Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
iceman1213145
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 05 mar, 2018 22:48
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door iceman1213145 » di 06 mar, 2018 0:22

Best SaabForum,

Aangezien ik compleet nieuw ben op jullie forum, maar al wel dankbaar gebruik heb gemaakt van informatie, wil ik ons hobby project eerst introduceren op jullie forum.

Een tijdje terug zijn wij als drie vrienden een lol project(je) gestart. Eén van ons had een twingo welk niet meer door de APK kwam. Aangezien het autootje bij sloop of inruil niets meer waard was, kwamen we op het idee om er iets bijzonders mee te gaan doen. Op het internet kwamen we een filmpje tegen van een driftende Twingo met een hayabusa motor in de kofferbak geschoven.
[https://www.youtube.com/watch?v=aUOXXjjsP4c]

Wij zagen hier de humor wel van in en al snel kwam het idee dat een andere motor in de kofferbak van de twingo moest gaan komen. De vraag was alleen nog: Wat voor motor? Al snel hadden we de gedachten om iets met een 4 cilinder turbo motor te gaan doen. Na een zoektocht op het internet kwamen we een Saab 9-3 2.0t van 1998 als potentieel slachtoffer tegen. Alvast mij excuus, ik weet dat er geen kwetsende teksten op het forum geplaatst mogen worden, maar ik denk dat inmiddels al wel helder is waar dit naartoe gaat :D . De saab was in goed gebruikte staat bij circa 270.000km, vertoonde rond de achter wielkasten wat roest, de koppeling had zijn beste tijd gehad, maar reed nog steeds keurig netjes rond en had bij aanschaf nog een maand of drie APK resterend. Airco, cruise control, prachtig! We besloten een paar 100 euro bij elkaar te gooien en de saab mee te nemen voor een volgend leven.

De kleine 4 pitter van de twingo, was binnen één avond gedemonteerd. De saab motor gaf zich na 2 avonden gewonnen uit de 9-3. Vervolgens hebben we gat in de bodem van de twingo gemaakt om de saab motor inclusief subframe te plaatsen. Uiteraard hebben we hier een aantal avondjes aan moeten besteden voordat alles goed paste en de nodige verstevigingen waren bijgelast. Inmiddels zijn we zover dat de motor stevig op de juiste plek zit.

Daarna was het idee om eerst de motor aan de praat te krijgen in de twingo. Vanaf dit punt liep het project qua voortgang helaas hard mis, en komt dan ook de rede dat ik dit forum om raad wil vragen. Om het onszelf in eerst instantie gemakkelijk te maken, is de volledige kabelboom en brandstoftank uit de saab gehaald en weer aangesloten op de motor. Hierbij zijn alle noodzakelijk modules, grounds en voedingen zoals voor ons bekend meegenomen en aangesloten.

We zijn nu in de situatie gekomen dat de motor start, maar niet aanslaat. Zodra er wat start-spray in de inlaat wordt aangevoerd, slaat de motor direct aan en draait deze uitstekend. Dit geeft ons aan dat de ontsteking in orde is. Het probleem wijst dus naar de brandstof levering. Na wat spit werk op het forum kwamen we er achter dat er 12V op de injectoren aangeboden moet worden. Dit is inderdaad bij ons ook het geval wanneer er gestart wordt ( de brandstofpomp wordt hierbij ook ingeschakeld). Om er zeker van te zijn dat we geen verkleefde injectoren hebben en te controleren of de brandstoftoevoer in orde was, hebben we één injector handmatig aangestuurd. Dat wil zeggen dat we en losse 12V & ground op de injector van cilinder 1 hebben aangesloten. Op deze manier begon de motor te sputteren tijdens het starten. Het laatste stuk in het injector circuit is de trionic 5 ECU, welke de injector naar ground moet schakelen. Hier lijkt het wat ons betreft mis te gaan en verdenken we dus een kapotte ECU.

Nu is de vraag of jullie hier nog ideeën over hebben? Wellicht een probleem met startblokkering of iets anders wat wij over het hoofd zien. We hebben al een poging gedaan om via de CAN-bus & een ELM-327 verbinding te maken met de ECU. Dit was met succes op de K-bus, maar helaas zonder succes op de CAN-bus. Wellicht is er iemand die hierbij wil helpen? Is het een optie om een ander ECU te proberen of geeft dit grotere problemen met startblokkering?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door K0ENIE » di 06 mar, 2018 8:53

Ik zou de startblokkering er gewoon uit halen in de ECU, dat heet VSS en kun je doen met T5suite.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door ReinO » di 06 mar, 2018 11:48

leuk project: je hebt straks een projectiel op wielen.

- de pomp doet het wel maar ook genoeg? hoort 8 bar te zijn en na de fpr 3.5 bar.
- al remmeneiniger in het gkh geprobeerd?
- uitlezen wil alleen met tech 2 en sommige bosch lezers en autel (wat beperkte functionaliteit.
- benzine wel fris? (uiteraard waarschijnlijk.
- bougies gappen op .9 , DI wel ok?

enz
het gaat goed komen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

iceman1213145
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 05 mar, 2018 22:48
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door iceman1213145 » wo 07 mar, 2018 0:16

@ReinO,
Wij verwachten een losgeslagen projectiel :shock: Ik zal eens een poging doen om wat foto’s te plaatsen.
De brandstofpomp draait, exact druk hebben we nog niet kunnen meten. Zodra er remreiniger of startspray in de inlaat wordt gespoten, slaat de motor direct aan en draait dan ook netjes. Bougies lijken dus prima hun ding te doen. Van de injectoren kunnen we dit niet zeggen. Cilinders blijven droog en je ruikt ook geen brandstof in de uitlaat. We hebben zelfs een scoop op een injector gehad om signaal te controleren. Helaas geen hartslag :cry:

@Koenie,
Startblokkering verwijderen lijkt me prima plan. Scheelt alleen maar complexiteit. Over T5suite heb ik al heel wat gelezen. De mogelijkheden die het biedt zijn veel belovend. Vandaar dat we ook al bezig zijn geweest met het verbinden op de Can-bus. Tot op heden met weinig succes. Zijn er forumleden die hier meer succes mee hebben gehad? Wellicht is er iemand die ons kan & wil helpen met het uitschakelen van de startblokkering en check van de ECU.

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door Motolab » wo 07 mar, 2018 1:05

Leuk traject!

Ik zou het zoeken in de geeigende dingen zoals: vacuum overal corrrect? Brandstofpomp voeldoende druk leverend? Draaien pomp zegt niets.. Terugslagklep in retourleiding op orde? Fpr heel en correct op vacuum aangesloten? Terugslagklepjes goed en goed geplaatst?

Ecu is wel het laatste welke ik als verdachte zou aanmerken, behalve dan de vss natuurlijk..

Wil je er best mee helpen die er af te halen maar ZH --> drenthe is dan per postduif denk ik..

Pb voor adres en eea afstemmen.. Ff €6,95 er bij in en de volgende dag weer terug... Is voor mij 10min werk.

Met welke adapter probeer je overigens een connectie te leggen met de CAN bus vd saab? Dat gaat niet lekker met elke adapter he!
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door K0ENIE » wo 07 mar, 2018 8:00

De 9-3 was toevallig geen (ex) LPG bak?
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door tanisha » wo 07 mar, 2018 9:25

Klinkt mij in de oren alsof je een massa ergens mist in de boom.
En als je dat opgelost hebt zul je de ECU op 9000 software om moeten laten programmeren de 9-3 ECU mist te veel om knap in de Twingo te gaan draaien onderandere het speerpunt abs ECU.

Als je nog niemand hebt voor de ECU programmeren doe je mij maar een pb maar ik kan me voorstellen dat je dat wellicht dichterbij wil zoeken.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door ReinO » wo 07 mar, 2018 10:06

probeer eens een andere pomp, want te weinig benzine komt vaker voor bij die oude dingen.
maptun heeft een dikkere pomp voor 60 euro.... .
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door tanisha » wo 07 mar, 2018 10:40

Heb je er overheen gelezen dat de injectoren niet aangestuurd worden en er geen contact met de ECU gemaakt kan worden rein?
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door ReinO » wo 07 mar, 2018 11:01

nee, maar volgens mij kan het toch ook te weinig benzine zijn. Ik ga nog eens lezen. Hij loopt prima op remmenreiniger dus die injectoren werken wel.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door tanisha » wo 07 mar, 2018 11:11

Nee als ts een injector een massa geeft loopt de motor wel.
Vergeet niet dat de hele boom nu los ligt en ik geloof nooit dat alle massa punten zijn aangesloten.
Als er een massa bij de achterlichten mist geeft dat al meerdere problemen in de 9-3 dus echt alles zal geaard moeten worden aan de massa.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door ReinO » wo 07 mar, 2018 11:26

die alinea idd was ik even vergeten in dit topic.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door martinphili » wo 07 mar, 2018 22:45

Wat een pret :) Ik moest meteen aan Project Binky denken.
Succes mannen. Laat snel wat zien.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

iceman1213145
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 05 mar, 2018 22:48
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door iceman1213145 » vr 09 mar, 2018 0:14

Leuk om de vele enthousiaste reacties te lezen! :D

Even samenvattend denk ik dus dat het handig is om op de volgende punten te controleren:
1) Brandstofdruk controleren. Hiervoor moeten we nog een drukmeter zien te scoren, maar dat moet lukken. Als ik het goed begrijp van ReinO hoort die in de aanvoer 8 bar zijn en in de retour +/- 3,5bar?
2) Startblokkering of VSS uit de ECU programmeren. We waren al een poging aan het doen om de ECU uit te lezen met T5 CAN Flasher II & T5Suite. Ik heb hiervoor een ELM-327 v1.5 voor gebruikt. Ik had al begrepen dat deze interface niet ideaal is voor de Saab ECU. Wij hadden er dan ook geen succes mee. Het uitlezen van de standaard OBDII gegevens is wel gelukt, maar ik heb het idee dat dit via de zogenaamde K-bus loopt en verder redelijk waardeloos is. Wellicht is er iemand in onze regio (Rotterdam) die hierbij kan helpen en anders gaan we graag op het aanbod van Motolab of Tanisha in.
3) Vacuüm is absoluut nog een probleem bij ons. Er ligt nog veel van los of open. Ik verwacht zelf dat dit voor een eerste start niet direct een probleem hoeft te zijn, zolang de motor nog in openloop draait. Zodra de motor zijn eerste start op eigen kracht heeft gemaakt willen we aan de slag gaan met het vacuüm, koelsysteem, olie koeler, enz.

@Koenie, sorry geen LPG. :roll:
Laatst gewijzigd door iceman1213145 op zo 18 mar, 2018 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Project SWAAB (Saab 2.0t achter in twingo)

Bericht door Steve-O » vr 09 mar, 2018 20:25

Ik volgde dit ook en zag uit naar de foto's, maar helaas wil Photobucket het niet met het Saabforum delen. Daar moet door de eigenaar van de foto's voor betaald worden tegenwoordig.

Probeer eens Tumblr.com of Pinterest.se of .com
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie