B204 (T5 dus) mapping
- Dabutcha76
- Donateur (2x)
- Berichten: 733
- Lid geworden op: do 26 dec, 2013 11:18
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: B204 (T5 dus) mapping
Als je echt wilt sparren, zou ik misschien een tikje minder fel zijn
2008 snow silver 9-5 Sport Estate 2.0t, Hirsch stage 1 | 1997 black 900NG cabriolet 2.0i
- Motolab
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1312
- Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
- Regio: NL - Provincie Drenthe
- Contacteer:
Re: B204 (T5 dus) mapping
Dat is de pest met tekst... Ik zit hier helemaal niet fel te zijn... Wil het wel een beetje kanaliseren...
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15925
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: B204 (T5 dus) mapping
die ecu adapt van alles en nog wat maar met deze tune zal de 1e restrictie toch de benzinetoevoer zijn.
Volgens de suite gaat een nieuwe pomp tot 300 pk zijn gevraagde benzine kunnen leveren, maar Dion heeft al eens aangetoond dat oudere
pompen beduidend minder produceren. Nu kun je voor een paar 1-tjes al een dikkere fpr plaatsen en dat scheelt natuurlijk. Sowieso een
prettig idee dat dat vast goed geregeld is.
Volgens de suite gaat een nieuwe pomp tot 300 pk zijn gevraagde benzine kunnen leveren, maar Dion heeft al eens aangetoond dat oudere
pompen beduidend minder produceren. Nu kun je voor een paar 1-tjes al een dikkere fpr plaatsen en dat scheelt natuurlijk. Sowieso een
prettig idee dat dat vast goed geregeld is.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- AlexJ
- Donateur
- Berichten: 5255
- Lid geworden op: ma 13 aug, 2007 13:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: B204 (T5 dus) mapping
Die had ik toch al beantwoord? Althans ik weet niet wat een variabele brandstofrail basis druk is, maar als je de brandstofdrukregelaar bedoelt die normaliter 3.0bar is, en nogal eens gewisseld wordt voor 3.5bar, dan heb ik dit wel geprobeerd te beantwoorden.Motolab schreef:Dat lijkt een deel van mijn vraag, Geeft alleen geen anwoord op wat als er bv de variabele brandstofrail basis druk afwijkt, wat (kan) er gecorrigeerd worden door de ecu aan de hand vd labda... (Mits in closed loop) en hoe groot is die spanwijdte...AlexJ schreef:
1. Als het een onaangepaste speek tune is, die is geschreven voor een standaard t5 b204 motor, dan kan er niet veel mis gaan.
AlexJ schreef: Om er vanuit te gaan dat een ecu met daarop een tune met de naam 'speek stage 1' een stage 1 is voor een b204 met t25 is denk ik juist, maar ook een risico.
voor t zelfde geld is die aangepast voor iemand met een td04, een 3.5bar FPR, een 3" downpipe en ga zo nog maar ff door.
Dus; als je een andere FPR hebt (of andere injectoren) dan waar de tune voor is geschreven, dan gaat in closed loop de ecu bijregelen obv lamba regeling. Correctie gaat volgens mij tot 20% (maar weet ik niet zeker). Als je het vermogen gaat gebruiken (open loop) vertrouw de ECU volledig op de maps. Volgens mij wordt hier wel met een correctie gerekend als erin closed loop afwijkingen zijn gedetecteerd (de VE map in dit geval tov lambda waarde), deze adaptatie wordt volgens mij in open loop toegepast. Not sure, zou ik niet op vertrouwen/niet mijn aanpak zijn, ik zorg dat in closed loop de VE map 100% klopt voor mijn hardware.AlexJ schreef: - als tune niet goed is voor jouw setup heb je enige bescherming tijdens closed loop... bij open loop heb je geen bijsturing van lambdasensor ! (resultaat verkeerde AFR, EGT, IGN, etc)
Samengevat; als je hardware afwijkt, heb je met volgas niet veel bescherming. Natuurlijk zitten er limiter en knock protectie in, en is een t5 een stevig blok, maar de vraag is wil je dit risico nemen.
Motolab schreef:Omdat dat mijn vraag niet is... Er zijn nog wel meer zaken welke "kunnen"... (Dikkere pijpen, andere injectoren, grotere IC's, grotere kleppen, etc. etc.) Ik wil voor dit topic ff uitgaan van max 2 direct voor de handliggende hw variabelen (IC is al groter) en de effecten indien die afwijken t/o "op in geregeld"AlexJ schreef: waarom is andere nokkenas niet interessant? Wat ik bedoel is situatie 2, iemand kan toch een b204 met b202 assen hebben? Komt best voor.
Bijzondere aanname, dat ik dat niet gedaan zou hebben.....AlexJ schreef: Lees anders eens een minuut of 15 in de t5 (of t7 bijbel), dan snap je de basics, en ook waarom ik dit schrijf.
En ik verwacht dat je het nog interessant vind ook (gezien de vraag die je stelt), dus dat je wellicht van die 15 minuten wel een uur maakt
Echter als ik een deel "weet" of beter gezegd, denk te begrijpen heb ik nog geen antwoord op de limieten van de adaptie
Bv.
En toch denk ik dat mijn nokkenas opmerking relevant is. Ik geef aan dat je niet weet voor welke hardware setup de tune is geschreven. We denken stage 1 b204, maar we weten het niet zeker. Obv de dynoplot uit t5suite kan je dat niet afleiden. Dus ik waarschuw voor het gebruik van de tune zonder meer zekerheid te hebben over de tune zelf (de maps / limiters). Jij zegt dit vroeg ik niet, maar volgens mij wel:
Limieten van adaptatie waar je naar vraagt, staat volgens mij gewoon in de t5 documentatie. Zoals ik hierboven al uitleg is het theoretisch mogelijk om een ecu te wisselen en direct vol op het gas te gaan. Dan heeft er nauwelijks adaptatie plaats gevonden en vertrouwt de ECU volledig op de maps zoals in de ECU staan. Dan ga je dus te veel / te weinig brandstof in spuiten. Of met verkeerde IGN timing (ivm nokkenassen), of een verkeerde turbodruk vragen daar waar je turbo (uitlaatsysteem) dit niet kan leveren (lage toeren of juist hogere toeren), waardoor je te hoge EGT's krijgt of je turbo vroegtijd om zeep helpt.Motolab schreef:en hoe gezond is deze mapping voor de 9-3..
Open SID op T5 gaat helaas niet, dus kan niets zien zo aan waarden, wat evt niet ok of optimaal loopt nu..
iemand enig "gewogen" idee, van of dit nu motorisch tot rare zaken kan leiden? (want leuk is het het wel natuurijk, die extra oemmphhhh )
Ik snap dat je met bepaalde vragen zit, maar volgens mij heb je van meerdere personen het goede advies gehad. De manier waarop je in de discussie zit bevalt mij niet zo, dat is toch de toon hoor. Ook al bedoel je het niet zo. Komt op mij over als combinatie van eigenwijs en niet goed lezen. Nu heb ik daar zelf ook vaak last van dus heb ik toch nog even de moeite genomen om je vragen te beantwoorden. Hoop dat je er wat aan hebt. En trust me, lekker lezen in de documentatie, experimenteren in de suite, en testen in de auto (wat je zelf hebt gebouwd). Uiteraard met EGT en AFR sensors, en liefst met laptopje connected zodat je alles kunt loggen.
Een hoop fun, en je leert een boel. En daarnaast eindig je met een perfect op maat gemaakte tune voor jouw auto.
Daily: Mazda MX-5 'Black Miata' 1992
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
Family: Saab 9-5 Estate 2003
Previously: Saab 900 Turbo 1996
BMW 330i 2016
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31467
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: B204 (T5 dus) mapping
Ja, ik snap tot zover je vraag wel. Maar dan nog is er niks zinnigs over te zeggen imho. Het is net zoiets als de vraag: ik rook elke dag 5 sigaren, wat zal de invloed zijn op mijn leeftijd?Motolab schreef:en hoe gezond is deze mapping voor de 9-3 zoals ik die heb.... iemand enig "gewogen" idee, van of dit nu motorisch tot rare zaken kan leiden?
Je krijgt dan allerlei argumenten voor en tegen waar allemaal wat voor te zeggen is, zoals:
-Mijn buurmeisje van 16 is overleden aan longkanker en ze rookte al sinds ze 13 was! Zie je wel, roken verpest alles...
-Ik rook al 30 jaar maar behalve wat gehoest gaat het prima met me, ik zit tenminste niet aan de drugs haha
-Mijn opa rookte z'n hele leven als een ketter en hij is 107 geworden dus het is onzin dat roken schadelijk is
En dan heb je nog de conspiracy denkers die menen dat de onderzoeken doorgestoken kaart zijn in belang van de illuminati / Bilderberg groep etc
Kortom wat kun je daaruit concluderen (ondanks allerlei reeds bekende studies naar roken en gezondheid (of in dit geval motorblokken/mappings)). Weinig tot niks in mijn ogen.
- Motolab
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1312
- Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
- Regio: NL - Provincie Drenthe
- Contacteer:
Re: B204 (T5 dus) mapping
heb je gelijk in.., ben ik met je eens...Sapphire schreef: Kortom wat kun je daaruit concluderen (ondanks allerlei reeds bekende studies naar roken en gezondheid (of in dit geval motorblokken/mappings)). Weinig tot niks in mijn ogen.
Feitelijk te vage vraagstelling in relatie tot de randvoorwaarden...
Dank @all voor de input..
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl