luid gezoem rechtsvoor/midden

1967-1984
Plaats reactie
timdb
Geregistreerd lid

luid gezoem rechtsvoor/midden

Bericht door timdb » di 18 okt, 2011 23:19

Na alle remklauwen van mijn 99 GL MY82 te hebben gereviseerd, heb ik hem maar eens uitgelaten voor een ritje. Toen kwam er ineens een gezoem opduiken vanaf 40 km/h en het werd als maar luider toen ik snelheid maakte. Ik concludeerde al snel dat de wiellager vervangen moest worden, zonder echt specifiek de speling te controleren :? . Direct een lager besteld en deze vervangen. Wanneer ik vervolgens opnieuw een testrit maakte, kwam het geluid weer opduiken. Weliswaar minder hard dan voordien (denk ik), maar het was er nog steeds. Bij 50-60 per uur was het geluid al zo hard, dat ik me niet echt kon inbeelden dat het nog erger ging worden. Wat natuurlijk wel het geval is bij een versleten lager (ik heb het nu over het lager dat zich in de bak bevindt, vlak na het differtieel), De proef op de som gesteld en raar maar waar verdween het geluid volledig bij 80 km/h. Het tweede lager kan dus ook al uitgesloten worden.

Zou het aan een onbalans van de cardanas kunnen liggen, die geluid begint te maken bij een bepaalde rotatiefrequentie?
Of iets anders?

Het zou geweldig zijn moest iemand mij kunnen verder helpen, want wil de 99 graag eens uitlaten voor een fikse rit (en inschrijven)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mvg Tim DB

Doc
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: luid gezoem rechtsvoor/midden

Bericht door Doc » wo 19 okt, 2011 9:57

zou het wellicht het pignon-aslager kunnen zijn? Bij de 900 ook gehad, alleen dan kwam het geluid rond 70 km/h en was verdwenen bij 85 km/h.

timdb
Geregistreerd lid

Bericht door timdb » do 20 okt, 2011 9:55

Zou goed kunnen ja. Heb hier nog een 5bak liggen, dan moet ik er maar eens werk van maken om deze in te bouwen. Wel jammer, want had eigenlijk al lang met auto willen :O:

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » do 20 okt, 2011 14:06

Ik zou even voor de zekerheid naar de versnellingsbakolie kijken.
Als verder de montage van de remklauwen en het nieuwe lager goed gedaan zijn kan het daar niet aan liggen.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 20 okt, 2011 21:57

Ik zou voor de zekerheid toch wel het wiellager aan de andere kant controleren. Wiellagergeluid kan soms uit een vreemde kant komen.

Heb je al een voowiel opgekikt en met de hand gedaaid om te controlen/voelen hoe het loopt?

timdb
Geregistreerd lid

Bericht door timdb » vr 21 okt, 2011 12:35

Het wiellager aan de rechterzijde is tevens gecontroleerd, niets op aan te merken. Ik heb bovendien de bakolie vervangen, die zat er volgens mij ook al een tijdje in. Het probleem is jammer genoeg nog niet opgelost, ik vrees dat Doc gelijkt heeft en de bak + motor eruit moeten.

Ik ga de wagen nu gewoon inschrijven, want moet nog naar Daan voor een nieuwe hemel. In het voorjaar pak ik dan de bakwissel aan.

Iedereen bedankt voor het meedenken

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 21 okt, 2011 12:42

Even voor de volledigheid: treedt het geluid op bij belast rijden of ook onbelast? (dus even de koppeling intrappen bij die snelheid).
Bakken maken doorgaans vooral herrie onder belasting.

Een wiellager hoeft geen speling te hebben om herrie te maken...

timdb
Geregistreerd lid

Bericht door timdb » vr 21 okt, 2011 13:21

Je hoort het geluid in beide gevallen even hard, het maakt bovendien ook niet uit in welke versnelling je zit. In 2e,3e,4e is het geluid telkens hetzelfde.

Het geluid van een wiellager neemt toch toe naarmate je meer snelheid maakt? Dit is hier zeker niet het geval, vanaf 80 km/h is het geluid volledig verdwenen. Ik vrees er meer voor dat Doc gelijk heeft :? , en het dus effectief aan het pignonas-lager ligt.

Plaats reactie