99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Het Rijdt!!!!
Dat beschrijf je perfect Dominique

-
willemwerkt
- Donateur (3x)

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Het Rijdt!!!!
Supergoed bezig,
Petje af.
Succes.
groet, Willem
Petje af.
Succes.
groet, Willem
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Eerste rondje rijden!
Wellicht heb je 't al gespot in een ander topic op het forum, maar gister was het dan eindelijk zover: ik heb voor het eerst kunnen genieten van een heerlijk stukje (illegaal) cruisen!
Maar hoe dan vraagt u zich af. Dat zal ik vertellen. Het ging heel snel in november.
Na de mislukking van afgelopen bericht ben ik rond gaan bellen, maar het bleek nog niet zo makkelijk om een garage te vinden waar ik hem (rollend) heen kon brengen en die op relatief korte termijn tijd had... Na twee weken was ik er klaar mee. Dus, wat doet men dan? Dan bestelt men 5 meter koperen leiding en gaat zelf aan de slag. De originele leiding er snel af kunnen krijgen en de wartels kunnen hergebruiken! Na een middagje werk op de eerste dag van deze maand had ik weer twee mooie leidingen over de achteras lopen:

Meteen de dag erna ben ik weer gaan ontluchten met moeders. Rechtsvoor (zelf gereviseerd), in 1 keer werkend, zo ook de twee achterklauwen (aangekochte gereviseerde). Bij linksvoor wilde er maar geen olie uitkomen.
Ik was zo gefocust op de klauw dat ik even had gemist wat er ernaast afspeelde. Ik zag al gauw dit namelijk:

De remslang zat geblokkeerd! Nu had ik al een nieuwe remslang liggen, maar deze bleek al die maanden geleden op een of ander manier niet te passen, terwijl het wel de juiste schroefdraad zou moeten zijn, namelijk M10x1. Wat speurwerk later bracht mij tot de conclusie dat 1974 combi Coupés nog 3/8e 24 inchmaat gebruikte, dezelfde als een Saab 96!
De volgende dag dus snel op de terugweg van werk langs de automaterialenzaak gereden voor een juiste remslang. Een aardige, jonge volvo sleutelaar hielp mij en vertelde me dat ze geen remslangen met deze schroefdraad hadden liggen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om dan maar 3 wartelmoeren met M10x1 mee te nemen. Ik kon weer aan de slag. Nu heb ik vanaf de hoofdcilinder een compleet nieuwe set naar de klauw gemaakt, inclusief de "foute" nieuwe remslang. Meteen die avond nog even erop gezet en vervolgens ontlucht, wederom met moeders op de bestuurdersstoel.

En ja hoor, alles deed het! Dusss, tijd om alle contacten goed aan te sluiten, motorruimte vol te bouwen, kentekenplaten te monteren en benzine in de tank te gooien!! Ik wilde die dinsdagavond nog even snel een rondje rijden met m'n vriendin, maar nadat de auto soepeltjes op was gestart, bleek ik geen gasrespons te hebben. Dit kwam door een losse gaskabel, maar omdat het al 21u was, heb ik het maar laten zitten.
De volgende ochtend vertrokken we namelijk om 4u op vakantie... Ik liet Beauregarde wel mooi achter op de oprit, zo compleet!

Gisteren kwam ik terug van vakantie, en ik wist dat het moest lukken! Nog eens rustig de tijd genomen om alles goed na te lopen: de gaskabel bleek bij het pedaal uit zijn gleufje te zijn geschoten. Gefixt. Ook nu vloog hij heerlijk aan en verliet hij netjes zijn plek, al pakte de koppeling wel ver onderaan al aan. Bij het afrijden van de oprit voelde ik vrij weinig druk op het rempedaal en het remmen ging dan ook zeeeeer langzaam. Ik heb dus uiterst voorzichtig een rondje door de wijk gereden, rekening houdend met de enorme remweg.

Terug thuis kreeg ik van Sil de tip om eens te proberen hard op het pedaal te trappen. Ik deed te liefelijk. Met pompend remmen bouwde ik wel druk op voelde ik. Enfin, nog een rondje dan. Dit keer ben ik door het bos gereden en heb ik een flink stuk kunnen cruisen en optrekken en afremmen en keren en draaien. Alles ging goed! Schakelen ging fantastisch! Geen rare geluiden, enkel een heerlijk motorgeluid! Uiteraard heb ik meteen plaatjes geschoten in het bos!

Zoals je kan zien, deden ook alle lichten het fatsoenlijk, dat was een verassing! Ik heb nog wel een paar dingen op de lijst staan, zoals een ruitenwisserblad, gordelbek, wiellager linksvoor en natuurlijk de remkracht. Ik ga alles nog eens door ontluchten met de machine denk ik, om het goed te doen (ook de koppeling). Anders moet ik naar de hoofdremcilinder gaan kijken...
En dan moet hij naar de RDW! Omdat ik even wil checken wat er allemaal nog scheelt voor een apk, ga ik bij de plaatselijke garage even een check laten doen, wat wel door de beugel kan wat niet. Daar gaat hij volgende week donderdag heen. Dan krijg ik een lijst van afkeurpunten en kan ik aan de hand daarvan inschatten hoe belangrijk de RDW verschillende punten vindt voor hun "veiligheidskeuring". Goed op weg dus (letterlijk)!
Maar hoe dan vraagt u zich af. Dat zal ik vertellen. Het ging heel snel in november.
Na de mislukking van afgelopen bericht ben ik rond gaan bellen, maar het bleek nog niet zo makkelijk om een garage te vinden waar ik hem (rollend) heen kon brengen en die op relatief korte termijn tijd had... Na twee weken was ik er klaar mee. Dus, wat doet men dan? Dan bestelt men 5 meter koperen leiding en gaat zelf aan de slag. De originele leiding er snel af kunnen krijgen en de wartels kunnen hergebruiken! Na een middagje werk op de eerste dag van deze maand had ik weer twee mooie leidingen over de achteras lopen:

Meteen de dag erna ben ik weer gaan ontluchten met moeders. Rechtsvoor (zelf gereviseerd), in 1 keer werkend, zo ook de twee achterklauwen (aangekochte gereviseerde). Bij linksvoor wilde er maar geen olie uitkomen.

De remslang zat geblokkeerd! Nu had ik al een nieuwe remslang liggen, maar deze bleek al die maanden geleden op een of ander manier niet te passen, terwijl het wel de juiste schroefdraad zou moeten zijn, namelijk M10x1. Wat speurwerk later bracht mij tot de conclusie dat 1974 combi Coupés nog 3/8e 24 inchmaat gebruikte, dezelfde als een Saab 96!

En ja hoor, alles deed het! Dusss, tijd om alle contacten goed aan te sluiten, motorruimte vol te bouwen, kentekenplaten te monteren en benzine in de tank te gooien!! Ik wilde die dinsdagavond nog even snel een rondje rijden met m'n vriendin, maar nadat de auto soepeltjes op was gestart, bleek ik geen gasrespons te hebben. Dit kwam door een losse gaskabel, maar omdat het al 21u was, heb ik het maar laten zitten.

Gisteren kwam ik terug van vakantie, en ik wist dat het moest lukken! Nog eens rustig de tijd genomen om alles goed na te lopen: de gaskabel bleek bij het pedaal uit zijn gleufje te zijn geschoten. Gefixt. Ook nu vloog hij heerlijk aan en verliet hij netjes zijn plek, al pakte de koppeling wel ver onderaan al aan. Bij het afrijden van de oprit voelde ik vrij weinig druk op het rempedaal en het remmen ging dan ook zeeeeer langzaam. Ik heb dus uiterst voorzichtig een rondje door de wijk gereden, rekening houdend met de enorme remweg.

Terug thuis kreeg ik van Sil de tip om eens te proberen hard op het pedaal te trappen. Ik deed te liefelijk. Met pompend remmen bouwde ik wel druk op voelde ik. Enfin, nog een rondje dan. Dit keer ben ik door het bos gereden en heb ik een flink stuk kunnen cruisen en optrekken en afremmen en keren en draaien. Alles ging goed! Schakelen ging fantastisch! Geen rare geluiden, enkel een heerlijk motorgeluid! Uiteraard heb ik meteen plaatjes geschoten in het bos!

Zoals je kan zien, deden ook alle lichten het fatsoenlijk, dat was een verassing! Ik heb nog wel een paar dingen op de lijst staan, zoals een ruitenwisserblad, gordelbek, wiellager linksvoor en natuurlijk de remkracht. Ik ga alles nog eens door ontluchten met de machine denk ik, om het goed te doen (ook de koppeling). Anders moet ik naar de hoofdremcilinder gaan kijken...
En dan moet hij naar de RDW! Omdat ik even wil checken wat er allemaal nog scheelt voor een apk, ga ik bij de plaatselijke garage even een check laten doen, wat wel door de beugel kan wat niet. Daar gaat hij volgende week donderdag heen. Dan krijg ik een lijst van afkeurpunten en kan ik aan de hand daarvan inschatten hoe belangrijk de RDW verschillende punten vindt voor hun "veiligheidskeuring". Goed op weg dus (letterlijk)!
-
theun
- Donateur (3x)

Ik heb best goede ervaringen met de eezibleed. Betaalbaar apparaat dat met behulp van een compressor het ontluchten van je koppeling en remmen heel eenvoudig maakt.
Prachtige plaatjes trouwens!
Prachtige plaatjes trouwens!
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Die heb ik al hoor
Alleen niet altijd beschikking over een compressor. Alleen deze combinatie was niet succesvol in het ontluchten van de Lockheed koppeling. Maar nu het al ontlucht is, durf ik t wel aan
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Heeeeeel gaaf Thijs. Het is je echt van harte gegund!
-
francofiel
- Donateur

Eezybleed werkt zonder compressor op druk van een van je bandjes.Tissa schreef: ↑di 11 nov, 2025 22:31Die heb ik al hoorAlleen niet altijd beschikking over een compressor. Alleen deze combinatie was niet succesvol in het ontluchten van de Lockheed koppeling. Maar nu het al ontlucht is, durf ik t wel aan
https://www.youtube.com/watch?v=laH380MhbvQ
-
Oosthoek
- Donateur

Niet met een compressor gaan ontluchten hè, dan zet je veel teveel druk op het systeem. Volgens mij wordt voor de easybleed max 1,5 of 2 bar voorgeschreven.
Hrc stuk merk je geloof ik vooral als je druk kunt opbouwen maar het pedaal vervolgens onder je voet wegvalt.
Maar wat een geweldig beeld zo'n dampende oude Saab in het bos
Hrc stuk merk je geloof ik vooral als je druk kunt opbouwen maar het pedaal vervolgens onder je voet wegvalt.
Maar wat een geweldig beeld zo'n dampende oude Saab in het bos
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Dit heb ik ook eens gezienfrancofiel schreef: ↑wo 12 nov, 2025 8:46Eezybleed werkt zonder compressor op druk van een van je bandjes.
https://www.youtube.com/watch?v=laH380MhbvQ
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Ja, heerlijk beeld vond ik het inderdaad!Oosthoek schreef: ↑wo 12 nov, 2025 9:49Hrc stuk merk je geloof ik vooral als je druk kunt opbouwen maar het pedaal vervolgens onder je voet wegvalt.
Maar wat een geweldig beeld zo'n dampende oude Saab in het bos![]()
Dan moet ik even verder gaan zoeken hoe dit probleem wordt veroorzaakt, wellicht kijken naar de slangen of deze rekken?
De olie door de leidingen trekken (zuigen) kan toch gewoon met een compressor?
-
Sonab
- Donateur (4x)

Geweldig! Veel succes komende week 
-
francofiel
- Donateur

Heb je de remmen ontlucht door middel van het “pompen” met je rempedaal?
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de remcups in de hoofdremcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de remcups in een gedeelte van de hoofdremcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdremcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar dan de remcupjes in de hoofdremcilinder overheen dan is ie gelijk stuk…
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de remcups in de hoofdremcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de remcups in een gedeelte van de hoofdremcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdremcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar dan de remcupjes in de hoofdremcilinder overheen dan is ie gelijk stuk…
-
Oosthoek
- Donateur

Je kan 't proberen, ik heb nog nooit een goede remdruk overgehouden aan deze methode.Tissa schreef: ↑wo 12 nov, 2025 13:53De olie door de leidingen trekken (zuigen) kan toch gewoon met een compressor?
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Ik heb t zelf al eens gedaan bij de 90 om de remolie te vervangen en dat heeft uitstekend gewerkt.
Maar met deze redenering was het dus al gedoemd vanaf de start toen ik een hele tijd terug testte of de remmen druk hadden en daarmee op de vloer terecht kwam... Maar heb inderdaad ook de pomptechniek gebruikt.francofiel schreef: ↑wo 12 nov, 2025 19:01Heb je de remmen ontlucht door middel van het “pompen” met je rempedaal?
-
Oosthoek
- Donateur

Ja dan maakt een paar keer extra pompen ook niet meer uit
Het is exact de manier waarop ik destijds mijn Hrc liet hemelen. Effe flink pompen om goed te ontluchten, daarna zakte steevast het rempedaal onder mijn voet weg bij het stoplicht.
Het is exact de manier waarop ik destijds mijn Hrc liet hemelen. Effe flink pompen om goed te ontluchten, daarna zakte steevast het rempedaal onder mijn voet weg bij het stoplicht.