Heatsoak?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
West
Geregistreerd lid

Heatsoak?

Bericht door West » ma 11 aug, 2008 14:29

Het valt mij op dat bij min 9000 aero (orgineel) hij veel feller is als hij net gestart is, na 5/10min wordt hij een stuk tammer. En is het bijna onmogelijk wielspin te krijgen. Niet dat dat het doel is maar daar merk je het wel aan.

Heb ik last van heatsoak of slechte afstelling?

Ja ja heatsoak, wat is een goedkope oplossing, IC upgrade is best een dure.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 11 aug, 2008 16:59

Onder welke omstandigheden bekijk je dat dan? Tijdens een stadsrit of na lang rechtuit rijden.

widow
Geregistreerd lid

Bericht door widow » ma 11 aug, 2008 17:57

Moeilijk wielspin bij een Aero? Met mn standaard 9000 2.0 zonder turbo lukt dat vrij simpel op droog asfalt, hoe trekt de auto door als je 1x op snelheid bent?

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » ma 11 aug, 2008 18:56

MAakt niet veel uit, zodra de temp sensor horizontaal staat en dus de motor op warmte is mis ik gewoon vermogen.

Wielspin krijg ik uiteraard wel in ze 1, maar als hij koud is en je geeft bij 50kmp/u in ze 2 volgas dan krijg je ook wielspien, dat zie ik niet als hij eenmaal op temp is.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » ma 11 aug, 2008 18:59

Omdat je banden dan ook warm zijn (= meer grip)?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 11 aug, 2008 19:04

wat lees je af op de turbodrukmeter? zit daar nog verschil in tussen warm en koud?

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » ma 11 aug, 2008 20:06

Nee de banden zijn het niet, ik merk het gewoon aan de mindere duw in de rug. Hij komt er veel minder hard in.

Turbometer nog niet goed vergeleken..Zal ik morgen eens in de gaten houden.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 11 aug, 2008 21:29

Maar na veel stadskilometers is het wel te verklaren.

Op de snelweg zou er weinig verschil mogen zijn. Met veel rijwind door de intercooler.

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » ma 11 aug, 2008 21:33

Dat durf ik idd niet te beweren, nog weinig snelweg km gemaakt, tevens is dat verschil ook minder goed te voelen.`

Ik zal nog even testen en de apc meter in de gaten houden.

Is een abbott IC evt hiervoor een goede oplossing?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » ma 11 aug, 2008 21:39

Ben ik de enige die van mening is dat wielspin niet samengaat met een koude motor??

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » ma 11 aug, 2008 21:43

:withstupid:

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » ma 11 aug, 2008 22:35

Ja dat weet ik, wees gerust, mijn ex getunde 9-5 heb ik ruim 200k van de 350k op de teller gezet, ik weet wel hoe om te gaan met de turbo's.

Het is gewoon een goede indicatie om aan te geven dat ik gewoon een boel pk's mis als ie warm is.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 12 aug, 2008 11:14

Was meer algemeen bedoeld

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 12 aug, 2008 20:42

West, jouw bevindingen komen mij bekend voor; ik heb ook de indruk dat mijn motor als ie koud is feller reageert dan wanneer ie op temperatuur is. Zal ook te maken hebben met de buitentemperatuur. Als ik 's ochtends van huis ga en na twee kilometer bergafwaarts (en amper gas hoeven geven) op de grote weg kom is de temperatuur rond de intercooler natuurlijk een stuk lager dan wanneer ik terug kom en een kilometertje of twintig heb gereden (ook al is dat maar met 80km/u). Ik doe geen gekke dingen als de motor nog koud is, maar ik voel net dat duwtje extra in de rug dat ontbreekt als alles wat warmer is.

Alex

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » wo 13 aug, 2008 11:20

Ja ik denk dat het toch een logisch gevolg is van stadsverkeer.
Op de snelweg word de motor nooit zo warm en blijf ik wel goed vermogen houden.

Zodra ik dan in de stad kom loopt de temp op en mis ik wat vermogen.
Dit zal dan ook wel op het circuit zijn als je wat hoger in de toeren rijd.
Ik vrees dat ik dit nooit helemaal weg krijg. Hoogstens met een beter intercooler en dikkere slangen/buizen.

Plaats reactie