Pagina 1 van 1

T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: zo 09 sep, 2018 20:57
door Steve-O
Als ik het goed begrepen heb, hebben Opel motoren in SAABs van de laatste jaren T8-software en daarvoor T7 en T5. weet iemand of het mogelijk is deze systemen ook toe te passen op andere motoren dan SAAB en Opel?

Heeft het toepassen van die software enig nut, c.q. is het überhaupt mogelijk om deze software op motoren zonder turbo los te laten. Of is dat volledig zinloos? Ik redeneer in mijn veronderstelling dat het zou moeten kunnen, vanuit de gedachte dat je vooral met input van sensoren een optimale verbranding probeert te bewerkstelligen.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: zo 09 sep, 2018 23:16
door gertram
Met T5 en T7 is de vorm van de DI cassette een horde die genomen moet worden. Ik heb wel eens een 900 classic Turbo8 gezien waarin T5 was gebouwd, daar was de Di cassette half naast de kop opgehangen en vervolgens gingen er kleine stukjes bougiekabel naar de bougies. Geen gezicht maar het werkte wel. Met T7 heb je verder het probleem dat ABS geïntegreerd is en dat moet je werkend hebben anders draait het hele systeem niet. Dat nog niemand het op een Classic heeft gezet zegt eigenlijk wel genoeg.
Er is nu iemand op het forum bezig met het plaatsen van T5 op een Daf.
Je kunt zeker voordeel halen uit de extra sensoren en programmeerbaarheid maar het is veel werk. Grootste voordeel is de turbodrukregeling. Toepassen op een N/A auto geeft denk ik niet heel veel extra's maar het hangt af van het originele systeem. Een carburateur motor met contactpuntjes ombouwen naar U9 of E2 is naar mijn mening erg mooi.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 0:50
door Sapphire
gertram schreef:
zo 09 sep, 2018 23:16
Met T7 heb je verder het probleem dat ABS geïntegreerd is en dat moet je werkend hebben anders draait het hele systeem niet. Dat nog niemand het op een Classic heeft gezet zegt eigenlijk wel genoeg.
Jawel hoor, er is al minimaal 1 rijdende Classic met T7 en waarschijnlijk meer. Het is een stuk moeilijker (en dus leuker) dan T5, als ook geavanceerder. Echter veel mensen doen liefst zo weinig mogelijk moeite / willen goedkoop hard gaan, dus er zijn er niet veel die zo ver gaan (is ook een hoop kennis en kunde voor nodig, in tegenstelling tot bij T5 wat bijna plug and play is). Maar het is absoluut mogelijk.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 1:17
door gertram
Daar had ik nog niet over gehoord. Staat dat project ergens online? Heb wel eens naar wielophangingen van 9-3s en 9-5s gekeken, niet makkelijk het ABS over te zetten.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 2:22
door Sapphire
Ik zoek morgen de link voor je op.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 8:31
door Tjøørd
Volgens mij is T5 nog relatief overzichtelijk omdat het beperkt blijft tot puur de motorelektronica, terwijl bij T7 (normaal gesproken) ook zaken als de TWICE, DICE en het instrumentencluster nodig zijn om alles te laten werken. Schijnt ook wel weer op te lossen te zijn (sprak hij niet gehinderd door enige ervaring daarmee), maar het is al met al wel veel complexer dan T5.

Zie ook dit project, een 92 met V6 en T7: https://www.saabplanet.com/old-saab-92- ... rary-cars/ . Daar zit dus ook gewoon de tellerbak van de 9-5 in.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 9:39
door Steve-O
TJa de ABS-sensoren (of tenminste 1 daarvan voor de te meten actuele snelheid) zal/zullen nodig zijn. Het lijkt me achter dat ABS-sensoren van een vreemde auto ook moeten kunnen samenwerken door een parameter als wieldiameter in de software aan te passen. Dat van de DI-cassette klinkt logischer maar niet onoplosbaar. Dieselversies hebben immers ook geen DI-casette. Of hebben de diesellversies geen T7. mmm ... waarschijnlijk niet dan. Wat hebben die voor software dan. Iets van Opel zeker?

Het laatste voorbeeld is eigenlijk de hele rambam (blok+v-bak+twice+dice+dash+SID+radio+ACC+chassisdelen overzetten). De vergelijking van T7-techniek op een "andere auto" toepassen gaat dan verder dan waar ik op doel.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 10:04
door reiernumans
gertram schreef:
ma 10 sep, 2018 1:17
Daar had ik nog niet over gehoord. Staat dat project ergens online? Heb wel eens naar wielophangingen van 9-3s en 9-5s gekeken, niet makkelijk het ABS over te zetten.
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... mp-vent-mm

Wel een goede training om Zweeds te leren.. ;-). Dit is minstens de tweede 900 Classic met Trionic 7 aansturing. Lijkt me heeeel gaaf om zoiets te bouwen :wow:

Snelheidssignaal voor boost-by-gear komt (net als bij T5 ombouwen) gewoon uit de cruise control achterop de tellerbehuizing van een 900 Classic voor zover ik begrepen heb. Zo te zien is het ook gelukt om T7 'stand-alone' werkend te krijgen, dus zonder twice/dice/miu.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 17:17
door gertram
Tjøørd schreef:
ma 10 sep, 2018 8:31
Zie ook dit project, een 92 met V6 en T7: https://www.saabplanet.com/old-saab-92- ... rary-cars/ . Daar zit dus ook gewoon de tellerbak van de 9-5 in.
Wat een project. De assen van de 9-5 zijn ingekort overgezet. Iets meer info in het originele artikel op teknikensvarld.se, via translate.google naar Engels:
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... in-156999/

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 17:45
door gertram
reiernumans schreef:
ma 10 sep, 2018 10:04
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... mp-vent-mm

Wel een goede training om Zweeds te leren.. ;-). Dit is minstens de tweede 900 Classic met Trionic 7 aansturing. Lijkt me heeeel gaaf om zoiets te bouwen :wow:
Dank voor het leesvoer!
Gelukkig hebben we vertaal service https://translate.google.nl/translate?s ... edit-text=
Ben even lid geworden om de foto's te kunnen zien. Dat kan overigens niet via translate.google

Mooi uitlaatspruitstuk met behoud van de Classic roffel: Afbeelding

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 18:39
door reiernumans
Ziet eruit als een OBX spruitstuk, volgens mij hebben die een reputatie voor scheurtjes ontwikkelen..

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 21:00
door turbopilot
Ik heb ooit eens een foto geplaatst ( van internet geplukt) van een 3 cilinder 2 takt met een soort van di cassette boven op de bougies . :shock:

Dus waar een wil is is een weg.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: ma 10 sep, 2018 21:14
door DionHPT
T7 kan inmiddels stand alone. Dat is goed uitgezocht en ga ik ook op termijn op mijn E30 bouwen. Soepeler, uitdagender, ook goed te tunen en uiteindelijk kun je er BioPower mee rijden (interessant voor de Zweden)

Voor T8 is dit allemaal wat moeilijker omdat deze codes zoekt in de verschillende modules. Moet op termijn ook wel te maken zijn, want is naar mijn idee een fijner systeem met losse bobines.

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: zo 04 nov, 2018 14:28
door 93Rookie
Er is nu iemand op het forum bezig met het plaatsen van T5 op een Daf.
viewtopic.php?f=22&t=150828&p=1703919#p1703919

Afbeelding

Maar er zijn er meer bezig:
Afbeelding
viewtopic.php?f=4&t=133975&p=1731531#p1731531
Afbeelding
viewtopic.php?f=114&t=158680

Groet Rookie

Re: T7/8 toepasbaar in andere motoren dan SAAB?

Geplaatst: zo 04 nov, 2018 16:19
door 93Rookie
Of hebben de diesel - versies geen T7.
In de "specs" afkomstig van Sapphire staan aan het einde o.a. de laatste Diesel motoren
viewtopic.php?f=16&t=158202 of

https://www.dropbox.com/s/z85pb4y5wv978 ... .pdf?dl=0

Als Rookie zeg ik Neen, wordt niet genoemd
Wel een goede training om Zweeds te leren
De vertaalhulp van Google als een eerste aanzet ?

Met hulpvaardige groeten Rookie ook in het Zweeds