Pagina 91 van 95

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 10:41
door AlexJ
Ik heb wat hulp nodig met het connecten op de canbus in de auto.
Wat ik tot nu toe heb gedaan, werkt niet:

- JohnC combiadapter (gebruik ik om ECU's op bureau te flashen, werk perfect)
- ACC er uit, dikke witte en dikke groen kabel (can H/L) gestript, extra kabel op gesoldeerd, deze verbonden aan combiadapter
- contact op 'on'. combiadapter aan de laptop. t7suite opstarten (met de bin geopend die op de ecu zit), 'connect ecu'. 'failed to start KW session' (of iets dergelijks). In t7suite settings 'combiadapter' geselecteerd trouwens.
--> met dezelfde aansluiting en dan niet t7suite, maar 'trioniccanflasher' krijg ik ook geen connectie met de ecu in de auto.

De soldeerverbinding zit goed, maar verloopt van een dikke draad (0,75m2 denk ik) naar een hele dun draad (utp), op een seriele adapter die de combiadapter in gaat. Zou dat het probleem zijn? (voor flashen op mn bureau werkt dit prima).
Of vergeet ik iets anders?

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 11:19
door ReinO
maar als jij het al niet weet wie gaat je dan helpen?

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 12:04
door Thieuke
Je zit nu op de i-bus. Moest de combi-adapter niet per se op de p-bus?

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 12:16
door AlexJ
Dat klopt, de combiadapter moet op de P-bus.
Is dat de groen/witte kabel bij de ESP?

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 12:27
door AlexJ
millerman schreef:Als je toch gaat inbouwen, zou ik niet van de ACC aftappen. Daar zit een i-Bus connectie. Beter gebruik je een p-Bus, dat is wat sneller.
aha! nu nog de vraag waar dus wel :lol:

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 12:32
door AlexJ
AlexJ schreef:
millerman schreef:Als je toch gaat inbouwen, zou ik niet van de ACC aftappen. Daar zit een i-Bus connectie. Beter gebruik je een p-Bus, dat is wat sneller.
aha! nu nog de vraag waar dus wel :lol:
edit: Ik pak de ESP kabels wel, dat zou de P-bus moeten zijn. Thanks!

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 15:59
door millerman
Ik had hem destijds rechtstreeks uit de stekker bij de ECU afgetapt.

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 17:17
door AlexJ
Wat is een handige plek om 'm weer de cockpit in te geleiden?

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 17:53
door DionHPT
Gewoon via de gleuf achter het dash! Even kastje eruit en je ziet het

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 21 dec, 2016 19:47
door Thieuke
Bij mij 9-5 zat die ook direct op de ecu. Stekkertje door dashboardkastje gedaan. Bij 9-3 zit ecu toch achter het tapijt? Helemaal makkelijk.

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: di 27 jun, 2017 11:40
door AlexJ
Inmiddels mijn MTX-L wideband aan mijn ecu aangesloten en beeld in t7suite (via p-bus/esp).
Heerlijk dat geknutsel.

Nu wil ik mijn huidige tune, die te rijk loopt bovenin, aanpassen via live mapping functionaliteit.
Blijkt dat ik een open binary nodig heb hiervoor... Dat krijg je als je alleen maar t5 skills hebt :x

Ik dus op zoek naar een b205/b235 open binary waarbij ESP settings te wijzigen zijn (want moet op 15" staan voor mijn ESP unit), blijkt er slechts 1 open binary te zijn (die ik kan vinden) waarbij dit kan! En deze raadt iedereen af (allerlei problemen mee).

Wie heeft de gouden tip hoe hiermee om te gaan?

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: wo 28 jun, 2017 16:26
door DionHPT
Middagje knutselen in het pittoreske Duiven :mrgreen:

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: zo 17 dec, 2017 14:50
door web
Vergeef me de beginnersvraag, ik heb uren allerlei documentatie over T7Suite gelezen en ben zwaar onder de indruk hoe technisch de Saab wereld is :-) Leuk!

Maar het concept "open binary" en "closed binary" zijn me nog niet duidelijk. Ik heb nog niet gevonden hoe het werkt dat je soms bepaalde settings blijkbaar niet kan veranderen?
Is dat misschien om kopieren van chips onmogelijk te maken?

Ik heb een 9-3 T7 op het oog die al getuned is, waarschijnlijk door iemand van hier. Gaat om een B205L met TD04, maar verder motorisch (nog) niet zoveel.
Loop ik dan de kans dat de ECU dan vergrendeld is en dat ik er niets aan kan veranderen? Of is dat niet wat een "closed binary" betekent?
Het gaat mij erom dat ik wil leren. Niet zozeer om te besparen, maar omdat het leuk is. Niet teveel tegelijk veranderen, effect zien, begrijpen en dan verder.
Ik snap veel van de theorie, maar hands-on ervaring heb ik nog niet op Saabs. Wel op re-mappen van andere systemen.

Ga ik met een (al of niet getunede) T7 er tegenaan lopen dat vanalles vergrendeld is en kan ik dan beter een T5 kopen?
Of is een T7 toch een beter uitgangspunt vanwege meer mogelijkheden (de open SID bijvoorbeeld) ?

(Ik ben ervan op de hoogte dat een T7 sowieso ingewikkelder is ivm programmeren op basis van air mass / koppelvraag ipv boost/map sensor - dat komt goed. Ook laten we de mechanische voordelen van een T5 maar even buiten beschouwing...)

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: zo 17 dec, 2017 17:01
door Vyv
No worries... al of niet getuned, er is niks vergrendeld. Je kan altijd een T7 ECU uitlezen en herschrijven.

Re: T7 ECU Tuning

Geplaatst: zo 17 dec, 2017 17:05
door ReinO
voor T7 hoef je geen terughoudendheid te betrachten hoor. maar het is wel een zoekklusje.
Het handigst is om een reserve ecu te halen en bv een combiadapter of ander verbindingsapparaat aan te schaffen zodat je lekker op je laptop
kunt oefenen en kijken en je gewoon kunt blijven rijden.
Heb je de suite al op je pc staan?