Aangezien ik compleet nieuw ben op jullie forum, maar al wel dankbaar gebruik heb gemaakt van informatie, wil ik ons hobby project eerst introduceren op jullie forum.
Een tijdje terug zijn wij als drie vrienden een lol project(je) gestart. Eén van ons had een twingo welk niet meer door de APK kwam. Aangezien het autootje bij sloop of inruil niets meer waard was, kwamen we op het idee om er iets bijzonders mee te gaan doen. Op het internet kwamen we een filmpje tegen van een driftende Twingo met een hayabusa motor in de kofferbak geschoven.
[https://www.youtube.com/watch?v=aUOXXjjsP4c]
Wij zagen hier de humor wel van in en al snel kwam het idee dat een andere motor in de kofferbak van de twingo moest gaan komen. De vraag was alleen nog: Wat voor motor? Al snel hadden we de gedachten om iets met een 4 cilinder turbo motor te gaan doen. Na een zoektocht op het internet kwamen we een Saab 9-3 2.0t van 1998 als potentieel slachtoffer tegen. Alvast mij excuus, ik weet dat er geen kwetsende teksten op het forum geplaatst mogen worden, maar ik denk dat inmiddels al wel helder is waar dit naartoe gaat

De kleine 4 pitter van de twingo, was binnen één avond gedemonteerd. De saab motor gaf zich na 2 avonden gewonnen uit de 9-3. Vervolgens hebben we gat in de bodem van de twingo gemaakt om de saab motor inclusief subframe te plaatsen. Uiteraard hebben we hier een aantal avondjes aan moeten besteden voordat alles goed paste en de nodige verstevigingen waren bijgelast. Inmiddels zijn we zover dat de motor stevig op de juiste plek zit.
Daarna was het idee om eerst de motor aan de praat te krijgen in de twingo. Vanaf dit punt liep het project qua voortgang helaas hard mis, en komt dan ook de rede dat ik dit forum om raad wil vragen. Om het onszelf in eerst instantie gemakkelijk te maken, is de volledige kabelboom en brandstoftank uit de saab gehaald en weer aangesloten op de motor. Hierbij zijn alle noodzakelijk modules, grounds en voedingen zoals voor ons bekend meegenomen en aangesloten.
We zijn nu in de situatie gekomen dat de motor start, maar niet aanslaat. Zodra er wat start-spray in de inlaat wordt aangevoerd, slaat de motor direct aan en draait deze uitstekend. Dit geeft ons aan dat de ontsteking in orde is. Het probleem wijst dus naar de brandstof levering. Na wat spit werk op het forum kwamen we er achter dat er 12V op de injectoren aangeboden moet worden. Dit is inderdaad bij ons ook het geval wanneer er gestart wordt ( de brandstofpomp wordt hierbij ook ingeschakeld). Om er zeker van te zijn dat we geen verkleefde injectoren hebben en te controleren of de brandstoftoevoer in orde was, hebben we één injector handmatig aangestuurd. Dat wil zeggen dat we en losse 12V & ground op de injector van cilinder 1 hebben aangesloten. Op deze manier begon de motor te sputteren tijdens het starten. Het laatste stuk in het injector circuit is de trionic 5 ECU, welke de injector naar ground moet schakelen. Hier lijkt het wat ons betreft mis te gaan en verdenken we dus een kapotte ECU.
Nu is de vraag of jullie hier nog ideeën over hebben? Wellicht een probleem met startblokkering of iets anders wat wij over het hoofd zien. We hebben al een poging gedaan om via de CAN-bus & een ELM-327 verbinding te maken met de ECU. Dit was met succes op de K-bus, maar helaas zonder succes op de CAN-bus. Wellicht is er iemand die hierbij wil helpen? Is het een optie om een ander ECU te proberen of geeft dit grotere problemen met startblokkering?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.