(Chip)Tunen om zuiniger te rijden
-
JBEstate
- Geregistreerd lid
(Chip)Tunen om zuiniger te rijden
(Chip)Tunen om zuiniger te rijden is dat vloeken in de kerk of zijn er ook mogelijkheden om zuiniger te rijden door de chiptuning te doen of andere zaken aan te passen (in plaats van alleen maar sneller te kunnen accelereren etc.).
Ik vindt het verbruik van mijn Estate belabberd hoog, vooral bij korte ritten (nog slechter als mijn 406 break op LPG, die toch ook behoorlijk zwaar is). Ik haal met moeite gemiddeld 10/100km bij echt beheerst rijden (op de snelweg lukt 8,5/100km)
Graag jullie ervaringen en tips.
Ik vindt het verbruik van mijn Estate belabberd hoog, vooral bij korte ritten (nog slechter als mijn 406 break op LPG, die toch ook behoorlijk zwaar is). Ik haal met moeite gemiddeld 10/100km bij echt beheerst rijden (op de snelweg lukt 8,5/100km)
-
werli
- Donateur (2x)

Re: (Chip)Tunen om zuiniger te rijden
heyJBEstate schreef:(Chip)Tunen om zuiniger te rijden is dat vloeken in de kerk of zijn er ook mogelijkheden om zuiniger te rijden door de chiptuning te doen of andere zaken aan te passen (in plaats van alleen maar sneller te kunnen accelereren etc.).
Tunen om zuiniger te rijden is een mooi meegenomen neven effect; als je je blijft beheersen ik heb nog wel iets liggen voor een t7 te tunen
dit in combi met een nauwkeurig onderhoud ; alle spullen bougies en filters met de juiste regelmaat vervangen
mvg werner
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Na upgraden van 150 naar 185 Pk is mijn auto niet zuiniger geworden, maar ook niet meer gaan verbruiken.JBEstate schreef:(Chip)Tunen om zuiniger te rijden is dat vloeken in de kerk of zijn er ook mogelijkheden om zuiniger te rijden door de chiptuning te doen of andere zaken aan te passen (in plaats van alleen maar sneller te kunnen accelereren etc.).
Voor meer power moet je meer benzine verbranden.
Alleen indien je door tuning meer koppel in de lage toerentallen krijgt, dan zou je theoretisch zuiniger kunnen rijden omdat je eerder op kan schakelen.
Bij korte ritten is de motor koud dus rij je veel met "choke" = rijk mengsel.
Mogelijk is de lambda sensor een beetje lui (treed op bij oude of vervuilde sensoren), dan duurt het langer voordat het systeem bijregeld.
Maar een slechte temperatuur sensor (komt je Tmeter binnen 10 minuten wel in het midden?) of een slechte thermostaat klep geven ook ongunstig verbruik omdat de ECU het mengsel van een koude motor altijd rijk zet.
Bij verstopte katalysator heb je ook hoog verbruik maar gecombineerd met lager top vermogen.
Is het motor luchtfilter op tijd vervangen ?
-
turkish
- Geregistreerd lid
saab 93 2.2tid
hey ik heb een vraag hoe kan ik mijn saab 93 2.2tid 2004.
zijn motor tunen
graag reacties
zijn motor tunen
graag reacties
-
Ard
- Geregistreerd lid
Re: saab 93 2.2tid
Zoek even onder diesel tuning op het forum.Voorbeeld: viewtopic.php?t=27037&highlight=diesel+tuningturkish schreef:hey ik heb een vraag hoe kan ik mijn saab 93 2.2tid 2004.
zijn motor tunen
graag reacties
Abbott/Keuberl hebben leuke kits voor de 2.2 TiD. Heb zelf Keuberl op mijn 2.2 TiD coupe uit 2002. Bevalt mij goed.
Ard
-
break
- Geregistreerd lid
Na een maptun stage 1 is mijn 9-3 SS 1.8t van 2003 met een km stand van 136000 zuiniger in het LPG verbruik voorheen 1L op 9,7 KM nu 1L op 11,1 KMJBEstate schreef:(Chip)Tunen om zuiniger te rijden is dat vloeken in de kerk of zijn er ook mogelijkheden om zuiniger te rijden door de chiptuning te doen of andere zaken aan te passen (in plaats van alleen maar sneller te kunnen accelereren etc.).
Misschien speelt de hogere temparateur mee maar hij wordt nu ook feller bereden
-
Psychotic
- Geregistreerd lid
Hmm, ik durf het te betwijfelen, met mijn 1.8t op G3 met Maptun stage1 rij ik gemiddeld 1 op 8. Moet toegeven dat ik momenteel korte stukken rij en niet echt let op het gaspedaal... Maar ik denk dat jij op eieren moet rijden wil je 1 op 11 halen....break schreef:Na een maptun stage 1 is mijn 9-3 SS 1.8t van 2003 met een km stand van 136000 zuiniger in het LPG verbruik voorheen 1L op 9,7 KM nu 1L op 11,1 KMJBEstate schreef:(Chip)Tunen om zuiniger te rijden is dat vloeken in de kerk of zijn er ook mogelijkheden om zuiniger te rijden door de chiptuning te doen of andere zaken aan te passen (in plaats van alleen maar sneller te kunnen accelereren etc.).
Graag jullie ervaringen en tips.![]()
Misschien speelt de hogere temparateur mee maar hij wordt nu ook feller bereden
In in theorie zal je na tuning zuiniger kunne rijden maar in de de praktijk zal dit niet echt zo uitpakken. Ik denk dat dit dan ook voornamelijk een verkoop argument is in de tuning bussiness.
Mij maakt het niet uit, ik heb het over voor meer pk's en Nm's
Psy
-
mezorro
- Geregistreerd lid
bij mij werd het verbruik na tuning wel minder.
mischien is het verschil bij LPG niet/minder aanwezig? (rij zelf op benzine)
verbruik was 8,4 op 100 km (normaal rijgedrag)
bij sportief rijgedrag steeg het al rap naar 8,9/100 km!!!
na Stage 1
verbruik 7,9 op 100 km (normaal rijgedrag met af en toe sportief rijgedrag)
als ik hem een ritje echt op zn staart trap stijgt het verbruik nar 8l/100 km, na een tijdje weer normaal rijden daalt het daarna weer naar 7.9
bij langere afstanden op de snelweg (kruissnelheid 140/150) daalt gebruik zelfs naar 7.8
het valt mij vooral op dat buiten het structureel zuiniger rijden ook het effect van sportief rijden minder groot is dan voorheen (is zelfs een statement!!, scheelt 1 l/100 km)
geloofde het zelf voor de tijd ook niet en dacht ook aan verkooppropeganda, maar tegendeel is toch bewezen.
tel daar het fors toegenomen vermogen bij en zie, een win/win situatie
Maar hoe eea bij LPG werkt durf ik niet te zeggen, maar ervaringsdeskundigen genoeg op dit forum die hier wat over kunnen zeggen.
mischien is het verschil bij LPG niet/minder aanwezig? (rij zelf op benzine)
verbruik was 8,4 op 100 km (normaal rijgedrag)
bij sportief rijgedrag steeg het al rap naar 8,9/100 km!!!
na Stage 1
verbruik 7,9 op 100 km (normaal rijgedrag met af en toe sportief rijgedrag)
als ik hem een ritje echt op zn staart trap stijgt het verbruik nar 8l/100 km, na een tijdje weer normaal rijden daalt het daarna weer naar 7.9
bij langere afstanden op de snelweg (kruissnelheid 140/150) daalt gebruik zelfs naar 7.8
het valt mij vooral op dat buiten het structureel zuiniger rijden ook het effect van sportief rijden minder groot is dan voorheen (is zelfs een statement!!, scheelt 1 l/100 km)
geloofde het zelf voor de tijd ook niet en dacht ook aan verkooppropeganda, maar tegendeel is toch bewezen.
tel daar het fors toegenomen vermogen bij en zie, een win/win situatie
Maar hoe eea bij LPG werkt durf ik niet te zeggen, maar ervaringsdeskundigen genoeg op dit forum die hier wat over kunnen zeggen.
-
break
- Geregistreerd lid
Psychotic schreef:Hmm, ik durf het te betwijfelen, met mijn 1.8t op G3 met Maptun stage1 rij ik gemiddeld 1 op 8. Moet toegeven dat ik momenteel korte stukken rij en niet echt let op het gaspedaal... Maar ik denk dat jij op eieren moet rijden wil je 1 op 11 halen....break schreef:Na een maptun stage 1 is mijn 9-3 SS 1.8t van 2003 met een km stand van 136000 zuiniger in het LPG verbruik voorheen 1L op 9,7 KM nu 1L op 11,1 KMJBEstate schreef:(Chip)Tunen om zuiniger te rijden is dat vloeken in de kerk of zijn er ook mogelijkheden om zuiniger te rijden door de chiptuning te doen of andere zaken aan te passen (in plaats van alleen maar sneller te kunnen accelereren etc.).
Graag jullie ervaringen en tips.![]()
Misschien speelt de hogere temparateur mee maar hij wordt nu ook feller bereden![]()
In in theorie zal je na tuning zuiniger kunne rijden maar in de de praktijk zal dit niet echt zo uitpakken. Ik denk dat dit dan ook voornamelijk een verkoop argument is in de tuning bussiness.
Mij maakt het niet uit, ik heb het over voor meer pk's en Nm's![]()
Psy
Of jou techniek
In ieder geval je maakt je er wel druk om maar ik vind dat iedere cent meegenomen is