hulp gevraagd, waterpomp lek

1967-1984
Gebruikersavatar
freakyenzo
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 09 sep, 2015 15:04

hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door freakyenzo » wo 09 mei, 2018 12:33

ik heb even een nieuw topic aangemaakt, aangezien mijn trouwe saab de 950 km lange terug rit van vakantie niet probleemloos heeft overleeft.

Ben weer terug thuis van vankantie. De 950 km lange terugweg van fredrikshaven naar eindhoven ging voor het eerste deel erg goed. Tot 300 km voor thuis de motor temperatuur flink op liep, tegen H aan. Bij een inspectie langs de kant van de weg bleek de waterpomp lek te zijn (er lekt een dun straalte water, vanuit tussen de spleet, net onder de waterpomp). Ik heb het koelsysteem gecontroleerd, en het leek mij dat er geen doorstroming van het water was...
Gelukkig waren mijn ouders thuis, en konden ze mij ophalen met de auto, en autoambulance. Eenmaal thuis kon ik eens goed bekijken wat het probleem was. Ik dacht zelf dat mogelijk de thermostaat niet open ging oid, aangezien er geen doorstroming van het water was.

de lekage vind plaats vanuit de spleet onder de waterpomp. https://www.flickr.com/photos/ddwilliams/27311068061/" onclick="window.open(this.href);return false; (plaatje van internet) Weet iemand wat er dan precies lek is?

Nu thuis de auto gestart, en warm laten lopen. De motor wordt warm, en de thermostaatbehuizing (uiteraard), maar de slang naar de radiateur die wordt niet warm, wat wijst op geen doorstroming. Nu heb ik de thermostaat uit de behuizing verwijderd, echter het probleem blijft. Wanneer ik de auto start, wordt de behuizing etc warm, maar de slang vanaf de thermostaatbehuizing naar de radiateur blijft koud, evenals de radiateur etc zelf.
Dit vind ik bijzonder raar, heeft iemand hier een verklaring voor? Het lijkt er mij dus op dat de waterpomp niet draait, of geen water verplaatst. Zou dit kunnen? Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik heb de waterpomp er nog niet uitgehaald, maar ik vermoed dat dit nodig zal zijn.

Is er iemand hier die de speciale tool heeft voor het demonteren en monteren van de waterpomp, welke ik zonodig kan lenen/huren?

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 2041
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Locatie: Europas Grönaste Stad

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door Christiaan94 » wo 09 mei, 2018 13:50

Ah wat balen! Ik heb de pomp van je auto 3000 kilometer voor ik hem verkocht vervangen. Let op, er zit een motor van een 73'er in de auto wat resulteert in een andere waaier en vertanding onderaan de as. Als hij lekt kan dat komen omdat de olie of waterseal lek is, of dat de waaier naar boven is gekropen omdat de bout los is geraakt. Dat laatste zou het fijnste zijn. De seals en de tool heb ik geleend van een forummer. Een slaghamer waar je een linksdraaiende bout op kan monteren werkt ook, maar dan moet je enorm voorzichting zijn met het eruit tikken. Met monteren moet je goed meten dat de seals jusit zitten en de waaier strak aansluit. Als je hulp nodig hebt moet je het zeggen. Ik weet dat Peter Heijnes in Eersel het gereedschap heeft, maar uitlenen doet hij niet. Het is een specialistische reparatie die je wellicht uit kan besteden.
1978-1980-1992-2006

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Locatie: Bakkeveen
Contacteer:

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door theun » wo 09 mei, 2018 15:58

En verzeker jezelf ervan dat de aandrijfas op de distributie wel draait! Anders moet de distributie vervangen worden.

Sommigen doppen af en monteren een elctrische pomp.. niet origineel, wel bedrijfszeker.
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9000 CSE 2.0 lpt 1996
Volvo S60 d5 2005

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 2041
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Locatie: Europas Grönaste Stad

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door Christiaan94 » wo 09 mei, 2018 16:07

theun schreef:En verzeker jezelf ervan dat de aandrijfas op de distributie wel draait! Anders moet de distributie vervangen worden.

Sommigen doppen af en monteren een elctrische pomp.. niet origineel, wel bedrijfszeker.
Niet aan de orde bij een B-motor, daar kan de hulpas versleten zijn. H-motor zit de waterpomp op de distributie ja.
1978-1980-1992-2006

Gebruikersavatar
Tool
Geregistreerd lid
Berichten: 4674
Lid geworden op: do 30 mar, 2006 21:45
Locatie: Helmond

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door Tool » wo 09 mei, 2018 17:27

Nee bij een H-motor zit hij op de V-snaar.
Saab 99 GL-T8 '84

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Locatie: Bakkeveen
Contacteer:

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door theun » wo 09 mei, 2018 18:41

Tool schreef:Nee bij een H-motor zit hij op de V-snaar.
Dat klopt helemaal!

Maar als ik mij niet vergis hebben we het hier over een 99 met B-motor.

En die hulpas zit toch op de distributie?! En die willen geregeld kapot gaan in de vertanding aan de distributiezijde.
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9000 CSE 2.0 lpt 1996
Volvo S60 d5 2005

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Berichten: 12131
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door turbopilot » wo 09 mei, 2018 19:01

Ja en dan pleurden we het blok bij het oude ijzer ;-(+
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Bart M
Geregistreerd lid
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
Locatie: Rijswijk

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door Bart M » do 10 mei, 2018 11:18

De hulpas wordt met een kettingwieltje aangedreven door de distributie ketting. Dit gaat eigenlijk nooit kapot, heb het in ieder geval nog nooit mee gemaakt.

Wat wel eens gebeurt is dat de schroefvertanding op de hulpas beschadigd. Vaak is dit het gevolg van verkeerd gereedschap gebruiken bij demontage van de pomp. Gebruik dus nooit een slagtrekker, maar altijd de demontage tool.

Bij een 73er blok zou het goed kunnen dat de onderdelen hetzelfde zijn als van een Triumpf 1700 blok.Ik zou even bij een specialist langs gaan.
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
Nu 9-3 Estate Diesel met Hirsch

Gebruikersavatar
freakyenzo
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 09 sep, 2015 15:04

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door freakyenzo » zo 13 mei, 2018 16:33

zo, ik ben vandaag begonnen met de waterpomp. bedankt allen voor jullie raad, en in het bijzonder Christiaan.

spruitstuk etc erafgehaald, en het kapje van de waterpomp. nu kon ik de impeller zien. ik kon de impeller, wanneer de auto in zijn versnelling stond, gewoon ronddraaien. deze zat dus niet meer geborgd aan de as. als ik de auto in zijn versnelling bewoog, beweegde de as wel. hieruit concludeerde ik dat de as naar behoorde werkte, maar dat het probleem van het niet circuleren van het koelwater werd veroorzaakt doordat de impeller niet meer met de hulpas mee bewoog.
ik heb dus de as niet uit het blok hoeven te halen. ik kon de impeller erafhalen. hierachter zat de waterseal. bij mijn type 73 blok, zit dus een type 1 waterpomp. viewtopic.php?f=3&t=152579&start=15
er zit boven de impeller een revet, met een bout. de revet was iets ingesleten in de bout. mogelijk dat de impeller hierdoor iets omhoog is gegaan en gaan lekken. ik zou anders geen oorzaak kunnen noemen. verder, de impeller zelf is niet geborgd aan de as, dit vond ik in eerste instantie raar... want dan is het dus mogelijk dat de impeller niet draait wanneer de as draait. maargoed, ik zag dat op de as een klein rubberen ring zit, welke mogelijk als een soort borging tussen de impeller en as dient (duidelijk?). ik zal hier later een foto van opzoeken. dit rubbertje wat om de as zat zorgde niet meer voor borging aan de impeller. ik heb nu een nieuw iets dikker rubbertje om de as geschoven. de impeller erover heen geschoven. wanneer ik nu de auto in zijn versnelling zet, en voor/achteruit rijd, beweegt de as én de impeller tezamen. dus dit rubbertje zorgt voor de borging tussen de as en impeller. beetje een onbetrouwbare manier lijkt me, dus ben benieuwd hoelang dit houdt.... iemand die meer weet over hoe die impeller geborgd zit aan de as?

verder, over de ingelseten revet, ik heb er een nieuwe revet tussen de bout welke de impeller op zijn plek houdt gedaan. de bout vastgedraaid, met loctite. wanneer ik de bout té vast draaide, dan kwam de impeller tegen het blok aan (ik kon de impeller zelf met de hand ook tegen het blok duwen). ik heb de bout dus zodanig vastgedraaid dat de impeller net niet tegen het blok aan komt. hoplijk sluit de waterseal nu af.
ik heb alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar gezet. en nieuwe silicone pakking tussen het deksel van de waterpomp gedaan. het koelwatersysteem gevuld met water. na een tijd heb ik de motor gestart. de waterpomp werkt weer. koelwater wordt rond gepompt door het koelsysteem (hierbij moet ik nog zeggen dat ik de thermostaat nog niet in de behuizing heb gedaan). er lekt nog water uit het "leak hole" uit de sleuf onder de waterpomp. ik had op het forum gelezen dat dit 'normaal' is, en dat dit stopt zodra de motor een keer warm heeft gelopen.

ik heb de motor warm laten lopen, en het lekken lijkt minder te worden. ik ga zometeen dan ook een test ritje maken, om te kijken of alles naar behoren werkt.
verder, over de electrische ventilator. ik heb in het werkplaatshandboek gelezen dat wanneer ik de twee contacten op de radiator met elkaar verbind, ik de werking van de ventilator kan controleren. Inderdaad bij het verbinden van de contacten gaat de ventilator aan. nu is het zo dat bij warme motor (koelwater was op een gegeven moment 95 graden) de ventilator nog niet aansprong. mogelijk is er dus iets niet goed met wat de ventilator doet aanspringen. weet iemand wat dit kan zijn? ik zal later even fotos uploaden voor verduidelijking.

tot zover.. ik ga straks even een testrit maken om te kijken of het lekken stopt na verloop van tijd.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4583
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door reiernumans » zo 13 mei, 2018 22:48

Die schakelaars gaan weleens kapot. Ik vermoed dat 'ie bij jouw auto nog niet met een relais werkt, dat zou betekenen dat je even op moet letten met wat je koopt. Sommige moderne reproducties van de schakelaar vinden het niet al te leuk om heel veel stroom voor hun kiezen te krijgen. Een werkende gebruikte kan dan ook..

Bij de meeste auto's zou de fan aan moeten springen rond de 92 graden en uit rond de 87 graden. Dat was in ieder geval bij mijn beide 900's het geval.

Gebruikersavatar
freakyenzo
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 09 sep, 2015 15:04

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door freakyenzo » ma 14 mei, 2018 18:36

update

vanochtend de auto naar de apk-station gereden. keurig door de apk gekomen:) co waarde was wel wat aan de hoge kant. na olie in het demper potje gedaan te hebben zakte het co gehalte onder de 4.5%. dus weer 2 jaar apk:)
smiddags wilde ik een ritje maken met de saab, en na 4 km ging de temp weer naar het rood. ik verwacht dat de waaier dus weer niet meedraaid met de as.

zoals al gezegd, hij wordt niet geborgd, alleen door een klein rubbertje: Afbeelding
op de foto is dat het smalle dunne rubbertje. dit is dus niet genoeg voor de borging. ik ga vandaag de boel uit elkaar halen, en dan loctite tussen de as en de waaier doen.
de waaier zelf is namelijk ook cilindrisch: Afbeelding


over de ventilator: vanochtend bij de apk stond de auto vrij lang stationair aan. tot mijn verbazing sprong de ventilator toen toch aan, de wijzer stond net onder het midden tussen n en h. ik vind persoonlijk dat de ventilator dan toch laat aanspringt. ik ga even bedenken wat ik hiermee wil, liever springt hij eerder aan. ik ga denk ik een handmatige schakelaar extra toevoegen, dat ik de ventilator ook manueel kan bedienen.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4583
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door reiernumans » di 15 mei, 2018 14:01

Het is echt geen schande als 'ie tot driekwart op de meter oploopt hoor, dat doen ze allemaal. Bij moderne auto's wordt de meter gedempt, bij je 99 zie je precies wat er gebeurt. Fan slaat aan bij een graad of 8 boven je thermostaat temperatuur, dat is al driekwart op de schaal in je dash..

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 729
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Locatie: Achtmaal

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door ROSIER » vr 18 mei, 2018 11:47

Heb je wel de goede waaier bij de as? Bij mij is de as volgens mij Conisch en klemt de impeller zo op de as. Aan jouw as te zien werkt de klemming dmv de groeven aan de as, de impeller zou dus ook deze groeven moeten hebben.... De lekkage komt volgens mij doordat de waterseal omhoog komt, logisch als de impeller los komt. Lekkage na (juiste) montage is m.i. niet normaal. In mijn geval was hij ook direct dicht.
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 9-3 2001 Zwart 2.0t 3-deurs Coupé
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs (in restauratie)
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood 2-deurs
SAAB 96 Super 1978 Rood (in restauratie)
SAAB 96 1975 Smaragdgrön (GN10H)

App1
Geregistreerd lid
Berichten: 260
Lid geworden op: do 02 feb, 2017 12:57

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door App1 » vr 18 mei, 2018 14:09

Lasje erop ipv loctite als het gemonteerd is lijkt me de oplossing voor je want denk ook dat Rosier gelijk heeft.

Gebruikersavatar
Tool
Geregistreerd lid
Berichten: 4674
Lid geworden op: do 30 mar, 2006 21:45
Locatie: Helmond

Re: hulp gevraagd, waterpomp lek

Bericht door Tool » vr 18 mei, 2018 20:09

Heb je niet het type waterpomp met dat boutje met linkse draad? Die zou je met Loctite kunnen borgen. Lasjes aanbrengen etc zou ik zelf nooit voor kiezen.
Saab 99 GL-T8 '84

Plaats reactie