The time is now b235RR 4.0

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5503
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door reiernumans » wo 27 feb, 2019 19:21

Mooi spul zo!
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13682
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door ReinO » wo 27 feb, 2019 19:23

Mooi hoor en waarschijnlijk beter dan nieuw. Wanneer kun je weer rijden?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door Killercave86 » wo 27 feb, 2019 23:08

Oké dus dan zit er een vliegwiel bij?
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » wo 27 feb, 2019 23:34

Ja ziet er op de foto mooi uit en hoop in het echt nog mooier! :D

Tja en wanneer het in elkaar zit? Hangt allemaal van alle rest onderdelen die nodig zijn om blok op te bouwen en de tyd die ik heb naast mijn werk.
En hoe druk het is bij het uitgekozen revisie bedrijf die een 91mm boring mag uit voeren op het blok en controles op het dek.

Ik hoop toch wel in de zomer een paar rondjes er mee te kunnen rijden.

Wel nog met originele turbo omdat ik nog wel het een en ander in elkaar moet lassen qua nieuwe downpipe IVM topmount uitlaad spruitstuk met V-band aansluiting (in en uit) van de garret G serries turbo met daar bij natuurlijk aangepaste olie en water leidingen.

Mooi 2019 winter klusje... Plus blok moet nog ingereden worden, dus 400pk op wielen lijkt mij dan nog zeker overbodig.
Dion zal sowieso ook de t7ecu moeten aanpassen denk ik IVM het grotere klep overlap en het verder(dieper) open gaan van kleppen en dat zal wel al een test bank verhaaltje worden.
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » wo 27 feb, 2019 23:35

@ Killercave86:Vliegwiel zit er bij :wink:

Ps. De boel na balanceren is me door Abbott toch dringend afgeraden. Ik heb ze 2x de vraag gesteld op verschillende dagen in het proces en 2x heel duidelijk een nee gekregen.
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13682
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door ReinO » do 28 feb, 2019 7:35

dan ben je idd nog even zoet, maar de beloning is dan nog groter als het 1maal loopt.

Dat testen gaat wel meevallen volgens mij: starten en lopen straks! 100km adapten en dan genieten.
suc6 de komende tijd.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » do 28 feb, 2019 17:56

Ik hou jullie op de hoogte.
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door Killercave86 » do 28 feb, 2019 20:57

Oké dat is Nice het vliegwiel er bij

Is dat voor het zelde bedrag of moet je die er bij bestellen/kopen

Wat ik mij nog afvroeg (900 t8)

Waarom je een b2x5 onderblok neemt En niet de b2x4?
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » za 02 mar, 2019 0:58

@Killercave86: Vliegwiel moet je helaas apart kopen. Net als de nokkenassen die in een geflowde kop gaan en de bewerking er van.
Maar als je een grote bestelling doet willen ze soms nog een oogje dicht knijpen qua bewerkings kosten.

En reden b235r blok gebruiken... Ik had nog 1tje liggen en ik ging toch voor gesmeden drijfstangen. En dat is na mijn mening qua 300pk-plus tuning het grootste probleem indien orgineel. Maar dus veel minder bij gesmeden drijfstangen.
Een b2#4 blok is niet heilig maar origineel kunnen ze wel meer hebben qua zuiger en drijfstang. Ze zijn gewoon veel zwaarder gebouwd standaard.

Groeten,

PS. Maandag komen als het goed is de onderdelen binnen.
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door Killercave86 » za 02 mar, 2019 11:00

Oké helemaal helder

Maar wist je dat ook het onderblok van een b2x4 zonder draaiwerk veel dikker is uitgevoerd en dat al die spullen die je besteld hebt er zo in kan monteren

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik ga doen b2x4 of b2x5 vandaar mijn interesse in je keuzes

een b206 is het mooist maar waar vind je die nog?🙈

Groeten
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » za 02 mar, 2019 15:58

Hey killercave86,

Klopt dat ze dikker gietwerk hebben maar het punt is ik ben nog nooit een SAAB blok tegen gekomen die op de krukas lagers is stuk gelopen zonder geldende reden. Het waren altijd de drijfstanglagers of drijfstangen die spontaan naar buiten komen. Ik heb dit ook zien gebeuren bij b2#4(R) blokken.

Verder wat ik weet is dat...Mogelijk het oude type pomp weer meer volume kan verpompen dan het nieuwe type pomp maar dit is nooit hard gemaakt met een test op papier althans ik heb het nooit gezien als het er is hoor ik het graag :!: :!:

Verder moet je beseffen dat in het verleden bij de dealer voorgeschreven door SAAB/GM 5w30 olie dood leuk in 9-5 aero werd gegooid en de klant er lekker nog nonchalant 30000 km er mee reed naar de volgende beurt I.P.V. 20000km. En dan ook nog met 250/260kmh a 8uur vol bepakt op wintersport.
JD heeft niet voor niks op de site staan 10w60 olie voor hpt-modellen. :headbang2: En ik zeg daar bij. Ververs gewoon je olie om de 10.000km en ik zeg boven de 300pk+ om de 5000 a 7500km #ga nou niet op tientjes zitten letten.nl

Het olie zeef en carter-ventielatie verhaal weten we allemaal ga ik niet eens op in.
Balans as tandwielen verhaal minder bekent (geld vooral bij 9-5 b235r 2.3 automaatbak uitgevoerde modellen) maar heb ik al in eerdere comments uit gelegd dit gruis komt ook in je olie zeef en in de rest van je motor. :cry:

Dus nu de samenvatting 1.0...

standaard motor b235r loopt stuk op?
1.gedrag eigenaar. waarom: slecht warm rijden/lekker scheuren niet koud rijden.
2. Olie. waarom: te dun type olie bij teveel vermogen. slechte verversing/black sludge/olie zeef verstopt/slechte carterventilatie.
3. drijfstang/lager. waarom: drijfstang rekt op boven de 300pk+, lagers verdraaien big end of piston pen small end rekt op of loopt uit. Te zwakke drijfstang dus.
4. balansassen. waarom: lagering as kapot mogelijk oliedruk verlies/tand wielen vergruizen olie zeef raakt verstopt door gruis en gaat ook door motor.
5. het is eigenlijk een 2.0l stroker blok. waarom: Meer powerrrrrr hogere zuiger snelheden meer stress op drijfstang en de rest wat er aan hangt.
6. slechte tuning. waarom: $$$$$$ gebrek/onkunde of overmoedigheid tuner alles kan kapot.nl

Mijn B235rr 4.0 blok.

1.gedrag eigenaar(Ik dus) oplossing: rijd warm/rijd koud maar trapt lekker door in dien warm.
2.Olie oplossing: minimaal 0w40 altyd in mijn maptun blok gehad nooit drijfstanglager problemen gehad gecheckt bij 90000km alles binnen spec. small end lager defect geraakt binnen 1000km na slechte custom tune.In nieuw blok komt na groter turbo 0w50(zeer moeilijk aan te komen) of 10w60 ik ververs om de 5000km.
3.drijfstang/lager oplossing: gesmede drijfstangen monteren deze rekken niet op. Lager spint daardoor niet meer rond of wordt niet vervormt.
4.balansassen oplossing: weg! olie kanalen van en naar afblinden daardoor meer olie druk/flow reserve naar rest van lagers in motor.
5.het is eigelijk een 2.0l stroker blok. oplossing: geen...of gesmeed draaiend gedeelte van b234r nemen maar nog steeds een stroker. Maar wil ik niet, dit loopt gewoon anders.
6. slechte tuning. oplossing: Dion bellen sleutels geven/zak met geld en succes wensen. Geen dingen doen waar je zelf geen kaas van hebt gegeten wel mee kijken en leren.


samenvatting 2.0

Winst b2#4 vs B235R blok in mijn geval minimaal tot niks. Zeker als je hem al hebt liggen.
Maar pin me er niet op vast misschien is dit b235r blok in te slechte conditie is om opgeboord te kunnen worden. Ach ja dan kan een b204 blok aan geschaft worden als ik het dan toch moet kopen. Schijnveiligheid geeft immers rust.

Het b2#4 blok heeft gewoon een goud randje gekregen omdat je deze makkelijk over de 300pk kan tunen zonder dat je internals hoeft te vervangen.
Maar als je dat wel moet doen is de winst dus minimaal. Ik wil over de 400pk dus ik moet sowieso de boel leeg trekken en forged gaan.

Zo duidelijk?

ps.Phoe vermoeiend hoor zon lang verhaal tikken voor een dyslect. Taal en vorm fouten voorbehouden. :lol:
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door Killercave86 » za 02 mar, 2019 19:27

Ben zelf ook dyslectisch en hou niet van typen van daar mijn korte berichtjes 🙈

Ik kan het in al je argumenten vinden alleen bij punt 5 kan ik je niet volgen want je gebruikt die krukas set van Abbott en dat is ook een stroker maar je zegt in punt 5 dat wil ik niet 🤔

Ja zeer duidelijk op punt 5 na😅

Ps heel veel energie gekregen van je uitgebreide bericht😃

Groeten
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » za 02 mar, 2019 21:56

SAAB heeft van af de B201 eigenlijk altyd een 2 liter motor gehad en zo is de boel ooit ontworpen.(ja er zijn uitzonderingen 1.6 en 2.1) Lagers zijn namelijk door de hele geschiedenis het zelfde gebleven tot en met de 2.3L (B234R/B235R)

Een 2.3l is gewoon de gestrookte versie van de 2.0L. Dus door er een andere krukas in te doen en dus big end tappen verder uit het midden te plaatsen van je center van krukas
vergroot je dus de slag. (Dit kon niet bij een classic 900 want dan slaat je krukas door de versnellingsbak heen.)
Maar daar bij ook de stress op je lagers en je zuiger met drijfstang nm in 1 motor omwenteling moet het hele zooitje sneller (zon 12 mmx2 meer heen en terug) op en neer bewegen.
Dat noemt men zuigersnelheid. Die ligt dus hoger dan als bij een 2 liter motor.
Met alle stress en massa die versneld en afgeremd moet worden.(Heen en weer)
Iets wat meer snelheid krijgt,heeft ook meer massa.
Daarom gooien mensen in oorlog niet meer met bakstenen maar schieten ze kogels makkelijk mee te nemen net zo doeltreffend.

En toen leerde Jesse klaver praten en kreeg co2/nox een slechte naam. ECO-was het nieuwe hippe woord dus de B234R met 147mm drijfstangen en hogere zuigers werd ingeruild voor de B235R alles moest lichter, trapezium drijfstangen,lichtere zuigers, zuigerveren dichter op elkaar ,piston pen hoger geplaatst en dus langere en lichtere 153mm drijfstangen maar geen sterkere materialen want dat kost geld.
En met die drijfstangen ging het na mijn mening mis en met die tandenstoker boutjes die er in zitten. En dus ook de olie pomp die mogelijk minder opbrengst heeft. :wink: :wink: :wink:

Echt super mooi ontwerp tyd ver vooruit hele mooie drijfstangen echt waar. Maar niet voor 300pk+tuning en 6800+ toeren of mensen die olie intervallen aan hun laars lapten.

Dus de 2.3l is de SAAB eigen stroker versie van de 2.0l deze heeft dus 90mm boring bij 90mm slag.

Dus voor alle duidelijkheid de abbott krukas is gewoon het zelfde als een normale 2.3L in dimensies.... MAAR omdat de massa veranderd is door gesmede drijfstangen en zuigers is hij daarop opnieuw uitgebalanceerd.
En de krukas is nieuw of het origineel SAAB is of wang jang pang fang dat weet ik niet. Maar ik heb vertrouwen in Abbot racing dus dat zal wel goed zitten.

En ik wil niet de B234R gesmeden zuigers en drijfstangen want het loopt gewoon net iets anders als de B235R types dit is smaak zeg maar.
Ook al is het B234R draaiend gedeelte degelijker ik vind B235R gewoon mooier lopen. Daarom gesmeed B235R spul besteld.

Dit was uitleg punt 5.

Groeten :wow:
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » di 05 mar, 2019 14:58

Het is binnen...Nu maar eens uitpakken. :mrgreen:
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door Killercave86 » di 05 mar, 2019 15:34

O cool heb je foto’s ? 😇
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Plaats reactie