automaat geeft problemen na tuning
-
Kizzy
- Geregistreerd lid
automaat geeft problemen na tuning
Toen ik mijn vorige 9.3 Aero v1 wou tunen gaf de automaat problemen omdat deze schakelbak het vermogen van de motor begrenst.
Nu mijn 9.3 aero 2.8l in tweede versnelling en hoger bij volgas boven de 5000 toeren komt springt hij uit versnelling en komt bij gas los met een heftige schok terug in versnelling.
Wat mij opvalt en ook voor de tuning dat de turbodruk niet maximaal is in de lagere versnellingen. Vermoedelijk ter bescherming van de versnellingsbak.
Zelf vermoed ik een probleem door vervuiling van de olie kanaaltjes in de bak of anders een software fout.
Heeft iemand hierover meer ervaring?
Nu mijn 9.3 aero 2.8l in tweede versnelling en hoger bij volgas boven de 5000 toeren komt springt hij uit versnelling en komt bij gas los met een heftige schok terug in versnelling.
Wat mij opvalt en ook voor de tuning dat de turbodruk niet maximaal is in de lagere versnellingen. Vermoedelijk ter bescherming van de versnellingsbak.
Zelf vermoed ik een probleem door vervuiling van de olie kanaaltjes in de bak of anders een software fout.
Heeft iemand hierover meer ervaring?
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: automaat geeft problemen na tuning
vindt KC niet dat ze iets teveel hebben meegegeven mbt je automaat? Volgens mij zijn met name de nm s teveel.
Sowieso zou ik de bak willen sparen. Die bak wordt nu zo heet dat er echt niets verstopt raakt maar oververhit.
Sowieso zou ik de bak willen sparen. Die bak wordt nu zo heet dat er echt niets verstopt raakt maar oververhit.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Een automaatbak is berekend op een bepaald motorvermogen.
Dat betekent dat de gehele constructie van lagers, koppeling, tandwielen maar ook de software
zijn afgestemd op een bepaald vermogen.
Ga je dit vermogen met 30 procent of meer verhogen dan krijgt de bak een veel hoger vermogen
te verwerken dan waarop deze berekend is. Daar zit wel een marge in maar die zal niet veel meer dan 30% zijn.
Dat betekent dat de gehele constructie van lagers, koppeling, tandwielen maar ook de software
zijn afgestemd op een bepaald vermogen.
Ga je dit vermogen met 30 procent of meer verhogen dan krijgt de bak een veel hoger vermogen
te verwerken dan waarop deze berekend is. Daar zit wel een marge in maar die zal niet veel meer dan 30% zijn.
-
ReinO
- Donateur (2x)

deze bak ken ik niet maar de meest gebruikte bakken mogen tot 420nm / 450nm getuned worden -info op maptun: daar houden ze dat wel aan- .
KC is wel een erkend goed bedrijf dus wellicht hebben ze een goede reden?
KC is wel een erkend goed bedrijf dus wellicht hebben ze een goede reden?
-
J.vandermeulen
- Donateur

Ik heb er niet veel verstand van maar stellen dat een automaatbak maximaal 30% extra vermogen aan kan lijkt mij te simpel. In mijn bimmertje zit een 8-traps bak die ook in een versie zit met 150 pk meer. Je moet dus kijken watvde bak aan kan. Als iets 300k gelopen heeft, zal er ook nog wel eens wat kapot kunnen gaan.
-
ReinO
- Donateur (2x)

maptun is van de huistuners van saab en die blijven aan de veilige kant. En hebben daarnaast ook echt verstand van onze saabs. Die 30 procent komt niet uit de lucht vallen hoor 
-
alex75
- Geregistreerd lid
Sorry beste heren, we gaan het nu hebben over de tune.. maar ts geeft aan problemen met de bak te hebben... lijkt me dat die met zoveel nm niet gewoon naar de k is gereden?
Groetjes alex.. enne fijne jaarwisseling moguh!
Groetjes alex.. enne fijne jaarwisseling moguh!
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
@alex75: 600 Nm is inderdaad héél veel power voor een standaard automaatbak.
Maar dat weten ze bij KC Performance toch?
Maar dat weten ze bij KC Performance toch?
-
ReinO
- Donateur (2x)

daarom ben ik benieuwd naar hun uitleg, ze lezen meestal wel mee dus hopelijk komt de uitleg nog.
-
Kizzy
- Geregistreerd lid
Ben ondertussen aardig op weg naar de 60.
Voor mij ( voor ik met Saab reed) waren Saab rijders 50-tigers met ringbaarden. Ondertussen pas ik dus in dat plaatje.
Het is dus niet zo dat ik dat vermogen constant aanspreek. het plezier zit 'em in het feit dat je weet dat het vermogen er is en aanspreekbaar is wanneer gevraagd.
Dus meestal wordt het koppel en vermogen niet gevraagd tenzij bij inhalen en zo. maar een zeldzame keer dan wil ik dat vermogen aanspreken en gaat de bak uit versnelling.
Het maximale vermogen en koppel ligt rond 4000 toeren en loopt daarna terug
Laat ik het zo stellen het is verdomt plezant om met de wagen rond te rijden en het zal nog een tijd duren eer ik hem inruil voor iets anders de komende 10 jaar.
Voor mij ( voor ik met Saab reed) waren Saab rijders 50-tigers met ringbaarden. Ondertussen pas ik dus in dat plaatje.
Het is dus niet zo dat ik dat vermogen constant aanspreek. het plezier zit 'em in het feit dat je weet dat het vermogen er is en aanspreekbaar is wanneer gevraagd.
Dus meestal wordt het koppel en vermogen niet gevraagd tenzij bij inhalen en zo. maar een zeldzame keer dan wil ik dat vermogen aanspreken en gaat de bak uit versnelling.
Het maximale vermogen en koppel ligt rond 4000 toeren en loopt daarna terug
Laat ik het zo stellen het is verdomt plezant om met de wagen rond te rijden en het zal nog een tijd duren eer ik hem inruil voor iets anders de komende 10 jaar.
-
vdLindenMM
- Geregistreerd lid
Ben zo vrij te melden dat mij dit ook is overkomen. Zelfde probleem, zelfde versnelling. Versleten frictieplaten. Olie ververst en spijtig genoeg niet een heel klein beetje verbetering, anders had ik hem laten spoelen.
En dat alles met standaard vermogen.
Zit nu een spiksplinternieuwe bak onder. Probleem over.
En dat alles met standaard vermogen.
Zit nu een spiksplinternieuwe bak onder. Probleem over.
-
ReinO
- Donateur (2x)

maar tot hoeveel nm s komt die 2.8 van jou maarten?
-
vdLindenMM
- Geregistreerd lid
Volgens de gegevens zou het 250 pk zijn met een koppel van 375 Nm.
Ik wil een keer informeren bij een goede Opel dealer of men bekend is met het probleem. Want ik heb begrepen dat deze Aisin-Warner bakken ook gebruikt zijn bij de Signum, Vector C en de Insignia.
Misschien hebben zij meer info in hun database omdat deze auto's natuurlijk nog steeds rondrijden.
Ik wil een keer informeren bij een goede Opel dealer of men bekend is met het probleem. Want ik heb begrepen dat deze Aisin-Warner bakken ook gebruikt zijn bij de Signum, Vector C en de Insignia.
Misschien hebben zij meer info in hun database omdat deze auto's natuurlijk nog steeds rondrijden.
-
9323
- Donateur (2x)

Als dit de bak is, dan is-ie gecertificeerd op 440nm: https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC