problemen bij 99 GL

1967-1984
BenjaminAlderseBaas
Geregistreerd lid

problemen bij 99 GL

Bericht door BenjaminAlderseBaas » zo 02 jun, 2013 21:55

Beste forumleden,

Sinds enige tijd heb ik een witte 99GL uit 83.
Ben er erg blij mee en heb hem gekocht als rijdend project.
Ik wil de Saab eerst motorisch in orde maken en loop tegen een aantal zaken op.
Bijvoorbeeld: bij koude start proest de uitlaat aardig wat vocht op. naarmate het blok warmer word neemt dit terug.
Ook vertoont het blokje een vervelend geratel, ikzelf denk aan de distributieketting of kleppen.
En nog iets heel anders, ik wil mijn hemel opnieuw bekleden waar kan ik tips vinden?

Graag reacties

Benjamin

joachiem
Geregistreerd lid

Re: problemen bij 99 GL

Bericht door joachiem » zo 02 jun, 2013 23:13

Denk dat er iets mis gaat met de koude start...mischien te rijk mengsel of iets in je ontsteking/vacuumslangen/benzine toevoer....zoeken zoeken dus.
kan ook zijn dat je carburateur gewoon versleten is en er een nieuwe naald/sproeier in moet.
zit wel olie op het dempertje van je carburateur?

Ratel zal idd je ketting van de distributie zijn en moet er een nieuwe op komen,blokje moet er dan wel uit wil je het goed en compleet aanpakken!

je kan ook kijken naar een ander goed blok die goed loopt en geen vreemde geluiden van keting of kleppen heeft.
Volgens mij hebben ze bij volsa nog een goed blok staan die loopt in een saab 90:ook 2.0 GL carburateur,mischien is dat wel wat voor jou?
Hemel kun je zelf doen maar is best lastig,als je het mooi wel hebben haal je de schaal er uit en maak je hem schoon en breng je hem weg naar
een bedrijf die zit vaker gedaan hebben.Kost circa 150Euro dacht ik.lijm en stof kom je al snel op 100Euro en dan doe je het zelf voor de eerste keer dus kans dat het niet 100% mooi word is aanwezig...zal voor die 50Euro niet het risico nemen als je het mooi en goed wil hebben :wink:

kemman
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door kemman » zo 02 jun, 2013 23:53

aLS DE AUTO LANG HEEFT STILGESTAAN, DAN KAN HET GEWOON CONDENS IN DE UITLAAT ZIJN

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » ma 03 jun, 2013 11:00

BenjaminAlderseBaas schreef:Beste forumleden,

Sinds enige tijd heb ik een witte 99GL uit 83.
Ben er erg blij mee en heb hem gekocht als rijdend project.
Ik wil de Saab eerst motorisch in orde maken en loop tegen een aantal zaken op.
Bijvoorbeeld: bij koude start proest de uitlaat aardig wat vocht op. naarmate het blok warmer word neemt dit terug.
Ook vertoont het blokje een vervelend geratel, ikzelf denk aan de distributieketting of kleppen.
En nog iets heel anders, ik wil mijn hemel opnieuw bekleden waar kan ik tips vinden?

Graag reacties

Benjamin

Bij een rijdend project zou ik vooral eerst goed naar de kwaliteit van het chassis en het plaatwerk kijken , mechanische zaken zijn eenvoudig op te lossen , chassis en carrosserie vragen meestal meer werk en investering .
Wanneer het alleen maar h2o is dat uit je uitlaat komt zou ik me daar geen zorgen over maken , olie of benzinedamp zou kunnen wijzen op motorslijtage maar zelfs daar kan je rustig om rijden .
De ratel zal inderdaad wel de distributieketting zijn maar die kunnen het bijzonder lang volhouden ondanks de slijtage/rek .
In ieder geval is het altijd weer verheugend dat er weer een Saab 99 blijft behouden :applause:

BenjaminAlderseBaas
Geregistreerd lid

Bericht door BenjaminAlderseBaas » ma 03 jun, 2013 15:22

Beste forumleden,

het blok loopt erg goed dus ga deze niet vervangen.
Ga ergens deze week kijken of de distri nog gespannen kan worden.
Ook wil ik zelf de hemel aanpakken.
Heb de stof liggen maar nu nog lijm, aanraders? Tips?

Benjamin

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » ma 03 jun, 2013 16:02

Koude start, vocht - witte rook uit de uitlaat. Niks aan de hand.

Ratelen ? Oppassen daarmee.

Zou eerst nalopen dat de merktekens nog goed staan. Om uit te sluiten dat die verkeerd staan, er vroeger aan de distributie "gewerkt" is. Niet starten, geen ontsteking aan, maar auto in zijn vrij zetten (handrem aantrekken voor de veiligheid, niet wegrolt over ? tenen, tegen een andere auto aan, tegen... in de sloot) met de hand de krukas/vliegwiel verdraaien (niet de nokkenas ivm kans op verspringen van de ketting) en dan zien dat aan de vliegwielkant de ontsteking goed staat en aan de distributiekant (schutbord) dat ook daar het merkteken bij de nokkenas wijst naar het merkteken op het nokkenastandwiel.

Ketting spannen ? Er is een kettingspanner aanwezig. Maar of dat het ratelen gaat verhelpen. Ook eerst weer controleren. Zijn ketting en tandwiel nog in goede conditie of gaar ? Beste oplossing - in de ideale situtatie dat het motorblok uit de auto is - is het geheel vervangen van die ketting en de tandwielen waarover die loopt. Weet je zeker dat voor jaren de distributie weer in orde is. Gezien de leeftijd van de auto - 99 zijn niet van een recent bouwjaar :P - zou de distributieketting weleens wat rondjes gedraaid hebben en navenant toe zijn aan pensionering. :roll:

Ratelen ? Blijft daar niet mee rijden. Ketting eraf = enorme motorschade. Zoals bijvoorbeeld de kleppen, drijfstang, zuiger, cilinder. Als verkeerde zuinigheid verkeerd afloopt .. ;-(+

BenjaminAlderseBaas
Geregistreerd lid

Bericht door BenjaminAlderseBaas » wo 30 okt, 2013 0:56

Beste forumleden,

Enige tijd geleden alweer en moet zeggen dat ik vrij weinig aan onderhoud heb gedaan.
Op een gegeven moment toch maar besloten om het blok eruit te halen om een aantal zaken aan te pakken waaronder:
-Vervangen krukaskeerring achterste poelie
-Vervangen pakking oliepomp
-Grote beurt bestaand uit vervangen : koolborstels, verdelerkap+rotor, bougie's, waterpomp,snaar, oliën, filters etc etc
Blokje staat er inmidels naast en ben nu bezig met het schoonmaken van de motor ruimte en het blok zelf.
Echter zit ik nog wel met wat zaken in de knoop waaronder het slingeren van de poelie, alvorens ik het blok eruit haalde viel me op dat de krukaspoelie behoorlijk slingerd, kan het zijn dat het ding krom is of heeft dit met uitbalanceren te maken?
Ook vroeg ik me af hoe het met het hitteschild van het uitlaatspruitstuk zit, is de volgorde: hitteschild, pakking, spruitstuk?
En ten derde vraag ik me af hoe ik het beste mijn versnellingen kan afstellen, heb tegen advies in het klemmetje van de huls losgehaald en zal nu dus de hele boel opnieuw moeten afstellen als ik dit goed begrepen heb :-S+

Ik hoor graag reacties!

Benjamin

Menno
Geregistreerd lid

Bericht door Menno » wo 30 okt, 2013 7:46

Krukaspoelie slingert waarschijnlijk doordat de rubberen ring tussen binnenschijf en buitenschijf versleten is. Weet ik geen oplossing voor, maar een andere poelie is wel te vinden. Volgorde is idd hitteschild pakking, spruitstuk, maar ik heb pakking en hitteschild wel eens omgedraaid en merkte geen gevolgen. Klemmetjes van huls? Bedoel je bij die koppeling om de schakelstang in de motorruimte?

BenjaminAlderseBaas
Geregistreerd lid

Bericht door BenjaminAlderseBaas » wo 06 nov, 2013 18:50

Beste lieden,

Bedankt voor alle reactie's!
Ondertussen staat m'n blok schoon op de werkbank,ga morgen de poelie loshalen en de keering/o-ring en poelie vervangen.
Ook ga ik m'n waterpomp,verdelerkap/rotor,koolborstels dynamo,accu,V-snaar,schockbrekers,olieen,filters, bougie's thermostaat,radiateur, etc etc vervangen
Verder ga ik een deel uit m'n front slijpen en deze vervangen voor een mooier exemplaar (het origineel is te rot om nog iets mee te doen)
Dan wat plekjes in de roest uitbijter zetten en in de motor ruimte wat plekjes bij spuiten.
Sta te popelen om verder te gaan en hoop hem voor de 22ste af te krijgen, dan is namenlijk de APK...

Groeten en ik zal als alles af is wat foto's posten!

Benjamin

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » wo 06 nov, 2013 23:18

BenjaminAlderseBaas schreef:.....................
Dan wat plekjes in de roest uitbijter zetten en in de motor ruimte wat plekjes bij spuiten.
....................................Benjamin
Roest uitbijter :-S+ Je zult roestomvormer bedoelen ? Prima !

Als het maar geen verfafbijt is. Smeer dat beslist niet op een auto !!! Never nooit. Omdat afbijt blijft reageren - bijten - agressief werkzaam blijft.
Waardoor nieuw aangebrachte primer, grondlagen, plamuur, autolak van binnen uit totaal verwoest worden. Weggevreten worden door de werzaam blijvende verfafbijt die zich in de poriën van de autoplaat heeft genesteld en daar niet meer is te verjagen.

Met afbijt en siliconenkit op een auto-carosserie maak je een autospuiter niet gelukkig. Als dat erop zit wordt het voor hem onmogelijk om een goed en vooral goed blijvend resultaat te bereiken. Fout (verkeerde product, schuurfout, slechte hechting) in eerdere stap is namelijk niet te herstellen bij verdere lakopbouw. Nieuw verfje, prachtig, als de auto strak in de lak was gebleven zonder steeds maar verschijnende nieuwe blaren. ;-(+ ;-|+ :cry:
Had ik nu maar geen verfafbijt gebruikt, dat agressieve rotspul. :oops:

BenjaminAlderseBaas
Geregistreerd lid

Bericht door BenjaminAlderseBaas » wo 13 nov, 2013 17:53

Saablieden,

Inmiddels staat het blok er weer in en is het front ''al zeg ik het zelf'' erg mooi gelast.
Nu is het alleen nog een kwestie van radiateur er in, alles leidingen aansluiten en het schakelmechanisme afstellen.
Voor dit laatste zou ik echt wel even wat tips voor kunnen gebruiken, kom er bij andere topics niet helemaal uit.
Ik heb, omdat ik de conische pen met m5 draad er niet uit kreeg de hele huls losgehaald, zegmaar waar de klem op zit met een m8 bout.
Als ik het her en der goed begrepen heb is de werkwijze: pook in z'n achteruit zetten, bak ook in z'n achteruit en vervolgens een balans vinden en alle versnellingen proberen? kan zijn dat ik er ver naast zit maar kom er niet uit met de vraagbaak.

Ps: nog 1 week tot verloop APK!! :wow:

Benjamin

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » wo 13 nov, 2013 20:35

Het beste gaat het als je de pook en de bak in de vrij zet .
Wanneer dat niet gaat is de afstelling van de pook niet 100% .

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » do 14 nov, 2013 15:11

Hier staat het duidelijk omschreven voor het nieuwere type bak:
viewtopic.php?f=4&t=102886
Je moet voor een oud type zonder zelfcentrering de R gebruiken i.p.v. 3.

BenjaminAlderseBaas
Geregistreerd lid

Bericht door BenjaminAlderseBaas » vr 15 nov, 2013 0:26

Hartelijk bedankt gertram! bak staat mooi afgesteld nu, fluitje van een cent.
Als een dolle aan de gang gegaan vandaag. alles gemonteerd blok loopt erg mooie reageerd lekker direct en bovenal is de lekkage verholpen.
Maar zoals dat op de een of andere manier niet anders kan moest er toch weer iets mis gaan....
toen ik mijn linker aandrijfas terug wilde zetten ontdekte ik dat de tripode helemaal aan stront was en kon dus WEER niet terug naar huis rijden.
Mijn vraag is of die van een 99 gelijk zijn aan die van 900, zo kan ik mijn zoekvlak een beetje verbreden want wil het liefst gewoon een 2de hands gezien de kosten behoorlijk zijn opgelopen.
wellicht heeft een van jullie er een liggen

Benjamin

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » vr 15 nov, 2013 2:48

Tripoïde is hetzelfde maar tot aan een bepaald jaar. Omslag bij de 900 was '87 / '88.
Je moet het aantal ringen aan het uiteinde van de buitenkant van de aandrijfklossen tellen. Oude type heeft er 3, nieuw 2.
Ik heb het oude type nog nooit ergens nieuw gezien.

Plaats reactie