stages op de classic 900

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: stages op de classic 900

Bericht door BartW » za 10 dec, 2011 13:48

bennie schreef:
ralph_m schreef:
joachiem schreef:De speedparts boxen moet je zelf afstellen op je eigen auto en zit volgens mij ook een beschrijving van bij?
Basis afsteling moet goed zijn en dan heel wat uurtjes de F&Ppotjes afstellen tot je alles stabiel zonder pieken/dalen en pingels hebt.

Dat gedoe met afstellen wilde ik nu net van af, een APC box met instelbare potjes heb ik al liggen... :evil:
Van deze box zijn de schroefjes nog verzegeld, dus hij staat nog op fabrieksinstellingen.
Snap niet waarom je een Speedparts APC koop of/en dan wel in de wagen monteert! Iedereen weet toch al hoe je een APC modificeerd en hoe je deze moet afstellen!!? Is ook een stuk beter in te stellen dan een Speedparts box! Als je vermogenswinst wilt tot 200/210 pk kan dat zonder al teveel kosten en hardware aanpassingen (kat eronderuit, 3inch dp, ect), hierboven zul je kosten moeten maken!

Je ARF,s meet je met een breedband lamdasonde. Bvb van TechEdge (erg goed!, heb ik ook :wink: ) of een Innovative.
Lucas fuelchip heb ik er ook in gehad maar kwam niet onder de 13 arf uit met de T3/04 van Speedparts op 0.8 bar ingesteld! Met de orginale Mitsu kan je maximaal 1.2 bar draaien met fuelchip, standaard fuelchip 1 bar tezij je ander dingen ook nog gaat aanpassen zoals benzinedruk verhogen (niet aan te raden) en/of de groene injectoren van Lucas monteren, ect.
Hallo Bennie,

Heb je misschien een part number van deze groene injectoren voor de 900 classic?
Ik zit nu met de oranje en mijn turbo druk zit op 1 bar. Ik zou die graag stabiel op 1,2 hebben met originele fuelchip... daarom dacht ik aan groene injectorenvan lucas (of bedoelje van bosch?) en 3"downp. en no cat. + 2,5" simons.

Denk je dat dit mogelijk is met standaard fuelchip?

Spec:

Prim 8 versnellingsbak
Nieuwe Mit TE05-12B6 turbo
FPR: 3.0 bar
Turbo druk : 1 Bar
Oranje lucas injectoren
MSD hoogspanning bobein
Magnecor bougie kabels.


Grts
BartW
Laatst gewijzigd door BartW op zo 11 dec, 2011 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: stages op de classic 900

Bericht door BartW » za 10 dec, 2011 13:54

denk dat ik ze gevonden heb :

IIRC the lucas injectors from ´90 have a green band 5720A510
and flow around 260 cc/min
Which is a little more than the lucas injectors from 91-93 787235 with an orange band. think flow is 220cc/min.

http://www.saabcentral.com/forums/archi ... 66874.html
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: stages op de classic 900

Bericht door BartW » zo 11 dec, 2011 19:20

Ik heb dit weekend nog maar eens mijn APC box afgesteld.

Nu piekt hij bij 1,3 bar in 3 versnelling en loopt ie bij een toerental toename van +- 500 Tr/min naar omlaag tot 1 bar.
En dan zit ik aan 4000 Tr/min

Daar na doorschakelen naar zijn 4 de (toerental zakt tot 3000 Tr/min) loopt hij tot 1,2 bar piek. Dan loopt hij per +- 500 Tr/min weer omlaag
Tot ik aan de 4000 Tr/min zit (druk 1bar dan). Als ik dan nog verder trap tot 4500 tr/min loopt ie tot 0.9 bar.

Dan doorschakelen naar 5de (toerental zakt naar 4000 Tr/min) snelheid is dan ondertussen 190 kph (gps) piekt hij tot 1,1bar en is er even een pingeltje waarbij hij naar 0,9 schiet en dan terug opbouwt naar 1 bar. (rpm zit ik dan aan 4800 Tr/min)

De turbodruk loopt dan terug vanaf 4800 naar 5500 Tr/min van 1 bar naar 0.8 bar. Dat is dus mijn einddruk tegen de rode zone.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een prim 8 gearbox heb. Topsnelheid is gps gemeten +- 220km/h (met 98 oct V-power)

Heb er lang aan liggen bijstellen, maar ben tevreden nu! :)

Ik overweeg om nog groene injectoren van lucas te steken en een fuel chip en miss een FPR van 3,3 bar... en zeker een 3" DP en een 2,5 simons 2 loop en no cat. :wow:

grts
BartW
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5309
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: stages op de classic 900

Bericht door joachiem » zo 11 dec, 2011 20:46

Mitsu turbo of garret? pieken van 1,3bar dan ben je niet goed bezig als je het mij vraagt?zeker niet met een Mitsu die erg snel leeg loopt en de kans op 1x pingel waardoor je weer dipt naar 0,9/1bar is erg groot(in de zomer met warm weer zul je zien dat je er nog meer last van hebt als je geen andere intercooler/beter mengsel hebt).Kijk altijd uit met het afstellen van een apc-turbodruk in de winter als de lucht kouder is!
Zorg voor een goede apc en goede basis dan draai je een mooier vermogen/breeder koppel met een druk die er niet te gek in knalt en stabiel op 1bar blijft zonder pieken of terug lopen van de druk....piekje van 1,1bar en terug loop naar 0,95bar is nog netjes en ben je al heel goed bezig.
Houd er rekening mee dat de druk in de 4e/5e versneling wel eens 0,1a0,2bar hoger uit kan komen als in de 3e versneling! zit je in de 3e dus al op een piek van 1,3bar dan kan het zomaar zijn dat je even de 1,5bar aan tikt in de 5e :? dat gaat je turbo echt niet leuk vinden en de classic turbo,s blaasen eigenlijk enkel warme lucht boven de 1,2bar....sterkste gebied is tussen 0,8&1,1bar.

Ik snap heel goed dat het super snel lijkt met een dikke koppel piek/versnelingsbak killende apc afsteling-turbo piekdruk..... maar dit is echt niet de juiste manier dat zweer ik je :wink: maar wel leuk in de 2/3e versneling voor het stoplicht tot 4000toeren :D daarna sta je gewoon stil en is de turbo leeg, vliegt de boel in de pingel en je maakt ook nog geen meters met al die wheelspin ;-(+

Oja verspil je geld niet aan lucas injectoren met een groene band want de oranje en groene band doen gewoon 260cc/pm...groen komt enkel van de Lucas injectie zonder lambda-sonde eertste bouwjaar met Lucas producutie data 89/90....investeer in een breedbandsonde als je het echt goed en save wil doen :wink:

Ben nu zelf ook met een apc bezig die nog wat leuker gaat worden op de zwarte turbo-s,orgineel er in zonder aanpasingen en basisdruk op circa 0,6bar geeft een piek van 1,3bar en van 3000toeren tm 6500toeren bam bam bam wheelspin en dat is totaal niet fijn want ik wil dat de auto van de plek komt en koppel er in komt als de toeren hoog zijn en de auto op snelheid is.....mischien dat ik een andere kijk op tunen heb maar als je koppel fun wil!? koop dan een T8, das veel leuker voor het stoplicht :O:
restauratie/onderhoud/onderdelen/advies-aankoop nodig..stuur mij een pb.

Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: stages op de classic 900

Bericht door BartW » zo 11 dec, 2011 21:21

misschien p tikje terug draaien dan maar...

Als ik het even bekijk, zijn het de identieke waarden die jij samen met lennart hebben ingesteld tijdens het rijden. Het is immers jullie box..

Kga morge nog is bezig houden met afstellen.

Bedankt joachiem!

Grts
BartW
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5309
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: stages op de classic 900

Bericht door joachiem » zo 11 dec, 2011 22:12

Heb nog nooit een saab boven de 1,1bar afgesteld dus denk dat je er toch iets naast zit met de P-pot :wink:

Blokjes kunnen wel wat hebben maar mooi is anders natuurlijk.

laat de P-pot eens zoals hij staat.
Draai de F-pot eens rustig omhoog(let op dat je stabiele eindruk niet boven de 1,1bar komt dan) tot je merkt dat er minder overshoot van turbopiekdruk aanwezig is en draai dan de P-pot nog iets omlaag als de druk nog te snel opbouwd en piekje+dipje heeft.

kost gewoon veel tijd tot je hem weer perfect en stabiel hebt maar komt vast goed,P-pot niet hoger gaan draaien als je stabiele druk wil zien....weet dat het heel snel lijkt met de P-pot goed bij de les maar stabiel word het er nooit van en je blijft je er aan storen als de druk niet lekker naar 1bar gaat en daar blijft!
restauratie/onderhoud/onderdelen/advies-aankoop nodig..stuur mij een pb.

Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: stages op de classic 900

Bericht door BartW » di 06 mar, 2012 19:45

Ik kan weer gaan liggen afstellen!

koppakking doorgeblazen bij mijn 5 deurs. Blijkt dat daar een verkeerde pakking op zat! Na veel werk kwam er nog meer werk!

viewtopic.php?f=4&t=112694 hier de uitleg daar van.

Nu dus met andere motor aan het rijden. En moet ik nu dus weer beginnen afstellen op 1,1 a 1,2 bar... :roll:

grts
BartW
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: stages op de classic 900

Bericht door BartW » di 03 apr, 2012 16:09

Is het voldoende om een 3,3 bar FPR te monteren om een hogere druk te voorzien in de benzinerail?
Moet je daarvoor geen andere benzine pomp steken? Het is die toch die de druk bepaald. Of geeft ie zo ie zo veel meer dan 3 bar druk? en regel je ze toch met de FPR... WSS domme vraag.. :P

Moet je dan een andere fuel chip steken ook als je een FPR van 3,3 bar steekt?

grts
BartW
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
joachiem
Geregistreerd lid
Berichten: 5309
Lid geworden op: vr 16 jul, 2004 22:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: stages op de classic 900

Bericht door joachiem » di 03 apr, 2012 18:11

Benzinepomp kan het zat aan.
3.3bar fpr hebt je in de praktijk niet heel veel aan hoor....injectoren doen het prima bij 3bar en hebben dan een opbrengs bij max open(80/90%) van 260cc pm.
260cc deel je door 5 dan komt je op 52 en dat is ongeveer het aantal pk,s die je kan halen per cilinder-injector op een 2liter fpt blok....dus circa 210pk,wil je meer en dan moeten de injectoren gewoon groter...even pieken kun je er wel mee met wat lapmiddeltjes zoals fuelchip en fpr maar mooie pk,s krijg je dan echt niet.
fuelchip is niet perse nodig maar zou zelf eerder een fuel-chipje steken dan een 3.3fpr.

Compleet oldskool systeem is natuurlijk nog leuker en beter in de praktijk!breedbandsonde-5e injector en je kan er een turbo naar keuze op zetten en druk draaien die je wil met het juiste mengsel/apc box/turbodruk....best veel werk enzo maar dan heb je echt wat en weet je 100% zeker dat je mengsel niet te arm is en pingel voorkomt.kun je met een leuke aangepaste apc box dus strak en stabiel veel turbo druk draaien en daar haal je vermogen mee+de boel blijft heel.
Garret turbo haal je gewoon 250pk uit op deze manier...groter garret9000 260pk....trim 60 garret of mistu 290pk. dat is wel wat anders als met een fuelchipje-aangepaste apc box en kat weg+3inch downpipe waar je een keer 230pk uit perst met een piek van 1,1/1,2bar max.

Wil eigenlijk nog een keer een goede T8 motor tunen met een aantal dingen en kijken wat hier uit kan komen.200+pk is haalbaar volgens mij ;-|+
restauratie/onderhoud/onderdelen/advies-aankoop nodig..stuur mij een pb.

Gebruikersavatar
BartW
Geregistreerd lid
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 11:15
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: stages op de classic 900

Bericht door BartW » zo 06 mei, 2018 10:44

Ik denk dat deze injectoren zo uitwisselbaar zijn met de originele Lucas groen en oranje band injectoren.

https://www.fiveomotorsport.com/lucas-5 ... dance-3102" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze geven wel wat meer eten dan de originelen.. goed voor 300 pk op de krukas bij 80 % en bij 3 bar..

https://fuelinjectorclinic.com/hp-calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
*Saab 900 Turbo16S AERO 'Last Edition' GT
*Saab 900S->FPT 259Pk ,381Nm op KCP bank,'92 5D
*Saab 900S->FPT RedBox,'92 3D(broer)
*Saab 900 Turbo S cabrio '93 redbox (Pa)
*Saab 97 Sonett III '73 (Pa)
*Saab 9000 CSE Lpt -> FPT '96 (Pa)
*Saab 96 V4 Super '79,restoratie->Rally look (Pa)

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: stages op de classic 900

Bericht door Krizzie » zo 06 mei, 2018 15:59

Laat het Lucas tunen beginnen! ;)
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Plaats reactie