turbodruk te hoog en weet het even niet.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
klaasj
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1631
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

turbodruk te hoog en weet het even niet.

Bericht door klaasj » di 30 okt, 2018 20:23

hey allemaal. Ik wil graag de volgende casus aan jullie voor leggen. Mijn dochter rijd in een 9-3 cabrio bjr 99 officieel een se met t5. ik heb in de loop der jaren de auto opgepimpt naar Aero specs. uiterlijk en binnen. Ook kreeg ik de beschikking over een ecu die getuned was. ik heb deze geplaatst samen met een t7klep omdat de 9-3 een t5 is met een grote intercooler. Super upgrade. Geweldig snel als de turbo eenmaal opspoelt. Nu kreeg ik de auto gisteren mee om de apk te doen en tot mijn verbazing bleef de turbodruk ver in het rode staan. Bijna aan het einde, dus even een beetje gedoseerd gereden. Ik kreeg de indruk dat na een tijdje de druk weer in normale proporties kwam. Gister avond ingelezen in wat zou dat kunnen zijn en mijn eigen vermoeden dat de wastegate klep dicht bleef leek te kloppen. Mijn dochter rijd heel rustig dus die turbo zit er voor niets op volgens mij en dus minimaal gebruik van de wastegate. Na vandaag alle reparaties, beurten gedaan te hebben blijkt toch dat de turbodruk veradelijk ver in het rode gaat. Tot het gaatje zogezegd. Hij regelt zich wel terug tot net++ in het rode maar dat kan ook aan mijn voet liggen omdat ik de zaak niet wil opblazen. Ik heb vandaag het stangetje van de wastegate gecontroleerd en dat ging goed heen en weer. de uitlaat laten zakken om zo het klepje te controleren is niet zo'n fijne optie omdat er een 6punts brace onderzit. ik vraag aan jullie tips waar ik eventueel aan moet denken. Is dat die 3 weg klep. Kan die stuk zodat er geen vacuum geproduceerd wordt of te laat. Kan de wastegate desondanks stuk zijn. Ik wil graag wat gerichter zoeken. Mijn dochter kan hier prima mee rijden want die had zelfs geen idee dat de turbo in het rode kon. Dus geen probleem maar ik wil het graag oplossen. Ze is nogal zuinig op de auto. :O:
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Gebruikersavatar
sterkstromer
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: turbodruk te hoog en weet het even niet.

Bericht door sterkstromer » wo 31 okt, 2018 8:14

Bij mij gaat ie met getunede ECU ook behoorlijk het rode in, volgens de OBD-reader tot 1,4 bar. Als de turbo-meter ingesteld is op de normale druk, is een getunede toch automatisch het rode in? Of baart het je zorgen dat ie eerst doorschiet en dan weer normaal wordt? Toen ik de auto net had, heb ik ook problemen met de waste-gate gehad, toen liep ik tegen twee fuel cuts aan. Dat is wel een beetje je laatste redding... Die heb je nog niet gehad? (Bij mij op de snelweg vol gas in z'n 4.)
Nu:
Saab 9-3 Cabrio 2.0T SE 1998
Gehad:
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13684
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: turbodruk te hoog en weet het even niet.

Bericht door ReinO » wo 31 okt, 2018 8:57

stage 3 verschijnsel, niets aan de hand. Ja, het onderhoud en slijtage volgen wel een ander lijntje.
Tenminste geen fuelcuts -dat kan ook nog- want dat is minder prettig.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1631
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: turbodruk te hoog en weet het even niet.

Bericht door klaasj » wo 31 okt, 2018 11:55

hoi reino. wat bedoel je dan met onderhoud en.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 13684
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: turbodruk te hoog en weet het even niet.

Bericht door ReinO » wo 31 okt, 2018 12:27

meer dat het allemaal nogal wat vraagt van de motor en dus sneller aan je onderhoud toe bent.
Ook de vacuslangen en aansluitingen zijn gevoeliger. en je turbo gaat minder lang mee wanneer die meer druk aflevert enz.
Bov is ook zo n ding.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1631
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: turbodruk te hoog en weet het even niet.

Bericht door klaasj » wo 31 okt, 2018 12:54

Ja dat realiseer ik me ook. Probeer elke 10.000 uitgebreid onderhoud te doen. Heb alleen maar materiaal kosten dus dat wil nog wel. Maar het houd een keer op. Deze auto zou voor mij niet werken. Daarvoor ben ik een te snelle rijder en zou teveel vragen van de auto. Blijft mooi speelgoed. Met een saab heb je altijd wat te doen en anders zoek je wel iets wat je kunt doen. Er lopen er nu 5 dus leuke hobby.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Plaats reactie