Pagina 2 van 2

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: di 02 apr, 2019 9:57
door peterberg
DionHPT schreef:
ma 01 apr, 2019 23:43
Prima waarden voor een stock TX of getuned. Zegt allemaal vrij weinig. Zit nu een aantal jaren boven op die V6’en en daar heb ik veel van geleerd.

Hirsch heeft de koppelmappen enorm goed bij elkaar passend gemaakt zodat de Esid nog een beetje reele waardes aangeeft, wel is door de ontsteking aanpassingen bij die tune 98 tanken echt enorm belangrijk.

Goede leidraad is de luchtmassa, G/S die de eSID aangeeft en de turbodruk.

Stock TX: 220 a 225 G/S als max en 0.9 bar
Hirsch TX: 240 G/S als max en ongeveer 1 bar

Maar bij de V6 zijn wel meer dingen die drukken en luchtverschillen verklaren ben ik door de jaren heen achter gekomen. Turbodrukregelklepjes, bobines en bougies, vacuumklepjes en luchtmassameters veroorzaken veel verschillen.

Meeste V6en halen hun koppel vaak wel maar bij deze auto’s is het de kunst om juist boven die 300 pk te komen. Heeft mij ook heel wat pielen gekost om dat eindelijk mooi te hebben. Rauwe software maken die nummers maakt is wel te doen, maar lekker rijdende software die ook nog presteert en de gedachte achter het ME9.6 systeem heel laat is lastiger te maken.

Overigens was bij mijn laatste bezoekje aan Hirsch 2 weken terug de testengineer daar heel stellig, boven de 310 pk was volgens hen amper haalbaar zonder concessies te doen aan de betrouwbaarheid van de motor en uitlaatspruitstukken (scheuren). Ook niet met aangepaste turbos of uitlaten.

Ook de motortemperatuur is slecht beheersbaar, schijnbaar doet de waterpomp boven de 130 graden niet echt meer pompen.
@Dion; turbodruk zat bij die gegevens (301pk/429nm) op 0,6 bar.
moet nog even kijken of en waar ik de G/S kan vinden en wat die aangeeft.

Op 20 April weten we allemaal meer, intussen zal ik de vorige (Zwitserse) eigenaar eens contacten of en hoe er een tune op zit.

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: di 02 apr, 2019 10:38
door peterberg
Turbobakk schreef:
za 30 mar, 2019 20:35
Nee, dat zal geen verschil maken. Standaard heeft de Turbo X 280 pk en 400 NM. Als deze niet bekend is bij Hirsch zal waarschijnlijk al een andere tuner er mee bezig zijn geweest. Lijkt mij in ieder geval verstandig om dat eerst uit te zoeken alvorens er weer andere software over heen te gooien, maar wellicht kan iemand daar iets over zeggen die er meer verstand van heeft.
contact met de vorige Zwitserse eigenaar: Hij heeft er zelf niets mee gedaan weet ik want dat kon niet ivm de garantie. Buiten dat moet het dan gekeurd worden en worden vermeld op de Duitse Fahrzeugbrief anders voldoet de auto niet aan de typegoedkeuring en ben je niet verzekerd. In theorie zou, als hij daarvoor getuned is, de eigenaar daarvoor dit ook moeten hebben laten keuren en vermelden op de brief, daar stond niks op dus dat moet het 'illegaal' zijn gebeurd.

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: za 06 apr, 2019 13:56
door peterberg
peterberg schreef:
di 02 apr, 2019 9:57
DionHPT schreef:
ma 01 apr, 2019 23:43
Prima waarden voor een stock TX of getuned. Zegt allemaal vrij weinig. Zit nu een aantal jaren boven op die V6’en en daar heb ik veel van geleerd.

Hirsch heeft de koppelmappen enorm goed bij elkaar passend gemaakt zodat de Esid nog een beetje reele waardes aangeeft, wel is door de ontsteking aanpassingen bij die tune 98 tanken echt enorm belangrijk.

Goede leidraad is de luchtmassa, G/S die de eSID aangeeft en de turbodruk.

Stock TX: 220 a 225 G/S als max en 0.9 bar
Hirsch TX: 240 G/S als max en ongeveer 1 bar

Maar bij de V6 zijn wel meer dingen die drukken en luchtverschillen verklaren ben ik door de jaren heen achter gekomen. Turbodrukregelklepjes, bobines en bougies, vacuumklepjes en luchtmassameters veroorzaken veel verschillen.

Meeste V6en halen hun koppel vaak wel maar bij deze auto’s is het de kunst om juist boven die 300 pk te komen. Heeft mij ook heel wat pielen gekost om dat eindelijk mooi te hebben. Rauwe software maken die nummers maakt is wel te doen, maar lekker rijdende software die ook nog presteert en de gedachte achter het ME9.6 systeem heel laat is lastiger te maken.

Overigens was bij mijn laatste bezoekje aan Hirsch 2 weken terug de testengineer daar heel stellig, boven de 310 pk was volgens hen amper haalbaar zonder concessies te doen aan de betrouwbaarheid van de motor en uitlaatspruitstukken (scheuren). Ook niet met aangepaste turbos of uitlaten.

Ook de motortemperatuur is slecht beheersbaar, schijnbaar doet de waterpomp boven de 130 graden niet echt meer pompen.
@Dion; turbodruk zat bij die gegevens (301pk/429nm) op 0,6 bar.
Airmass G/S 242..... 3e versnelling doortrekken van 3000 tot 6000 toeren

Op 20 April weten we allemaal meer, intussen zal ik de vorige (Zwitserse) eigenaar eens contacten of en hoe er een tune op zit.

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: wo 12 jun, 2019 0:37
door GerritA
Ik heb met interesse deze thread gelezen omdat ik soort gelijke auto heb en druk aan kijken ben om hem verder te tunen. Grappige is dat mijn auto ook uit Zwitserland komt.
Ben wel benieuwd wat hij op de test bank heeft gedaan?


Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: wo 12 jun, 2019 7:09
door peterberg
GerritA schreef:
wo 12 jun, 2019 0:37
Ik heb met interesse deze thread gelezen omdat ik soort gelijke auto heb en druk aan kijken ben om hem verder te tunen. Grappige is dat mijn auto ook uit Zwitserland komt.
Ben wel benieuwd wat hij op de test bank heeft gedaan?
Nu nog 270 pk en 374Nm.
In juli laat ik de DO88 radiateur en intercooler plaatsen...ben benieuwd wat dat laatste uitmaakt qua vermogen en trekkracht.

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: wo 12 jun, 2019 7:23
door ReinO
niets: alleen houdt ie bij hogere temperaturen een betere iat waardoor je die restrictie kwijt bent.
De levensduur van die ic is natuurlijk ook beter.
By the way: die van Nishimoto zijn nog robuuster en tegen meer bar bestand. Ook KLC maakt prima
ic s, hier 1 tje die al een tijde 2 bar moet verdragen en daar - uiteraard- geen moeite mee heeft.

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: do 13 jun, 2019 13:12
door RoccoH
Mishimoto, met een M ;)

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: do 13 jun, 2019 22:45
door DionHPT
GerritA schreef:
wo 12 jun, 2019 0:37
Ik heb met interesse deze thread gelezen omdat ik soort gelijke auto heb en druk aan kijken ben om hem verder te tunen. Grappige is dat mijn auto ook uit Zwitserland komt.
Ben wel benieuwd wat hij op de test bank heeft gedaan?
Waar wil je heen? Ik lees al stage 2.

Ik ben er al vaker mee bezig geweest maar nu met mijn eigen. Grotere turbo, injectoren, intercooler en een midpipe leveren je al vlot 380 pk op 8)

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: vr 14 jun, 2019 7:46
door ReinO
poeh 380 pk: dat wordt serieus snel.... . Mooi hoor!

Mishimoto idd :) Zal de tekst aanpassen, ach waarom zou ik dat doen?

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: vr 14 jun, 2019 9:17
door GerritA
DionHPT schreef:
do 13 jun, 2019 22:45

Waar wil je heen? Ik lees al stage 2.

Ik ben er al vaker mee bezig geweest maar nu met mijn eigen. Grotere turbo, injectoren, intercooler en een midpipe leveren je al vlot 380 pk op 8)
Ik heb momenteel al OPC turbo, intercooler, downpipe en versterkte omvormer. Auto heeft nu 300 PK. Zit te kijken naar andere injectoren (630 cc) en ben me hiervoor aan orienteren.
Eind deze maand gaat er een performance radiator in zodat hij beter koelt en komen er rondom Zimmerman sport remschijven en blokken onder.
Natuurlijk moet de ECU ook nog aangepakt worden. Misschien keer afspraak maken DionHPT?

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: vr 02 aug, 2019 11:47
door peterberg
Alles zit erin DO88 Intercooler en DO88 radiateur. Ik merk dat de auto meteen onderin de toeren beter oppakt inderdaad. zie foto's

https://photos.app.goo.gl/EV6jRBRXT6e2EuWf6 vooraanzicht motorblok zonder IC en radiateur
https://photos.app.goo.gl/bgTM1hyugCLBnWCD7 bovenaanzicht
https://photos.app.goo.gl/bARjHzWuLYGFX3GZ9 IC links en Radiateur rechts klaar voor montage
https://photos.app.goo.gl/dChMZzhbQTNSFwjR6 Radiateur zit erin
https://photos.app.goo.gl/648ceBvNdh7bx2e96 Radiateur detail bovenaanzicht
https://photos.app.goo.gl/sh5Ddn6L6QUEwjWg9 Intercooler en Radiateur erin

Re: verschil Hirsch en DO88 intercooler

Geplaatst: vr 13 sep, 2019 22:40
door GerritA
Bij mij is de auto ook wat verder aangepast omdat ik besloten heb hem te houden. En moesten er onverwacht wat zaken vervangen of gerepareerd worden. :shock:
Naast mijn Do88 intercooler ook de Do88 radiator geplaatst. De injectoren vervangen door 550cc exemplaren. De auto is bij Dion geweest om de software goed af te stellen op de nieuwe injectoren.
In de garage kwamen ze erachter dat mijn vering en schokdempers totaal versleten waren. Helaas zijn voor dit sportonderstel haast geen originele Saab onderdelen te krijgen. Dit komt vooral door de automatische niveau regeling achter. Heb er voor gekozen de vering en schokdempers te vervangen voor een compleet sportonderstel van Hirsch. Ook gelijk alle rubbers mee laten nemen zodat alles weer strak op de weg ligt.
Ook de koplampen bleken afgebroken en de bumper hing hierdoor scheef (had ik al gezien) dus lampen vervangen voor nieuwe en bumper opnieuw laten stellen.
Ook gelijk maar nieuwe remmen gemonteerd en de meeste vloeistoffen en filters vernieuwd. Afneembaar trekhaak ook maar gelijk geplaatst.
Binnenkort wordt er een open mid-pipe geïnstalleerd en gaat hij voor update weer naar Dion. Hopelijk voor de test op 19 oktober bij KC. :D