T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door web » zo 17 dec, 2017 18:09

Txs!
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AlexJ » di 23 jan, 2018 15:15

Hoeveel MAIR halen jullie met een normale Saab TD04-15t turbo, en in welke RPM range en onder welke druk?

Nu 1300mgc met 1.1 bar druk.
Vanuit lage toeren op het gas, bij 2100rpm 1300mgc, en die druk vasthouden tot 4950rpm. (bij 5500rpm is het 1150mgc en bij 6000rpm is het 1080mgc)
Volgens mij prima.

Wel bij het plots op het gas in hogere RPM's, de MAIR flink overshoot.
Op opensid (en in logging) waarden van over de 1500mgc. Niet goed natuurlijk.
De vraag is of dit een foute waarde is (meetfout / trionic fout), of dat het écht 1500mgc is.

Het engelstalige forum geeft aan dat 1500mgc met een 15t onmogelijk is, zeker bij een druk van onder de 1.4 bar.
In dat geval zou zo'n piek niet erg zijn. De vraag is dan of er een sensor kapot is, of dat het gewoon prima veilig is en dit genegeerd kan worden

Jullie een idee?
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7096
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door Vyv » di 23 jan, 2018 21:43

AlexJ schreef:...
Nu 1300mgc met 1.1 bar druk.
Vanuit lage toeren op het gas, bij 2100rpm 1300mgc, en die druk vasthouden tot 4950rpm. (bij 5500rpm is het 1150mgc en bij 6000rpm is het 1080mgc)...
Deze waarden had ik ook met mijn MY02 aero, biopower bin. Op wat zit je fuelcut dan wel niet ingesteld?
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door DionHPT » di 23 jan, 2018 21:47

Ik verdenk nog steeds dat je luchtmassameter ook smerig is. Het zijn enorm hoge waardes die eigenlijk inderdaad met de 15T niet te behalen zijn zonder debiele EGT's en dergelijke. Nu heb je een mooie hardware set-up natuurlijk zeker met die Do88 en king cobra gein...

Maar ik vraag me toch af of er niet meer aan de hand is.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AlexJ » di 23 jan, 2018 22:51

Vyv, thanks voor je reactie, goed om te weten!

Dion; ja, dat vraag ik me ook af, is er wat mis en zo ja, wat...
De luchtmassameter, dat ding bij de rechterkoplamp zeg maar, is 30k oud en nieuw geplaatst door Heijnes. Hoop toch niet dat ik die moet gaan verdenken.
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door DionHPT » di 23 jan, 2018 23:48

Wat voor luchtfilter heb je ?

Ik heb met die nieuwere LMM's toch wel een aantal meegemaakt die niet zo fijn zijn.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AlexJ » wo 24 jan, 2018 9:24

Luchtfilter is gewoon OEM.
Ik ga eens wat testjes doen met de tech2
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door DionHPT » wo 24 jan, 2018 18:34

Maak je luchtmassameter eens schoon alex... just to be sure ;)
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
woes
Donateur 2017
Donateur 2017
Berichten: 91
Lid geworden op: di 08 mar, 2016 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door woes » wo 24 jan, 2018 19:38

Even voor de zekerheid: hoe maak je dat ding schoon? Tunerspray?
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)

Gebruikersavatar
delano.888
Geregistreerd lid
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 01 dec, 2012 0:14
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door delano.888 » do 25 jan, 2018 11:39

Hoe ver kan je eigenlijk gaan op een standaard T7 motor (2.0, garret, 200k gelopen), en het "veilig" houden? Ik hoor wel eens dat de T7 garret echt super onbetrouwbaar is. Is het dan bijvoorbeeld veiliger om voor 205pk te gaan ipv 225 of is tunen eigenlijk altijd onverstandig op een standaard garret die al 200k heeft gelopen?
SAAB 9-3 OG 2.0T 225pk 2000
SAAB 900 NG 2.0 130pk 1998
SAAB 9-3 OG SE 2.0T 200pk 2001 cabrio

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5507
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door reiernumans » do 25 jan, 2018 13:36

Tsja. Ik ken een 2.0 lpt 9-5 die nu evenveel luchtmassa als een stock 9-5 Aero pusht na 450k km's. Ze gaan niet allemaal kapot.. ;-)

Het schijnt dat de blokken tot zo'n 315pk aankunnen, maar ik heb ook weleens verhalen gehoord van rond de 350 pk.. Er is weinig concrete informatie wat dat betreft.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door Steve-O » do 25 jan, 2018 14:46

Ik hoor altijd dat de Garret-turbo minder snel opspoelt, maar minstens zo betrouwbaar is.

Het probleem met "van horen zeggen" is dat niemand weet op hoeveel gevallen zo'n uitspraak is gebaseerd en al helemaal niet of verkeerde of te infrequent gewisselde olie in welk deel van de gevallen een rol heeft gespeeld als het mis ging.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5507
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door reiernumans » do 25 jan, 2018 15:10

De Garrett (GT17) op 9-3 en 9-5 met T7 motoren is kleiner dan een TD04-15T zoals op de Aero modellen zat. De Garrett spoelt dan ook voelbaar eerder op. Het is maar net hoe je het wil, koppel onderin of wat meer doorblazen bovenin. Voor beide valt meer dan genoeg te zeggen.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13683
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door ReinO » vr 26 jan, 2018 11:28

die pk grenzen:
in de suite documentatie staat vermeld wat de maximale opbrengst kan zijn van sommige hardware. Maar bv injectoren worden slechter in de loop van de tijd.
Het T5 blok zou dan tot 500pk kunnen maar de meesten hebben dan al gekozen voor verdi - wossnmer combi, je wilt je blok niet opblazen immers.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door DionHPT » vr 26 jan, 2018 22:46

reiernumans schreef:De Garrett (GT17) op 9-3 en 9-5 met T7 motoren is kleiner dan een TD04-15T zoals op de Aero modellen zat. De Garrett spoelt dan ook voelbaar eerder op. Het is maar net hoe je het wil, koppel onderin of wat meer doorblazen bovenin. Voor beide valt meer dan genoeg te zeggen.
Ik heb nog ergens een filmpje van een zeker bekend Saab figuur waar ik al 2 jaar mee bezig ben zijn GT17 te roosteren... Die houdt bijna 1200 MGc tot 5500 rpm :lol: op een B205 :P
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Plaats reactie