900s lpt opleuken ?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Robin2cv
Geregistreerd lid
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 22 okt, 2018 22:53

900s lpt opleuken ?

Bericht door Robin2cv » do 22 nov, 2018 23:42

Hey allen,

Maandag een 900S lpt uit frankrijk gaan halen.
Nu zou ik graag wat meer pk's eruit halen. Niet overdreven.
Ik zou willen beginnen met de LPT naar FPT te zetten. Stilletjes aan alles verzamelen.
We zien daarna wel. Wat ik me afvraag is het de moeite om door te sparen voor een DO88 in plaats van de "originele" intercooler erop te zetten?
Wat zijn de mogelijkheden met onderdelen van andere saab modellen te halen ?
Ik geloof dat de voorremmen van de 9000 erop gaan ?
(ik was vooral bezig met 2cvs en hier heb ik een bepaalde reeks nokkenas (sportiever) met een bepaalde reeks koppen (hogere compressie) beginnen combineren. Was budget vriendelijker en fijn. Nu bestaan er nieuwe onderdelen voor)
Maar wat is er mogelijk bij een b202S blok zonder de bak te willen slopen en toch betrouwbare 2de dagelijkse wagen te hebben.
Bedankt

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3866
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door op » vr 23 nov, 2018 0:45

Mijn advies: niet meteen gaan upgraden! Ik zou de auto eerst eens goed leren kennen, bij de eendjes ging je waarschijnlijk ook niet meteen na de aan koop over tot allerlei verbeteringen.

Vaak loopt een oudere turbo niet meer op 100%. Zo kan het zijn dat een frisse LPT sneller aanvoelt dan een vermoeide FPT.

Het helemaal 100% krijgen kan je voor elkaar krijgen door je auto eens te laten rijden door een goede specialist, die kan wel zeggen of het in de buurt zit van wat het hoort te zijn. Die kan je ook vertellen of je onderstel en je remmen ook nog goed genoeg zijn om de extra PK's te handelen. Want die PK's zijn zo leuk, die ga je gebruiken 8) Ook van meetings bezoeken en bij elkaar kijken en rijden kan je veel opsteken.

Ik heb een 1984 FPT gehad, en daar veel aan laten vervangen, iedere keer kwam er een stuk vermogen bij! dat lag aan voor de hand liggende dingen als waste gates, slangetjes en klepjes, maar ook aan een verstopte uitlaat. Daar kwamen lange haren uit van het dempingsmateriaal. Die auto reed uiteindelijk wel spectaculair want zonder de katalysator had de 16 klepper 175 pk en een heel hoog koppel. Wat ik ervan heb geleerd is dat er heel veel kleine dingetjes kunnen zijn waardoor de auto niet doet waarvoor die ontworpen is.

In mijn 900i heb ik het onderstel aangepakt en de remmen vernieuwd, dus nieuwe cilinders en een nieuwe hoofdrem cilinder geplaatst. Wat een verschil! Je hebt de neiging om te denken dat er geüpgraded moet worden, maar vaak is dus vernieuwen al genoeg 8)

Ook een groot verschil in het rijden is het vervangen van de onderste draagarmen. Het reed daarna meteen veel strakker en de auto lijkt lichter te rollen.


Goede routes voor het opleuken zijn hier op het forum genoeg te vinden. Als je de techniek leuk vindt, kan ik je nog een tip geven die nogal eens vergeten wordt: doe de vernieuwingen/verbeteringen/upgrades 1 voor 1. Bijvoorbeeld als je een trilling in het stuur hebt en je zet er in 1 keer nieuwe banden op, vervangt ophangrubbers, en lijnt de auto uit, weet je niet wat het beste heeft geholpen.

Concreet, of je een originele of een DO88 moet hebben, ik zou zeggen begin met origineel, het wilde spul kan altijd nog. misschien is origineel wel wild genoeg :mrgreen:
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 estate vector 2.0t 2002 te koop

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1624
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Turbobakk » vr 23 nov, 2018 17:48

Hier heb je vast een beginnetje met een APC en intercoolerset.

https://www.marktplaats.nl/verkopers/12799423.html

Ook via het forum viewtopic.php?f=140&t=162759
Turbobakk
9-3 Turbo X 2009
900T16 Aero 1990
Saab Sonett 1973
Saab 96 1971

Robin2cv
Geregistreerd lid
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 22 okt, 2018 22:53

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Robin2cv » za 24 nov, 2018 1:40

Ik ga rustig op zoek naar de onderdelenn en was inderdaad van plan om eens op meeting te gaan of naar testbank om te zien wat de Saab al dan niet in huis heeft. De technische keuring zal ook al iets zeggen.

Maar als ik een onderdeel of blok ga reviseren D'n wil ik ineens bekijken wat de mogelijke upgrades zijn om niet 2 keer de kosten te moeten maken.

Robin2cv
Geregistreerd lid
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 22 okt, 2018 22:53

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Robin2cv » ma 26 nov, 2018 21:17

ik lees dat de remmen van een 9000 passen op een 900.
Is dit gewoon schuiven en klauwen vervangen?
waar zit de meer rem kracht? zijn het betere remklauwen of de schuiven groter?
Dezelfde 15inch 900 velgen blijven passen of andere steek ?

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11885
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Krizzie » ma 26 nov, 2018 23:32

Klauwen zijn groter maar verder plug and play (stukje wegslijpen uit de stofkap is het enige) Meteen een setje staalomvlochten remslangen bij monteren (Zijn te koop als ombouw setje voor de 900)

Schijven blijven qua diameter en steek hetzelfde, een 9000 schijf is alleen ietsje dikker geloof ik.

Bij 15" velgen wordt het met balanceerloodjes aan de binnenzijde van de velg soms erg krap met 9000 klauwen, het kan zijn dat je dan op slaglood aangewezen bent.. (of 16" velgen ;) )

Betreft je vermogenskriebels. Stage 0 is een goed begin zoals eerder vermeld.

De Do88 intercooler set is daarna een mooie upgrade. Ik zou zelf niet meer voor een standaard intercooler gaan, de Do88 is op alle punten beter namelijk.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28662
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Sapphire » di 27 nov, 2018 0:03

Mijn tip is: begin eerst eens met verse olie, bougies, -kabels, rotor, verdeelkap, vacuümslangen, kogelklepjes, filters (olie, lucht, interieur, benzine) , v-snaren, rem-/koppelingsvloeistof, etc. Basisafstelling ontsteking. En breng het overige achterstallige onderhoud op peil. Ook wel de zgn. Stage 0 genoemd.
En ga dan pas over tot het upgraden van het vermogen en aanverwante aanpassingen.

Of een DO88 FMIC het waard is ligt er helemaal aan wat je met de auto wilt doen. Over het algemeen voldoet de standaard intercooler voor de meeste mensen, maar optimaal is deze zeker niet. Bij veelvuldig hard rijden wordt deze vrij warm door plaatsing in de motorruimte, dus is het effect van een intercooler weg.

De remmen van een 9000 turbo vanaf '88 en i vanaf '90 passen idd direct fit. De oudere 9000's hebben dezelfde remklauwen als je 900 nu al heeft, en de achterremmen zijn identiek voor alle jaren 9000. Dus daar is geen off-the-shelf upgrade voor afgezien van agressievere schijven/blokken of een aftermarket upgrade.

Verder geheel eens met 'op':
op schreef:
vr 23 nov, 2018 0:45
Ik heb een 1984 FPT gehad, en daar veel aan laten vervangen, iedere keer kwam er een stuk vermogen bij! dat lag aan voor de hand liggende dingen als waste gates, slangetjes en klepjes, maar ook aan een verstopte uitlaat. Daar kwamen lange haren uit van het dempingsmateriaal. Die auto reed uiteindelijk wel spectaculair want zonder de katalysator had de 16 klepper 175 pk en een heel hoog koppel. Wat ik ervan heb geleerd is dat er heel veel kleine dingetjes kunnen zijn waardoor de auto niet doet waarvoor die ontworpen is.

In mijn 900i heb ik het onderstel aangepakt en de remmen vernieuwd, dus nieuwe cilinders en een nieuwe hoofdrem cilinder geplaatst. Wat een verschil! Je hebt de neiging om te denken dat er geüpgraded moet worden, maar vaak is dus vernieuwen al genoeg 8)
Dat blijkt ook vaak tijdens rollenbankmeetings, zoals in het verleden bij Tovami en tegenwoordig vaak bij KCPerformance (door mij georganiseerd). Sommige auto's halen exact hun originele danwel getunede vermogen, maar er zijn ook auto's bij die getuned zijn en lager vermogen hebben dan origineel. Dit is eigenlijk altijd te wijten aan defecten danwel achterstallig onderhoud (een slechte tune kan natuurlijk ook, maar even ter illustratie). Veelal scoren de auto's daarna veel beter. Met een grote vacuüm/turbometer in de rondte rijden geeft ook al een idee over de actuele prestaties, als je weet waar je naar moet kijken.

Het zou je verbazen hoeveel het vervangen van vacuümslangen kan schelen of wat een defect EVAP klepje (bij een 9-5) te weeg brengt aan vermogensverlies. Of een lekke intercoolerslang. Of een verstopte katalysator. Ik noem maar een paar dingen.


P.S. de advertentie die 'Turbobakk' linkt van de APC betreft alleen de stuurunit. Is handig om extra te hebben om te kunnen klieren met de afstelling, maar om APC in te bouwen heb je nog een aantal andere onderdelen nodig die hier niet bij zitten (o.a. kabelboom, klopsensor, pressure transducer, etc.)
9000, what else?

Robin2cv
Geregistreerd lid
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 22 okt, 2018 22:53

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Robin2cv » di 27 nov, 2018 0:08

Er is me een apc van speedsparts.se aangeboden. Stage 1-2 aangeboden.
Iemand hier ervaring mee kwa vermogen. Goed voor blok?
Hoe loggen jullie wat de gekietelde apc,s doen ? Gewoon de standaard pingel sensor? Of direct een lambdasonde op en metertje ?

Robin2cv
Geregistreerd lid
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 22 okt, 2018 22:53

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Robin2cv » di 27 nov, 2018 0:21

Sapphire schreef:
di 27 nov, 2018 0:03
Mijn tip is: begin eerst eens met verse olie, bougies, -kabels, rotor, verdeelkap, vacuümslangen, kogelklepjes, filters (olie, lucht, interieur, benzine) , v-snaren, rem-/koppelingsvloeistof, etc. Basisafstelling ontsteking. En breng het overige achterstallige onderhoud op peil. Ook wel de zgn. Stage 0 genoemd.
En ga dan pas over tot het upgraden van het vermogen en aanverwante aanpassingen.

Of een DO88 FMIC het waard is ligt er helemaal aan wat je met de auto wilt doen. Over het algemeen voldoet de standaard intercooler voor de meeste mensen, maar optimaal is deze zeker niet. Bij veelvuldig hard rijden wordt deze vrij warm door plaatsing in de motorruimte, dus is het effect van een intercooler weg.

De remmen van een 9000 turbo vanaf '88 en i vanaf '90 passen idd direct fit. De oudere 9000's hebben dezelfde remklauwen als je 900 nu al heeft, en de achterremmen zijn identiek voor alle jaren 9000. Dus daar is geen off-the-shelf upgrade voor afgezien van agressievere schijven/blokken of een aftermarket upgrade.

Verder geheel eens met 'op':
op schreef:
vr 23 nov, 2018 0:45
Ik heb een 1984 FPT gehad, en daar veel aan laten vervangen, iedere keer kwam er een stuk vermogen bij! dat lag aan voor de hand liggende dingen als waste gates, slangetjes en klepjes, maar ook aan een verstopte uitlaat. Daar kwamen lange haren uit van het dempingsmateriaal. Die auto reed uiteindelijk wel spectaculair want zonder de katalysator had de 16 klepper 175 pk en een heel hoog koppel. Wat ik ervan heb geleerd is dat er heel veel kleine dingetjes kunnen zijn waardoor de auto niet doet waarvoor die ontworpen is.

In mijn 900i heb ik het onderstel aangepakt en de remmen vernieuwd, dus nieuwe cilinders en een nieuwe hoofdrem cilinder geplaatst. Wat een verschil! Je hebt de neiging om te denken dat er geüpgraded moet worden, maar vaak is dus vernieuwen al genoeg 8)
Dat blijkt ook vaak tijdens rollenbankmeetings, zoals in het verleden bij Tovami en tegenwoordig vaak bij KCPerformance (door mij georganiseerd). Sommige auto's halen exact hun originele danwel getunede vermogen, maar er zijn ook auto's bij die getuned zijn en lager vermogen hebben dan origineel. Dit is eigenlijk altijd te wijten aan defecten danwel achterstallig onderhoud (een slechte tune kan natuurlijk ook, maar even ter illustratie). Veelal scoren de auto's daarna veel beter. Met een grote vacuüm/turbometer in de rondte rijden geeft ook al een idee over de actuele prestaties, als je weet waar je naar moet kijken.

Het zou je verbazen hoeveel het vervangen van vacuümslangen kan schelen of wat een defect EVAP klepje (bij een 9-5) te weeg brengt aan vermogensverlies. Of een lekke intercoolerslang. Of een verstopte katalysator. Ik noem maar een paar dingen.


P.S. de advertentie die 'Turbobakk' linkt van de APC betreft alleen de stuurunit. Is handig om extra te hebben om te kunnen klieren met de afstelling, maar om APC in te bouwen heb je nog een aantal andere onderdelen nodig die hier niet bij zitten (o.a. kabelboom, klopsensor, pressure transducer, etc.)
Stond op de planning. Wat bedoel je met kogelklepjes ? Is er een set voor de vacuümslangen of diameters die nodig zijn. Werkplaats handboek is gevonden op het net en besteld.

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28662
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Sapphire » di 27 nov, 2018 0:50

Vacuumslang voor de classic heb je ongeveer 5 meter 4 mm slang nodig om alles te vervangen. Vergeet niet de slang naar de turbometer zelf als je die gaat inbouwen, ook al is dat een k-werkje, als ook die van de cruise control (indien aanwezig). Verder ongeveer 1 meter 6 mm slang nodig voor de APC klep (soms zijn de originele slangen daarvan nog goed bruikbaar). De slang is verkrijgbaar in allerlei kleuren, bij de bekende adressen (JenD, RenD, Elferink, Saabpartners) of gewoon bij de automaterialen (maar die hebben vaak normale rubber slang en je wilt eigenlijk liever silicone gezien de duurzaamheid daarvan). Qua prijs maakt het niks uit, vaak zelfs duurder via de automaterialen.

Kogelklepjes bedoel ik de eenrichtingsklepjes mee, er zitten er 2. Deze dienen ervoor om te voorkomen dat vacuümgestuurde systemen onder druk komen te staan als de turbo z'n werk doet (carterventilatie en bediening van de interieurventilatie). Vaak zijn de plastic klepjes lek en zelfs als ze nog dicht zijn wanneer je er op blaast / aan zuigt garandeert dit niet dat ze correct werken als de motor loopt (deze trekt namelijk meer vacuüm en genereert meer overdruk dan jij met je mond).

Op het forum staat een uitgebreide handleiding hoe je de vacuümslangen dient te vervangen en hoe ze moeten worden aangesloten. Er staan meerdere handige handleidingen op, dus wellicht de moeite waard als je van plan bent een hoop aan de auto te doen. Speciaal voor jou heb ik even een giga topickick gedaan en de foto's geüpdated, aangezien deze offline is sinds Photobucket veel fora verknoeid heeft a.g.v. hun financiële beleid.

Dit zijn goede klepjes om te gebruiken, zeker als je tuningsplannen hebt.
9000, what else?

Robin2cv
Geregistreerd lid
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 22 okt, 2018 22:53

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Robin2cv » di 27 nov, 2018 10:14

Fantastisch. Thanks. Ik weet wat winkelen deze week.
Manuel is deze week ook.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 12376
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Style&Co » di 27 nov, 2018 11:19

Sapphire schreef:
di 27 nov, 2018 0:03
Mijn tip is: begin eerst eens met verse olie, bougies, -kabels, rotor, verdeelkap, vacuümslangen, kogelklepjes, filters (olie, lucht, interieur, benzine) , v-snaren, rem-/koppelingsvloeistof, etc. Basisafstelling ontsteking. En breng het overige achterstallige onderhoud op peil. Ook wel de zgn. Stage 0 genoemd.
helemaal eens hiermee. Als de basis niet goed is kun je upgraden en tunen wat je wil maar wordt het niks (sterker nog; kans op schade groter). Ik heb onlangs voor een familielid een 900 lpt aero gekocht en m weer helemaal in orde gebracht voor stage 0 (default settings). Resultaat een snaar strakke auto die geweldig lekker loopt, trekt en rijdt. Voor het rijplezier is tuning niet eens meer nodig.
Heb ook veel FPT's gereden en die rijden soms (bv omdat apc systeem niet goed werkt) minder lekker en vlot dan deze lpt

wat qua comfort wel een leuke upgrade is: de tandwielsets van 900 LPT's hebben vaak type 6 eindoverbrenging. Lekker pittig onderin maar op snelheid wel toerendraaiers. Setje 7 is al een hele verbetering.
live your dreams

Robin2cv
Geregistreerd lid
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 22 okt, 2018 22:53

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Robin2cv » di 27 nov, 2018 23:47

Sapphire schreef:
di 27 nov, 2018 0:50
Vacuumslang voor de classic heb je ongeveer 5 meter 4 mm slang nodig om alles te vervangen. Vergeet niet de slang naar de turbometer zelf als je die gaat inbouwen, ook al is dat een k-werkje, als ook die van de cruise control (indien aanwezig). Verder ongeveer 1 meter 6 mm slang nodig voor de APC klep (soms zijn de originele slangen daarvan nog goed bruikbaar). De slang is verkrijgbaar in allerlei kleuren, bij de bekende adressen (JenD, RenD, Elferink, Saabpartners) of gewoon bij de automaterialen (maar die hebben vaak normale rubber slang en je wilt eigenlijk liever silicone gezien de duurzaamheid daarvan). Qua prijs maakt het niks uit, vaak zelfs duurder via de automaterialen.

Kogelklepjes bedoel ik de eenrichtingsklepjes mee, er zitten er 2. Deze dienen ervoor om te voorkomen dat vacuümgestuurde systemen onder druk komen te staan als de turbo z'n werk doet (carterventilatie en bediening van de interieurventilatie). Vaak zijn de plastic klepjes lek en zelfs als ze nog dicht zijn wanneer je er op blaast / aan zuigt garandeert dit niet dat ze correct werken als de motor loopt (deze trekt namelijk meer vacuüm en genereert meer overdruk dan jij met je mond).

Op het forum staat een uitgebreide handleiding hoe je de vacuümslangen dient te vervangen en hoe ze moeten worden aangesloten. Er staan meerdere handige handleidingen op, dus wellicht de moeite waard als je van plan bent een hoop aan de auto te doen. Speciaal voor jou heb ik even een giga topickick gedaan en de foto's geüpdated, aangezien deze offline is sinds Photobucket veel fora verknoeid heeft a.g.v. hun financiële beleid.

Dit zijn goede klepjes om te gebruiken, zeker als je tuningsplannen hebt.
Sapphire:
Zit er bij de 5m slang die van de turbo meter ook al in gerekend en die van de cruise control in? Zo nee hoeveel bestel ik extra ?
Cruise zit er namelijk op maar lijkt weinig te doen.
Nu heb ik klaar staan:
- 5meter 4mm slang
- 1meter 6mm slang
- die 2 klepjes dat je doorgeeft

Alvast bedankt voor de tips allemaal. Morgenavond een originele nieuwe trekhaak halen en donderdag ochtend een werkplaats handboek.

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28662
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door Sapphire » wo 28 nov, 2018 2:36

Bestel 7 m voor de zekerheid. Heb je ruim voldoende en het kost bijna niks. Je kunt het voor legio dingen gebruiken nog voor het klussen aan je Saab, denk aan een extra turbometer met schaalverdeling, remvloeistof ontluchten, etc.

Betreft het niet werken van de cruise: controleer ook de pedaalschakelaars. Deze gaan soms kapot en soms staan ze niet goed afgesteld. Op koppeling en rem zitten ze. Feitelijk zijn het een soort breekcontacten die zorgen dat de cruise er afvalt als je de koppeling of rem intrapt.
9000, what else?

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Berichten: 4960
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 900s lpt opleuken ?

Bericht door RoccoH » wo 28 nov, 2018 8:22

Doorsolderen van de contacten van de stekkeraansluiting in de module heeft bij mij altijd geholpen om de cruise control we aan de praat te krijgen.

Plaats reactie