T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4435
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door evo » di 30 okt, 2012 8:46

AlexJ schreef:...- Wideband lambda aanschaffen. Dat is 1. Lastig is, ding inbouwen. Mijn JT downpipe heeft helaas geen extra plek om deze te monteren. Dat betekent dus weer klussen. En dan nog de vraag, waar te plaatsen... Te dichtbij de turbo is wellicht snel een kapotte WBL, te ver er vanaf wellicht geen goede meetwaardes.
- IAT. Zojuist bij wegrijden een IAT....

Wat betreft de geadverteerde waardes: 360pk bij 550nm. Geen idee of we dit gaan halen, en of we dit willen halen. Eerst alles netjes fine-tunen, rustig aan testen. Als alles goed lijkt te werken zetten we dat ding wel eens op de dynotest. Ben benieuwd. :)
Mijn WBL sensor zit hier, in de bocht:
Afbeelding
Afbeelding
Let op waar je je controller hangt. Die kunnen niet zo goed tegen "warmte". Ik heb d'r al eentje stuk :(

IAT zou met dit weer veeeeel lager kunnen zijn dan jij aangeeft. Mijn 9-3 met FMIC geeft bij snelweg gebruik ergens rond de 5 tot 7 graden verhoging en onder vermogen klimt dit naar meer dan 10 (... en hoger afhankelijk van hoe hard ik 'em push :-P+ ). Bij alle "upgrades" moet je je af vragen wat je ermee wilt bereiken... Open lucht filter? Meer geluid, check. maar voor de rest? En daarbij moet je er goed voor zorgen dat ie ook echt genoeg koude lucht kan aanzuigen, anders heb je er alleen problemen mee, He Max? :mrgreen:

ahhh... 360... 550... interessant... wat voor veer heb je gemonteerd? :wow:
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
maxmink93
Geregistreerd lid
Berichten: 3775
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 21:49
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

T7 ECU Tuning

Bericht door maxmink93 » di 30 okt, 2012 9:27

Daarom begon ik al over die luchtfilter, leuk gefluit, gegil en gezuig maar voor de rest altijd 25graden hogeren IAT dan buitenlucht. Dag dag vermogen '-'...
Saab 9-5 zwart,500+HP :wow:
viewtopic.php?f=43&t=108355
Saab 900, The racekroket
viewtopic.php?f=4&t=149816
We know something that they don't.

Gebruikersavatar
AR
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 1221
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AR » wo 31 okt, 2012 22:19

Zo,

FPR vervangen, en de bougies onderling gewisseld (1&2 en 3&4) en het probleem blijft.
Nog steeds P1300, als ik een lange run maak in de 5e versnelling, tussen de 3000 en 4000 rpm WOT.

Brandstof is Vpower en Mreq/Mair is 1315. Turbodruk volgens sid zo'n 1.5Bar

Nog andere suggesties? Doet zich wonderbaarlijk genoeg alleen voor in 5e versnelling.

Misifires op cilinder 2 en 3 staan op ongeveer 15mifi's terwijl cilinder 1 op 400 en 4 op 220 staat.


gr Arco
Ik rijd groen....1 op 5, maar wel groen.
Auto's:
- Saab 9-5 2.3t Vector Estate Aut T7s Stage 4 280/420 MY2003
- Saab 9-3 2.0t SE T7s E85 Stage 5 305/440 MY2001
- Volvo P130 Amazon 2-Deurs B20B 150Pk MY1967
- Saab 9000 Aero MY1994 Verkocht
- Saab 9-3 Sport Estate AERO TTiD BSR Stage 1 MY2008 Verkocht

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AlexJ » ma 05 nov, 2012 9:32

De open air filter vervangen voor de orignele box, gemodificeerd met dikkere inlaatpijp die dichter bij de koude lucht is geplaatst dan de originele.
Bij een buiten temperatuur van 7 graden:
Op de snelweg is de temperatuur tussen de 24 en de 29 graden.
Bij stilstand (afkoelen motor) loopt de temperatuur op tot 40 graden.

Ik heb al een paar keer kort gezocht, maar kon zo snel geen vergelijking van een andere t5 motor vinden. Wellicht dat de sensor anders geplaatst is waardoor de temperatuur veel hoger lijkt dan bij een t7?

Grappig detail, de motor reageert ontzettend anders op het gas! Veel rustiger.
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4435
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door evo » ma 05 nov, 2012 10:11

AlexJ schreef:Bij een buiten temperatuur van 7 graden:
Op de snelweg is de temperatuur tussen de 24 en de 29 graden.....
T7 ECU tuning?... Eerder T5 te hoge IAT trouble shooting... nah, laat maar :D

Bij "normaal" snelweg gebruik (zeg tot de 160 km/u) zit de IAT van mijn 9-3 met FMIC tussen de 5 a 7 graden boven ambient.

Ik zou eens kijken of het niet aan je sensor oid ligt... Anders toch weer aan je intake? IC? Heb je een ander spruitstuk wat kan uitstralen? etc...
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AlexJ » ma 05 nov, 2012 10:29

Goede punten Evo! Heb inmiddels een vraag uitgezet op ecuproject forum. Hoop daar wat ervaringen vandere t5 eigenaren te krijgen. Als dit niet blijkt te kloppen, vrees ik dat het niet aan de sensor ligt, aangezien het bij start erg laar begint (paar graden boven de buiten temp).
Spruitstuk is gewoon origineel, IC is groot en full alu... Ik houd jullie op de hoogte!
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Gebruikersavatar
AR
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 1221
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AR » wo 07 nov, 2012 10:08

Zo na de volgende wijzigingen is het probleem (oplopen van Misfires op CYL1 tussen de 3000 en 4000rpm in 5e versnelling bij WOT) nog steeds:

- DI Cassette vervangen
- FPR vervangen
- Bougies gewisseld (onderling)

Volgende stap wordt de injectoren te wisselen (en wellicht meteen te reinigen). Kijken of dat iets verschil maakt.

Andere suggesties, injectorseal?
Ik rijd groen....1 op 5, maar wel groen.
Auto's:
- Saab 9-5 2.3t Vector Estate Aut T7s Stage 4 280/420 MY2003
- Saab 9-3 2.0t SE T7s E85 Stage 5 305/440 MY2001
- Volvo P130 Amazon 2-Deurs B20B 150Pk MY1967
- Saab 9000 Aero MY1994 Verkocht
- Saab 9-3 Sport Estate AERO TTiD BSR Stage 1 MY2008 Verkocht

inactief
Geregistreerd lid
Berichten: 4681
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 13:16
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door inactief » wo 07 nov, 2012 10:21

Loopt ie verder prima?

Ik sprak laatst iemand die had na lang zoeken een gescheurd rubbertje onder de dubbele vacuum nippel in het inlaat spruitstuk. Het blijven soms lastige dingen om te vinden, Saab probleempjes...

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 3020
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door U-Poll » wo 07 nov, 2012 14:22

Gescheurde rubbertjes zijn een probleem voor iedereen, of je nou een Saab hebt of niet!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

inactief
Geregistreerd lid
Berichten: 4681
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 13:16
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door inactief » wo 07 nov, 2012 16:28

Al issie gaan hockeyen, er iets toch best wat goeds uit gekomen?!

p.s. ik dacht, wow, Ttje heeft een Lawicel gekocht, en komt hier nu vragen waar in z'n kabelboon die gesoldeerd moet worden?!

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 3020
Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56

T7 ECU Tuning

Bericht door U-Poll » wo 07 nov, 2012 19:16

G-ice schreef:p.s. ik dacht, wow, Ttje heeft een Lawicel gekocht, en komt hier nu vragen waar in z'n kabelboon die gesoldeerd moet worden?!
Gepland voor de kerstvakantie!! Dán ga ik hier dus domme vragen stellen wat-aan-waar gesoldeerd moet worden... en waarom de achterklep daarna open gaat als ik de radio aan zet...
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
- 99GL '78
- 900GL '87
- 900C '88
- 9000CS Ebony '94
- 9-5 Estate 2.0t '02 (245pk/360Nm)
- 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09 (290pk/420Nm)
Nu:
9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 - Hirsch (260pk/400Nm)
En een project: Saab 95L V4 '75 - Trollewop

Gebruikersavatar
AR
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 1221
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AR » wo 07 nov, 2012 22:22

@ G-ice,

Hij loopt verder prima. Kan er niets aan merken behalve mifi's op de SID. Maar toch zint het me niet :)
Ik ga door met de zoektocht.
Ik rijd groen....1 op 5, maar wel groen.
Auto's:
- Saab 9-5 2.3t Vector Estate Aut T7s Stage 4 280/420 MY2003
- Saab 9-3 2.0t SE T7s E85 Stage 5 305/440 MY2001
- Volvo P130 Amazon 2-Deurs B20B 150Pk MY1967
- Saab 9000 Aero MY1994 Verkocht
- Saab 9-3 Sport Estate AERO TTiD BSR Stage 1 MY2008 Verkocht

Gebruikersavatar
AR
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 1221
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AR » vr 09 nov, 2012 8:23

Gister de injectoren even los gehad, in de ultrasoon bak gehangen, en weer teruggeplaatst.
Uiteraard uitgelijnd en injector van cilinder 1 en 2 even gewisseld. Dit keer geen gebruik gemaakt van de U-vorimge beugels waarmee de injectoren vast zitten.

Vervolgens een ritje van 80km gemaakt en het probleem niet meer teruggezien.

Even een paar dagen aankijken maar het lijkt opgelost.

Gr Arco
Ik rijd groen....1 op 5, maar wel groen.
Auto's:
- Saab 9-5 2.3t Vector Estate Aut T7s Stage 4 280/420 MY2003
- Saab 9-3 2.0t SE T7s E85 Stage 5 305/440 MY2001
- Volvo P130 Amazon 2-Deurs B20B 150Pk MY1967
- Saab 9000 Aero MY1994 Verkocht
- Saab 9-3 Sport Estate AERO TTiD BSR Stage 1 MY2008 Verkocht

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4435
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door evo » vr 09 nov, 2012 9:19

Hoe regelmatig vervang je je brandstoffilter? En wanneer zijn de injectoren erin gekomen? Voordat je op E85 bent gaan rijden of pas een poos erna?

Na de eerste 1000 km op E85 schijnt het verstandig te zijn je brandstoffilter te wisselen. E85 kan heea aan residue in de tank mobiel maken, kan me echter voorstellen dat dit in zekere mate ook voor de rest van het brandstofsysteem geld.

Ik heb er zelf overigens nooit last van gehad... Maar heb me dan ook aan het "filter wisselen" gehouden.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
AR
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 1221
Lid geworden op: ma 11 sep, 2006 18:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door AR » vr 09 nov, 2012 19:50

Injectoren zijn nu 20.000 km oud, 1,5 jaar geleden geplaatst, daarvoor reed hij al op E85. En er is inderdaad na een 2000km het brandstoffilter vervangen. Overige beurten zijn om de 7500km. Henko zal nu een jaar oud zijn.
Ik rijd groen....1 op 5, maar wel groen.
Auto's:
- Saab 9-5 2.3t Vector Estate Aut T7s Stage 4 280/420 MY2003
- Saab 9-3 2.0t SE T7s E85 Stage 5 305/440 MY2001
- Volvo P130 Amazon 2-Deurs B20B 150Pk MY1967
- Saab 9000 Aero MY1994 Verkocht
- Saab 9-3 Sport Estate AERO TTiD BSR Stage 1 MY2008 Verkocht

Plaats reactie