Shell V-Power en BP Ultimate 98

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door reiernumans » di 19 jun, 2018 21:11

Ik rijd daar helaas zelden op de juiste tijden, er is altijd wel iemand voor me die niet snapt dat je harder kan dan 60.. :roll:
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur
Donateur
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door AlexJ » wo 20 jun, 2018 11:03

reiernumans schreef:
ma 18 jun, 2018 21:46
Gek genoeg merk ik dat hij minder lekker loopt op 98 van een merkloze pomp.. Ik hou het lekker bij de (iets duurdere) merk-98 dus.
Klopt als een bus, de ene 98 is de andere niet.
Op vakantie in Duitsland extreem veel last van gehad, ik had nergens een goede pomp in de buurt dus tankte 'goedkope 98'. Resultaat was mega vol knock detectie omdat m'n ontstekingsmap extreem strak staat afgesteld (en het 30 graden plus was buiten). Uiteindelijk in het middengebied vrij extreem moeten terugregelen om knocks weg te houden (althans, geen echte knocks, maar knockdetectie waardoor die gaat terugregelen).
Op terugreis Aral 102 er in en BAM wat een verschil.

Ik tank hier altijd BP Ultimate, ontsteking op afgesteld. Zal nieuwe Shell 98 eens proberen kijken of die het ook goed doet :mrgreen:
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door TubaManiak » ma 25 jun, 2018 14:27

Mijn auto's rijden gewoonlijk op shell v-power 98 of esso iets benzine, geen 95. Het is me niet helder wat dat esso precies is (ik tank dan in Hommerts) maar beide auto's rijden op beide benzines prima. Nog beter gaat het op Firezone 102. Dat gaat er gewoonlijk in voor de winterstop of de zomerstop, afhankelijk van het seizoen en de auto. Na die stop van een half jaar is het dan starten en lopen met Fz102. Ook rijden met die benzine is overtreffend aan de v-power-98 of esso-iets. Het is allemaal stiller, trekt pittiger en met meer rust door, is zuiniger in verbruik en een stuk duurder (laatste peiling 1,90 euri/l). Vooral dat laatste kenmerk weerhoudt me ervan continu Fz102 te gebruiken.
In Noorwegen, Zweden en Duitsland van diverse merken, ook shell 100 of 100+ benzine getankt en verreden. Vergelijkbare ervaringen als met Fz102.
Van Fz102 weet ik dat er geen alcohol in zit. Slechts benzine. En dat loopt gewoon mooi en prima.
In hoeverre de Maptun stage-1 mappings op de 9-5 rekening houden met het octaan getal van de diverse benzines heb ik geen flauw idee....
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
gsuk
Geregistreerd lid
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 12 jun, 2011 18:28
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door gsuk » zo 26 aug, 2018 13:14

reiernumans schreef:
ma 18 jun, 2018 23:14
Zijdelweg en Mijdrecht.. Let me guess, jij bent een (mede-)N201 coureur elke dag? Dat zijn ook mijn go-to pompen. Aangezien ik meer richting de Amsterdam kant woon is de BP tegenover de VU dan mijn go-to voor Ultimate.

Als je vanaf Mijdrecht richting Amstelveen rijdt kun je een stukje om via Uithoorn, daar zit een (onbemande) Firezone waar ze 102 hebben. Ondanks dat ze geen personeel te betalen hebben was die benzine overigens ruim 20ct/L duurder dan Ultimate/V-Power..
ook evt de Bp bij Vreeland net over de brug van de Amsterdam Rijn kanaal op de n201 richting Hiversum
Saab 9-3 cabrio aut SE Aero 2.0 Turbo 205pk--DionHPT stage2 MY2000
Aero in Disguise

some people call me the
"Swedish Chef"

Gebruikersavatar
peejee
Geregistreerd lid
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 27 jul, 2005 15:10
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door peejee » ma 05 nov, 2018 21:19

Al mijn Saab 's die ik had liepen gek genoeg meest stil en soepel op V Power. Ook met de 9-3 Aero My 2004 heb ik die ervaring weer. Goed om te horen dat dit nu ook in RON 98 is verkrijgbaar is.
9-3 2.0 T Aero (Cabrio)

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door RoccoH » di 06 nov, 2018 8:48

Viel me laatst al op dat de V-power bij onze onbemande pomp nu ook E5 gelabeld is. Wellicht heeft men daarom de switch naar RON 98 gemaakt?

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door reiernumans » di 06 nov, 2018 10:56

Die benaming is een europees wetgeving dingetje, en gaat volgens mij over het maximale percentage ethanol dat bijgemengd is. Voor zover ik begrepen heb zijn zowel Shell V-Power als BP Ultimate nog steeds vrij van ethanol, maar moeten ze het tegenwoordig E5 noemen om de brandstofbenamingen op Europese standaard te krijgen.

Diesel heet tegenwoordig ook B7..


Overigens staat er bij de 95 van Shell en BP ook E5 op de pomp en (nog) geen E10.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
zundappboy
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 11 mar, 2018 15:04
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door zundappboy » zo 25 nov, 2018 14:25

Ik tank sinds de Tuning van dion alleen nog shell v-power 100 in duitsland.
Er gingen al geruchten dat de aanvoer van benzine in duitsland wat moeizamer verliep.

Vandaag gepland om de sc de winterstalling in te doen, dus nog even de tank vullen, helaas had mijn "vaste" tankstation geen v-power 100 meer :(
saab 9-3 cabrio automaat 2008, my 2007 1.8t, orgineel saab Kompier geleverd, met orginele ijskrabber :D , gekieteld door DION :O:

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door Dikketrip » vr 08 mar, 2019 21:26

Mss een misplaatste opmerking,

Maar LPG heeft een octaan van 108-110
Kun je super op tunen.

Dus niet allemaal boos worden omdat het niet helemaal in het plaatje past, maar jullie hebben het over octaan;)

Vandaar.

Als je brandstof (lage octaan) neiging heeft tot zelfontbranding. Helpt ook mist ivm afkoelen in de cilinder goed tegen zelf ontbranding. (Klop)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door turbopilot » za 09 mar, 2019 9:32

Yep, en dan noemen ze dat waterinjectie , kon je vroeger een setje van kopen bij de eerste turbo’s (die hadden nog geen intercooler .

Onlangs auto uit de stalling gehaald, (3 jaar) weggezet met bp ultimate 98, starten lopen.

Mijn broer koopt een 99 , 2 jaar stilgestaan in de stalling, start gewoon slecht en met behulp van startpiloot wel, nieuwe benzine en het probleem is opgelost.

Ff terug naar lpg opmerking, ja bij een gewone 99. 900 op lpg Kun je de kop rustig 1 mm afvlakken , loopt ie perfect zuiniger en harder, ( op benzine moet je dan uitkijken voor pingel)
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door Dikketrip » do 14 mar, 2019 1:19

turbopilot schreef:
za 09 mar, 2019 9:32
Yep, en dan noemen ze dat waterinjectie , kon je vroeger een setje van kopen bij de eerste turbo’s (die hadden nog geen intercooler .

Onlangs auto uit de stalling gehaald, (3 jaar) weggezet met bp ultimate 98, starten lopen.

Mijn broer koopt een 99 , 2 jaar stilgestaan in de stalling, start gewoon slecht en met behulp van startpiloot wel, nieuwe benzine en het probleem is opgelost.

Ff terug naar lpg opmerking, ja bij een gewone 99. 900 op lpg Kun je de kop rustig 1 mm afvlakken , loopt ie perfect zuiniger en harder, ( op benzine moet je dan uitkijken voor pingel)
Lachuh, gewoon ff de kop lager plaatsen.

Wist je dat 1 van de laatste ontwikkelingen van Saab een blok was met hydraulische kop die in hoogte kon veranderen en dus ook flexibele compressie;)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door Dikketrip » do 14 mar, 2019 1:22

Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Bullus
Geregistreerd lid
Berichten: 160
Lid geworden op: di 04 dec, 2018 19:23
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door Bullus » do 14 mar, 2019 4:06

Ik tankte altyd E10 bij de duitse aral omdat ik dacht dat het 10% ethanol inhield en dus beter was, maar vond het wel elke keer raar dat het de goedkoopste benzine was.

Laatst dus een keer e5 getankt en merkte dat het wel beter liep, ook schakelde de lpg een stuk eerder dan ik gewend was. Mischien een keer superplus uitproberen.


Afbeelding
9-5 2.0T Lineair Estate 2002 B205E
Landi Gasinstallatie

Omgeving Nijmegen

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door turbopilot » do 14 mar, 2019 8:42

Voor de zuinigen onder ons, geen cent teveel

De app DirectLease-TankService is een hele handige, vooral voor lpg rijders, niet alleen de prijs , maar ook de openingstijden worden vermeld.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98

Bericht door turbopilot » do 14 mar, 2019 8:46

Ben eigenlijk wel benieuwd met welk getal de huidige F1 tankt :?:

Misschien Kun je privé wel met 2 bar boost draaien :D
Laatst gewijzigd door turbopilot op do 14 mar, 2019 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Plaats reactie