Eerste Saab 99 Update

1967-1984

Eerste Saab 99 Update

Berichtdoor Dennis Peter » ma 11 jun, 2012 10:20

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een mooie Saab 99 uit 1981. Voor dagelijks gebruik heb ik ook nog een youngtimer Mercedes W201, daar zal ik het hier verder niet over hebben. Vooral mijn vriendin gebruikt de 99 veel, toen ik haar leerde kennen reed ze zo'n zelfde auto, welke nu alweer zo'n acht jaar in een schuur
staat te wachten om weer naar buiten te mogen. Dat is echter een project op zich en van mijn schoonvader. Kortom nu dus zelf een 99 aangeschaft, het gaat hier om een 2.0 74kw uit 1981, de auto heeft 210.000km achter de wielen maar is vrij goed onderhouden. Helaas heeft de wagen nu een jaar stil gestaan onder een boom en dat heeft haar geen goed gedaan, heel veel hars in de lak vliegroest onderin de verder nieuwe wielen, mos in de sponningen etc. Niet onoverkomelijk, wel even doen.
Verder is door de vorige eigenaar de hemel al vervangen en staat de auto op nieuwe klassieke vredestijns.

Na de nodige km's gemaakt te hebben een paar vraagjes hier. Ten eerste ben ik benieuwd of er in en rond Zwolle goede mogelijkheden en ervaringen zijn met onderhoud aan een 99. Wat mij tot nu toe opvalt aan de auto is dat er een "gonzend" geluid uit de bak komt bij terugschakelen ook de derde versnelling springt er dan af en toe uit. Mijn vermoeden is koppeling of misschien wel problemen in de bak zelf. Het is nog niet storend maar wel iets wat ik in de toekomst wil aanpakken.
Als laatste, hoe roestgevoelig is zo'n Saab? De paar plekjes die er nu aanzitten worden goed aangepakt voor het najaar maar is het sterk aan te raden de auto een goede antiroestbehandeling te geven of valt dat bij dit type auto wel mee?

Afbeelding
By kokopelli2001 at 2012-06-11
Afbeelding
By kokopelli2001 at 2012-06-11
Laatst bijgewerkt door Dennis Peter op za 11 aug, 2012 21:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Dennis Peter
Geregistreerd lid
 
Berichten: 23
Geregistreerd: do 10 mei, 2012 11:07
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor sb129h » ma 11 jun, 2012 13:44

Het is altijd goed om je auto een anti-roest behandeling te geven. Ook dat dikke Saab-staal roest, al is het veel langer!
Proficiat met je auto en veel veilige kms gewenst!
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997
Avatar gebruiker
sb129h
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
 
Berichten: 4676
Geregistreerd: wo 08 dec, 2004 21:48
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor S@@bman » ma 11 jun, 2012 16:01

Schitterende uitvoering... heeft hij op Marktplaats te koop gestaan?
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 9-3 Estate 2007
Avatar gebruiker
S@@bman
Geregistreerd lid
 
Berichten: 13006
Geregistreerd: vr 01 jul, 2005 19:04
Woonplaats: Beringen (B)

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor Dennis Peter » ma 11 jun, 2012 22:59

Hij heeft inderdaad op marktplaats gestaan, stond te koop in Zwolle.
Heeft er iemand goed ervaring met een anti-roest behandeling? (zelf doen/ laten doen/ prijzen?

Beetje rond gespit hier, leuk en aktief forum is dit, helaas de Saab dag in Zwolle gemist laatst..
Avatar gebruiker
Dennis Peter
Geregistreerd lid
 
Berichten: 23
Geregistreerd: do 10 mei, 2012 11:07
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor Funky Dude » di 12 jun, 2012 11:11

Mooie 99! Volgens mij zit er in Dalfsen een SAABspecialist (jota op het forum). Misschien is de meeting in Enschede http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=115911&start=30 een ideetje?
Heb geen aipparaat nodig om een identiteit aan te ontlenen

95 V4 '74 Verona-groen "Trolllimo" (rijdend project)
Suzuki GS 550 E '83 "Suzi" (gestald project)

vader ooit: 93F, 96 V4 Monte Carlo '67, 95 V4 MY '75a
Avatar gebruiker
Funky Dude
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5179
Geregistreerd: zo 08 mei, 2011 11:36
Woonplaats: 't Lage Noorden

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor Dennis Peter » di 12 jun, 2012 20:45

Lijkt me wel leuk die in Enschede, even de agenda checken, wat die diefstallen betreft, er zit een flink stuurslot op :D
Toen ik dat las op het forum had ik de auto net en stond hij met lichte pech een paar straten verderop, behoorlijk verlaten, het was al bijna half een 's nachts
maar ben toch maar even de accu eruit gaan halen... Moet je toch afvragen waarom iemand het op dit soort auto's heeft voorzien?! :|
Avatar gebruiker
Dennis Peter
Geregistreerd lid
 
Berichten: 23
Geregistreerd: do 10 mei, 2012 11:07
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor Dennis Peter » do 14 jun, 2012 23:14

Is het aan te raden LPG in te bouwen in een 99 ?
Weet iemand een goed én niet te duur adres en als je het zelf doet, waar op te letten?
Avatar gebruiker
Dennis Peter
Geregistreerd lid
 
Berichten: 23
Geregistreerd: do 10 mei, 2012 11:07
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor Funky Dude » vr 15 jun, 2012 0:14

LPG moet prima kunnen, maar dat dopje staat zo lelijk... ;-(+

Ik ben geen 'kenner' maar heb wel een 99 op gas overwogen, het is toch een 95 geworden en gas zou het derde bankje verknallen...
Heb geen aipparaat nodig om een identiteit aan te ontlenen

95 V4 '74 Verona-groen "Trolllimo" (rijdend project)
Suzuki GS 550 E '83 "Suzi" (gestald project)

vader ooit: 93F, 96 V4 Monte Carlo '67, 95 V4 MY '75a
Avatar gebruiker
Funky Dude
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5179
Geregistreerd: zo 08 mei, 2011 11:36
Woonplaats: 't Lage Noorden

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor Areyonga » vr 15 jun, 2012 13:25

Lpg vulnippel is heel goed weg te werken onder de bumper, uit het directe zicht, geen schade aan je mooie achterscherm.
Andere optie is naast of achter de kentekenplaat, wordt ook vaak gedaan.

Inbouw met Saab ervaring in de buurt: Saab Service Ommen en wellicht dat FHR je ook wel verder wilt helpen...

99 op de LPG is heel goed te doen, my1984 kreeg pas geharde klepzittingen voor euro95 (en beter bestend tegen LPG). Nu dien je nog (als het goed is) loodvervanger toe aan de benzine en kan je overwegen bij je LPG inbouw ook klepsmering (bijvoorbeeld Flashlube) toe te voegen. Aan de andere kant kan je kop zo een ton mee zonder toevoegingen LPG, mits je je klepspeling goed hebt en de overige staat van je blok en kop ook nog ok is natuurlijk.
Avatar gebruiker
Areyonga
Donateur 2014 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2016 + 2017
 
Berichten: 1881
Geregistreerd: do 21 sep, 2006 16:18
Woonplaats: Onder Nijmegen

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor sb153b » vr 15 jun, 2012 23:56

Voordat je LPG inbouw overweegt je afvragen waarom je dat zou doen en wilde voor (en na-)delen het kan bieden.
De installatie moet je vooraf ophoesten en da's best een aardig bedrag, door de jaren van gebruik moet je rekening houden met de afschrijving en oa een ietsie meer onderhoud. Het ruimteverlies en de massa met daarbij te overwegen aanpassingen is al gememoreerd. Daarentegen is een liter lpg belangrijk goedkoper dan een liter benzine waardoor er al gauw een voordeel ontstaat dat alleen maar oploopt naarmate er per jaar meer afstand afgelegd wordt.
Een vulnippel is dan ook niets afzichtelijks, gewoon een functioneel ding.
Een Saab loopt doorgaans uitstekend op gas en afgezien van de 2-takten rijden al mijn Saabs erop :wink: In mijn 99 ligt er een kort gedrongen tankje van 55 liter aan de rechterkant, in de 900og een lange cilindrische, eveneens rechts en in m'n 9000 een ringtank van 58 liter in de reservewielbak. Er blijft genoeg plek over voor het praktisch opbergen van bagage. :D
volg het restauratieproject van de 99 uit 1970 in het fotoalbum - meest recente update dd 29/06/08 - WERKT WEER!
Avatar gebruiker
sb153b
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5256
Geregistreerd: vr 22 jul, 2005 20:31
Woonplaats: Werkendam

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor Dennis Peter » za 16 jun, 2012 12:24

Bedankt voor alle reacties! Ik heb eens geinformeerd bij de gene die ook LPG heeft ingebouwd in mijn MB 190, nog geen echte klassieker trouwens, want van '91, maar voor dagelijks gebruik +/- 40.000km pjr. Die ging niet direct vlekkeloos op LPG (variabel toerental, koppakking snel na inbouw eruit, backfires) nu inmiddels probleemloos maar wel de rede dat ik zeker wil weten dat een Saab geen standaard probleemauto wordt op LPG :? Gaat me zo'n 1100,- kosten, maar eens even rekenen dus of dat onderaan de streep voordeel geeft. Eerst eens een poosje rijden nu om te zien of er verder geen zaken aan de auto mankeren behalve de af en toe uit z'n drie schietende bak.
Avatar gebruiker
Dennis Peter
Geregistreerd lid
 
Berichten: 23
Geregistreerd: do 10 mei, 2012 11:07
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor gws » za 16 jun, 2012 13:36

LPG inbouw is afhankelijk wat je met de 99 gaat doen denk ik.
Als de derde versnelling er uit schiet zou je om te beginnen naar het schakelrubber kunnen kijken, dit rubber kan slecht worden door de jaren.
Avatar gebruiker
gws
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1334
Geregistreerd: za 19 dec, 2009 12:01
Woonplaats: Hengelo

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor sb153b » za 16 jun, 2012 22:13

Uit de versnelling schieten heeft doorgaans niets met het schakelrubber van doen.Het schakelrubber is verdacht als het inleggen en zoeken naar de buitenste versnellingen in het H patroon lastig gaat, zeker niet de 3 dus.
Vervelend genoeg is uit de versnelling schieten meestal geen goed bericht mbt de staat van de bak. Het kan niet afgesteld worden,
Ruimte op de schakelas of een slechte/kromme schakelvork zijn vaak een oorzaak. Met vasthouden in 3 kan de tijd nog gelengd worden. Als de bak in achteruit ook eruit begint te schieten dan is het zaak om de bak snel te vervangen tegen een andere, hoe groter de ruimte op de as dan wordt, hoe groter de kans is dat bij lastwissel er 2 tandwielen van een verschillende versnelling inschakelen waardoor de bak blokkeert. Er zijn voorbeelden dat dit op de snelweg gebeurde :roll: .
Een goede bak is nog wel tegen redelijk geld te vinden, met een beetje sleutelhandigheid en spullen ben je in een hobbysetting een dagje/weekend aan het klussen. Tot (en na) die tijd lekker :O:
volg het restauratieproject van de 99 uit 1970 in het fotoalbum - meest recente update dd 29/06/08 - WERKT WEER!
Avatar gebruiker
sb153b
Geregistreerd lid
 
Berichten: 5256
Geregistreerd: vr 22 jul, 2005 20:31
Woonplaats: Werkendam

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor Dennis Peter » za 21 jul, 2012 23:16

Die versnellingsbak verdient wel enige aandacht in de toekomst, tot op heden is het enkel uit de drie en soms twee schieten bij gas los bij hogere toerentallen. Echt gevaar lijkt dat niet op te leveren. Koppeling in en weer inleggen. Ga wel het rubber vervangen want deze is bijna compleet weg! Het zal dan wel niet helpen, niet geschoten is altijd mis : )

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Inmiddels het nieuwe dashboard erin en alle lampjes / schakelaars weer in orde.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nu alleen hard op zoek naar een rechter deurpaneel, de oude is helemaal verrot. Heeft er nog iemand een in deze kleur?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Laatst bijgewerkt door Dennis Peter op za 21 jul, 2012 23:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Dennis Peter
Geregistreerd lid
 
Berichten: 23
Geregistreerd: do 10 mei, 2012 11:07
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerste Saab 99

Berichtdoor Dennis Peter » za 21 jul, 2012 23:33

Afgelopen donderdag het meeste laswerk aangepakt, het viel mee maar hier en daar zat wel en "plekje" nu is ie weer mooi strak, op de linkerdeur na die heeft een paar lelijke blazen, daar wordt nog even over gedachtn andere deur of ook lassen. Het deurpaneel bij deze deur is wel in goede staat in tegenstelling tot de linker deur. Zie bericht hiervoor.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Avatar gebruiker
Dennis Peter
Geregistreerd lid
 
Berichten: 23
Geregistreerd: do 10 mei, 2012 11:07
Woonplaats: Zwolle

Volgende

Keer terug naar 99

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten