stages op de classic 900

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2859
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: stages op de classic 900

Bericht door ralph_m » ma 07 feb, 2011 23:49

joachiem schreef:De speedparts boxen moet je zelf afstellen op je eigen auto en zit volgens mij ook een beschrijving van bij?
Basis afsteling moet goed zijn en dan heel wat uurtjes de F&Ppotjes afstellen tot je alles stabiel zonder pieken/dalen en pingels hebt.

Dat gedoe met afstellen wilde ik nu net van af, een APC box met instelbare potjes heb ik al liggen... :evil:
Van deze box zijn de schroefjes nog verzegeld, dus hij staat nog op fabrieksinstellingen.

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5309
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: stages op de classic 900

Bericht door joachiem » di 08 feb, 2011 20:01

[]]uuhh elke apc met andere weerstanden zul je toch echt moeten gaan afstellen op jou auto als je er meer uit wil halen en dan ontkom je niet aan de f&p-pot fine tunen.....kweet het niet met die speedparts boxjes en ze kosten vast aardig wat euries??stage 1 en dan draai jij soms 1,3bar en zit geen fuelchip bij die stage 1 :-P+
restauratie/onderhoud/onderdelen/advies-aankoop nodig..stuur mij een pb.

Gebruikersavatar
bennie
Geregistreerd lid
Berichten: 2188
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 19:42
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: stages op de classic 900

Bericht door bennie » di 08 feb, 2011 20:49

ralph_m schreef:
joachiem schreef:De speedparts boxen moet je zelf afstellen op je eigen auto en zit volgens mij ook een beschrijving van bij?
Basis afsteling moet goed zijn en dan heel wat uurtjes de F&Ppotjes afstellen tot je alles stabiel zonder pieken/dalen en pingels hebt.

Dat gedoe met afstellen wilde ik nu net van af, een APC box met instelbare potjes heb ik al liggen... :evil:
Van deze box zijn de schroefjes nog verzegeld, dus hij staat nog op fabrieksinstellingen.
Snap niet waarom je een Speedparts APC koop of/en dan wel in de wagen monteert! Iedereen weet toch al hoe je een APC modificeerd en hoe je deze moet afstellen!!? Is ook een stuk beter in te stellen dan een Speedparts box! Als je vermogenswinst wilt tot 200/210 pk kan dat zonder al teveel kosten en hardware aanpassingen (kat eronderuit, 3inch dp, ect), hierboven zul je kosten moeten maken!

Je ARF,s meet je met een breedband lamdasonde. Bvb van TechEdge (erg goed!, heb ik ook :wink: ) of een Innovative.
Lucas fuelchip heb ik er ook in gehad maar kwam niet onder de 13 arf uit met de T3/04 van Speedparts op 0.8 bar ingesteld! Met de orginale Mitsu kan je maximaal 1.2 bar draaien met fuelchip, standaard fuelchip 1 bar tezij je ander dingen ook nog gaat aanpassen zoals benzinedruk verhogen (niet aan te raden) en/of de groene injectoren van Lucas monteren, ect.
Saab 900s classic aero T5Suited (stage 7), terug naar stage 5.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CZ4G4Y6T" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2859
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: stages op de classic 900

Bericht door ralph_m » di 08 feb, 2011 23:18

die speedparts box viel wel mee, 5 tientjes tweedehands.
Ik had me wat ingelezen, en daar tot de conclusie gekomen dat het plug en play zou moeten zijn.
Leek me wel handig. Maar helaas pindakaas. :?

Dat potmetertunen is op zich geen probleem, maar tis meer dat ik er geen tijd/zin voor heb.
Dus potjes stellen, box in de auto, warmrijden, testen, box uit de auto, stellen, etc... en dat een aantal keren
Maar ik ga er toch niet aan ontkomen merk ik :wink:
Iemand tips voor zo'n APC box verlengkabel?

@ Bennie: dank je voor de key-figures van bar vs afr, ik ga zo'n chippie bestellen.
breedband sonde is leuk, maar buiten mijn budget.
Zijn er geen low-cost alternatieven?

Gebruikersavatar
bennie
Geregistreerd lid
Berichten: 2188
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 19:42
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: stages op de classic 900

Bericht door bennie » wo 09 feb, 2011 18:58

ralph_m schreef: breedband sonde is leuk, maar buiten mijn budget.
Ja tunen kost nou eenmaal een hoop geld als je het goed wilt doen!! De keuze: Breedband of fuelchip!? Breedband!!
ralph_m schreef: Zijn er geen low-cost alternatieven?
Nee!! :lol:
Saab 900s classic aero T5Suited (stage 7), terug naar stage 5.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CZ4G4Y6T" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Gert-Jan 44
Geregistreerd lid
Berichten: 1116
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 10:23
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: stages op de classic 900

Bericht door Gert-Jan 44 » wo 09 feb, 2011 20:09

http://www.dutchpowertrading.nl/afr/home.htm

Iemand die hier ervaring mee heeft? Kwam het tegen wanneer ik aan het zoeken was naar wideband sondes... Geen idee of het wat te betekenen heeft. Iemand van jullie wrs wel!

Gert-Jan
Saab 99, 1975, T16
GSXR 600 K6

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2859
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: stages op de classic 900

Bericht door ralph_m » wo 09 feb, 2011 23:46

bennie schreef:Ja tunen kost nou eenmaal een hoop geld als je het goed wilt doen!! De keuze: Breedband of fuelchip!? Breedband!!
wat is de keuze precies?
<1.0 bar is die sonde niet nodig, > 1.0bar druk heb je in elk geval je fuel chip nodig toch?

Of kan je met een breedband sonde ook je inspuiting beter regelen.
Oftwel, met breedband sonde heb je een betere fuelchip en AFR meter in een?

deze is trouwens maar 190eu. Maar 2x een fuelchip :wink:
http://www.jv-engineering.nl/nl_producten.html#Innovate" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Paul99
Geregistreerd lid
Berichten: 7456
Lid geworden op: di 13 jul, 2004 12:12
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: stages op de classic 900

Bericht door Paul99 » vr 11 feb, 2011 9:46

Feulchip is een onderdeel wat actief de benzine-injectie beïnvloed. Het onderdeel heeft grenzen aan wat het kan. Bij het draaien van hogere drukken (dat regel jij door aan de potmeters te draaien) loop je tegen de grenzen van het standaard onderdeel aan. Je kan dus maar tot een bepaalde grens tunen.

Waar die grens ligt kan je alleen maar meten met een breedband lambdasonde.

De sonde is een meetapparaat. Het enige wat het doet is jou (en de ecu) van info voorzien over het verbrande mengsel. Mocht je tegen een grens aan lopen dan kan je dat zien op het moment dat het fout gaat/ drijgt te gaan. Niet achteraf als er een gat in je zuiger zit.

Naar mijn mening is meten=weten erg belangrijk. Ben het helemaal met Bennie eens. Tune eerst maar eens verantwoord naar de grenzen met de standaard fuelchip en als het niet snel genoeg gaat kan je nog altijd upgraden. Goed/verantwoord tunen kost nou eenmaal geld.
9-3 sport estate '08 jet black TurboX
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit
9-3 sport estate 1.9tid '06 jet black
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: stages op de classic 900

Bericht door gertram » za 12 feb, 2011 16:06

Gert-Jan 44 schreef:http://www.dutchpowertrading.nl/afr/home.htm

Iemand die hier ervaring mee heeft? Kwam het tegen wanneer ik aan het zoeken was naar wideband sondes... Geen idee of het wat te betekenen heeft. Iemand van jullie wrs wel!

Gert-Jan
Zeitronix schijnt goede kwaliteit te zijn. Ze hebben ook 52 mm meters in het assortiment: http://www.zeitronix.com/order/order.htm#DashDAQcombo

Andere merken waar ik geen negatieve berichten over gelezen heb zijn AEM type Uego en TechEdge.
http://www.aemeurope.com/product/gauges/index.php, goedkoop op: http://www.12tune.nl/aem-wideband-uego- ... ersal.html
http://www.bs-autotune.nl/shop/index.ph ... adc2ab9572

Als je ooit wilt gaan dataloggen of de signalen van meters wil gebruiken voor ontsteking / inspuiting moeten ze een 5 volt uitgangssignaal hebben.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
bennie
Geregistreerd lid
Berichten: 2188
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 19:42
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: stages op de classic 900

Bericht door bennie » za 12 feb, 2011 19:59

Uiteindelijk maak het niet zoveel uit voor welk merk breedbandsonde je gaat. Bij de meesten zit een 4.2 (7200) of een 4.9 LSU sensor van Bosch. Je moet kijken wat de controller aan in en uitgangen heeft en de snelheid van de controller maar dat hangt weer af van wat je er precies mee van plan bent en hoeveel geld je er aan uit wilt geven.

Zo ben ik destijds voor de TechEdge gegaan bij BS omdat de prijs van 175 mij wel aanstond en ik geen metertje nodig had omdat ik de laptop er altijd achter heb en binnenkort toc een keer een CarPC erin bouw met een 7 inch touch screen. De software voor de TechEdge is ook eenvoudig in gebruiken, zowel de log als controller software waarmee je erg veel kan programmeren en kalibreren ect.

Nu spreek ik alleen over de TechEdge 2J1 omdat ik hier ervaring mee heb maar er zullen naast deze ook nog wel vele andere goede controllers zijn!
Reads from λ = 0.61 (AFR = 9.0) to free-air.
Within +/- 0.1 from AFR 11 to 17 (unleaded).
Differential WBlin wideband 0-5 Volt output.
Bosch LSU 4.0*/4.2 (2J2) or LSU 4.9 (2J9) compatible.
WBlin configurable (9.5 bit DAC) from AFR=9.0 to free-air.
Auto-cal button calibration with sensor in free-air.
NBsim narrowband (7.5 bit, re-programmable) output.
2 analogue 0 to 5 Volt inputs sampled at up to 40/sec.
RPM input from Tacho or ECU for logging.
PULSE input from VSS sensor or cruise control for logging.
10.5 to 19.5 Volt DC operation (up to 3 Amps).
Free logging software (optional upgrade available).
Fibreglass covered cable - ABS plastic case - repairable!
has RS232 output for no loss of wideband
http://wbo2.com/2j/default.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 900s classic aero T5Suited (stage 7), terug naar stage 5.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CZ4G4Y6T" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: stages op de classic 900

Bericht door brinky » za 12 feb, 2011 20:02

Ik heb een Innovate MTX kit, welke samen met de KDFi kit op mijn 99 moet komen... nog geen tijd gehad om 't erop te zetten, dus aan gebruikservaringen kan ik je niet helpen.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
bennie
Geregistreerd lid
Berichten: 2188
Lid geworden op: di 03 aug, 2004 19:42
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: stages op de classic 900

Bericht door bennie » za 12 feb, 2011 20:20

Moet zeker op gas gaan lopen die 99!? :wink: Anders wist ik het wel! :D Ja Innovate is ook een erg bekende voor breedband controllers (had ik ook eerder genoemd, alleen verkeerd gespeld :oops: )
Saab 900s classic aero T5Suited (stage 7), terug naar stage 5.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CZ4G4Y6T" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2859
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: stages op de classic 900

Bericht door ralph_m » ma 14 feb, 2011 22:02

speedparts eruit, gehackte box er weer in.
Potmeter gezet, heb nu 1.0max met een overshoot op 1.1/1.2
(P330, F=14000)

Stukken beter zo, aan de P en F draaien :D
Alleen nog even die overshoot omlaag.
Pbasis is 4.0, pietsje omhoog, verder P en F wat omlaag

Gebruikersavatar
Michel Amsterdam
Geregistreerd lid
Berichten: 180
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 17:01
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: stages op de classic 900

Bericht door Michel Amsterdam » wo 23 feb, 2011 19:17

Iemand bekend met Swedisch Dynamics

http://www.saabperformanceparts.com/item225.htm

Bieden voor ca. 440 dollar incl. verzendkosten 220-230 pk.
Saab 99 lang geleden!
9-3 coupe se tid ( Bjorn ) verkocht.
900 2.1 485.000 km. verkocht.
9-3 1.8T ss, uit de lease.
9-3 1.8T Estate, uit de lease.
900 T16 Cabrio.

Gebruikersavatar
Gideon
Geregistreerd lid
Berichten: 393
Lid geworden op: do 23 dec, 2010 23:17
Regio: - kies een regio

Re: stages op de classic 900

Bericht door Gideon » vr 25 feb, 2011 23:19

Je kunt er makkelijk veel gecontroleerde lucht toevoegen aan de inlaat door de apc op te draaien of een grotere turbo te monteren.
Helaas is het zo dat de standaard injectoren niet erg efficient zijn, in de praktijk kunnen je met deze niet meer dan 1.0 bar verantwoord draaien.
Dat kan dus met originele apc, p en f pot afstellen mits je injectoren FPR en benzinepomp goed zijn. Een te arm mengsel verbrand vroeg of laat de kleppen.
Beste upgrade voor een FPT schijnt een 3'' JT downpipe te zijn i.c.m. een verwijderde kat, voor een LPT trouwens ook. En dan de rest upgraden naar 2.5'' inch 8)

Plaats reactie