99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid
-
Dominique montfort
- Geregistreerd lid
Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Een positieve update!
Prachtig om te volgen. Van vreugde naar drama en reddeloosheid waarna er op een dieptepunt weer energie komt om door te gaan...en weer vreugde volgt. Wie gaat dit verfilmen? Lijkt wel een metafoor voor het leven haha.
Zonder dollen. Knap werk en petje af voor je karakter en succes met de tentamens!
Zonder dollen. Knap werk en petje af voor je karakter en succes met de tentamens!
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Hartstikke mooi Thijs, echt bewondering voor dit project maar dat wist je al.
Succes met de tentamens idd!
Succes met de tentamens idd!
-
Tissa
- Geregistreerd lid
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Mooi werk Thijs! Ik heb misschien een tip/oplossing voor je, mits ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Het gaat neem ik aan om het gevlochten gedeelte? Dat gedeelte kan ook los aan de andere kant (wartel gevlochten gedeelte naar rubber). Als ik de foto goed bekijk kan er een sleutel 13 12-kant (of eender welke maat je nodig hebt) over het draad van de wartel heen waardoor je slag hebt bij je werkcilinder. De andere wartel kan je makkelijk bij en zou geen probleem moeten zijn om weer vast te zetten.
Als het niet wil kan je ook de wartel bij je werkcilinder losmaken, daarover heen je ringsleutel doen en dan vastdraaien. Vervolgens slijp je je ringsleutel door. Zonde van het gereedschap, maar je wartel zit dan wel vast.
Hopelijk heb je er iets aan
Als het niet wil kan je ook de wartel bij je werkcilinder losmaken, daarover heen je ringsleutel doen en dan vastdraaien. Vervolgens slijp je je ringsleutel door. Zonde van het gereedschap, maar je wartel zit dan wel vast.
Hopelijk heb je er iets aan
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Nice!! Leuke en moeilijke vraagstukken en fijne oplossingen
Ziet er goed uit!
Ziet er goed uit!
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Hoi, ik heb het inderdaad vastgedraaid met alleen het onderste gedeeltje los, zoals je beschrijft, maar wel met de al geslepen ringsleutel. Wat je niet zegt zou wel eens handig kunnen zijn! Gewoon met een ringsleutel 12 vanaf het losse bovenste stuk eroverheen schuiven naar de werkcilinder toe.
Zie, soms heb je wat meer koppen nodig om tot een oplossing te komen, ik ga het proberen!
(even een nieuwe ringsleutel 12 zoeken
)
Zie, soms heb je wat meer koppen nodig om tot een oplossing te komen, ik ga het proberen!
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Haha, nou ik hoop dat het voor je werkt! Knap dat je toch zo doorzet! Chapeau!
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Full-time hobbyen
Zo, tijd om er mijn volledige energie in te gooien!! Ik heb nu officieel zomervakantie, dus heb eindelijk de tijd. Ik heb ook van mezelf door dat ik weet wat ik aan t doen ben en dat alles daardoor heel soepel verloopt. Zo heb ik afgelopen week in 2 avonden heel veel gedaan gekregen zonder enig greintje stress. Dat doet wat voor iemands ego he
Goed, ik begon dinsdag met de radiateur van zowel de 99 als de 90 eruit te halen. Ook de thermostaathuizen heb ik uit elkaar gehaald. De thermostaat van de 99 had ik er al eens uit gehaald, maar nu was het eindelijk tijd om ze tezamen te testen, dus allebei in een pannetje op het fornuis gelegd, gewoon naast de aardappelen.
De thermostaat van de 99 ging mooi open, deze werkt dus gewoon goed! Dat is mooi.

Vervolgens ging de radiateur van de 90 in de 99, aangezien ik een nieuwe voor de 90 had, maar de oude van de 90 nog eigenlijk heel mooi was en ik wist dat alle onderdelen goed hun werk deden. Dus het kwam goed uit. Ik had een hele mooie setup gemaakt op de oprit. En toen ik alle drie de radiateurs op een rij had gelegd, zag ik dat ik de juiste keuze had gemaakt. Een aandachtspuntje was echter dat in de nieuwere 99 radiateur de thermoswitch in de zijkant van de radiateur zit (in plaats van onderin de linker slang aansluiting). Bij de 90 zat in de linker radiateurhouder dan ook een gat waar de switch doorheen stak, terwijl dat bij de 99 deze plaat volledig dicht was. (De foto is van de 90)

Goed, om te monteren moest ik dus even dat scherm aanpassen. Ik heb het me niet te moeilijk gemaakt en heb gewoon een rechthoek eruit geslepen zodat ik de radiateur erdoorheen kon laten zakken.
De bevestiging is er niet minder stevig van, dus ook dat bleek de juiste oplossing. Nu heb ik dus een veel smallere radiateur in de auto, met een modernere ventilator. Ook heb ik nu een goede thermoswitch in de radiateur zitten. Kijk eens wat een verschil dat voor de netheid van de motorruimte geeft!

De oude radiateur mag iemand anders hebben of gaat naar het oud ijzer. Deze staat dan ook te koop op t forum.
Ik heb nu ook een duidelijk lijstje in mijn hoofd voor de werkzaamheden van komende week: morgen ga ik aan de slag met de remslangen, de handremkabel rechts. Voor de rest moet ik nog even kijken naar de bekabeling, waarvan ik nu ook het idee heb dat ik het veel beter snap dan eerst. Ook zal ik de chokekabel nog moeten vervangen. Iemand nog een volledige liggen en toevallig naar NatSaab gaat zaterdag??
Ik heb na het werk van vandaag de auto alvast klaar gezet voor morgen. Dan kan ik na het ontbijt meteen beginnen. Ik heb er zin in

Goed, ik begon dinsdag met de radiateur van zowel de 99 als de 90 eruit te halen. Ook de thermostaathuizen heb ik uit elkaar gehaald. De thermostaat van de 99 had ik er al eens uit gehaald, maar nu was het eindelijk tijd om ze tezamen te testen, dus allebei in een pannetje op het fornuis gelegd, gewoon naast de aardappelen.

Vervolgens ging de radiateur van de 90 in de 99, aangezien ik een nieuwe voor de 90 had, maar de oude van de 90 nog eigenlijk heel mooi was en ik wist dat alle onderdelen goed hun werk deden. Dus het kwam goed uit. Ik had een hele mooie setup gemaakt op de oprit. En toen ik alle drie de radiateurs op een rij had gelegd, zag ik dat ik de juiste keuze had gemaakt. Een aandachtspuntje was echter dat in de nieuwere 99 radiateur de thermoswitch in de zijkant van de radiateur zit (in plaats van onderin de linker slang aansluiting). Bij de 90 zat in de linker radiateurhouder dan ook een gat waar de switch doorheen stak, terwijl dat bij de 99 deze plaat volledig dicht was. (De foto is van de 90)

Goed, om te monteren moest ik dus even dat scherm aanpassen. Ik heb het me niet te moeilijk gemaakt en heb gewoon een rechthoek eruit geslepen zodat ik de radiateur erdoorheen kon laten zakken.

De oude radiateur mag iemand anders hebben of gaat naar het oud ijzer. Deze staat dan ook te koop op t forum.
Ik heb nu ook een duidelijk lijstje in mijn hoofd voor de werkzaamheden van komende week: morgen ga ik aan de slag met de remslangen, de handremkabel rechts. Voor de rest moet ik nog even kijken naar de bekabeling, waarvan ik nu ook het idee heb dat ik het veel beter snap dan eerst. Ook zal ik de chokekabel nog moeten vervangen. Iemand nog een volledige liggen en toevallig naar NatSaab gaat zaterdag??

-
Tissa
- Geregistreerd lid
Dit was zeker de goede tip. Met een nieuwe 12mm ringsleutel over de leiding als dokter Bibber is het gelukt! De leiding zit eindelijk vast!Sa93Ve schreef: ↑wo 04 jun, 2025 23:19Als ik de foto goed bekijk kan er een sleutel 13 12-kant (of eender welke maat je nodig hebt) over het draad van de wartel heen waardoor je slag hebt bij je werkcilinder. De andere wartel kan je makkelijk bij en zou geen probleem moeten zijn om weer vast te zetten.
Voor de rest heb ik vandaag naar de linker remslang gekeken en besloten een nieuwe te bestellen omdat de schroefdraad scheef was. Ook wilde ik vandaag dus de handremkabel rechts vervangen. Daarvoor begon ik met de handremhendel demonteren, maar natuurlijk moeten ook de stoelen en het tapijt aan de kant. Toen ik toch bezig was heb ik maar meteen het hele interieur eruit gesloopt

Het was een heel leuk klusje zo. Volgende week ga ik alle losse onderdelen goed schoonmaken en ontdoen van schimmel. Ook ga ik de auto even uitbaggeren, want er liggen hopen bladeren en zand in, bizar. Tot mijn grote geluk vond ik ook nog eens een 25 cent muntje uit 1975 onder de vloerbedekking!

Oh ja, de handremkabel is ook nog gelukt!

Nu rolde ik de auto een stuk makkelijker naar z'n plaats zonder al dat interieurgewicht. Vandaag ook nog de radio van de 90 gemonteerd en dat Saabje gewassen, maar dat hoort hier natuurlijk niet

-
Arnout99cc
- Donateur (4x)

Mooi werk. Interieur geeft veel voldoening straks.
Leuk om te lezen.!
Leuk om te lezen.!
-
Tissa
- Geregistreerd lid
We zijn alweer een heel stuk verder, vordert goed zo als je elke dag van 10 tot 18 aan het klussen bent.
Allereerst had ik na NatSaab de bestelde remslang binnengekregen zodat ik de remleiding eindelijk aan kon sluiten. Ik weet niet of iemand het had geraden, maar het paste niet...
Ik zou degene die een vloek over mij heeft uitgesproken wel eens spreken... Maar goed, dan maar een oplossing vinden. Het probleem zat erin dat het breder schroefdraad moest zijn. De moer op de leiding aan de binnenkant was namelijk van die oude soort terwijl het S-bochtje dat op de remklauw zat de nieuwe, smalle schroefdraad was. De exacte maten weet ik niet helaas. Ik had echter nog zo'n S-bochtje liggen met wel de juiste aansluiting, maar daarvan kon de wartel niet meer apart van de leiding draaien. Pech op pech. Ik kon niet met zekerheid het juiste stuk vinden, omdat het gevaar zat dat het de verkeerde schroefdraad was. Uiteindelijk ben ik dus zelf maar aan de slag gegaan in 38°C:

Ik heb bij het goede S-bochtje de moer eraf gesneden en de passende moer erop gedaan en vervolgens gefelst. Toen kreeg ik alles in één keer gemonteerd. Nu is de remmerij dus compleet (eindelijk). Deze kan ik tegelijk met de koppeling gaan ontluchten. Dit zal echter nog even moeten wachten...
Ondertussen zijn we druk bezig met het interieur te reinigen. Ik zeg "we" want mijn moeder is nog ijveriger dan ik zelf. Ze is een klusser in hart en nieren en nu ze recentelijk (zelf-gekozen) Toos Werkloos is geworden is ze elke dag bij mij bij de auto te vinden. Ze doet vooral schoonmaak en opknap werk aan onderdelen. De bekleding is dus zeer mooi gereinigd zonder dat ik het zelf met ook maar één vinger aan heb geraakt.
De deurpanelen zijn heel goed gelukt en ook de stoelen en vooral het achterbankje in zeer mooi geworden. Waar het eerst bruin was vol schimmelplekken is het nu weer origineel grijs zonder een stofje erop.
De beschimmelde hoofsteuntjes hebben we gewoon met de hand kunnen wassen in een teiltje

De achterste nog vies, de voorste schoongemaakt:

De leuning insprayen met vlekkenverwijderaar, geeft een groot verschil:

Links vooraan de zitting gedaan, rest nog niet:

Het bankje:

Niet alleen de bekleding, maar ook de volledige carroserie is aangepakt. De vloeren gaven toch wel het meest voldoening. Ook de ventilatiebuizen die over de bodem liepen zaten vol schimmel. Op autodoc voor 3 euro per stuk nieuwe semi-rigide buizen gekocht en klaar!
Het meeste van het schoonmaakwerk is verricht terwijl ik aan het genieten was op Rock Werchter festival afgelopen weekend. Ook heeft mijn vader aan de buitenkant met groene zeep alle aanslag van de auto afgehaald en ook de ruiten algvrij gemaakt. Doet ook wat met de uitstraling!
Ik moet wel zeggen, de auto lijkt wel een wensfontijn, we blijven maar kwartjes uit de goede oude tijd vinden!
Het proces:

Nu zonder aanslag of alg:

Let goed op de vloer, wielkast en de ventilatiebuis:

De rotzooi rondom het midden weg:

Nadat ik gister de ventilatie op de bodem terug had gemonteerd en wat draden weg had gewerkt, had ik nog zin om het kleppendeksel eraf te halen. Deze was erg geroest en je kon "SAAB" niet eens meer lezen. Eenmaal eraf kwam ik erachter dat het daaronder nog wel goed uit zag, heel fijn! Vervolgens ben ik vandaag doorgegaan met het herstellen van het deksel. Eerst helemaal kaal gedaan met staalborstels op de boor. De roest en oude lak ging er goed af. Toen ben ik naar de bouwmarkt gereden en daar een spuitbus hitte bestendige Hammerite gekocht. Wat een resultaat! Een simpel klusje, maar zoveel voldoening! Ook de vuldop heb ik kaal geborsteld, zodat het plaatje compleet is.
Klaar om de volgende dag aangepakt te worden:

Op een pallet vastgeschroefd om kaal te borstelen:

Het resultaat:

Ik wilde de handremhendel ook nog overspuiten, dus ook maar even gedaan met dezelfde bus.

Morgen gaat het kleppendeksel er weer op en ook de handrem ga ik monteren. Dan kan de voor en na foto van de motor gemaakt worden.
Het liefst zou ik ook het complete interieur meteen terugplaatsen, maar ik wil hiermee wachten tot de remmen succesvol ontlucht zijn voor het geval er leidingen vervangen moeten worden. Helaas kan mijn oom (mijn persoonlijke ontluchter) pas volgende week wanneer ik op vakantie ben. Dat zal dus nog even moeten wachten... Maar goed, genoeg te doen morgen (ik ben ook bezig met de 900)!! Ik heb er weer zin in. Ik probeer ook de resten van de uitlaat los te krijgen, maar die bouten zitten helemaal vast, dus daar moet ik even iets op verzinnen.
We gaan het zien! Tot de volgende 
Allereerst had ik na NatSaab de bestelde remslang binnengekregen zodat ik de remleiding eindelijk aan kon sluiten. Ik weet niet of iemand het had geraden, maar het paste niet...

Ik heb bij het goede S-bochtje de moer eraf gesneden en de passende moer erop gedaan en vervolgens gefelst. Toen kreeg ik alles in één keer gemonteerd. Nu is de remmerij dus compleet (eindelijk). Deze kan ik tegelijk met de koppeling gaan ontluchten. Dit zal echter nog even moeten wachten...
Ondertussen zijn we druk bezig met het interieur te reinigen. Ik zeg "we" want mijn moeder is nog ijveriger dan ik zelf. Ze is een klusser in hart en nieren en nu ze recentelijk (zelf-gekozen) Toos Werkloos is geworden is ze elke dag bij mij bij de auto te vinden. Ze doet vooral schoonmaak en opknap werk aan onderdelen. De bekleding is dus zeer mooi gereinigd zonder dat ik het zelf met ook maar één vinger aan heb geraakt.
De deurpanelen zijn heel goed gelukt en ook de stoelen en vooral het achterbankje in zeer mooi geworden. Waar het eerst bruin was vol schimmelplekken is het nu weer origineel grijs zonder een stofje erop.

De achterste nog vies, de voorste schoongemaakt:

De leuning insprayen met vlekkenverwijderaar, geeft een groot verschil:

Links vooraan de zitting gedaan, rest nog niet:

Het bankje:

Niet alleen de bekleding, maar ook de volledige carroserie is aangepakt. De vloeren gaven toch wel het meest voldoening. Ook de ventilatiebuizen die over de bodem liepen zaten vol schimmel. Op autodoc voor 3 euro per stuk nieuwe semi-rigide buizen gekocht en klaar!
Het meeste van het schoonmaakwerk is verricht terwijl ik aan het genieten was op Rock Werchter festival afgelopen weekend. Ook heeft mijn vader aan de buitenkant met groene zeep alle aanslag van de auto afgehaald en ook de ruiten algvrij gemaakt. Doet ook wat met de uitstraling!
Ik moet wel zeggen, de auto lijkt wel een wensfontijn, we blijven maar kwartjes uit de goede oude tijd vinden!
Het proces:

Nu zonder aanslag of alg:

Let goed op de vloer, wielkast en de ventilatiebuis:

De rotzooi rondom het midden weg:

Nadat ik gister de ventilatie op de bodem terug had gemonteerd en wat draden weg had gewerkt, had ik nog zin om het kleppendeksel eraf te halen. Deze was erg geroest en je kon "SAAB" niet eens meer lezen. Eenmaal eraf kwam ik erachter dat het daaronder nog wel goed uit zag, heel fijn! Vervolgens ben ik vandaag doorgegaan met het herstellen van het deksel. Eerst helemaal kaal gedaan met staalborstels op de boor. De roest en oude lak ging er goed af. Toen ben ik naar de bouwmarkt gereden en daar een spuitbus hitte bestendige Hammerite gekocht. Wat een resultaat! Een simpel klusje, maar zoveel voldoening! Ook de vuldop heb ik kaal geborsteld, zodat het plaatje compleet is.
Klaar om de volgende dag aangepakt te worden:

Op een pallet vastgeschroefd om kaal te borstelen:

Het resultaat:

Ik wilde de handremhendel ook nog overspuiten, dus ook maar even gedaan met dezelfde bus.

Morgen gaat het kleppendeksel er weer op en ook de handrem ga ik monteren. Dan kan de voor en na foto van de motor gemaakt worden.
-
willemwerkt
- Donateur (3x)

heel leuk om te volgen dit, Thijs.
Succes, dit gaat helemaal goed komen
Succes, dit gaat helemaal goed komen
-
Oelo74
- Donateur (5x)

Je hebt weer een hoop werk verricht Thijs, leuk en fijn dat je zoveel hulp krijgt van je ouders. Die zijn straks zo aan die Combi-Coupé gehecht dat je deze natuurlijk niet kunt verkopen...of ze helpen hem mooi maken omdat ze bang zijn dat je er anders straks niet vanaf kunt. Nou, ik vermoed dat ze dat 3e Saabje voor de deur nog best wel gaan gedogen!
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Hahah, dat valt te betwijfelen. Eén van de auto's moet komende week naar de stalling, dus helaas. 
-
Tissa
- Geregistreerd lid
Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Goed op weg!
Tsja, in anderhalve maand kan er zoveel gebeuren, maar ook zo weinig. Drie vakanties later, met ondertussen 3 autos om te klussen, ben ik weer wat verder gekomen met de 99. Na vorige update op 10 juli had ik meteen de kap er weer op gezet en na wat gestoei met de veertjes, waarvan ik nergens kon vinden hoe ze ook alweer zaten (
), ook de handremhendel! Wat een verschil gaf die kap voor de uitstraling!
Voor:

Na:

Omdat ik toen nog wat zwarte spuitverf overhad, deed ik meteen het metaal boven de grill. Lekker snel en primitief, maar wel effectief!

Toen kwamen de vakantie, tussen de vakanties door waren er vooral dingetjes die ik wilde doen aan de rijdende Saabs, dus de 99 stond op een lager pitje. Tussendoor wel af en toe eens gestart en laten lopen, maar niet helemaal tot mijn tevredenheid. 1 keertje wilde hij zelfs niet starten! Ik kwam er gauw achter dat de weerstand van de bobine het had begeven
Dat is natuurlijk zo gefixed.
Vandaag heb ik het lichtrelais vervangen, in de hoop dat ik het vraagstuk van de dansende kerstboomlichtjes kon oplossen. Helaas bleek het vrij weinig uit te halen. Nu deden wel alle lichten het rondom, maar de linker knipperlichten voor en achter niet. Als ik de gevarenlichten dan aanzette, gingen alle lichtjes weer dansen als voorheen, remlichten flikkerden mee, als rechts het knipperlicht aangaat, gaat links de normale verlichting harder, gaat het knipperlicht uit gaat rechts de normale verlichting harder. Wanneer de verlichting uit is, doen de gevarenlichten wel normaal hun werk...
Goed, dat terzijde heb ik ook vandaag weer de auto laten lopen. Omdat de benzine uit de tank toch wel erg blauwe rook gaf en de motor er toch moeite mee had, weer een jerrycan gebruikt. Nu liep hij fantastisch!
Een prachtig knetterend geluid uit de doorgeslepen uitlaat. Ik heb m mooi warm laten draaien en vervolgens liep hij mooi stationair zonder choke en bleef de temperatuur mooi in het midden. Ik heb weer wat meer vertrouwen!
Video materiaal heb ik hier gepost: https://www.instagram.com/reel/DN8nzTHD ... 0xbHN5cg==
Ook had ik afgelopen week met de RDW gesproken. Het vrouwtje aan de telefoon was luid en duidelijk. Ik moet een afspraak maken bij een keuringsstation en daar met een rijdende auto aankomen en aantonen dat hij 'veilig' is, maar hij hoeft geen APK. Moet ik er alleen nog achter komen wat 'veilig' voor hun betekent
Het belangrijkste: vervolgens mag ik weer op de originele Nederlandse kentekens gaan rijden!!!
Nu staat 'ie er zo bij:

Ik heb nu dus een goed doel voor ogen. Ik moet een uitlaatspruitstuk van een B201 hebben voor de nieuwere uitlaat die ik heb liggen. Ook moet ik een nieuwe hoofdrem- en -koppelingscilinder hebben. Aan de tank zal ik uiteindelijk ook iets moeten doen, ik moet nog verzinnen wat. En voor de veiligheid is het misschien verstandig om gordelspanners te hebben die niet vastlopen
Tot de volgende!!!
Voor:

Na:

Omdat ik toen nog wat zwarte spuitverf overhad, deed ik meteen het metaal boven de grill. Lekker snel en primitief, maar wel effectief!

Toen kwamen de vakantie, tussen de vakanties door waren er vooral dingetjes die ik wilde doen aan de rijdende Saabs, dus de 99 stond op een lager pitje. Tussendoor wel af en toe eens gestart en laten lopen, maar niet helemaal tot mijn tevredenheid. 1 keertje wilde hij zelfs niet starten! Ik kwam er gauw achter dat de weerstand van de bobine het had begeven
Vandaag heb ik het lichtrelais vervangen, in de hoop dat ik het vraagstuk van de dansende kerstboomlichtjes kon oplossen. Helaas bleek het vrij weinig uit te halen. Nu deden wel alle lichten het rondom, maar de linker knipperlichten voor en achter niet. Als ik de gevarenlichten dan aanzette, gingen alle lichtjes weer dansen als voorheen, remlichten flikkerden mee, als rechts het knipperlicht aangaat, gaat links de normale verlichting harder, gaat het knipperlicht uit gaat rechts de normale verlichting harder. Wanneer de verlichting uit is, doen de gevarenlichten wel normaal hun werk...
Goed, dat terzijde heb ik ook vandaag weer de auto laten lopen. Omdat de benzine uit de tank toch wel erg blauwe rook gaf en de motor er toch moeite mee had, weer een jerrycan gebruikt. Nu liep hij fantastisch!
Video materiaal heb ik hier gepost: https://www.instagram.com/reel/DN8nzTHD ... 0xbHN5cg==
Ook had ik afgelopen week met de RDW gesproken. Het vrouwtje aan de telefoon was luid en duidelijk. Ik moet een afspraak maken bij een keuringsstation en daar met een rijdende auto aankomen en aantonen dat hij 'veilig' is, maar hij hoeft geen APK. Moet ik er alleen nog achter komen wat 'veilig' voor hun betekent
Het belangrijkste: vervolgens mag ik weer op de originele Nederlandse kentekens gaan rijden!!!
Nu staat 'ie er zo bij:

Ik heb nu dus een goed doel voor ogen. Ik moet een uitlaatspruitstuk van een B201 hebben voor de nieuwere uitlaat die ik heb liggen. Ook moet ik een nieuwe hoofdrem- en -koppelingscilinder hebben. Aan de tank zal ik uiteindelijk ook iets moeten doen, ik moet nog verzinnen wat. En voor de veiligheid is het misschien verstandig om gordelspanners te hebben die niet vastlopen