met een Gunson Carb balancer om de luchtverdeling goed in te regelen. Dit is echter niet echt zuiver. Op YouTube heb ik ook een techniek gezien waarbij met een slang (ik heb een 8mm benzineslang gebruikt) op het gehoor wordt ingeregeld. Dit werkt een stuk beter! Je houdt de slang aan je oor en afwisselend in de luchtinlaat van beide Carbs (deksel airbox verwijderen). Aan de toon hoor je duidelijk verschil. Er zit een balancebout in het midden van de setup en zo regel je de verdeling net zo lang tot de toon gelijk is. Stationair toeren afstellen en klaar. Met warme motor uiteraard.... draait mooi 800 toeren en kan nog lager...

Als punt op de 'i' een GLs badge geplakt die ik bij Thom van Saabworld heb gevonden... :D Nu wachten tot maart om echt te gaan rijden...
Afbeelding

Volgende klus: plaatsen temperatuur geregelde inlaatklep, moet nog even uitzoeken waar de sensor moet komen. Ook wil ik nog een Electronische ontsteking inbouwen...
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door turbopilot » zo 29 jan, 2017 11:19

Top gedaan, ik heb ze alleen maar verwijderd :D

(Met 1 tje loopt het zoveel gemakkelijker mooier op lpg , of alleen op lpg rijden en dan een injectie spruitstuk erop)
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1226
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door ROSIER » zo 29 jan, 2017 14:56

Voor LPG gaat het niet werken idd... :D

Net even illegaal een proefrit gemaakt, direct starten en loopt prima. Rijdt zonder stotteren en lijkt iets meer pit te hebben. 'Dieselde' iets na dus misschien staat hij nog iets te rijk maar lijkt een geslaagde operatie! :O:
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door Raggare » zo 29 jan, 2017 15:18

Dubbele Webers is ook leuk :mrgreen:
Alleen je bent al snel over de 1000 euro heen :|

Afbeelding
Afbeelding
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1226
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door ROSIER » zo 29 jan, 2017 15:27

Je hebt altijd baas boven baas.... :D :mrgreen: :D
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door Raggare » zo 29 jan, 2017 15:30

Ik heb dat helaas niet. dit kwam ik tegen in Zweden.
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door Ewout » zo 29 jan, 2017 15:41

ROSIER schreef:... door de belachelijke ophokplicht die onze overheid heeft bedacht ...
Nou, nou... Doorrijden mag ook hoor, het kost alleen wat meer.

Gaaf project, knap gedaan!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door reiernumans » zo 29 jan, 2017 15:43

Ha, ik heb vorig jaar de ombouw andersom gedaan bij mijn 900 GLs. Mijn auto heeft in het verleden op gas gelopen (met de dubbele carbs). Die waren dus in zodanig matige staat dat ze niet goed af te stellen waren. Nu met de enkele carb loopt 'ie wel netjes, al moet ik eerlijk toegeven dat ik soms nog twijfel om toch weer een set te scoren en te monteren. Het staat wel stoer!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door turbopilot » zo 29 jan, 2017 17:14

Die met die dubbele Webers, dat is gewoon harde porneu :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1226
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door ROSIER » zo 29 jan, 2017 18:08

Ik ben toch meer van de Zweedse porneu.... :D :D :D
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door reiernumans » zo 29 jan, 2017 19:56

Ff een paar open filtertjes op de CD150's en gaan!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: SAAB 99 GL my'80 GL naar GLs Conversie

Bericht door S@@bman » vr 03 feb, 2017 14:44

Het verbruik ligt wel een stuk hoger met dubbele carburateur.
De GLs werd niet voor niets omgebouwd naar enkele carburateur destijds.
Mijn 900 GLs is nooit omgebouwd geweest en draait behoorlijk goed trouwens.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

Plaats reactie