Shell V-Power en BP Ultimate 98

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5309
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door joachiem » di 11 jan, 2011 18:28

Welke benzine ik er in mik maakt bij mijn auto geen verschil in het draaien/lopen van de motor en volgens mij moet elke auto gewoon netjes draaien op Ron95 anders is er echt iets anders niet goed,zeker bij auto,s met een modern injectie systeem.
Zal wel heel extreem zijn dat als je andere benzine(95) tankt je auto opeens super slecht gaat lopen ;-(+ ik heb het nog nooit kunnen horen of voelen bij een auto in de praktijk :O:

Hoger octaan dan 95 zal je mischien wat meer kilometers op kunnen maken en bij een turbo motor iets minder snel kans op pingel....zeker bij warm weer merk ik dit heel sterk.

Ik rij met v-power 100 DE 50a60km meer op een tank als ik het met 95 vergelijk.
In de zomer met buiten temp tussen 25-30graden merkte ik dat met v-power 100 je net 0,1a0,2 bar meer turbo druk kon draaien voor dat hij pingelde,dit in vergelijk met octaan 95 die bij 1bar al pingel gaf.......v-power 100 dus pas bij 1,1/1,2bar :lol:
restauratie/onderhoud/onderdelen/advies-aankoop nodig..stuur mij een pb.

Gebruikersavatar
JaapVanDerWeele
Geregistreerd lid
Berichten: 481
Lid geworden op: zo 02 aug, 2009 22:21
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door JaapVanDerWeele » di 11 jan, 2011 19:25

Het is al door velen gezegd:

Ook voor mijn 900 Classic Turbo 16V (1984) alleen nog BP Ultimate 98, nadat ik diverse soorten heb geprobeerd, waaronder Shell V-power.
De auto rijdt op de BP-98 het beste en ook nog zuiniger. Bij vergelijkbaar rijgedrag kan dat tot 10% zuiniger zijn.
900 TURBO 16V S Aero 1984, nu: turbo-CR.
9-5 2.3t Estate met Aero specificaties 2003.
Meer SAAB:http://www.spanjaardwerf.nl/turbo-cr.html

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 253
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door 900 t8 » di 11 jan, 2011 22:56

Hallo allemaal,

Mijn beste ervaring heb ik met: BP octaan 100 voor zowel mijn viggen en mijn klassieker 900t8 (hot apc)

Ik denk dat als je aan klassieker 900 rijders vraagt... die het pingel ledje hebben aangesloten.(was het niet pin 19. :roll: kan ik me nog vaag herinneren).Het beste zullen weten welk sapje het beste presteerd :twisted:

En mijn Viggen bouwt gewoon eerder de turbo druk op en houd het langer mooi vast . Waar je het vooral mee merkt is als je laag in de versnelling (5)van 100 naar 250 ff door trekt. Je ziet dan de turbo druk heel stabiel blijven.Met andere woorden geen pingels.Terwijl de lucht-inlaad temp echt wel hard toe neemt na 10 sec vollast .
Met andere woorden..... ik denk... dat een t7 niet veel meer vermogen winst heeft. Betreft octaan 98 T.O.V.octaan 100. Alleen heb je het max vermogen eerder en kun je langer je max. vermogen vast houden omdat pingels uit blijven.


Zelf denk ik dat je met een lpt niet veel extra winst haalt met hogere octaan dan 95.Misschien alleen op hete zomer dagen ivm pingel.

Verder
De duitse 102 octaan variant heeft alleen zin bij gekietelde fpt/viggen/aero. De inlaad tempjes van deze karretjes nemen dan sterk toe als er geen betere ic is geplaatst.

En voor de rest met die v power bla bla groen vitaminen sap voor de motor. Mensen mensen wat trappen we er toch mooi in.V power in mijn 900????? disco verlichting op je pingel ledje bij vol last.Wat een dure troep van niks.

Mij conclusie: Rij je fpt of meer?? Min. octaan 98 tanken. Ik denk dat alle snelle jongens het met me eens zijn.

En anders... laad dan gewoon je injectoren 1x in de 2 jaar reinigen doet veel meer goeds dan die v-power sapjes :wink:
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
rgiroldi
Geregistreerd lid
Berichten: 90
Lid geworden op: za 02 jan, 2010 18:55
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door rgiroldi » di 11 jan, 2011 23:53

Ik merk zelf dat mijn zwarte s(ch)aabje het liefst Bp ultimate zuipt.. V-power lijkt ook goed te werken, en gewone goedkoopste 95 is troep... :shock:

Heb trouwens een al wat ouder filmpje gevonden van fifth gear waarin ze die benzine soorten testen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4boT3iwgZKI[/youtube]
In this river all shall fade to black.

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 253
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door 900 t8 » wo 12 jan, 2011 0:30

Mooi filmpje! Alleen wat waren de octaan getallen van die sapjes :-S+

Want er zijn 2 bp ultimate soorten in nl. 98/100
Het zelfde voor v-power/optimax nl 95 bij onze buren in 100.

Maar het laat wel mooi zien dat je auto er wel mee moet kunnen werken/rekenen anders boeit het niet echt veel.

Ohh ik keek over dat stukje heen maar daar zeggen ze dat Ultimate octaan 97 is en de V-power is 98.
Laatst gewijzigd door 900 t8 op wo 12 jan, 2011 0:47, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

inactief
Geregistreerd lid
Berichten: 4681
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 13:16
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door inactief » wo 12 jan, 2011 0:38

900 t8 schreef:Maar het laat wel mooi zien dat je auto er wel mee moet kunnen werken/rekenen anders boeit het niet echt veel.
En dat kunnen Saab's turbo motoren :mrgreen:

Gebruikersavatar
rgiroldi
Geregistreerd lid
Berichten: 90
Lid geworden op: za 02 jan, 2010 18:55
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door rgiroldi » wo 12 jan, 2011 0:44

Kan niet echt terug vinden wat de octaan gehalte's zijn in GB, maar filmpje laat wel goed zien wat wij voelen als we het gas intrappen bij verschillende benzine soorten/merken. :o
In this river all shall fade to black.

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door millerman » wo 12 jan, 2011 0:48

Octaangehalte is 0. Octaangetal is interessanter om te weten ;)
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 253
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door 900 t8 » wo 12 jan, 2011 0:51

JA.. ik had me reactie net ff aangepast maar ik keek over het stukje heen.

Dit zijn de octaan getallen:

octaan 97 heeft bp ultimate
v-power/optimax octaan 98
Laatst gewijzigd door 900 t8 op wo 12 jan, 2011 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
rgiroldi
Geregistreerd lid
Berichten: 90
Lid geworden op: za 02 jan, 2010 18:55
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door rgiroldi » wo 12 jan, 2011 0:55

millerman schreef:Octaangehalte is 0. Octaangetal is interessanter om te weten ;)
:|

Ben jij wakker zeg :P
900 t8 schreef:JA ik had me reactie net ff aangepast maar ik keek over het stukje heen. dit zij de octaan getallen.

octaan 97 heeft bp ultimate
v-power/optimax octaan 98
Zou dat niet net andersom zijn? Nou ja, hier in NL tenminste.
In this river all shall fade to black.

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 253
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door 900 t8 » wo 12 jan, 2011 0:58

Whahah ik ga hem nog een keer kijken :D

Bij 3min 55 zegt hij het. :wink:

ja dat zijn de waardes in hun land.Maar we kunnen nu dus heel simpel stellen.
Hoe hoger het octaan hoe meer en eerder vermogen.

Tenzij je ecu er niet mee uit de voeten kan om dat het simpel weg niet nodig heeft want hij komt toch nooit bij de pingel grens.
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door carlsson » wo 12 jan, 2011 13:40

Hangt van de juiste mapping van de ECU af, zonder turbo zijn vermogens winsten te verwaarlozen.
Bij de DTM rijden ze allemaal op dezelfde loodvrije benzine, RON102 van ARAL :wink:
Kwestie van sponsering, de juiste technische bijstand en stabile kwaliteitsnormen.
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door millerman » wo 12 jan, 2011 22:58

De klopvastheid is gewoon meetbaar te maken. Wanneer de motor dusdanig veel vermogen levert, dat deze op het randje van pingelen acteert, kun je het gewoon zien aan de hoeveelheid pingel. Stel de auto zo af dat ie net geen pingel detecteert op 98, gooi er daarna 95 in en je ziet dat ie dan ineens wel gaat pingelen. Dat is geen marketing. Marketing is wel de bewering dat het voor iedere motor werkt.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door gfgf » do 13 jan, 2011 12:03

Nooit verschil gemerkt, behalve dan bij het afrekenen. Het zal misschien een paar pk en Nm schelen, maar dat zijn dan altijd de bovenste pk's en Nms en die gebruik ik toch bijna nooit. Verbruik maakt ook geen drol uit. Ik vraag me wel af waarom er niet een of andere slimmerik die additieven voor een zacht prijsje los op de markt brengt, want in Pernis staan echt geen aparte silo's voor al die nieuwerwetse benzinesoorten hoor. Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Gebruikersavatar
GUUSarrow
Geregistreerd lid
Berichten: 4180
Lid geworden op: do 01 nov, 2007 3:22
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door GUUSarrow » do 13 jan, 2011 14:24

bij argos hebben sommige pompen ook 98 zoals die bij rotterdam airport Zijn trouwens ook best goedkoop.....
9000 CSE 2.0 LPT '96
900 SA (gerecycled)

Plaats reactie