Vreemde Eend in de bijt

1967-1984
Plaats reactie
2cv
Geregistreerd lid

Re: Vreemde Eend in de bijt

Bericht door 2cv » ma 03 sep, 2012 0:00

Vanmiddag bij Nanko de ontsteking gecontroleerd (stond goed), de klepspeling gecontroleerd en de bougies vervangen.

De klepspeling heb ik gemeten met lauwwarme motor. Ik besef dat dat eigenlijk met koude motor moet gebeuren, maar ik weet nu hoe het moet en ik heb een indicatie. Overigens, met lauwwarme motor was de speling iets te groot, maar dat is beter dan net te krap. Echt stellen kon (nog) niet omdat het stellen met stelplaatjes moet en die heb ik niet.

Op de terugweg even het gas lekker ingetrapt. In de 4e versnelling gaat het ding 155, in de 5e 150. Overigens, bij 155 in z'n 4 is het toerental +/- 4750 en het 'lichtrode' toerengebied begint pas bij 5500.

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » ma 03 sep, 2012 0:37

Ohja, wat voor motor ligt er in mijn Saab ? Volgens het identificatieplaatje op de motor is het een B20-motor (linksboven op het plaatje staat B20) maar als ik af ga op mijn Olving-vraagbaak is het een H-motor omdat de verdelerkap op het uiteinde van de nokkenas zit.

Plaatje uit de Olving:

Afbeelding

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » ma 03 sep, 2012 1:38

En wat voor formaat banden horen er onder mijn 99 :oops:

Nu staat hij op 2 verschillende bandenmaten en ik weet niet welke maat de juiste is :oops: En de boeken zijn niet zo duidelijk.

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » ma 03 sep, 2012 2:45

Ennuh, heeft mijn 99GL uit 1984 aan de voorkant een stabilisatorstang ? Bij het vervangen van de fuseekogels heb ik geen stabilisatorstang gezien.

AlwinRedArrow
Geregistreerd lid

Bericht door AlwinRedArrow » ma 03 sep, 2012 9:49

Standaard heeft een 84er een H blok en standaard GEEN stab stang. Wij hebben hier onder alle 99's bandenmaat 185/65/15.

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » ma 03 sep, 2012 20:26

Bedankt ! Dan lijkt de 99 dus heel klein beetje op een 2cv. Die heeft ook geen stabilisatorstangen.

Maar mijn Saab is 28 jaar oud. In die tijd kan er allang een ander blok in gezet zijn ...

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » wo 05 sep, 2012 14:29

H-blok hoort in een MY 84 99 thuis, verdeler direct verbonden met de bovenliggende nokkenas.
Overigens heeft een MY 84 geen oliedop meer op het klepdeksel, olie vul je via de peilbuis bij.
Origineel stond de late 99 op 175/70/15 banden, maar vanwege verkrijgbaarheid wordt vaak de 185/65/15 toegepast.

En geen stabi inderdaad :)

:O:

Jan

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » wo 05 sep, 2012 14:42

De olie moet je bij mijn Saab inderdaad bijvullen via de peilbuis (dat lijkt overigens weer een beetje op de BX). Kan ik er dan van uit gaan dat ik inderdaad een H-motor heb ondanks dat er B20 op het motortypeplaatje staat ?

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » wo 05 sep, 2012 15:47

Dat is correct en tevens juist :)

Intern heetten de H-motoren inderdaad B20, met de introductie van de zestienkleppers werd dat B201 voor de 8-klepper met 1 nokkenas en B202 voor de zestienklepper (inderdaad, 2 bovenliggende nokkenassen).

't is allemaal niet zo moeilijk hoor :)

Jan

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » wo 05 sep, 2012 21:55

Als je het weet niet nee ;) In elk geval bedankt voor de info !

Vandaag weer wat aan het Saabje geprutst. Klokje doet het weer, bepaalde lampjes doen het weer, 12V plug doet het weer, alarmlichten doen het weer en de richtingaanwijzerhefboom is vervangen.

Ik heb tevens de brandschade aan de lasboer laten zien. Omdat het al een half jaar geleden is dat die een poging heeft gedaan mijn Saab in de hens te steken heb ik er niet al te moeilijk over gedaan, maar ik heb wel een goede, mooie, nette, nieuwe gevarendriehoek gekregen. Hopelijk heb ik die nooit nodig.

Nu nog de temperatuurregeling en de stoelverwarming fixxen en er een radio in proppen, dan is alle elektriek in het interieur gefixt.

Alleen de knop waarmee je de temperatuur instelt heeft sterk de neiging terug te draaien als je hem op de hoogste temperatuur instelt. Is dat een typisch 99-kwaaltje ?

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » do 06 sep, 2012 7:55

Hallo,

Knop van de verwarming heeft inderdaad de neiging van volledig koud of van superwarm terug te lopen. Zal met de flexibiliteit van de bedieningskabel en stangetjes te maken hebben.

Alexander

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » do 06 sep, 2012 10:30

Als die knop de neiging heeft terug te willen naar de "middenstand" dan is het zaak er eens wat smering tegenaan te gooien.
Is een bowdenkabel met een enkele vrij dikke massieve binnenkabel, na jaren kan dat wat stroever gaan lopen ;)
WD40 is je vriend ;)

Jan

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » do 06 sep, 2012 12:59

Mooi, binnenkort het dashboard maar eens uit elkaar trekken dan.

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » do 06 sep, 2012 19:32

Vandaag de klepspeling bij koude motor gemeten. Bij halfwarme motor stonden ze allemaal te ruim. Nu stonden er 3 te krap ! Een beetje warmte doet dus best veel. Wellicht zitten er erg lange klepstelen in of is het dieper in de kop al gauw (veel) warmer.

Ik heb ook geprobeerd iets te doen aan de knop van de verwarming maar ik krijg het dashboard niet uit elkaar. En in de boeken (Olving en Haynes) staat het ook niet beschreven. Weet iemand hoe ik het dashboard uit elkaar krijg ?

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » do 06 sep, 2012 20:27

De tellerbekleding zit met 3 schroefjes aan de vooronderzijde vast, bovenkant is een clipsluiting.
Dashboardkastbekleding heeft 2 schroeven, schuif je daarna ook naar je toe. Voor de zekerheid even het dashboardkastdeksel demonteren, dat kan je in de weg zitten.
Dan is het middelste bakje er uit te schroeven, deze schroefjes zitten normaliter uit het zicht, aan de zijkanten :) en vervolgens kun je makkelijk bij de knoppen en kabels van de verwarming en ventilatie.

Doodsimpel (als je het weet dan)... :lol:

Klepspeling inlaatkleppen (koud) moet 0,20-0,25 mm zijn, uitlaat 0,40-0,45 mm. Voor de zekerheid zou ik 0,25 en 0,45 aanhouden, als de kleppen na verloop van tijd iets verder zijn ingeslagen op de zittingen wordt dat sowieso minder...

Sleutel ze!

Jan

Plaats reactie