hoe is dit gedaan

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Thom
Donateur
Donateur

hoe is dit gedaan

Bericht door Thom » wo 13 aug, 2008 11:36

ik heb een Zweedse 900 LPT hier die enigszins getuned is. Mij is verteld dat het inspuitsysteem is aangepast (voor bio-ethanol); tevens zit er een intercooler voor de radiateur. Deze Saab is de snelste 900 waar ik ooit in gereden heb (schiet zo over de 220 op de navigatie zonder vol gas) maar hij heeft geen APC. Ik probeer uit te zoeken hoe dit gedaan is maar ik kan geen bijzonderheden vinden (op de 3" JT na). Iemand een idee hoe dit gedaan kan zijn / waar te kijken?

cobra427
Geregistreerd lid

Re: hoe is dit gedaan

Bericht door cobra427 » wo 13 aug, 2008 11:44

Thom schreef:ik heb een Zweedse 900 LPT hier die enigszins getuned is. Mij is verteld dat het inspuitsysteem is aangepast (voor bio-ethanol); tevens zit er een intercooler voor de radiateur. Deze Saab is de snelste 900 waar ik ooit in gereden heb (schiet zo over de 220 op de navigatie zonder vol gas) maar hij heeft geen APC. Ik probeer uit te zoeken hoe dit gedaan is maar ik kan geen bijzonderheden vinden (op de 3" JT na). Iemand een idee hoe dit gedaan kan zijn / waar te kijken?
Ik heb een 900S cabrio die getuned is door Haaima. Zonder APC levert hij nu met een turbodruk van 1 bar z'n 200+ PK.
Aanpassingen zijn o.a.: Wastgate, Turbodruk, Ontsteking, 3"JT en intercooler. Het is mogelijk om de turbodruk verder op te voeren, maar om mijn gereviseerde versnellingsbak te sparen hebben we dit voorlopig maar niet gedaan. Gaat hard zat :wink:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 13 aug, 2008 19:23

Ook heeft E85 een octaangtal van 104 dus kan de turbodruk nog hoger worden afgesteld.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 13 aug, 2008 20:23

cobra427 schreef:...Aanpassingen zijn o.a.: Wastgate, Turbodruk, Ontsteking, 3"JT en intercooler. Het is mogelijk om de turbodruk verder op te voeren...
ivm Turbodruk: Hoe heeft tie dat gedaan? Wastegate actuator strakker gezet, bleedvalve, andere turbo ?

cobra427
Geregistreerd lid

Bericht door cobra427 » wo 13 aug, 2008 20:56

Vyv schreef:
cobra427 schreef:...Aanpassingen zijn o.a.: Wastgate, Turbodruk, Ontsteking, 3"JT en intercooler. Het is mogelijk om de turbodruk verder op te voeren...
ivm Turbodruk: Hoe heeft tie dat gedaan? Wastegate actuator strakker gezet, bleedvalve, andere turbo ?
Geen idee :?:

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » wo 13 aug, 2008 21:01

Vyv schreef:ivm Turbodruk: Hoe heeft tie dat gedaan? Wastegate actuator strakker gezet, bleedvalve, andere turbo ?
geheim van de smid, wellicht?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 13 aug, 2008 22:08

Ik vermoed een van de drie, misschien een combinatie. Wellicht ook een andere fuelchip...

Misschien een andere manier? Vandaar de nieuwsgierigheid van mijn kant.

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 18 aug, 2008 7:41

je zal voor bio-ethanol in ieder geval nieuwe injectoren nodig hebben omdat je er 30% méér van moet inspuiten en dan zit je al gauw buiten het bereik van de originele injectoren (bij Bosch nog eerder dan bij Lucas).
MapTun heeft verschillende E85-maps voor Trionic 5, maar dan kun je geen benzine meer tanken. De mogelijkheid om de 'fuel map' doorlopend aan te passen aan het benzine/ethanolmangsel in de tank bestaat pas vanaf T7.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » ma 18 aug, 2008 8:56

er zitten inderdaad andere injectoren in, het is een groene versie en volgens de vorige eigenaar van een Volvo. En ik heb mij trouwens vergist, er zit WEL een APC in gezien de kabel die naar de klopsensor loopt. Ga hem nog even volgen.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 18 aug, 2008 17:52

Volgens mij moeten alle onderdelen waar normaal benzine
doorloopt vervangen worden omdat alluminium&E85 niet samen gaan:
injectoren/lijdingen/benzine rail/pomp/drukregelaar/software-ontsteking etc... maar het kan wel.

Mischien zit er gewoon een manuelboost tussen ipv dat de druk via 3wegklep/apc aangestuurd word?

Deze saab klinkt wel intressant...waneer kunnen we hem komen bekijken :D

Plaats reactie