Grotere turbo?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Hypocrates
Geregistreerd lid

Grotere turbo?

Bericht door Hypocrates » wo 12 jan, 2011 10:39

Onderwerp een beetje kort saemngevat.

kan je 'zomaar'een grotere turbo op mn 9-5 2,3t Aero zetten ?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Olie gebruik, turbo. grotere turbo?

Bericht door Krizzie » wo 12 jan, 2011 12:12

Misschien dat een revisiesetje helpt op de turbo?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 12 jan, 2011 15:19

Wat voor grotere turbo had je in gedachten 16T of HX40? Dat maakt nogal een verschil.

Heb je al aanpassingen gedaan aan o.a. uitlaat en brandstofsysteem? Anders heeft het weinig nut om een grotere turbo te monteren.

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » wo 12 jan, 2011 17:44

nee heb verder geen aanpassingen gedaan en wat voor turbo heb ik echt geen idee van :-) daarom zet ik het hier neer! haha.

wat reviseren betreft heb ik me laten vertellen dat dat niet of nauwelijks goedkoper is dan een nieuwe?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 12 jan, 2011 18:20

Op een standaard 9-5 Aero heeft een grotere turbo geen nut. Het Trionic T7 motormanagementsysteem zorgt ervoor dat het vermogen hetzelfde blijft als voorheen.
Door de software aan te laten passen kan je op een dikke 260pk komen.
Het wordt pas echt leuk als je een dikke downpipe (eventueel in combinatie met sportuitlaat) monteert. Met een andere brandstofdrukregelaar erbij heb je dan al zo'n 280pk onder de kap.
Hiervoor kan je de standaard TD04 turbo gebruiken. Mocht je over de 300pk willen gaan, dan loont het pas om een grotere turbo te monteren.

Hier is een mooi overzicht van de benodigde spullen voor je 9-5 Aero.

Een uurtje lezen in dit subforum zal veel verheldering brengen. :wink:

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » wo 12 jan, 2011 18:35

1,5liter op 1000km dan is je turbo wel heel gaar :shock:

Ik zal een goede 2ehands zoeken en deze laten revieseren of gewoon monteren zonder revisie als je zeker weet dat hij goed is.

Grote turbo krijg je toch met meer dingen te maken en komt er dus boven op het turbo-revisie-montage verhaal nog wat extra aan Euries....tiss maar wat je wil natuurlijk en alles kan zoals Maarten al zegt.

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » wo 12 jan, 2011 20:46

Bedankt, ik moet nog steeds bij Gijs langs voor mn stage 1 of welke stage het dan ook is. heb ook animo getoon voor het inkoopactieverhaal voor die dikkedownpipe via Gijs of bij gijs in de buurt.

Als ik het goed lees heeft een grotere turbo pas effect als ik een en ander laat doen aan de software, en dit combineer met een sportcat, uitlaatsysteem, grotere downpipe etc?

Dan ik beter eerst kijken dat ik de turbo gewoon weer goed heb. Weet iemand wat het kost om te laten reviseren, en is ie dan weer helemaal als nieuw?

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » wo 12 jan, 2011 21:08

moet ik dan deze hebben ter vervanging? http://www.saab-tuners.com/components/c ... 30x200.png" onclick="window.open(this.href);return false;

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 12 jan, 2011 21:35

De turbo die je hebt uitgekozen is de turbo van een 9-3 / 9-5 aero maar met een iets groter uitlaathuis.
Hierdoor krijg je ook bij hogere toeren nog iets meer vermogen.

Dit is de verstandigste keuze als je voor een aero turbo gaat.

Er zijn ook 18t en 19t turbo's, echter deze vergen ook andere injectoren en heel de mikmak.
Zonder aanpassingen aan andere hardware is dit een heel leuke vervangings turbo.

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » wo 12 jan, 2011 21:57

Ha Gijs, jij oook nog wakker? :-) ik moet echt heeeeel erg nodig bij je langs :-) maar goed, ik vraag me nog wel af wat goedkoper is. kan ik de huidige laten reviseren en wat kost het dan?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 12 jan, 2011 22:14

Je weet het he, de koffie staat altijd klaar :wink:

Een gereviseerde turbo is soms op ebay / ... te vinden. Met verzendkosten vaak even duur als nieuw.

Je zou je turbo zelf kunnen pogen te reviseren, er zijn revisisetjes en turbo cartridges te koop.
Mij lijkt het fijner dit te ondernemen op een turbo die je op de plank hebt liggen zodat je rustig kunt bekijken hoe alles in elkaar zit, en ondertussen nog lekker kunt rijden.

Een tweedehands turbo (TD04) is soms voor ongeveer 400 / 500 euro te vinden (inc verzending).

Gr Gijs

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » za 15 jan, 2011 10:35

Hypocrates schreef:Onderwerp een beetje kort saemngevat.

Ik houdt problemen met overmatig olieverbruik. Door Haaima vastgesteld dat het toch de turbo zal zijn. hij geeft aan dat de turbo nog wel een poos mee kan maar dat ie ook zo maar mee op kan houden. Nu is mijn vraag kan je 'zomaar'een grotere turbo op mn 9-5 2,3t Aero zetten ? dan wacht ik het kapot gaan niet af en ben ik meteen als het goed is van het olieverbuik af. dat sloopt mn motor ook akls ik het weer eens vergeet op tijd bij te vullen. loopt momenteel meer dan 1,5l olie op 1000km

ik zou voor een nieuwe TD04HL-16T met 6huis monteren goed tot 320pk.

die kan ik je ook leveren in een week of 2. voor 600euro + btw

als je geintresseerd bent, hier is mijn site

http://www.kcperformance.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

of mailen naar pieter@kcperformance.eu

grtz pieter

Hypocrates
Geregistreerd lid

Bericht door Hypocrates » za 15 jan, 2011 11:43

Bedankt Pieter voor je reactie. Is deze dan peter dan de GT1752 die op saab-tuners staat? Scheelt toch meer dan €200,- euries en dan zitten ze er nog niet op. Daarbij is de 9-5 nog verder niet echt aangepast...

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 15 jan, 2011 14:41

Hypocrates, de GT17 is de turbo voor LPT modellen. Op een 9-5 Aero zit standaard een TD04 gemonteerd.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 15 jan, 2011 14:52

IK heb op mijn werk ook nog enkele complete sets liggen om te kunnen ombouwen naar de king cobra turbo variant. ZOals die na 2006 geleverd werd op de aero modellen.

Plaats reactie