The time is now b235RR 4.0

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28658
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door Sapphire » vr 21 dec, 2018 23:40

Betreffende die puck koppelingen, slaat dat er niet nog harder in bij een snelwegsprintje dan een normale? Aangezien je een single massa vliegwiel hebt maakt dat het leven van je bak wellicht juist weer zwaarder terwijl je op alle andere momenten bezig bent de bak te sparen.
9000, what else?

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » za 22 dec, 2018 1:37

Secundaire zuiger bewegingen die trillingen in blok veroorzaken daar zijn balans assen voor, die verminderen dit gem. ong. met 30% maar dit parasiteert wel vermogen.
Dus het klopt dat je motor er een stuk rustiger en mooier van gaat lopen door de toeren heen.

Maar motor zal er wel luier van worden plus het is een extra zwakke schakel.
Ook zal je bij een lichter vliegwiel juist meer stress op kettinkje en tandwielen van balansassen zetten. Omdat je motor sneller in toeren klimt en zakt tydens schakelen.
Dat vind een ketting niet leuk die gaat dan klapperen door de massa krachten. Een gem. fiets ketting/tandwiel is nog sterker dan de balans as ketting en tandwielen. :cry:
Doe der ook nog eens een agressief grijpende koppeling bij en sperdiff met 7500toeren en licht vliegwiel.
Dan kan binnen 110000km je blok er weer uit. Want je tandwielen van balansassen zijn vergruisd.
(Jammer dat dat gruis ook in olie komt :evil:)

Dus met het recept wat ik van plan ben. Zullen er meer nadelen aan verbonden zijn qua betrouwbaarheid(#olie druk#7500 toeren#lichtvliegwiel en draaiend gedeelte#sperr) vs rij comfort.
Daarom heb ik de keuze gemaakt om ze weg te laten.

Verder hoe lichter zuigers en drijfstangen hoe minder secundaire onbalans in het blok(minder bewegende massa). Maar wegnemen is dus onmogelijk.
Ook bij goed balanceren van draaiend gedeelte zal het inderdaad minder worden maar geheel wegnemen is onmogelijk. Keuze keuzes keuzes heren.

PS 1.En nogmaals ik ben geen fan van puk koppelingen. Want inderdaad je bak vindt het ook minder leuk.Mijn koppelings zoektocht is dus nog gaande.

Ps 2. Als het goed is is de abbott krukas niks anders als het origineel maar pin me er niet op vast.
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door Killercave86 » za 22 dec, 2018 11:59

Aha dus als je een b235/b234 hebt dan kun je beter alleen de drijfstangen en zuigers kopen

Wat voor lagers komen in dit blok?

http://wossner-kolben.nl Ik had nog even op deze site gezocht naar zuigers maar Saab staat er niet tussen
Wel veel Opel weten jullie of dat de dezelfde zijn?
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » za 22 dec, 2018 15:07

Nogmaals keuzes en voorkeur wat te doen in een b235r blok.

Als je krukas gewoon in top conditie is en al 2.3 is dan lekker laten zitten alleen zuigers en drijfstangen doen bij T7 boven de 300pk.
Bij T5 kom je een heel end met originele drijfstangen. :D

Maar goed iedereen zijn visie. Ik heb mijn visie denk ik goed uitgelegd in mijn eerdere comments. Als je wil weten of het werkt moet je geduldig afwachten.
Als het compleet faalt zal ik dat ook gewoon melden.

ik zal als onderdelen binnen komen er foto`s van maken, alles wegen en mijn bevindingen er hier over melden.

Verder besef goed dat als dit blok af is en is ingebouwd.
Dat de boel nog qua ecu nog ingeregeld moet worden. En dat wordt niet plug en play dit zullen echt testbank dagen worden.

Voor mij is dit pure hobby en liefde voor mijn SAAB.. Maar besef goed ik ga met dit project echt het grijze gebied in en 1 foutje is einde oefening.

Moraal van het verhaal is.... wil je mij copy/pasten... zou ik toch echt ff afwachten wat het einde is van dit verhaal. Nou moet ik wel zeggen dat samen uit huilen wel gezelliger is als het mis gaat.

lagers www.kingbearings.com

1.http://wossner-kolben.nl/
2.Download Wosser Catalogs
3.Car piston catalog
4 webshop
5.SAAB logo

Gewoon op de site dus.
https://speed-equipment.eu/categorie/tu ... -woessner/
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

ilja87
Geregistreerd lid
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 06 sep, 2009 17:31
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door ilja87 » wo 26 dec, 2018 16:15

900 t8 schreef:
wo 19 dec, 2018 18:10
19t is ook lekker hoor :!: :mrgreen: Hoeveel heb jij nu op de wielen pk & Nm ?

Ps. Alex75 dank voor de info :drunksingers:
Op dit moment nul... mijn blok is van de zomer geploft(gat van 15cm in t onderblok) :mrgreen:. Spullen zijn inmiddels allemaal verzameld en binnen, Max gaat alles doen en met hem soort van afgesproken dat m'n Saab van de zomer weer rijdt.

Doel is toch wel 370 krukaspk's en 500nm+. Dan langzaamaan sparen voor een grotere turbo......

Voor wat betreft de krukas van abbott, deze is nieuw en gebalanceerd....
saab 9-3 Aero 2001

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door Killercave86 » do 27 dec, 2018 9:41

Oké een standaard krukas is ook gebalanceerd neem ik aan ??
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » do 27 dec, 2018 16:41

Zodra je de massa veranderd van zuigers en drijfstangen moet je eigenlijk de heleboel opnieuw balanceren.(mag ook wel zonder maar is wel beter)
Daar zijn reken methodes voor. Moeilijk in paar woorden uit te leggen.

Verveel je je? Kijk dan deze LINK daar worden ook drijfstangen uitgewogen en dat is niet simpel af wegen.
Small end en big end worden apart gewogen. Verder wordt ook de krukas gebalanceerd met extra gewicht aan big end lagers die zuigers en drijfstangen moeten simuleren. Voordat is een reken formule. Maar dat moet aan een goed motor revisiebedrijf overlaten.

https://www.youtube.com/watch?v=XjuGkXpha8Q

Ik heb sowieso een koppeling gevonden direct drop in (stage 3 489ft-lbs is 663Nm) deze is van nordictuning usa LINK hier onder. Maar ga ook nog ff maptun bellen en om opheldering te vragen qua spec koppelingen. Spec geeft nm toch echt ander onderdeel nr op voor de 9-3 viggen. :roll:
Abbott zal ik ook ff om advies vragen of zij eventueel een goed alternatief weten.

http://nordictuningusa.com/index.php/sa ... utch-kits/
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door Killercave86 » do 27 dec, 2018 17:24

Dat was wel een interessant filmpje

Dus dat doet Abbott dus ook, eigenlijk zou er dan ook een vliegwiel bij moeten zitten en de poelie
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » do 27 dec, 2018 17:48

Ja dat zegt ilja... Maar ik begreep van niet.... In ieder geval niet zoals in dit filmpje...Dit is next level balanceren.
Maar goed jongens bel ze op! Ze vreten je niet op in Engeland. Gewoon zeggen dat je nl-er bent en dat ze rustig engels moet praten.

Komt het helemaal goed.

Ps 1. vliegwiel doe je er later op..Die balanceer je apart net als je druk groep.

Ps 2. Onder de 300pk en met balansassen gewoon monteren die zooi, dan is dit niet nodig.

Ps 3. FF een aanpassing in dit bericht (Link) over balanceren betreft een v8 ..Betekend dus niet dat alles precies geld voor een 4 cilinder krukas. Dit is dus een precisie werkje dus zorg dat je naar een revisie bedrijf gaat die weet wat er moet gebeuren en er ervaring in heeft.

Dit filmpje geeft het voor een 4 cilinder beter weer, wel slecht geluid. Duidelijk puntje verschil met eerste filmpje....Zie hoe gewicht wordt weg genomen van drijfstang big end tov film 1(beetje jammer) film 2 betere optie. Verder wordt er gesproken over internal en external gebalanceerde motoren eerste film LINK is external vandaar vliegwiel gemonteerd.
https://www.youtube.com/watch?v=x-a68LZpIGo
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » vr 11 jan, 2019 18:23

Updatetje:Net bericht gehad van Abbott. Eind januari zijn de onderdelen binnen en af. :twisted:
Dan is het wachten op de postman. :mrgreen:
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » ma 11 feb, 2019 0:13

Update. RVS top mount equal length manifold vandaag maar eens besteld met v-band aansluiting voor de G25 ventilator.
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13674
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door ReinO » ma 11 feb, 2019 8:44

Ik heb in mijn topic iets van dit traject ook gevolgd (rein s 900ng). Die spec2+ vind ik prima rijdbaar en gaat tot 650 nm.
Maptun had toen een foute partij en dat is allemaal keurig geregeld zonder extra kosten. Het ontluchten is vaak een probleem: eerst onder druk en daarna nog weer met
de voet, testritjes en dan nog een keer ontluchten. Dan lukt het altijd.

De afgelopen maand de 3e krukas geplaatst en daar ga ik wat zuiniger mee doen.
Suc6 daar!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » ma 11 feb, 2019 23:42

Ok verhelderend verhaal Reino! Dank voor je info. Succes met je 3de krukas! :O:
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » di 26 feb, 2019 23:26

:D Bericht van Abbott gehad.. Spulletjes worden ingepakt en verstuurd. :mrgreen:
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

900 t8
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 242
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00

Re: The time is now b235RR 4.0

Bericht door 900 t8 » wo 27 feb, 2019 18:55

Vandaag gebeld met Abbott racing,

Met de vragen over uitbalanceren krukas as drijfstangen zuigers wel of niet nodig.
Antwoord:Afblijven !Niet doen! hebben we al gedaan inc. vliegwiel.
Dus wat Ilja aanhaalde in eerdere comments klopt dus ook. Abbott setje krukas, drijfstangen en zuigers zijn al uit gebalanceerd door abbott.

Hier wat foto`s die ik kreeg in de mail van abbott betreft mijn kop.

Groeten,


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Plaats reactie