Vermogensbankuitdraai topic

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
jarno93
Geregistreerd lid
Berichten: 3241
Lid geworden op: wo 15 aug, 2007 11:18

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door jarno93 » vr 06 mei, 2011 16:28

viewtopic.php?f=43&t=74518" onclick="window.open(this.href);return false;
9-5 estate "Trollspeed"
chrysler voyager 3.3 v6 awd

audi 100 1986 op gas verkocht
9-5 sedan gasbak 385.000 km verkocht
9-3 '00 speek stage 1 verkocht
900 T16s, 92 (speedparts fuelchip en APC mod) verkocht
900 T8 '84 (IC en APC mod) verkocht

Gebruikersavatar
bennie
Geregistreerd lid
Berichten: 2188
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 19:42

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door bennie » vr 13 mei, 2011 22:03

Classic 900 stage 7:

Afbeelding

8)

Heeft iets afwijken door de sporing, 100Nm en 50PK teveel, blijf er nog steeds iets van 400PK en 550Nm over...
Saab 900s classic aero T5Suited (stage 7), terug naar stage 5.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CZ4G4Y6T" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rakammerman
Geregistreerd lid
Berichten: 16
Lid geworden op: di 28 jun, 2011 3:49

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door rakammerman » wo 29 jun, 2011 3:15

krisL schreef:Ik heb net mijne Turbo X laten tunen door RPM power. Heeft iemand daar ervaring mee, met RPM?
Standaard had ik 280 PK en 400 NM koppel. Heb hem 2de handsgekocht(6 maand oud) met een Hirsch upgrade tot 300 PK en 430 NM koppel maar aangezien Hirsch niet verder wil/ kan gaan heb ik hem nu onder handen laten nemen door RPM met als resultaat (voorlopig) 320 PK en 540 NM koppel. Voorlopig want de man raadt mij aan om andere bougies te steken(NGK 7 of 8), een andere thermostaat want blijkt dat de Turbo X'en een te hoge koelvloeistoftemperatuur hebben (circa 105°!) en dus wil hij die, liever tussen de 80 en 90° zien. En eventueel iets laten doen aan de uitlaatweerstand, asl dat mogelijk is. Als dat allemaal gebeurd is dan kan hij eventueel niet iets verhogen(ik hoop 330 PK en 550 NM koppel). En dat denk ik hebben we alles eruitgehaald wat mechanisch en softwarematig mogelijk is. Tenzij iemand mij nog tips kan geven natuurlijk... :)).

Grtjs

Kris
Ehhh.... Even rare reactie, maar waarom zou je in gods naam je aero x tunen bij een onbekende niet saab tuner! Niet echt verstandig toch? Ik zou
toch op zijn minst bij Hirsch of Maptun blijven voor tuning! Die doen niets anders dag in dag uit dan saabs tunen, testen etc. Nog nooit eerder van
RPM gehoord net ge-googled maar dan kom ik ook niet verder! Tips tja, go Maptun die weten er nog wel meer uit te persen als het echt nodig is!

succes ermee
Sport Estate 2.8 V6 T Maptun stage 2, 295pk/465Nm

Gebruikersavatar
MISTY
Geregistreerd lid
Berichten: 1240
Lid geworden op: vr 13 aug, 2004 18:49

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door MISTY » wo 29 jun, 2011 12:08

Zo te lezen heeft rpm power toch wel enig verstand van zaken mbt de aanpassingen die nog gedaan kunnen worden.
fasten your seatbelts!
9-5 aero estate 270pk/420nm T7 suited

Paul Paketti
Geregistreerd lid
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 14:43
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door Paul Paketti » wo 14 sep, 2011 21:43

Saab 95 V4 1970.

1700 krukas
gesmede zuigers 92mm
drijfstang verlengd en geschotspeend
oliepomp groot volume
metalen tandwielset
7.2 nokkenas
standaard koppen
uitlaatpoort 40mm
weber 32/36 dgav
simons uitlaat
vermogen 91,5 pk / 5400 rpm
koppel 143 Nm / 3180 rpm

Opm; De motor werd te warm, bij 5400 rpm is de test afgebroken.
Dit probleem is inmiddels opgelost door de radiateur te vergroten.

Paul



Afbeelding

Paul Paketti
Geregistreerd lid
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 14:43
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door Paul Paketti » do 15 sep, 2011 15:16

De nodige liters koffie,poetsdoeken, zeep plus de onzekerheid ( 1e keer ) of je het wel goed doet met het weer monteren.
Ik heb wel veel profijt gehad van de informatie op dit forum.
Maar dat was denk ik niet wat je wilde horen.
Ik heb na lang denken,veel navraag en de ervaring met gebruikte onderdelen, toch besloten om het blok goed te reviseren.
Ik heb het onder blok( lagers,krukas,drijfstangen,zuigers,nokkenas,nokkenasvolgers,balansas ) laten doen, wel naar een 1700 krukas moeten zoeken.
kosten dikke 2000 euri, ( overigens goedkoper dan de standaard onderdelen ) verdere onderdelen gebruikt van eigen of van de sloop.
Heb de motor af laten stellen door een specialist, zie uitdraai.
Ik rij er nu 2 maanden mee en het is iedere keer weer een groot feest.
gr, Paul

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door AlexJ » do 15 sep, 2011 15:35

Gaaf!
Daily: BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 10890
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: Outside Europe

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door 72sonett3 » do 15 sep, 2011 16:30

Paul Paketti schreef:1700 krukas, gesmede zuigers 92mm ... 91,5 pk
Dat komt met een slag van 66,8 mm en een boring van 93 mm op een cilinderinhoud van 1815 cc, daar moet nog wel meer uit te halen zijn dan 91,5 pk, zeker met die verlengde hogecompressiedrijfstangen. Misschien nog grote kleppen er in maken, een andere nokkenas en een grotere diameter uitlaat? De 1815 cc Saab fabrieksrally 96 kwam op 200 pk bij 7000 tpm (met een turbo, dat wel)...
http://www.saabveteranernatrollhattan.c ... motorn.htm

Afbeelding

Mijn Sonett komt met 1700 cc lage compressie, 7.6 nokkenas en grote kleppen en verder zoals de jouwe op 86 pk.
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op do 15 sep, 2011 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'79 Saab 96 (LPG) - Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

Paul Paketti
Geregistreerd lid
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 14:43
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door Paul Paketti » do 15 sep, 2011 17:54

Ik kom met een slag van 66,8mm en een boring 92.028 (afgerond naar 92mm )niet verder dan 1775cc.
Ik wilde een gebruiksvriendelijke motor met lekker koppel onderin .
gr, Paul

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door carlsson » do 15 sep, 2011 18:16

van Oetelaar junior heeft toch ook eens een V6 Ford motor in een 96 ingebouwd :lol:
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 10890
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: Outside Europe

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door 72sonett3 » do 15 sep, 2011 18:31

Paul Paketti schreef:... zuigers 92mm ... boring 92.028
De boring is inderdaad maar 0,03-0,06 mm groter dan de zuigerdiameter, ik dacht iets meer, 1,0 mm (= 0,5 mm rondom).
Met 92,03 mm boring kom je inderdaad op 1777 cc, maar dat is altijd nog meer dan de standaard 1699 cc voor een 90 mm boring. Er moet dus nog meer uit jouw motor te halen zijn dan 91,5 pk.
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'79 Saab 96 (LPG) - Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13015
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door turbopilot » do 15 sep, 2011 19:04

leuk die uitdraai, onderstaand komt uit het topic over de tandwielen

in mijn 96 ligt een 1700HC met geflowde en gevlakte koppen, geharde klepzittingen, geselecteerde klepveren, een iets wildere nokkenas, simons uitlaat, elektronische ontsteking en een tweetraps carburateur, waarbij ik het blokje richting de 90pk inschat. . het lichtere vliegwiel heb ik uit comfort overweging voor moeders er weer af gehaald

de kleppen hebben de originele diameter, maar de doorgangen (bij de klepzitting) zijn tot het maximum vergroot. (nokkenasgeleiders in de bocht zijn ook weg).
grotere kleppen betekend ook; zwaardere veren, lichtere stoters, sterkere stoterstangen, zwaardere tuimelassen en ook aangepaste verbrandingskamer
(anders spoelt het er nog niet langs heen).

de motor voor sonett is een ander verhaal, (daar is bijna alles aan gedaan wat nog mogelijk was muv van 4 carburateurs, je krijgt dan wel een aan/uit motor) maar ook de bak voor die motor is te kort, staat ie ook nog eens op 175/70 en loopt ie volgens mij uit mijn hoofd volgas in 4 richting de 7500 omw/min. (dat is eigenlijk niets voor zo'n v4 blokje).

aanvulling n.a.v. de uitdraai;
de 90 pk is een inschatting op wat de saab kan. je kijkt naar het gewicht van de totale auto, je kijkt hoe snel hij is van nul naar 100.
en van 80 naar 120. je probeert een auto waarvan je weet hoe hij is en wat hij kan zoek te rijden of bij te houden en voila je weet de uitkomst.
dikke 900 kg in 10 a 11 seconden na de 100 km ben je ongeveer 90 pk voor nodig.
(100 bij een 96 is wel lastig, dat is volgas in de 3e).
de 96 in bovenstaande uitvoering is ongeveer net zo snel als een standaard 99 EMS

ook kun je kijken in het saab sport & rallyboek wat je kunt doen, dan klopt de uitdraai van 90 pk aardig.

eigenlijk valt optie 1 nog aardig mee in de kosten. in principe kun je alles doen met standaard materiaal, (muv de uitlaat) je moet alleen beschikken over tijd en geduld. (en een goede frees).
en btw met een 1500 blokje is niks mis, door de kortere slag kan ie een iets hoger toerental aan. en de meeste 1700 cc motoren hebben lage compressie.
mijn 96 met 1500 blokje en aangepaste koppen, uitlaat en carburateur liep in 1980 al 180 op de klok.

hieronder nog even een voorbeeld van de doorgangen

Afbeelding
Afbeelding
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1624
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door Turbobakk » ma 26 sep, 2011 22:27

Afgelopen zaterdag ook in Neer bij Sweedspeed geweest voor een vermogensmeting. Was nieuwsgierig wat er nu aan vermogen uitkomt en had ook wel het idee dat de getweakte APC wat tam was afgesteld. Sweedspeed heeft een moderne geijkte (elke 3 maanden) vermogensbank. Het aandrijf verlies van de auto wordt gemeten en aan de meting toegevoegd. De eerste run leverde een vermogen op van 187 pk en 290 NM. Inderdaad wat aan de tamme kant gezien de setup. Na wat aanpassing aan de APC, eenvoudig met een verlengkabel, uiteindelijk uitgekomen op 215,5 pk bij 5425rpm. Het koppel verloopt van 260nm bij 2800rpm, piekt even naar 340nm bij 3300rpm en bouwt dan weer af tot 320 nm bij 4500rpm en nog 260nm bij 5600rpm.

Ik vond mijn 900 echt niet traag, maar nu :wow: , best wel een verschil.

Saab 900 T16S 1990
Lucas geen kat
3"DP
2,5" Simons uitlaat
Fuelchip Speedparts
Sport luchtfilter JR
Turbobakk
9-3 Turbo X 2009
900T16 Aero 1990
Saab Sonett 1973
Saab 96 1971

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5309
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door joachiem » do 20 okt, 2011 22:05

mooie cijfers met die dikke koppel piek bij 3300rpm :O: zal wel hard gaan nu :D

Turbodruk nu max en blijft deze stabiel?
Uitdraai ook aanwezig dan :P
restauratie/onderhoud/onderdelen/advies-aankoop nodig..stuur mij een pb.

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1624
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Vermogensbankuitdraai topic

Bericht door Turbobakk » vr 21 okt, 2011 13:51

Nee, turbodruk is niet helemaal stabiel, al merk je dat het met dit koudere al weer beter is. Basisdruk staat op iets boven de 0,5 bar. F pot staat nu op max. Ik denk dat P nog ietsiepietsie terug moet. Dat ding is alleen zo gevoelig, je blijft er aan draaien. :roll:

Voor de rest gaat ie als de "brandweer". :twisted:
Turbobakk
9-3 Turbo X 2009
900T16 Aero 1990
Saab Sonett 1973
Saab 96 1971

Plaats reactie