Gebruik WBL bij het tunen.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14078
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Gebruik WBL bij het tunen.

Bericht door ReinO » di 16 apr, 2019 7:10

Een aantal jaren geleden was er nogal wat discussie hier op het forum waarbij er een groep was die aangaf
dat je niet veilig en goed kan tunen wanneer je geen breedband lambdasonde hebt.

Er waren er ook die betoogden dat tot stage 3 en zelfs daarna, de ecu zelf veilige marges hanteert en de ergste bokkesprongen kan voorkomen.

De laatste jaren hoor ik niemand meer in deze discussie. Zijn de meningen bijgesteld?
Ik ben gewoon benieuwd naar wat er anders is geworden.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2562
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Gebruik WBL bij het tunen.

Bericht door DionHPT » di 16 apr, 2019 9:11

Bij een T5 is het misschien meer nodig dan een T7 of T8... Een 9-3 V6 heeft er bijvoorbeeld standaard al een.

Toch is het wel fijn hem er bij te hebben, helemaal als je naar andere injectoren gaat of zoals bij T5 grotere turbo's gaat monteren waardoor je VE veranderd.

Antwoord is dus eigenlijk: Ja is nog steeds relevant.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2019
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Gebruik WBL bij het tunen.

Bericht door Tjøørd » di 16 apr, 2019 15:41

Ik heb wel het idee dat er steeds minder mensen zelf aan het stoeien zijn met de Suites en het tweaken van een eigen bin, in ieder geval hier op het forum. En dat zijn juist de situaties waarbij je zo'n WBL goed kunt gebruiken.
9-5 Vector Estate 2004
95 1971 (project)

Hiervoor: 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
evo
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Gebruik WBL bij het tunen.

Bericht door evo » di 30 jul, 2019 23:00

Als je zelf gaat tunen is een WBL, als ook een EGT meter wel belangrijk. Je weet anders gewoon niet goed wat je doet. Daar is niks in veranderd. Type motormanagment maakt daar niet uit.

Bij hogere stages met bijbehorende exotischere hardware gebruik ik bij tuning altijd nog steeds een WBL en soms ook een EGT... Anders ben je toch nog maar wat aan het gokken...

In mijn "test" caab heb ik bijv continue hangen:
- WBL
- EGT
- mechanische (niet electrische) turbo druk meter (fantastisch om allerlei "rand" effecten in beeld te krijgen)
- oliedruk (motor)
Dit met alle zaken die trionic sowieso al kan uitspuwen geeft een redelijk goed beeld :mrgreen:

Op mijn lijstje staat nog een cilinderkop temp meter (moet ik nog monteren), maar eigenlijk een cilinderdruk meter, maar die zijn gewoon te duur... voor mij... :?

Als je echter software schrijft voor redelijk standaard" hardware setups (behorende bij de min of meer standaard stages) kun je wel heea aan aannames doen en kun je vrij goed wegkomen zonder. Sterker nog, er waard inmiddels zoveel software rond, dat als je wilt, je alles bij elkaar zou kunnen kopieren met relijke resultaten (wat dan ook gebeurd...)
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black T7s (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black T7s (B235R, STG3+, BioPower)
SAAB 9-3 SE MY01 AUT Black... he is no more
SAAB 9000 CDE MY95 AUT Dark Blue... she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14078
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Gebruik WBL bij het tunen.

Bericht door ReinO » wo 31 jul, 2019 10:10

we hebben in een grijs verleden wel wat pittige -meestal respectvolle- discussies over gehad.
Ik had zat dan wat in het andere kamp zeg maar: ' de ecu kan een hoop goed en veilig zelf regelen zolang je
niet handmatig in de mappen gaat wijzigen '.

Max zijn motor zal zeker een wbl en egt en oliedrukmeter hebben enz. Dat is dan ook de 'hors categorie '.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie