Shell V-Power en BP Ultimate 98

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
izebrand
Geregistreerd lid
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 01 nov, 2009 6:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door izebrand » do 13 jan, 2011 14:51

eey,

Ik denk dat moderne auto's minder gevoelig zijn op een een of andere manier. omdat mij opvalt dat forumleden met een saab 93 bijvoorbeeld weinig merken bij de verschillende brandstoffen. getunde auto's daarintegen zijn veel gevoeliger afgesteld. ik blijf erbij dat mijn Saab 9000 CD T16 met enige aanpassingen op BP ultimate 98 het beste en zuinigste loopt!

:O:
SAAB 9000 CSE 2.3 T16 "94 (is helaas niet meer)
PEUGEOT 309 2.0 GTI16 "91 (in een lange winterslaap)
PEUGEOT 309 1.4 GL "87 (daily driver)

Gebruikersavatar
GUUSarrow
Geregistreerd lid
Berichten: 4180
Lid geworden op: do 01 nov, 2007 3:22

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door GUUSarrow » vr 14 jan, 2011 14:22

@izebrand: je zou toch verwachten dat jij op gas rijdt......;)
9000 CSE 2.0 LPT '96
900 SA (gerecycled)

izebrand
Geregistreerd lid
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 01 nov, 2009 6:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door izebrand » vr 14 jan, 2011 14:51

HAHA! gas zat hier ja :lol: :offtopic:
GUUSarrow schreef:@izebrand: je zou toch verwachten dat jij op gas rijdt......;)
SAAB 9000 CSE 2.3 T16 "94 (is helaas niet meer)
PEUGEOT 309 2.0 GTI16 "91 (in een lange winterslaap)
PEUGEOT 309 1.4 GL "87 (daily driver)

ArjanBlok
Geregistreerd lid
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 21 sep, 2009 13:43
Contacteer:

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door ArjanBlok » vr 14 jan, 2011 16:32

Ik merk dat mijn oude Daimler wel verschillend loopt op euro 95 òf V-power racing; bij de laatste brandstof loopt het allemaal wat minder ruw. Bij de Saab merk ik minder verschil, is alleen wat zuiniger op premium brandstof t.o.v. euro 95.
'96 Saab 900 Turbo Carlsson (Abbott Racing) (TE KOOP, PM me voor meer info)
'75 Daimler Sovereign 4.2 LWB

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3330
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Contacteer:

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door 9323 » di 18 jan, 2011 18:46

BP Ultimate geprobeerd, iets duurs van Esso, Shell Fuel Save en V-Power: Mijn 9-3'tje loopt echt het mooist op die laatste. Dat gooi ik er dus altoos in.

Binnenkort is mijn lpt een fpt; dan ga ik dezelfde test nogmaals uitvoeren ;-)
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'92 900i 2.0-16v 242.000km bc214h

ArjanBlok
Geregistreerd lid
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 21 sep, 2009 13:43
Contacteer:

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door ArjanBlok » wo 19 jan, 2011 18:19

In Duitsland kan je trouwens die V-Power Racing kopen, RON100. Merk dat daarmee vooral het oudje veel mooier loopt dan op 95:-)
'96 Saab 900 Turbo Carlsson (Abbott Racing) (TE KOOP, PM me voor meer info)
'75 Daimler Sovereign 4.2 LWB

Gebruikersavatar
AR
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 1221
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door AR » vr 21 jan, 2011 1:47

In mijn klassiekertje van "dat andere zweedse merk" is BP Ultimate 98 de enige aan de pomp verkrijgbare brandstof uit Nederland waarbij het nadieselen volledig verdewenen is.
Na een lichte tuning (andere kop, hogere compressie, andere craburateurs, nokkenas, ongeveer 55pk extra in totaal) was het nadieselen orde van de dag, 1x BP ultimate getankt en na 5 kilomter was het hele probleem opgelost.
1x iets anders tanken en het is direct weer terug.

In mijn G-iced 9-3 Stage 1 heb ik het nog niet geprobeert, maar zoals ik hier lees zal dit toch wel merkbaar zijn.
Ik rijd groen....1 op 5, maar wel groen.
Auto's:
- Saab 9-5 2.3t Vector Estate Aut T7s Stage 4 280/420 MY2003
- Saab 9-3 2.0t SE T7s E85 Stage 5 305/440 MY2001
- Volvo P130 Amazon 2-Deurs B20B 150Pk MY1967
- Saab 9000 Aero MY1994 Verkocht
- Saab 9-3 Sport Estate AERO TTiD BSR Stage 1 MY2008 Verkocht

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door carlsson » vr 21 jan, 2011 3:16

Zo zie je maar, die reinigende kracht en wat meer klopvastheid doet toch wonderen. Detonatie komt ook door gloeiende aanslag op je zuigerkop of de kleppen. Naast hotspots op de zuigerwand met name waar de koeling niet gelijkmatig plaats kan vinden. Dat kan bij een gietijzeren blok helaas iets vaker voorkomen dan bij een alu-blok met losse alu-zuigerbussen.
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

izebrand
Geregistreerd lid
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 01 nov, 2009 6:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door izebrand » vr 21 jan, 2011 8:07

carlsson schreef:Zo zie je maar, die reinigende kracht en wat meer klopvastheid doet toch wonderen. Detonatie komt ook door gloeiende aanslag op je zuigerkop of de kleppen. Naast hotspots op de zuigerwand met name waar de koeling niet gelijkmatig plaats kan vinden. Dat kan bij een gietijzeren blok helaas iets vaker voorkomen dan bij een alu-blok met losse alu-zuigerbussen.
Het begin van je verhaal klopt. het laatste niet er bestaan geen blokken met alu-zuigerbussen (cilinderbussen) weet je wel hoe zacht alumnium is? :offtopic:
SAAB 9000 CSE 2.3 T16 "94 (is helaas niet meer)
PEUGEOT 309 2.0 GTI16 "91 (in een lange winterslaap)
PEUGEOT 309 1.4 GL "87 (daily driver)

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door carlsson » vr 21 jan, 2011 10:55

Je hebt gelijk, die losse zuigerbus is van een speciale legering, wel lichter dan gietijzer en met iets betere hitte bestendigheid.
Hangt ook af van het kostenplaatje en de verwachte inzet. Het voordeel van een losse buis is dat je bij het plaatsen van speciale zuigers tevens de zuigerbus kunt aanpassen.
Met zeer sterk opgevoerde Hirsch varianten van het gietijzeren Saab-blok met speciale gesmede zuigers ontstonden soms vreemde schades :wink:
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

Gebruikersavatar
Maarten
Lid van verdienste
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 23 aug, 2003 13:58
Contacteer:

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door Maarten » vr 21 jan, 2011 13:13

Het begin van je verhaal klopt, het laatste niet. Hirsch heeft bij mijn weten geen blokken met speciale gesmede zuigers in het programma gehad.
:offtopic:
2017 Jaguar XE 20t R-Sport
2008 Mercedes SLK 200 Kompressor
1975 DAF 66 coupé 1400

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door carlsson » vr 21 jan, 2011 16:32

Hoi Maarten,
Was eens aan de orde in een uitgebreide verhandeling op http://www.motor-talk.de" onclick="window.open(this.href);return false; op de Saab-afdeling. Ging over een T7/Viggen met minstens 315 pk van Hirsch. Ik moet het nog eens opzoeken wat voor zuigers nu het waren of dat het toch standaard zuiger waren en dat het om de zuigerveren ging. Maar het was een probleem waar ze zelfs bij Hirsch niet echt uit kwamen. Nu moet ik wel zeggen dat sommige Duitsers hun Saab wel verschikkelijk afbeulen :cry:
Daar gebeuren wel meer vreemde zaken die op dit forum nog nooit aan de orde zijn geweest :roll:
Zo was er laatst ook een 1.9 Tid rijder die steeds een LMM foutmelding kreeg, na heel lang zoeken en allerlei ingrepen bleek dat zijn standaard luchtfilter nat was geworden en deels dicht was geslagen :lol:
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

Gebruikersavatar
Marco251988
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 52
Lid geworden op: za 10 feb, 2018 23:33
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door Marco251988 » za 16 jun, 2018 8:17

Inmiddels verkoopt Shell ook v-power RON 98. Ik heb er nu wat in gegooid. Normaal tank ik BP ultimate 98, voor mij doet het niet zoveel de BP brandstof, shell v-power zou vermoedelijk zo’n 5 pk meer op moeten leveren. Althans dat doen de verschillende onafhankelijke tests geloven. Als ik een duidelijk verschil merk gaat er bij mij in het vervolg v power 98 in. Nou verkoopt een pomp bij mij om de hoek, super plus 100. Is het raadzaam dat eens te proberen? In de beschrijving van de video over dit product, wordt beweerd dat de auto daarvoor eerst gemapped moet worden. Heeft iemand hier meer uitleg over?
9-3 estate 2.0T vector Hirsch 240 PK 2007

Gebruikersavatar
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 91
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door woes » za 16 jun, 2018 8:31

Bedoel je de superplus100 van Firezone? Die heb ik wel eens geprobeerd, maar daar liep ie niet beter op. BP ultimate 98 is voor mij de way to go.

Dat Shell inmiddels ook echte 98 heeft is interessant. Maar eens even checken. Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn.
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)

Gebruikersavatar
Marco251988
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 52
Lid geworden op: za 10 feb, 2018 23:33
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door Marco251988 » za 16 jun, 2018 9:18

woes schreef:
za 16 jun, 2018 8:31
Bedoel je de superplus100 van Firezone? Die heb ik wel eens geprobeerd, maar daar liep ie niet beter op. BP ultimate 98 is voor mij de way to go.

Dat Shell inmiddels ook echte 98 heeft is interessant. Maar eens even checken. Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn.
Nee, dit is van een lokaal pompstation genaamd Loogman.
Wat de bevindingen na een uurtje rijden zijn. Pikt aanzienlijk sneller op! De motor lijkt ook minder te brommen, moet nog even een snelweg test doen maar tot nu toe merk ik al verschil, en dat al na een uurtje rijden.. ik ga toch de hele week die V- power 98 tanken. Is kijken wat het doet als de BP 98 helemaal weggespoeld is.
9-3 estate 2.0T vector Hirsch 240 PK 2007

Plaats reactie