Kawaman ging hier vanuit:

De info die hier in staat trek ik niet in twijfel en lijkt me te kloppen. Echter, waar kawaman geen rekening mee hield is de afstand tussen bovenkant koppakking en bovenkant zuiger (een zuiger komt niet tot precies de bovenkant van je koppakking, hier mis je een stukje inhoud van de verbrandingskamer). Deze is klein, maar mag je toch niet verwaarlozen, imho. Bovendien wordt er geen rekening gehouden met de bolling van de schotel in de zuiger. Deze berekeningen worden gebruikt om de compressieverhouding vast te stellen en klein meet/rekenfouten in de inhoud van de verbrandingskamers heeft een aardige impact op de compressieverhouding. Boven de zuiger zit soms nog wel een mm speling tot aan de bovenzijde van de koppakking.
Daarom doe ik het nu even anders.
Ik vond deze info op Saabcentral:
Deze info komt van de jongens van group9 - die toch vaak weten waar ze over praten. De info wordt ook nergens op het forum tegengesproken. Met deze cijfers ben ik aan het rekenen gegaan.When swapping heads around, it's important to note that the shape & dimensions of the combustion chamber is't the same. The following info comes from Nick Jacob:
B201 48CC
B202 (1985 only) - 42CC
B202 46CC
B212/B234 (essentially the same head) - 48CC
With that information, you'll see that putting a B212 or B234 head on your B202 motor will drop the compression
ratio, and putting a 1985 B202 head on any later car will substantially increase it.
Compressieverhouding van de blokken is een gegeven door Saab. Nu berekenen we de inhoud van de verbrandingskamer.
De verbrandingskamer van de kop nemen we aan als gegeven in het tabel van Saabcentral (zie hierboven). De verbrandingskamer van zuiger+koppakking is dan totale verbrandingskamer minus verbrandingskamer van de kop.
Als we dan de verschillende componenten met elkaar combineren kunnen we per configuratie de totale verbrandingskamer berekenen. Gezien slag en boring ook gegeven zijn door Saab is het berekenen van de compressie te doen door alle variabelen in te vullen in de formule.

Afijn, het tabelletje:

Hier moet nog wel even opgemerkt worden dat een B212 kop dezelfde is als een vroege (pre94) 2.3 kop. In de tabel zit ook nog een T5 en T7 kop opgenomen... maar durf niet mijn hand in het vuur te steken voor de juiste opgave van inhoud verbrandingskamer van de kop. Deze vond ik toevallig ook nog ergens op saabcentral, maar wordt nergens bevestigd.
Veel gebruikte setup is die van B212 kop met B202T onderblok en geeft dus een compressie van 8,75:1.
Vragen? Opmerkingen? Schiet u maar raak. Als iemand een T5 en T7 kop kan uitliteren kan ik die ook zo in de tabel opnemen.
*** Update1: B212 en maximaal gevlakte koppen toegevoegd aan de tabel.