Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door Dikketrip » vr 19 jan, 2018 11:09

Bij het volgas door trekken,

Gaat de druk mooi richting 0,8. 0,85... soms piekt hij ietsje.

Maar als ik gas ingedrukt houd, loopt de druk wel meteen af. Hij houd dus niet de druk vast op 0,8 maar daalt direct


Hoort dit?


Ik houd de rpm even vast op 2500 en druk hem dan vol in.

Hij trekt dus hard bij 2500 - 3000 rpm en neemt daarna af in trek kracht. Hij trekt wel door maar minder hard.



Ligt er aan op welk moment ik volgas geef.
Geef ik volgas bij 3000 - 3500
Dan trekt hij hier hard, 0,8 boost en daalt meteen.


Dus als ik volgas geef trekt hij hard op dat moment, en dan bouwt de druk meteen af.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door harryS9K » vr 19 jan, 2018 12:35

Is 0,8 bar stage 1? Zou hoger verwachten.
Is de wastegate actuator nog goed?
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door Dikketrip » vr 19 jan, 2018 12:42

harryS9K schreef:Is 0,8 bar stage 1? Zou hoger verwachten.
Is de wastegate actuator nog goed?

Had gevraagd aan Dion die mijn software heeft gedaan. Die gaf aan ongeveer 0,8 is oke.

Maar de druk hoort constant te zijn bij volgas? Of is jouw reactie gebaseerd op de hoogte vd druk?
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door ReinO » vr 19 jan, 2018 12:48

Die druk loopt wel rustig terug net als de koppelkromme. maar hoe snel dat hoort bij st1?
Hij blijft in een bepaald toerengebied stabiel.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door Dikketrip » vr 19 jan, 2018 13:42

ReinO schreef:Die druk loopt wel rustig terug net als de koppelkromme. maar hoe snel dat hoort bij st1?
Hij blijft in een bepaald toerengebied stabiel.

Oke,

Hij loopt ook niet helemaal terug natuurlijk;)
Laatst gewijzigd door Dikketrip op vr 19 jan, 2018 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
harryS9K
Geregistreerd lid
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 31 aug, 2016 14:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door harryS9K » vr 19 jan, 2018 14:03

Dan zouden we de boost request map moeten kennen.
Als we die hebben, weten of het in de buurt zit.
Dion kan hier vast meer over roepen.
Saab 9000 2.3t Anniversary 1998 - TD04HL-18T :)
Saab 9000 2.3T 1995 (gesloopt)

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door Dikketrip » vr 19 jan, 2018 14:59

Heb net even rustig rondje gereden (vol gas).

Heb er zelf al een idee bij.


Max NM is in een bepaald gebied, daarna is de max druk ook niet meer nodig.
Net als de max pk's.

Na een X aantal rpm is de pk piek bereikt en raken je rpm's verzadigd en valt je druk omlaag.


Wat ik wel zie en merk.


Doe ik dit vanaf 2000rpm tijd X
Kan ik hem voelen trekken tot 80km/h

Volgas vanaf rpm 2500 bv.
Hij bouwt de boost tijd "X" op. Tot max 0,8
Eindigd bij 4500rpm
Is ?! 85km/h

Dus conclusie:

Eerder optrekken is lager eindigen in km/h met trek kracht.

Begin ik later bv vanaf 3000rpm en 55km/h dan volgas
Trek ik hem sneller door naar 90km/h

De boost is dus een bepaalde tijd.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door Dikketrip » vr 19 jan, 2018 15:08

Ook is mijn mist aanvoer niet onbeperkt.

Die speelt ook een grote rol in trekkracht.

Hij levert maar een bepaalde hoeveelheid mist.
Dit voel je echt heel goed in je NM.

Kan zijn dat deze maar een X aantal seconden voldoende mist kan leveren. En daarna zakt de piek in trekkracht.
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door DionHPT » za 20 jan, 2018 3:28

0,8 bar is voor de auto met huidige gas installatie prima. Oudere 9-3 met kleine benzine injectoren dus die kan op gas niet al te hoog.

Zeker bij de meeste tuning op gas heb je onderin relatief een korte koppelpiek om daarna rustig in druk terug te lopen. Dit is compleet afhankelijk van randfactoren. Luchtmassa in MGC is belangrijker dan druk. Druk is maar een middel om het doel (luchtmassa) te behalen.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Stage 1 boost, druk behoud en afname boost

Bericht door Dikketrip » di 13 feb, 2018 13:32

Ik heb het al gezien waardoor de druk in kakt.

Een hele kleine vacuum lek heb ik..
Heel klein, maar het is er wel.

Na het vast zetten van de slang was het even weg, maar het koppel stukje is niet 100% lucht dicht.
Het is de koppeling met blauwe in druk knopjes. Bij de pijlstok.

Er zit nog wel een nieuwe op:(

Heb m nu weer ff dicht gemaakt en het houd mijn druk nu beter vast ipv dat het sneller in kakt.

Dat dat vacuum zo gevoelig ligt.. slang met terugslag klep er in.
Als hij weer gaat lekken zet ik er een andere slang op met klemmen die ik kan aandraaien.. Ipv die bestaande connector. Waardeloos :(
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Plaats reactie