T7 ECU Tuning
- AlexJ
- Donateur
- Berichten: 5255
- Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: T7 ECU Tuning
Ik heb wat hulp nodig met het connecten op de canbus in de auto.
Wat ik tot nu toe heb gedaan, werkt niet:
- JohnC combiadapter (gebruik ik om ECU's op bureau te flashen, werk perfect)
- ACC er uit, dikke witte en dikke groen kabel (can H/L) gestript, extra kabel op gesoldeerd, deze verbonden aan combiadapter
- contact op 'on'. combiadapter aan de laptop. t7suite opstarten (met de bin geopend die op de ecu zit), 'connect ecu'. 'failed to start KW session' (of iets dergelijks). In t7suite settings 'combiadapter' geselecteerd trouwens.
--> met dezelfde aansluiting en dan niet t7suite, maar 'trioniccanflasher' krijg ik ook geen connectie met de ecu in de auto.
De soldeerverbinding zit goed, maar verloopt van een dikke draad (0,75m2 denk ik) naar een hele dun draad (utp), op een seriele adapter die de combiadapter in gaat. Zou dat het probleem zijn? (voor flashen op mn bureau werkt dit prima).
Of vergeet ik iets anders?
Wat ik tot nu toe heb gedaan, werkt niet:
- JohnC combiadapter (gebruik ik om ECU's op bureau te flashen, werk perfect)
- ACC er uit, dikke witte en dikke groen kabel (can H/L) gestript, extra kabel op gesoldeerd, deze verbonden aan combiadapter
- contact op 'on'. combiadapter aan de laptop. t7suite opstarten (met de bin geopend die op de ecu zit), 'connect ecu'. 'failed to start KW session' (of iets dergelijks). In t7suite settings 'combiadapter' geselecteerd trouwens.
--> met dezelfde aansluiting en dan niet t7suite, maar 'trioniccanflasher' krijg ik ook geen connectie met de ecu in de auto.
De soldeerverbinding zit goed, maar verloopt van een dikke draad (0,75m2 denk ik) naar een hele dun draad (utp), op een seriele adapter die de combiadapter in gaat. Zou dat het probleem zijn? (voor flashen op mn bureau werkt dit prima).
Of vergeet ik iets anders?
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: T7 ECU Tuning
maar als jij het al niet weet wie gaat je dan helpen?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Thieuke
- Donateur (3x)
- Berichten: 7684
- Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
- Contacteer:
Re: T7 ECU Tuning
Je zit nu op de i-bus. Moest de combi-adapter niet per se op de p-bus?
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987
Saab 900 T16 Project car MY1987
- AlexJ
- Donateur
- Berichten: 5255
- Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: T7 ECU Tuning
Dat klopt, de combiadapter moet op de P-bus.
Is dat de groen/witte kabel bij de ESP?
Is dat de groen/witte kabel bij de ESP?
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
- AlexJ
- Donateur
- Berichten: 5255
- Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: T7 ECU Tuning
aha! nu nog de vraag waar dus welmillerman schreef:Als je toch gaat inbouwen, zou ik niet van de ACC aftappen. Daar zit een i-Bus connectie. Beter gebruik je een p-Bus, dat is wat sneller.
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
- AlexJ
- Donateur
- Berichten: 5255
- Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: T7 ECU Tuning
edit: Ik pak de ESP kabels wel, dat zou de P-bus moeten zijn. Thanks!AlexJ schreef:aha! nu nog de vraag waar dus welmillerman schreef:Als je toch gaat inbouwen, zou ik niet van de ACC aftappen. Daar zit een i-Bus connectie. Beter gebruik je een p-Bus, dat is wat sneller.
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
- millerman
- Donateur (3x)
- Berichten: 12061
- Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: T7 ECU Tuning
Ik had hem destijds rechtstreeks uit de stekker bij de ECU afgetapt.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"
- AlexJ
- Donateur
- Berichten: 5255
- Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: T7 ECU Tuning
Wat is een handige plek om 'm weer de cockpit in te geleiden?
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: T7 ECU Tuning
Gewoon via de gleuf achter het dash! Even kastje eruit en je ziet het
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
- Thieuke
- Donateur (3x)
- Berichten: 7684
- Lid geworden op: vr 04 mar, 2011 20:26
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
- Contacteer:
Re: T7 ECU Tuning
Bij mij 9-5 zat die ook direct op de ecu. Stekkertje door dashboardkastje gedaan. Bij 9-3 zit ecu toch achter het tapijt? Helemaal makkelijk.
Volvo V70 D4 Polestar+ tuned (201 pk / 440 Nm) MY2015
Saab 900 T16 Project car MY1987
Saab 900 T16 Project car MY1987
- AlexJ
- Donateur
- Berichten: 5255
- Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: T7 ECU Tuning
Inmiddels mijn MTX-L wideband aan mijn ecu aangesloten en beeld in t7suite (via p-bus/esp).
Heerlijk dat geknutsel.
Nu wil ik mijn huidige tune, die te rijk loopt bovenin, aanpassen via live mapping functionaliteit.
Blijkt dat ik een open binary nodig heb hiervoor... Dat krijg je als je alleen maar t5 skills hebt
Ik dus op zoek naar een b205/b235 open binary waarbij ESP settings te wijzigen zijn (want moet op 15" staan voor mijn ESP unit), blijkt er slechts 1 open binary te zijn (die ik kan vinden) waarbij dit kan! En deze raadt iedereen af (allerlei problemen mee).
Wie heeft de gouden tip hoe hiermee om te gaan?
Heerlijk dat geknutsel.
Nu wil ik mijn huidige tune, die te rijk loopt bovenin, aanpassen via live mapping functionaliteit.
Blijkt dat ik een open binary nodig heb hiervoor... Dat krijg je als je alleen maar t5 skills hebt
Ik dus op zoek naar een b205/b235 open binary waarbij ESP settings te wijzigen zijn (want moet op 15" staan voor mijn ESP unit), blijkt er slechts 1 open binary te zijn (die ik kan vinden) waarbij dit kan! En deze raadt iedereen af (allerlei problemen mee).
Wie heeft de gouden tip hoe hiermee om te gaan?
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: T7 ECU Tuning
Middagje knutselen in het pittoreske Duiven
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
- web
- Donateur (2x)
- Berichten: 316
- Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: T7 ECU Tuning
Vergeef me de beginnersvraag, ik heb uren allerlei documentatie over T7Suite gelezen en ben zwaar onder de indruk hoe technisch de Saab wereld is Leuk!
Maar het concept "open binary" en "closed binary" zijn me nog niet duidelijk. Ik heb nog niet gevonden hoe het werkt dat je soms bepaalde settings blijkbaar niet kan veranderen?
Is dat misschien om kopieren van chips onmogelijk te maken?
Ik heb een 9-3 T7 op het oog die al getuned is, waarschijnlijk door iemand van hier. Gaat om een B205L met TD04, maar verder motorisch (nog) niet zoveel.
Loop ik dan de kans dat de ECU dan vergrendeld is en dat ik er niets aan kan veranderen? Of is dat niet wat een "closed binary" betekent?
Het gaat mij erom dat ik wil leren. Niet zozeer om te besparen, maar omdat het leuk is. Niet teveel tegelijk veranderen, effect zien, begrijpen en dan verder.
Ik snap veel van de theorie, maar hands-on ervaring heb ik nog niet op Saabs. Wel op re-mappen van andere systemen.
Ga ik met een (al of niet getunede) T7 er tegenaan lopen dat vanalles vergrendeld is en kan ik dan beter een T5 kopen?
Of is een T7 toch een beter uitgangspunt vanwege meer mogelijkheden (de open SID bijvoorbeeld) ?
(Ik ben ervan op de hoogte dat een T7 sowieso ingewikkelder is ivm programmeren op basis van air mass / koppelvraag ipv boost/map sensor - dat komt goed. Ook laten we de mechanische voordelen van een T5 maar even buiten beschouwing...)
Maar het concept "open binary" en "closed binary" zijn me nog niet duidelijk. Ik heb nog niet gevonden hoe het werkt dat je soms bepaalde settings blijkbaar niet kan veranderen?
Is dat misschien om kopieren van chips onmogelijk te maken?
Ik heb een 9-3 T7 op het oog die al getuned is, waarschijnlijk door iemand van hier. Gaat om een B205L met TD04, maar verder motorisch (nog) niet zoveel.
Loop ik dan de kans dat de ECU dan vergrendeld is en dat ik er niets aan kan veranderen? Of is dat niet wat een "closed binary" betekent?
Het gaat mij erom dat ik wil leren. Niet zozeer om te besparen, maar omdat het leuk is. Niet teveel tegelijk veranderen, effect zien, begrijpen en dan verder.
Ik snap veel van de theorie, maar hands-on ervaring heb ik nog niet op Saabs. Wel op re-mappen van andere systemen.
Ga ik met een (al of niet getunede) T7 er tegenaan lopen dat vanalles vergrendeld is en kan ik dan beter een T5 kopen?
Of is een T7 toch een beter uitgangspunt vanwege meer mogelijkheden (de open SID bijvoorbeeld) ?
(Ik ben ervan op de hoogte dat een T7 sowieso ingewikkelder is ivm programmeren op basis van air mass / koppelvraag ipv boost/map sensor - dat komt goed. Ook laten we de mechanische voordelen van een T5 maar even buiten beschouwing...)
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: T7 ECU Tuning
No worries... al of niet getuned, er is niks vergrendeld. Je kan altijd een T7 ECU uitlezen en herschrijven.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: T7 ECU Tuning
voor T7 hoef je geen terughoudendheid te betrachten hoor. maar het is wel een zoekklusje.
Het handigst is om een reserve ecu te halen en bv een combiadapter of ander verbindingsapparaat aan te schaffen zodat je lekker op je laptop
kunt oefenen en kijken en je gewoon kunt blijven rijden.
Heb je de suite al op je pc staan?
Het handigst is om een reserve ecu te halen en bv een combiadapter of ander verbindingsapparaat aan te schaffen zodat je lekker op je laptop
kunt oefenen en kijken en je gewoon kunt blijven rijden.
Heb je de suite al op je pc staan?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.