tinten van ruiten

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Hannes
Forum Admin

tinten van ruiten

Bericht door Hannes » ma 25 aug, 2003 13:20

Een van jullie ervaring met die folie die je kan krijgen om je ruiten wat donkerder te maken?
Leek me wel een mooi gezicht bij mijn zwarte T8

groeten
Hannes

doktorevil
Geregistreerd lid

Re: tinten van ruiten

Bericht door doktorevil » ma 25 aug, 2003 17:11

Ik heb het nog niet op een Saab toegepast, wel op mijn eerste auto, een fiat Uno turbo :oops: . let goed op bij het aanbrengen van de folie. Voor je het weet krijg je loszittende randen. En dat ziet er echt niet uit. Maar als je dn getint glas wil hebben, dan zou het misschien een betere oplossing zijn om getint glas aan te schaffen i.p.v. folie.

Grt,

Tijn

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » ma 25 aug, 2003 18:29

voor een mooier resultaat je ramen laten coaten kost wat, maar resultaat is wel super.

Carcoating Heerlen

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » do 28 aug, 2003 11:01

Folie is toch altijd verboden? Of beperkt het verbod zich tot folie met bepaalde tinten?

Ewout.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 28 aug, 2003 11:29

Volgens mij is folie verboden op de voorruit en voortste ruit van de bestuurder en passagier. Maar misschien geldt dat enkel voor getinte ramen.

[edit: doktorevil kan niet spellen]

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 28 aug, 2003 14:12

Nee - je hebt gelijk. Aan de voorruit en voorste zijruiten mag niets of vrijwel niets gebeuren.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 28 aug, 2003 14:38

900T-R schreef:Nee - je hebt gelijk. Aan de voorruit en voorste zijruiten mag niets of vrijwel niets gebeuren.
idd geen folie, maar coating mag wel tot een bepaald max.%

- Voorruit 25%
- Voorste zijramen 30%
- resterende ramen mag zo donker als je wil...
- Achterlichten mogen niet gecoat worden omdat ze niet origineel zijn. (maar de meeste agenten zien het verschil niet, ook wanneer de verlichting aanstaat zie je bijna geen verandering in de kleur)

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » di 02 sep, 2003 13:44

Volgens mij maakt het niet uit wat je gebruikt, zolang je je ramen maar niet donkerder maakt dan 30 % tint :? . Of dat nou folie of coating is...

coating is gewoon beter, en dus ook duurder. Niets meer, niets minder.
En de voorruit mag ook, maar tot hoeveel die mag, weet ik niet(je ziet ze tenslotte ook al rondrijden, de nieuwe auto's, allemaal standaard versies, maar wel RONDOM met donkere ramen overall.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 02 sep, 2003 14:20

Joshua schreef:Volgens mij maakt het niet uit wat je gebruikt, zolang je je ramen maar niet donkerder maakt dan 30 % tint :? . Of dat nou folie of coating is...

coating is gewoon beter, en dus ook duurder. Niets meer, niets minder.
En de voorruit mag ook, maar tot hoeveel die mag, weet ik niet(je ziet ze tenslotte ook al rondrijden, de nieuwe auto's, allemaal standaard versies, maar wel RONDOM met donkere ramen overall.
je voorruit en je 2 zijruiten mag je dus wel blinderen, folie en coating zijn opties.

edit: Artikel 5.2.42 - Ruiten

1. De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Toelichting
In het geval dat folie is aangebracht wordt door degene die de keuring uitvoert beoordeeld in hoeverre deze folie belemmerd is voor het uitzicht van de bestuurder.

2. Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

Wijze van keuren
Visuele controle voor lid 1 & 2. Indien de voorruit een beschadiging of verkleuring vertoont geschiedt de controle aan de hand van de artikelen 2.9.2 tot en met 2.9.6 (blz. 45 t/m 47) van de Regeling permante eisen.

(Regeling Permante Eisen noemt in die artikelen geen beperkingen over het blinderen van ramen

Joshua
Geregistreerd lid

Bericht door Joshua » vr 17 okt, 2003 1:38

ja, helaas wel. Tis een tijdelijke oplossing, meer niet, bolling te sterk in de ruiten, vooral voor. alleen met snijden en overlapping, het beste te doen bij de spiegels. Spuiten is mooier en legaler denk ik. (30 % tint)

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » vr 10 sep, 2021 19:27

In mijn 9-3X zitten fabriek af getinte ramen maar erg donker zijn ze niet. Heeft iemand enig idee hoeveel % doorschijnend ze zijn?

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 10 sep, 2021 20:15

haha ,een topic van 18 jaar op opnieuw leven inblazen :D

schoenmaker
Geregistreerd lid

Bericht door schoenmaker » vr 10 sep, 2021 22:21

Ik las net een artikel in de topic vd 9-5 NG donkere ruiten .

getinte folie van EVOfilm.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 10 sep, 2021 22:25

Ik had het over Xpel in dat NG9-5 topic.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » vr 10 sep, 2021 22:50

op schreef:
vr 10 sep, 2021 20:15
haha ,een topic van 18 jaar op opnieuw leven inblazen :D
It is called : revival!

Plaats reactie