B234 fpt, wat voor onderdelen er bij voor 900ng inbouw?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Carroda
Geregistreerd lid

B234 fpt, wat voor onderdelen er bij voor 900ng inbouw?

Bericht door Carroda » wo 16 okt, 2019 16:17

Ik heb een B234 fpt blok uit een Saab 9000 staan welke ik t.z.t. een keer in een 900NG wil planten.
Nu was het de bedoeling om deze motor naar zo'n 300-350 pk te brengen (of iig, wat haalbaar en stabiel zou moeten zijn met de standaard internals.)

De motor zal de komende tijd nog nergens ingebouwd worden (moet eerst kijken in welke van de 2 deze dan zou komen.. ) maar dat neemt niet weg dat ik wel alvast onderdelen wil kunnen gaan zoeken om 't beesje straks ook betaalbaar de weg op te krijgen met leuk vermogen. :lol:

Momenteel heb ik al liggen:
3" downlipe
Hirsch Performance 2.75" uitlaat
grotere turbo delivery bocht naar de IC toe.
En een Saab 9000 Motor met 126k gelopen.

Ik denk dat de eerst logische stap zou zijn kijken naar een in en uitlaat spruitstuk en een passende Turbo denk ik.
Nu heb ik van tuning turbo's etc nog geen kaas gegeten, dus daar moet ik nog meer info over verzamelen. De gedachte die ik dus heb, is als ik een Turbo zou nemen die voor een max van 400pk goed zou zijn, en ik ga hiermee 350pk draaien, zou dit de levensduur van de Turbo verlengen c.q. de setup betrouwbaarder moeten maken?

Uiteindelijk is me piek vermogen ook niet super belangrijk... Drivabillity daarentegen wel.

Een 'betere' intercooler is denk ik ook een aanrader lijkt me. Ik heb begrepen dat een beter flowende intercooler het vermogen ten goede komt zonder dat je de absolute inlaat druk (bij de turbo) hoeft te verhogen. De T5 kop zal tot een 300-350pk iig niets aan te gebeuren gok ik?

Zoals je kunt zien.. vragen boven vragen. En het is zeker een projectje wat nu nog in de kinderschoenen staat. (zou ik m''n eerste Turbo project zijn.)

Ik heb momenteel een 900NG 2.0t 185pk. Hier zit de downpipe en uitlaat onder. Ik vraag me af of deze gechipped is.. Eens kijken of ik dit met T5/T7 Suite kan achterhalen..
Os als iemand een 900NG ECU heeft, houd ik me aanbevolen. Ik wil sws 1 spare hebben liggen.

In ieder geval word advies/kritiek op prijs gesteld.
Ik wil in eerste instantie gewoon alles verzamelen, en de motor inbouwklaar hebben staan. (met kabelboom er al op en al.) dan kan ik dan de overweging maken of de 2.3 16v 900ng cabrio een 2.3t word, of dat de 2.0t cabrio een 2.3t word. :oops:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: B234 fpt, wat voor onderdelen er bij voor 900ng inbouw?

Bericht door evo » vr 18 okt, 2019 18:10

Leuk!

Voor zover ik het kan zien. lepel em lekker in de 2.0t (we hebben het over een T5 toch?). Hoef je alleen je blok (en de zaken aan de distri kant) te wisselen. Kabelboom en alles wat er aan hangt, pfff... heb je toch geen zin in?

Voor het gemak zou ik naar iets als een TD04 19 of 20T gaan. Spoelt lekker snel op en levert voldoende rijdbaar vermogen (voor een caab). Groter kan natuurlijk ook, maar of je daar blij van wordt...

Overigens... met een flink geblazen 2.3 krijgt een caab het best zwaar hoor. Zou ook zeker wat(/alles) aan je onderstel doen... 8)

My 2P :wink:

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 18 okt, 2019 18:42

Alle tips zijn welkom uiteraard. :)

Ik zit wel een limited slip diff te overwegen iig. Ik heb er een in mijn VW Corrado vr6 zitten, is er in gekomen omdat het originele differentieel ooit is ontploft.
Maar dat differentieel is een van de beste modificaties aan die auto denk ik. :lol: dus zit voor de Saab zeker hetzelfde te overwegen. Dat zal waarschijnlijk een gevalletje, extra versnellingsbak er bij, worden iig.

In de 2.0t zitten nu koni dempers (instelbaar) en eibach veren. Wil ook nog zo'n 6-punts spin onder het subframe gaan zetten. Maar die moet ik weer opzoeken gezien.ik ze nu nergens meer kan vinden.

Met die turbo aanduiding heb ik iig al iets waar ik naar kan zoeken/kijken. Ben op dat gebied namelijk echt een leek.. (En op het internet lukraak zoeken.. Iets met bomen en het bos niet kunnen zien. :roll: )

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » vr 18 okt, 2019 19:00

Ik heb ooit een 9/3 motor in mijn 9000 gebouwd, gewoon B204E maar was uiteindelijk een hoop werk om aan te passen. Diverse gaten in blok tappen en distributiedeksel overbouwen, pijlstok was anders etc. Weet niet precies meer maar viel tegen...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 18 okt, 2019 21:16

Ben het met evo eens dat een 2.3 best wel erg veel geweld wordt voor een cabrio casco en je die op langere termijn stuk trekt.
Ik zou er een mooi coupé casco voor gaan zoeken.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 19 okt, 2019 11:58

Hoho... ik zeg niks over stuk trekken...

Caab is gewoon een veel ehhh... spoeler ding :mrgreen: En als je dan wat extra vermogen goed wil overdragen zijn zo'n beetje alle mods welkom... En dit is niet van horen zeggen... :wink:

LSD is wat mij betreft sowieso een no-brainer... Doen dus! Ik plaats doorgaans originele van Quaife. Alleen maar goede ervaringen mee. Een genot om mee te rijden!

Motorswap is een relatief simpele klus... in mijn 9-3 cabrio ligt het B204 onderblok van mijn oude 9000... en in mijn geval gaat het om een T7 (latere 9-3) dus is heea nog wat ingewikkelder, maar nog steeds heel goed te doen. Maar dat is mijn bescheiden mening 8)

Als je voor een TD04 gaat, en 350pk als doel hebt, zijn er mooie TD04HL-20T met een 11 bladig compressorwiel en 9 bladig turbine wiel te koop. Voor een 2.3 zou ik die koppelen met een #7 turbine huis. Een van mijn favorieten (in 19 of 20T trim)... Ik rijd deze zelf ook in mijn 9-5 Aero (ook een 2.3l, maar dan een B235 ipv een B234 onderblok). Prima daily, maar toch ook erg snel.

PS. onderschrift klopt niet meer, is al weer heea veranderd :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 19 okt, 2019 12:08

Heb vorig jaar een cabrio onderhande gehad waar ik nieuwe dorpels in gelast heb je wil niet weten hoe veel stijver dat casco na der hand was geworden. :lol:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 19 okt, 2019 13:15

He Tanisha, je hoort me ook niet zeggen dat er niet veel te verbeteren valt, maar stuk trekken van een goede cabrio gaat je met 350pk in het vooronder niet lukken...

Wellicht iets voor een ander topic, maar hoe heb je die dorpels verstevigt? En welk gedeelte vangt nu de krachten op? ik ben van mening dat zolang het buigt, barst het niet... maar als je iets dat buigt stijver maakt krijgt dus iets anders het zwaarder voor z'n kiezen. Hoeft niet perse slecht te zijn hoor. Ben gewoon benieuwd hoe je het aangepakt hebt. Maar zoals gezegd, wellicht niet voor in dit topic...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 19 okt, 2019 15:33

Was een Aero de beweging van de dorpels zorgde voor roest op de bevestiging punten die allemaal goed rot waren.
Zat dus met een gaten kaas dus eerst de buitenste laag er af gehaald wat niet eenvoudig is de buitenste laag blik zit direct gepuntlast op de 2de laag blik (en dat zijn een hoop puntlassen).

De laag er onder heb ik ook enkele puzzel stukken in gelast en de buitenste dorpel zelf reparatie blik voor gemaakt.
Elke las is solide door gelast en de vele puntlassen zijn ook solide lasrupsen geworden.

Naar mijn idee hebben mijn solide lassen en het iets dikkere blik wat ik gebruikt heb gezorgd voor de extra stijfheid.
Ik dacht eerst dat het aan mij lag maar de eigenaar viel het ook meteen op.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 21 okt, 2019 21:29

Ofwel.. Een goed idee om de dorpelkappen er eens af te pakken om het na te kijken. :o zal me benieuwen of hier ook het eea aan roest verstopt zit.

Iig denk ik niet dat de motor in een coupe gaat komen. Ik heb al 2 cabrio's staan (beide in le mans blue metallic)
Echt om te bochten scheuren heb ik de auto ook niet voor, dat doe ik wel met mn Corrado.
Is de bedoeling om van zo'n cabrio gewoon een snelle cruiser te maken. (Of er moet als dagelijkse auto toch een erg mooie dichte aangeboden worden met motorschade ofzo voor heel weinig. :lol: dan is het nog wel eens een overweging)
Eerst maar ervaring op doen met de 2.0t, en onderdelen verzamelen voor de 2.3

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 22 okt, 2019 1:19

Het valt mij op dat de cabrio's met weinig vermogen vaak de minste roest schade hebben en dat kan geen toeval wezen!

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 22 okt, 2019 9:59

Ik denk dat het extra gewicht van de turbo modellen er ook wel mee te maken heeft. zo'n turbo weegt toch een stuk meer dan de i modellen. mja, maar eens kijken hoe de dorpels van deze er aan toe zijn. :) thx voor de tip iig.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 18 nov, 2019 12:03

Nu ik een tijdje met de 900ng cabrio heb gereden, en deze als Stage 3 met zo'n 250-260 (gok ik?) pk rond rijdt. Blijkt dat de motor niet merkbaar olie verbruikt.. stinkt niet, loopt mechanisch mooi stilletjes.. Ben onder indruk, want deze heeft toch 345000km gelopen nu.

Zweet iets bij de oliepomp (die kant van het blok is in ieder geval van voor tot achter erg ranzig, helemaal onder gebaggerd.) en de versnellingsbak is iets vochtig. (denk dat dit de keerring om de linker aandrijfas is. ) Maar al met al ben ik nu in ieder geval niet geneigd om de 2.3 in deze cabrio te gaan hangen,.. want ja, hij doet het gewoon goed. :roll:
Ik had er bij aankoop eigenlijk meer ellende van verwacht.

Ik denk dat ik inderdaad het advies op ga volgen, en eens ga kijken voor een 93 coupe met motorschade. Misschien leuk om hier dan een viggen replica van te bouwen.
Interieur en een goede 2.3l motor heb ik immers al. :mrgreen: Eerst maar eens de motor inpakken voor opslag, om vervolgens eerst alle onderdelen voor de motor bij elkaar te zoeken en deze op te bouwen met kabelboon en al er op. dan een versnellingsbak met sperdiff er in. daarna eens op zoek naar een auto waar de meuk in gaat komen.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 18 nov, 2019 14:17

Een fm57 versnellingsbak van een 2.2 tid doet het erg leuk bij een 2.3 dan hoeft er nog niet eens een LSD in.

Efraim
Geregistreerd lid

Bericht door Efraim » ma 18 nov, 2019 14:43

Ik heb een coupé met motorschade staan, zitten vrijwel nieuwe shocks en veren en draagarmen met PU bussen onder. Kleur is steel grey.

Interieur is overigens wel gestript.

Plaats reactie