Vreemde Eend in de bijt

1967-1984
Plaats reactie
2cv
Geregistreerd lid

Re: Vreemde Eend in de bijt

Bericht door 2cv » vr 01 feb, 2013 5:00

Vyv schreef:
2cv schreef:Kostte wel wat moeite om één van de stangen er uit te halen, de bout was wat roestig en ik kon niet goed bij de moer ...
Laat me raden, de tank zat in de weg :evil:
Yup. En die is al zo klein qua volume (een volle tank kost voor m'n 99 evenveel als voor m'n BX, maar m'n BX rijdt op diesel).
2cv schreef:...En deze moer/bout-combinatie. Heeft iemand enig idee wat voor formaat schroefdraad er op die bout zit ? Het is volgens mij niet metrisch.
Ik had 'm doorgeslepen, daarna naar de dealer en die kon er niet om lachen want het was een niet veel voorkomende bout/moer. Niet te bestellen. Kreeg wel iets mee maar dat was te lang. Heb er maar zelf iets M10 achtigs gebruikt. En m'n rammeltje rechts achter zit er nog steeds, grrrrrr.
M10 is zekerweten te dun. En dunnere bout = minder sterk.
Thom schreef:ik heb die boutjes hier gewoon gesorteerd liggen, mocht je er een nodig hebben
Super :bow: Het 'probleem' alleen is dat ik ook al iemand anders gevraagd heb en ik vind het niet netjes om dat te annuleren. Maar als dat niet lukt (boutjes via die ander regelen), mag ik dan bij jou aankloppen ?
Zegmaarjan schreef:Hallo 2cv

Ik heb met veel plezier alle 14 pagina's met je avonturen gelezen, geweldig.

Er wordt nogal wat geschreven over welke benzine en octaan en compressie verhouding,
en iedereen heeft gelijk als je vanuit de jaren tachtig redeneert, maar het is inmiddels 2013.

De benzine van nu is geen jaren tachtig benzine (meer een soort van chemische rommel), wat als voordeel heeft dat je gewoon op 95 kunt rijden.

Wel zijn er twee aanpassingen wenselijk, maar die moet ik even opzoeken, dus dat komt spoedig.

Groeten uit Harlingen
Ik ben zeer nieuwschierig ! :D

Zegmaarjan
Geregistreerd lid

Bericht door Zegmaarjan » vr 01 feb, 2013 20:43

In de jaren tachtig was er super benzine voor hoge compressie motoren en "normaal" voor lage compressie motoren.

Echter is de hedendaagse benzine van een totaal andere samenstelling dan 25 jaar geleden,
en is de sproeiermaat bij elke klassieker bepaald voor de oude benzine van toen.

Dat werkt dus niet optimaal, met als resultaat dat elke klassieker van toen permanent te arm staat.
Een oplossing is de choke permanent een beetje open laten staan, een rijker mengsel,
maar dat is niet echt de oplossing.

Wat wel kan is de luchtinlaat kleiner maken, waardoor het mengsel rijker wordt, bijvoorbeeld van 20 mm naar 18 mm,
hier heb ik nog geen ervaring mee.
Maar het kan nog makkelijker, n.l. de hoofdsproeier (iets) vergroten, minimaal 5% maximaal 10%.

Misschien denk je nu, ja maar dan gaat het verbruik omhoog, dus niet, je mengsel is immers aangepast aan de benzine van nu.

Dan is er nog iets aan de hand met de benzine van nu, hij verbrandt namelijk langzamer dan de benzine van toen,
wat dus betekend dat je ontsteking van toen te laat ontsteekt.
Daarvoor is de oplossing nog simpeler, n.l. de ontsteking max. 4 graden vroeger zetten.

Dit verhaal is op elke klassieker van toepassing.

Hoe dat gaat bij injectie saabs 900 (qua benzine inspuithoeveelheid aangestuurd door ?) heb ik geen ervaring mee, wel kan je de ontsteking vroeger zetten waardoor op het juiste moment de verbranding plaats vind.

Loodvervangers zijn in principe niet nodig, dat was voornamelijk om pingelen te voorkomen, de juiste klepspeling is wel belangrijk, de klep wordt n.l. gekoeld door de cilinderkop.

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » vr 01 feb, 2013 21:01

Bedankt voor de info !

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » zo 03 feb, 2013 2:57

Vandaag de rubbers in de stangen maar eens vervangen. Eerst bij m'n voormalige werkgever busjes gedraaid:

Afbeelding
Die beschadiging/inkeping is om ruimte te maken voor de stang.

Afbeelding
De bussen passen in elkaar.

En zo werkt het:
Afbeelding
Busje ...

Afbeelding
Stangetje ...

Afbeelding
Andere busje er op ...

Afbeelding
Ja, zo ja ...

En als je dan op de bovenste bus drukt, drukt de rubber bus er uit. Overigens gaat dat niet zo heel makkelijk. De rubber bus kraakte behoorlijk toen ik hem er uit drukte. Ik gebruikte een pers met en capaciteit van ca. 40 ton. In een bankschroef was het vermoedelijk niet gelukt. Als ik de bus naar beneden geduwd had terwijl het spulletje zo op de tafel stond dan was het dwars door de tafel heen gegaan. En door de parketvloer.

Afbeelding
Dit ziet er toch veel beter uit zo met vers rubber ?

Ik zou ook de rubber bussen op het andere uiteinde van de stangen vervangen, maar die had ik niet. Ik dacht dat ik ze gekocht had, maar die rubbers waren voor de schokbrekers. En die passen niet hier in. Nog even regelen dus ...

Ik heb bij m'n voormalige werkgever ook 7/16 UNC bouten gevonden. De schroefdraad is vermoedelijk hetzelfde is als de schroefdraad van de bout uit de Saab. Ik kon die beschadigde moer er niet op draaien, maar dat kan ook al niet meer op de orginele bout dus dat zegt niet zoveel. Maar de spoed lijkt, voor zover ik kan zien, wel overeen te komen. Alleen jammer dat die mooie nieuwe bouten een paar centimeter te kort zijn ...

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » zo 03 feb, 2013 8:38

In de bankschroef werkt het inderdaad niet is mijn ervaring.
Ik heb de metalen bussen doorgezaagd, de grote natuurlijk voorzichtig en dan een beiteltje tussen huis en bus.

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » za 16 mar, 2013 0:30

ALLE PLAATJES ZIJN KLIKBAAR VOOR EEN GROTER EXEMPLAAR !

Mooi plakwerkje:

Afbeelding*Afbeelding*Afbeelding*Afbeelding

Het ziet er wat ... eh ... lijmerig/knutselig uit maar aan de voorkant ziet het er beter uit:

Afbeelding*Afbeelding*Afbeelding*Afbeelding

Boven de oude, onder de nieuwe(re) grille. Ik zie nu pas dat de nieuwe(re) grille donkerder is. Maar hij is wel netter. En de foto's zien er wat raar uit omdat ik ze alleen ondersteboven op kon stapelen en de foto 180 graden gedraaid heb.

Afbeelding

En dit zijn de 7/16 UNC bouten, 14 threads per inch. Ik heb 2 lengtematen besteld (2 inch en 2 1/4 inch) omdat geen van de 2 maten overeen kwam met de lengte van de orginele bouten.

Ik heb 8 moeren besteld omdat ik een aantal moeren bij de voorwielophanging ook wil vervangen. Dat zijn n.l. dubbele, niet-zelfborgende moeren.

Nu nog de laatste 2 rubbers in de achterwielophanging vervangen ...

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 16 mar, 2013 11:52

Mooi werk!

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » vr 26 apr, 2013 21:01

Probleem: ik krijg de bussen niet in de reactiestangen.

Ik heb onderstaand tooltje gemaakt, een soort trechter zeg maar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vet de stang, het tooltje en de rubber bus in met zuurvrije vaseline (dat smeert erg goed en tast het rubber niet aan) en vervolgens probeer ik d.m.v. een bankschroef (niet op de foto) en een bout (ook niet op de foto) het rubber door het tooltje in de stang te persen. Maar dat lukt niet. Het rubber wordt puree en het komt niet in de stang.

Ik heb ook geprobeerd het rubber samen te knijpen met een slangenklem (werkt ook niet).

Wat is de officiële methode om het rubber in de stang te krijgen ? De Haynes en de Olving bieden hierin geen enkele duidelijkheid.

Overigens is het wel het juiste rubber. De oude, gedemonteerde rubbers hebben dezelfde vorm als de nieuwe rubbers.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 27 apr, 2013 23:35

Ik ken het reactiestangrubber alleen met een bus er omheen. Volgens mij heb je de verkeerde

http://www.elferink.nl/onderdeel.php?Al ... rtNr=12116" onclick="window.open(this.href);return false;

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 28 apr, 2013 10:21

volgens mij gaat het hier om het rubber aan de kant van de benzinetank, :-S+
echter ze lijken op die van de voorste bovenste draagarm :?:

ben eigenlijk wel benieuwd waar je ze besteld hebt :?:

Montage; geen idee met het erin duwen worden ze dikker en gaat dat moeilijker :-S+
volgens mij is het net als met sex, veel vet en heel voorzichtig duwen (in de bankschroef) :wow:

btw voor aan de kant van de as bestaan er 2 typen, nieuwe en oude steek, dit kun je ook niet 123 zien. echter ik neem aan dat aan de kant van de benzinetank er maar 1 type bestaat
voor aan de kant van de tank heb ik een speciaal gemaakte steeksleutel 18, en dan nog gaat het r..

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » zo 28 apr, 2013 23:03

Het gaat om de rubbers aan de kant van de tank. Dat ze op andere rubbers lijken durf ik niet te zeggen.

Ik heb ze besteld bij een bedrijf dat zelf ook aan Saabs sleutelt, dus het zal wel het juiste rubber zijn.

Met 'gewoon' duwen worden ze dikker ja. Resultaat: rubber wordt puree.

En waarvoor gebruik je die sleutel 18 ? Om de bouten aan te draaien ? Want dat is het probleem (nog) niet. Ik heb doppen die wel metrisch zijn, maar ook redelijk goed aangrijpen op inch-maten.

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » zo 28 apr, 2013 23:56

Waarom niet vragen bij de garage waar je ze vandaan hebt (of een in de buurt) of je daar de pers mag gebruiken? Heb ook wel eens gelezen dat men eerst de rubbers in een pannetje verhitten in water wat bijna aan de kook is...daarmee word het rubber een stuk soepeler.

De rubbers aan de andere kant zitten van de stang zien er zeker anders uit, de achterste ken ik eigenlijk niet zo nieuw (gaan meestal lang mee).

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » ma 29 apr, 2013 0:10

De perskracht is het probleem niet. Ik weet (wist?) domweg niet welke techniek ik nodig had om de rubbers te monteren. Maar als het rubber flexibeler wordt, is er minder kracht nodig om te vervormen en kan ik wellicht op de metalen bus die er in zit drukken zonder dat die bus uit het rubber scheurt. Bedankt !

2cv
Geregistreerd lid

Bericht door 2cv » zo 18 aug, 2013 2:30

Inmiddels zijn de rubbers vervangen. De bouten van 2 inch lengte pasten het best, dus die zitten er in.

Afgelopen week heb ik de Zwalker een anti-roest behandeling met RX5 en RX10 gegeven. Er zaten wat roestplekjes op en die zijn nu niet meer te zien.

Vandaag heb ik de Zwalker eindelijk weer eens uitgelaten. Helaas staat het stuur scheef en trekt hij wat naar links. Waarschijnlijk is door het terug vast lassen van de voorwielophanging de uitlijning niet meer goed. Het leuke is dat je dat bij de Saab (aan de voorkant tenminste) allemaal bij- en af kan stellen. Het minder leuke is dat dat moet gebeuren met stelplaten. Weet iemand een bedrijf die de uitlijning kan meten en met de juiste stelplaten ook kan corrigeren ?

Als dat gedaan is kunnen er ook nieuwe banden onder. En kan ik de olielekkage oplossen. En het voorruit vervangen (begint wit uit te slaan). En iets doen aan het rechter portierraam. En een radio monteren. En weet-ik-veel-wat-ik-allemaal-nog-tegen-kom :)

Oveigens viel het me op dat hij in de 5e versnelling maximaal 141km/u gaat en in de 4e versnelling maximaal 151km/u. Beide getallen komen uit de TomTom. Heeft iemand daar een verklaring voor ? De compressie moet ik (nog steeds) meten.

Enneh, het motortje draait prima op euro 95 :)

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » ma 19 aug, 2013 0:09

Het is helemaal niet vreemd dat een auto in z'n 4 sneller gaat dan in z'n 5, is bij heel veel auto's zo.
Vind de snelheden ook niet zo heel verkeerd, na meer dan 20jaar zijn er al wat paarden over de omheining gesprongen :wink:

Plaats reactie