Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Rootje5
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door Rootje5 » ma 16 jul, 2018 9:21

Hoi hoi,

Ik heb een vraag mbt mijn onderstel....

Nu heb ik na lang wikken en wegen eindelijk
Besloten onder mijn Saab 9-3 V6 sportwagon B6 schokdempers te laten plaatsen maar nu staat de auto te hoog op zijn voorwielen, alsof er een paar bakstenen in de kofferbak liggen...

Heb er inmiddels toch al een kleine 1000 km mee gereden maar hij wil maar niet inzakken

De schokdempers zijn de juiste, maar de veren zijn wel nog oud ( originele aero veren).

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Grt,
Roland
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door Sapphire » ma 16 jul, 2018 15:45

Ik heb vaker de ervaring gehad dat na het plaatsen van nieuwe schokdempers de auto hoger komt te staan bij hergebruik van de oude veren. In principe gek, want ik laat de veren tijdens het wisselen opgespannen, zodat ze niet in "ontspannen" toestand komen.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door ReinO » di 17 jul, 2018 5:54

die oude veren zijn volgens mij gewoon slapper geworden en daardoor ingezakt. Na een jaartje merkte ik dat ik in de parkeergarage ineens met de voorlip
de 'heuvel' begon te raken. Ik vond hem al zo mooi laag liggen. Een jaar later -zonder lip inmiddels- raak ik hem al weer wanneer ik iets te enthousiast doe.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Rootje5
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door Rootje5 » di 17 jul, 2018 8:18

Dank voor jullie reacties mensen.

Maw, geef het gewoon nog wat tijd?

Ps.De veren zijn dus ook van invloed op de hoogte? (Het zijn de originele aero veren met 2ton)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door ReinO » di 17 jul, 2018 10:17

wanneer je achter nog de oude hebt dan kan de balans wat zoek lijken.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door Henk-Jan » di 17 jul, 2018 10:28

Rootje5 schreef:
di 17 jul, 2018 8:18
Dank voor jullie reacties mensen.

Maw, geef het gewoon nog wat tijd?

Ps.De veren zijn dus ook van invloed op de hoogte? (Het zijn de originele aero veren met 2ton)
Als je toch al de schokdempers vervangen hebt, doe je je waarschijnlijk een groot plezier als je ook de oude veren meepakt. Je krijgt er waarschijnlijk een heel andere auto voor terug.

De onderdelenprijs is iets van €100 voor en €100 achter, of een paar tientjes meer of minder.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Rootje5
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door Rootje5 » di 17 jul, 2018 11:11

Ik had trouwens tegelijkertijd ook achter B6 laten monteren, maar had wellicht ook nieuwe aero veren rondom moeten bestellen....

Dat laatste ga ik waarschijnlijk alsnog doen als hij voor niet verder wilt zakken. Verschil is nu ongeveer 2 vingers (tussen wielkastrand en band) met achter. Had alleen gedacht dat hij na 1000 Km wel zou inzakken, maar misschien nog even geduld en meer drempels pakken😝🧐

Ik heb trouwens nog even met de leverancier
(Neobrothers) contact gehad en het zijn wel de juiste B6 schokdempers voor mijn model.
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door Henk-Jan » di 17 jul, 2018 12:17

Na twee ton is dat geen schande. Stukje regulier onderhoud waar je direct plezier van hebt. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Zeker met 300pk is dat wel zo veilig.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door brinky » di 17 jul, 2018 12:27

Hoogte zou niet uit moeten maken na vervangen dempers... Per ongeluk de schotels verdraaid op de veren gemonteerd, misschien?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Rootje5
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door Rootje5 » di 17 jul, 2018 13:39

Hoi Brinky,

Zou je dat laatste willen toelichten?
De veren verkeerd/ondersteboven over de schokdempers? Kunnen die schotels van de dempers niet maar op 1 manier gemonteerd worden?
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door brinky » di 17 jul, 2018 14:25

Ik bedoel dat er een uitsparing in het bovenste rubber zit waar het laatste stukje winding van de veer in behoort te komen. Als je die iets verdraait bij montage, zal de auto wel een stukje hoger op z'n pootjes staan.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Rootje5
Geregistreerd lid
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 26 nov, 2008 21:18
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Onderstel voor te hoog na plaatsen B6 Bilstein

Bericht door Rootje5 » di 17 jul, 2018 15:27

Ah, ok....zou ook nog kunnen.
Ik neem het mee als mogelijkheid.
Dank voor het medenken en ik laat er naar kijken.
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero XWD Sportwagon 2008 manual (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-3 2.8 V6 Aero Sportwagon 2007 manual/DionHPT Stage 1 (300 PK-500 NM)
EX: Saab 9-5 2.3T " Dame Edna" 2006 manual/Maptun Stage 1 (265 PK-420 NM)
EX: Saab 9-3 2.0t lpt 2000 T5 manual/Stage 1 (225 PK-320 NM)

Plaats reactie