nieuwe aanwinst

1967-1984
Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 443
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

nieuwe aanwinst

Bericht door pinguin » di 03 dec, 2013 23:20

Hier mijn nieuwe aanwinst (sorry het is vroeg donker in zweden)

Afbeelding

tevens een aantal vragen er zit een grijs ding onder het inlaatspruitstuk bij het schutbord met een grote koelwaterslang eraan het lijkt erop dat hier tussen het grijze ding en het motorblok nogal wat koelwater verdwijnt, is dit grijze ding een thermostaathuis of een waterpomp? (heb nog niet eerder aan een B motor gesleuteld) grijs ding:
Afbeelding

verder gaat de saab (goed voelbaar in het stuur) nogal schudden bij het optrekken tussen de 60 en 100 km/u
en rijd de saab beter met de choke aan (ook wanneer die warm is) dan heeft 'ie meer trekkracht.
nu moet ik er deze week nog 1000 km mee naar nl rijden dus alle technische ondersteuning wordt zeer op prijs gesteld :)

Gebruikersavatar
Areyonga
Donateur 2014 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2016 + 2017
Berichten: 1883
Lid geworden op: do 21 sep, 2006 16:18
Regio: Kies een regio:

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door Areyonga » di 03 dec, 2013 23:48

Hoi,

Mooie 99 :)

Dat "grijze ding" is het bovenste deksel van je waterpomp...

Dat hij hier ergens koelwater verliest zou kunnen...de kans is dan dat deze intern ergens lekt. Zie je nergens aan de buitenkant lekkage?
Hoe is de uitlaatdamp en geur bij een lopende motor?

Hoeveel koelvloeistof verbruikt ie eigenlijk?

De waterpomp wordt aangedreven door een hulp-as waar ook de brandstofpomp en ontsteking op zitten, doordat de koelvloeistof verouderd neemt het vriespunt af (de kans op vorstschade neemt toe) en beschadigd de pomp intern.

Er zijn in de jaren meerdere type waterpompen toegepast, afhankelijk van je bouwjaar met een andere vertanding op de as oa.

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5270
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31
Regio: Kies een regio:

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door sb153b » di 03 dec, 2013 23:58

Allereerst gefeliciteerd met je nwe aanwinst. Mooie auto! 74-er?

Volgens mij bedoel je het pomphuis van de waterpomp, die wordt bij een B blok via een getande as vanuit het blok aangedreven (net als de rotoras van de verdeler)
Ga er maar vanuit dat de afdichting overleden is, volgens mij een koolstof of fiberring, klusje nog niet bij de hand gehad gelukkig (zal wel komen want ook mijn 99 moet nog eens aangeslingerd worden.
Het zal er vanaf hangen hoe veel water er verloren wordt of je de tocht er relatief comfortabel en veilig af te leggen waarbij op de temperatuurmeter rijden mi te link is.
Als het vriezen kan zal je tevens iet moeten vullen met vorstbeveiliging, gewoon kraanwater zorgt voor kalkaanslagafzetting in het koelcircuit.
Verlies je hooguit een liter in ruim honderd km dan kan je de gok wagen maar het probleem kan verergeren en de reparatie is naast de gebruikte materialen qua uitvoer ook een delicatie kwestie, je hebt oa een speciale voor dit type gemaakte trekker nodig en voorzichtigheid is met het oog op de kan van het beschadigen van het aandrijftandwiel (kan alleen als set vervangen worden, zijn bovendien schaars) Een specialist kan mits spullen en trekker voorradig zoiets wel prima uitvoeren.
Voor al het andere aangevangen kan worden zal je dit probleem iig in beeld en a=onder controle moeten hebben.

Het schudden zal mogelijk in de aandrijflijn zitten, mogelijk icm motorrubbers, de binnenste asklossen zijn verdacht qua uitslijten of zelfs een defect naaldlager.
Het zou ook kunnen liggen aan de wielbalans, de banden of de wielstanden/uitlijning.
Controleer iig alles goed voordat je de reis aandurft, zeker de staat (en werkende aanwezigheid) van de remmen, verlichting, ontsteking, laadcircuit, koelcircuit, brandstofcircuit, uitlaat, ruitenwissers, ruitensproeiers, motor en bakolie aanjager, kachel en de staat van de banden (winter?!-) etc etc is heel belangrijk voor zo'n lange reis onder de gegeven omstandigheden.
Wellicht kan je toch beter eerst goed nalopen en anders een autotransportje regelen of zelf zorgdragen voor een oprijwagen/trekauto met autoambulance alvorens je kiest voor het avontuur met een auto die mogelijk de laatste tijd met weinig of geen adequaat onderhoud rond de deur gereden heeft of zelfs al een tijdje stilgestaan heeft.
Iig heel veel suc6 met het hierheenhalen.
[i][size=75]volg het restauratieproject van de 99 uit 1970 in het [url=http://nl.fotoalbum.eu/sb153b]fotoalbum[/url] - meest recente update dd 29/06/08 - WERKT WEER![/size][/i]

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door theun » wo 04 dec, 2013 7:18

Prachtige auto!

Trillen kan natuurlijk heel simpel wielen uitbalanceren zijn. Kan iedere bandenboer zo even voor je doen.

Koelvloeistof lekkage kunnen mi. Drie dingen zijn: pakking pompdeksel, koppakking of inlaatspruitstukpakking. Als ie niet teveel verliest kun je er prima meerijden met zo nu en dan bijvullen.

Beter rijden op de chocke. Krijgt IE ergens valse lucht oid?


Schiet je nog een paar plaatjes? :D

Veel plezier :O:
Saab 99GL 4-deurs 1984

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 443
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door pinguin » wo 04 dec, 2013 19:13

dank voor jullie antwoorden, ik zou graag nog wat plaatjes schieten maar het is opnieuw donker :( misschien morgen
ik denk dat ik wel thuis kom met zo hier en daar een beetje koelvloeistof bijvullen aangezien de waterpomp reparatie nogal een operatie blijkt te zijn en ik de onderdelen en gereedschappen nog niet ben tegen gekomen in zweden.

waar vind ik eigenlijk het brandstoffilter bij een 99 ?

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5270
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31
Regio: Kies een regio:

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door sb153b » wo 04 dec, 2013 23:02

Kan natuurlijk meevallen maar is het mi waard om te checken omdat een arm, rijk of ongelijk mengel per cilinder eea geen goed doet.
Iig klinkt rijk minder erg maar een te rijk mengsel kan de oliefilm van het cilinderopp wegspoelen en de olievoorraad enorm verdunnen met onnodige en omvangrijke slijtage bij als gevolg.
Zou jammer zijn, je kan voor het totaal aantal cilinders het CO laten checken, beter is per cilinder maar zonder aanpassing aan het uitlaatspruitstuk is dat niet mogelijk, je kan daarvoor wel een colourtune bougie gebruiken waarmee je de verbrandingskleur in de cilinder kan zien en door afstellen veranderen tot bij benadering het juiste mengsel, je kan bij een motor op bedrijfstemperatuur.ook van tijd tot tijd en bij verschillende omstandigheden de isolatorneus/electrode van de bougie op kleur/staat controleren om te kijken of ie rijk, arm of goed staat.
Blijft 1000km, voor een goed onderhouden Saab geen probleem natuurlijk.Van waar moet je komen uit Zweden?
[i][size=75]volg het restauratieproject van de 99 uit 1970 in het [url=http://nl.fotoalbum.eu/sb153b]fotoalbum[/url] - meest recente update dd 29/06/08 - WERKT WEER![/size][/i]

Gebruikersavatar
Gårdarket
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Berichten: 1011
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door Gårdarket » do 05 dec, 2013 1:37

Blijft het continue donker in Zweden ? Kom maar op met die foto's, alleen de kleur al...prachtig :clap:
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al cool genoeg.

Saab 99 gl, "Walnoot"
Saab 900 T16S Aero
Subaru Forester

Gebruikersavatar
Areyonga
Donateur 2014 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2016 + 2017
Berichten: 1883
Lid geworden op: do 21 sep, 2006 16:18
Regio: Kies een regio:

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door Areyonga » do 05 dec, 2013 1:52

Het brandstoffilter (als er uberhaubt een in zit) zit meestal vlak voor de carburateur. Meestal een "aftermarket" doorzichtig filtertje (bijvoorbeeld zo iets: Afbeelding, 30 tot 40 mm diameter oid.

Bij de injectiemodellen was het standaard en zit ie meestal aan de binnenzijde van het linker binnenscherm, deze lijkt dan meer op zoiets:
Afbeelding afhankelijk van het type, 80 tot 120 mm in diameter ongeveer.

Gereedschap voor het verwijderen en plaatsen van de waterpomp ga je idd niet zo 123 vinden, dat is niet iets wat standaard elke zweedse 99 bezitter op de plank heeft liggen. Je mag wel mijn exemplaar lenen mocht je in NL je waterpomp moeten/willen vervangen. Maar wellicht is het overstappen op een elektrische waterpomp wat verstandiger als aternatief als je lastig aan een nieuwe waterpomp kan komen.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 443
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door pinguin » za 14 dec, 2013 20:21

euh, ja het is nog steeds donker in zweden, in de lente klaart het weer op...

ik ben inmiddels weer in Nederland, de 99 heeft het eenmaal 400 km gered heen en weer naar de boot in Trelleborg die niet ging vanwege de harde windvlagen. De tweede poging om de 99 naar nl te brengen hield al op na 66 km, het klonk als brrrrdoezkrrrrggggg, de wielen wilden niet meer draaien en ik moest de koppeling intrappen om de auto door te laten rollen. Vervolgens kwam er een heel verhaal met sleepauto, een Zweeds garage bedrijf dat hem wel wilde maken voor 8000 kronen, al werd dan alleen de koppelingscilinder en het koppelingslager vervangen. Momenteel ontfermt de anwb zich over de 99.

Ja, het is inderdaad de bedoeling om een t16 in de 99 te hangen, niet alleen omdat dat praktisch is, ook omdat nagenoeg al het motorische en de versnellingsbak van de 99 op dit moment niet in top conditie zijn. Ik heb alleen gehoord dat het lastig is een t16 in te bouwen in een 99 van '74.... :?

en de kleur ... ja ... ik ben niet echt een oranje fan, maar iedereen ziet me in ieder geval aankomen, kunnen ze op tijd aan de kant :D

GJV 99 CC
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 11 mei, 2012 23:51
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door GJV 99 CC » za 14 dec, 2013 20:55

Ik vind het juist een leuke auto!
Een typische jaren '70 kleur en uitstraling.

Volgens mij kun je beter op zoek kunt gaan naar een jongere 99 voor een ombouw naar een T16.
Bij een 99 van dit bouwjaar valt dit nogal tegen omdat je echt bijna alles onder de motorkap moet aanpassen, inclusief het schutbord.

Ik krijg het gevoel dat met deze plannen en de rest van je bezwaren zoals bijvoorbeeld over de kleur dit niet echt de juiste auto voor je is :wink:

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5216
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: Zweden

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door Raggare » za 14 dec, 2013 20:57

GJV 99 CC schreef:
Volgens mij kun je beter op zoek kunt gaan naar een jongere 99 voor een ombouw naar een T16.
Bij een 99 van dit bouwjaar valt dit nogal tegen omdat je echt bijna alles onder de motorkap moet aanpassen, inclusief het schutbord.

Ik krijg het gevoel dat met deze plannen en de rest van je bezwaren zoals bijvoorbeeld over de kleur dit niet echt de juiste auto voor je is :wink:
Mee eens. :wink:

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5270
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31
Regio: Kies een regio:

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door sb153b » za 14 dec, 2013 21:15

Poe hee, het heeft je idd niet meegezeten met de reis zeg.

Bij een 74-er hangt het er vanaf of het een vroegere of een latere van dat jaar is, volgens mij zijn alle 2 liters met nieuwer remsysteem maar zeker weten doe ik het niet.
De 2,0 liter is zeker ook in die cultkleur 8) geleverd, of de 1850 dat is ook weet ik niet. Sapphire?

Een T16 erin is wel ff meer werk dan een gewone motor met bak swap om de kapotte unit uit te wisselen :P .

Overigens als het niet de bak zelf is met schade maar de bolt on parts, ik zoek zelf nog een goede 4 bak voor mijn 99.
[i][size=75]volg het restauratieproject van de 99 uit 1970 in het [url=http://nl.fotoalbum.eu/sb153b]fotoalbum[/url] - meest recente update dd 29/06/08 - WERKT WEER![/size][/i]

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13554
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door turbopilot » za 14 dec, 2013 22:39

thom heeft de combi omgebouwd naar T16 , en dat is een heel boel werk, niet alleen de plek van de waterpomp,(valt nog mee) maar vooral het rembekrachtigersysteem en de koppelingscylinder is anders. de uitsparing in de verpoot zit er ook niet.

btw er is niks mis met een goed lopend B blokje, sterker die kunnen mooier lopen dan een gare 16 :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid
Berichten: 253
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door Gerardus » zo 15 dec, 2013 11:33

Zeker Turbopiloot er gaat niets boven een goed B blok,ik verbaas me er altijd over hoe fijn een 99 met een gezond B blok kan lopen.
We hebben jaren terug een mooie en originele 99 met b blok van jouw broer gekocht. Deze is nog steeds in de familie het is de favoriete auto van mijn partner ook kwa kleur die heerlijke poepkleur ;)

Ary van Hoorne
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 477
Lid geworden op: di 05 okt, 2004 0:03
Regio: Kies een regio:

Re: nieuwe aanwinst

Bericht door Ary van Hoorne » zo 15 dec, 2013 14:38

Als je de bak van de 16 klepper ook mee overzet, zijn de aandrijfassen die je nu hebt ook nog eens te lang. Je zult vervolgens nog veel meer tegen gaan komen.

P/S:
De (hand)remmen van een 74er zijn ook niet berekend op een turbo rijstijl.

Plaats reactie