2.0 naar 2.3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
paso
Geregistreerd lid
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 30 jun, 2017 23:12
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

2.0 naar 2.3

Bericht door paso » zo 20 mei, 2018 18:29

Misschien heb ik niet genoeg gezocht, kon geen antwoord vinden.
In mijn 9-5 ligt de 2.0, inmiddels 410000 op de teller, blok lekt zowat aan alle kanten maar vooral ik begin de ketting te horen.
Nu ben ik aan het denken om er een 2.3 Aero in te leggen uit een donor.
Gewoon alles, subfreame met motor met sturing, bak en de wielen-ophanging-steekassen.
Nu de vraag, wat moet ik nog aanpassen? Blijkbaar als je enkel de motor wilt veranderen zou dat niet 1 op 1 passen.
Saab 9-5 2.0 SE estate bj 2000 403500km
Porsche 944 type 1 te restaureren
Renault Avantime 2.2 Dci privilege te restau.....
Honda Jazz 1.4 DSI 2004
Honda Transalp Xl600V 1987

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6661
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door werli » zo 20 mei, 2018 19:00

heey
blijkbaar hebben ze jou blazen wijsgemaakt
mvg werner

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door 93Rookie » zo 20 mei, 2018 21:24

Heey Werner

"Wiitewa, ver mij part is Blazen in het Antwerps: " Tegenstrijdigheden"
Allez zulle ist dat just vor dien "Domme Hollander"die ik bin ? :-S+

Met en lach en een groet van een R :) :) kie in het Vlaams

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4161
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door busy » zo 20 mei, 2018 22:36

Je kunt er een b235 inleggen, je hoeft niet alles over te zetten. Is wel makkelijker. Nadien moet je ECU aan laten passen voor de aero specs. Zet dan ook de aero remmen voor en achter over op je saab. Ik heb zelf een linear omgebouwd naar een aero (alleen dan alles nieuw, behalve de carrosserie)
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

paso
Geregistreerd lid
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 30 jun, 2017 23:12
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door paso » di 22 mei, 2018 23:44

Zou inderdaad alles over zetten, zeker de remmen.
Maar kan ook gewoon de ECU over nemen van de 2.3 toch?
Saab 9-5 2.0 SE estate bj 2000 403500km
Porsche 944 type 1 te restaureren
Renault Avantime 2.2 Dci privilege te restau.....
Honda Jazz 1.4 DSI 2004
Honda Transalp Xl600V 1987

Gebruikersavatar
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 6661
Lid geworden op: zo 02 mei, 2004 22:22
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door werli » wo 23 mei, 2018 5:38

heey
neen want dan start die niet meer
je kan wel een ecu laten aanpassen, maar 1 op 1 wisselen kan niet
mvg werner

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door ReinO » wo 23 mei, 2018 5:38

kabelboompje
tellertje
dice
twice?
subframe hoeft niet, zoek de beste van de 2.... .

ik heb dit zelf nooit gedaan en werner wel schat ik in:)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door tanisha » wo 23 mei, 2018 11:47

Als ik dit soort swaps doe start ik de nieuwe motor altijd op de oude ECU als alles draait zonder storingen kan de ECU omgejoekelt worden naar de nieuwe motor.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

steefjasper
Donateur
Donateur
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 07 mei, 2012 23:20
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door steefjasper » ma 20 aug, 2018 7:43

Nog even hierop inhakend:
Waarom dient ook dice en twice vervangen te worden?
Saab 93 Cabrio 2001 T7 LPT 150pk / CEIKA BBK 330mm

Gebruikersavatar
AlexJ
Donateur
Donateur
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door AlexJ » ma 20 aug, 2018 9:43

tanisha schreef:
wo 23 mei, 2018 11:47
Als ik dit soort swaps doe start ik de nieuwe motor altijd op de oude ECU als alles draait zonder storingen kan de ECU omgejoekelt worden naar de nieuwe motor.
Precies zou ik ook doen.
De laatste stap; omjoekelen ECU, vereist wel aanpassingen ECU zodat deze werkt in de 'nieuwe auto'.

Dice/twice omhangen is niet nodig.
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door tanisha » di 21 aug, 2018 20:40

steefjasper schreef:
ma 20 aug, 2018 7:43
Nog even hierop inhakend:
Waarom dient ook dice en twice vervangen te worden?
Hoef je niet te vervangen!
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

paso
Geregistreerd lid
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 30 jun, 2017 23:12
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: 2.0 naar 2.3

Bericht door paso » zo 26 aug, 2018 19:01

Even aanvullen, een 2.3 is het toch niet geworden, complete estate bijgekocht ook met een 2.0 met maar 260000 op de teller, morgen vermoedelijk beginnen met die te slopen en dan overbouwen.
Saab 9-5 2.0 SE estate bj 2000 403500km
Porsche 944 type 1 te restaureren
Renault Avantime 2.2 Dci privilege te restau.....
Honda Jazz 1.4 DSI 2004
Honda Transalp Xl600V 1987

Plaats reactie