Pagina 1 van 1

Hybride B234 B235R

Geplaatst: vr 05 jan, 2018 19:18
door woes
Boven de pakweg 300pk wordt het gevaarlijk voor een 9-5 B235R vanwege de zuigers. Een aantal oplossingen zijn er:

- gesmede (Wossner) zuigers monteren;
- onderblok B234 gebruiken.

Wat ik nu heb gelezen is dat een onderblok van een 9000 vanaf 94 geschikt zou zijn, zolang deze maar geblazen is. Klopt dat? En wat is de meest gebruikte optie om toch wat meer veiligheid in te bouwen vanaf pakweg 300pk. Is de Wossner optie net zo daily driver geschikt als het B234 onderblok?

Hieronder wat info vanaf Wikipedia:

B234E: 260 N⋅m (190 lb⋅ft) @ 2100 rpm 170 hp (130 kW) @ 5700 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 0.55 bar (8.0 psi)
B234L: 1990-1993 329 N⋅m (243 lb⋅ft) @ 1900 rpm 5MT 200 hp (150 kW) @ 5500 rpm 8.5:1 90mm 90mm 147mm 0.81 bar (11.7 psi)
B234L 1994-1998: 323 N⋅m (238 lb⋅ft) @ 1800 rpm 5MT 200 hp (150 kW) @ 5500 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 0.81 bar (11.7 psi)
B234R: 342 N⋅m (252 lb⋅ft) @ 1950 rpm 225 hp (168 kW) @ 5500 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 1.08 bar (15.7 psi)

Re: Hybride B234 B235R

Geplaatst: vr 05 jan, 2018 22:25
door pieter TS
Ik heb in mijn 9-5 met 192000 km een gescheurde zuiger gehad. Exacte vermogen weet ik niet precies maar verwacht ergens rond dr 285pk. Daarna wossner gemonteerd. Volgens sommige zouden deze zuigers meer lawaai maken bij koude motor. Dit is echter niet mijn ervaring ik kan nauwelijks verschil constateren. Compressie is gelijk aan orginele zuiger dus dit geeft ook geen problemen met dagelijks gebruik. Nu weet ik dat wossner gestopt is met produceren van saab zuigers vanwege lage vraag. Dus als de voorraad op is dan is het klaar. Ik had het laatste setje standaardmaat zuigers rechtstreeks geleverd door wossner.

Re: Hybride B234 B235R

Geplaatst: vr 05 jan, 2018 22:26
door reiernumans
De B234 turbo onderblokken zijn voor zover ik weet (na 94) allemaal hetzelfde. De letter die erachter staat is alleen een verandering in vermogen door turbodruk of een grotere turbo (op de 9000 Aero).

Re: Hybride B234 B235R

Geplaatst: za 06 jan, 2018 8:58
door ReinO
zo n onderblok (T5) scoren is een stuk goedkoper in elk geval. En dan kun je meteen de keerringen, zuigerveren en lagers vervangen want dat zijn de kosten dan niet meer.
Zorg wel dat je een mooi recht krukasje vindt: even laten checken bij een specialist. Scheelt je een hoop gedoe.
Gelijk een oliedrukmeter plaatsen, en de oliepomp checken. Het is een klusje en altijd meer werk dan je denkt.
poelies
dekselpakkingen
kvs leidingen en ringen
motorrubbers
tapbouten
enz.