Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Hoi hoi,
Ik heb een vraag mbt mijn onderstel....
Nu heb ik na lang wikken en wegen eindelijk
Besloten onder mijn Saab 9-3 V6 sportwagon B6 schokdempers te laten plaatsen maar nu staat de auto te hoog op zijn voorwielen, alsof er een paar bakstenen in de kofferbak liggen...
Heb er inmiddels toch al een kleine 1000 km mee gereden maar hij wil maar niet inzakken
De schokdempers zijn de juiste, maar de veren zijn wel nog oud ( originele aero veren).
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Grt,
Roland
Ik heb een vraag mbt mijn onderstel....
Nu heb ik na lang wikken en wegen eindelijk
Besloten onder mijn Saab 9-3 V6 sportwagon B6 schokdempers te laten plaatsen maar nu staat de auto te hoog op zijn voorwielen, alsof er een paar bakstenen in de kofferbak liggen...
Heb er inmiddels toch al een kleine 1000 km mee gereden maar hij wil maar niet inzakken
De schokdempers zijn de juiste, maar de veren zijn wel nog oud ( originele aero veren).
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Grt,
Roland
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Ik heb vaker de ervaring gehad dat na het plaatsen van nieuwe schokdempers de auto hoger komt te staan bij hergebruik van de oude veren. In principe gek, want ik laat de veren tijdens het wisselen opgespannen, zodat ze niet in "ontspannen" toestand komen.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
die oude veren zijn volgens mij gewoon slapper geworden en daardoor ingezakt. Na een jaartje merkte ik dat ik in de parkeergarage ineens met de voorlip
de 'heuvel' begon te raken. Ik vond hem al zo mooi laag liggen. Een jaar later -zonder lip inmiddels- raak ik hem al weer wanneer ik iets te enthousiast doe.
de 'heuvel' begon te raken. Ik vond hem al zo mooi laag liggen. Een jaar later -zonder lip inmiddels- raak ik hem al weer wanneer ik iets te enthousiast doe.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Dank voor jullie reacties mensen.
Maw, geef het gewoon nog wat tijd?
Ps.De veren zijn dus ook van invloed op de hoogte? (Het zijn de originele aero veren met 2ton)
Maw, geef het gewoon nog wat tijd?
Ps.De veren zijn dus ook van invloed op de hoogte? (Het zijn de originele aero veren met 2ton)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
wanneer je achter nog de oude hebt dan kan de balans wat zoek lijken.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Henk-Jan
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14325
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Als je toch al de schokdempers vervangen hebt, doe je je waarschijnlijk een groot plezier als je ook de oude veren meepakt. Je krijgt er waarschijnlijk een heel andere auto voor terug.
De onderdelenprijs is iets van €100 voor en €100 achter, of een paar tientjes meer of minder.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Ik had trouwens tegelijkertijd ook achter B6 laten monteren, maar had wellicht ook nieuwe aero veren rondom moeten bestellen....
Dat laatste ga ik waarschijnlijk alsnog doen als hij voor niet verder wilt zakken. Verschil is nu ongeveer 2 vingers (tussen wielkastrand en band) met achter. Had alleen gedacht dat hij na 1000 Km wel zou inzakken, maar misschien nog even geduld en meer drempels pakken
Ik heb trouwens nog even met de leverancier
(Neobrothers) contact gehad en het zijn wel de juiste B6 schokdempers voor mijn model.
Dat laatste ga ik waarschijnlijk alsnog doen als hij voor niet verder wilt zakken. Verschil is nu ongeveer 2 vingers (tussen wielkastrand en band) met achter. Had alleen gedacht dat hij na 1000 Km wel zou inzakken, maar misschien nog even geduld en meer drempels pakken
Ik heb trouwens nog even met de leverancier
(Neobrothers) contact gehad en het zijn wel de juiste B6 schokdempers voor mijn model.
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
- Henk-Jan
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14325
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Na twee ton is dat geen schande. Stukje regulier onderhoud waar je direct plezier van hebt. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Zeker met 300pk is dat wel zo veilig.
Zeker met 300pk is dat wel zo veilig.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
- brinky
- Donateur
- Berichten: 19970
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Hoogte zou niet uit moeten maken na vervangen dempers... Per ongeluk de schotels verdraaid op de veren gemonteerd, misschien?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Hoi Brinky,
Zou je dat laatste willen toelichten?
De veren verkeerd/ondersteboven over de schokdempers? Kunnen die schotels van de dempers niet maar op 1 manier gemonteerd worden?
Zou je dat laatste willen toelichten?
De veren verkeerd/ondersteboven over de schokdempers? Kunnen die schotels van de dempers niet maar op 1 manier gemonteerd worden?
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
- brinky
- Donateur
- Berichten: 19970
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Ik bedoel dat er een uitsparing in het bovenste rubber zit waar het laatste stukje winding van de veer in behoort te komen. Als je die iets verdraait bij montage, zal de auto wel een stukje hoger op z'n pootjes staan.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein
Ah, ok....zou ook nog kunnen.
Ik neem het mee als mogelijkheid.
Dank voor het medenken en ik laat er naar kijken.
Ik neem het mee als mogelijkheid.
Dank voor het medenken en ik laat er naar kijken.
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)