Hybride B234 B235R
Geplaatst: vr 05 jan, 2018 19:18
Boven de pakweg 300pk wordt het gevaarlijk voor een 9-5 B235R vanwege de zuigers. Een aantal oplossingen zijn er:
- gesmede (Wossner) zuigers monteren;
- onderblok B234 gebruiken.
Wat ik nu heb gelezen is dat een onderblok van een 9000 vanaf 94 geschikt zou zijn, zolang deze maar geblazen is. Klopt dat? En wat is de meest gebruikte optie om toch wat meer veiligheid in te bouwen vanaf pakweg 300pk. Is de Wossner optie net zo daily driver geschikt als het B234 onderblok?
Hieronder wat info vanaf Wikipedia:
B234E: 260 N⋅m (190 lb⋅ft) @ 2100 rpm 170 hp (130 kW) @ 5700 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 0.55 bar (8.0 psi)
B234L: 1990-1993 329 N⋅m (243 lb⋅ft) @ 1900 rpm 5MT 200 hp (150 kW) @ 5500 rpm 8.5:1 90mm 90mm 147mm 0.81 bar (11.7 psi)
B234L 1994-1998: 323 N⋅m (238 lb⋅ft) @ 1800 rpm 5MT 200 hp (150 kW) @ 5500 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 0.81 bar (11.7 psi)
B234R: 342 N⋅m (252 lb⋅ft) @ 1950 rpm 225 hp (168 kW) @ 5500 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 1.08 bar (15.7 psi)
- gesmede (Wossner) zuigers monteren;
- onderblok B234 gebruiken.
Wat ik nu heb gelezen is dat een onderblok van een 9000 vanaf 94 geschikt zou zijn, zolang deze maar geblazen is. Klopt dat? En wat is de meest gebruikte optie om toch wat meer veiligheid in te bouwen vanaf pakweg 300pk. Is de Wossner optie net zo daily driver geschikt als het B234 onderblok?
Hieronder wat info vanaf Wikipedia:
B234E: 260 N⋅m (190 lb⋅ft) @ 2100 rpm 170 hp (130 kW) @ 5700 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 0.55 bar (8.0 psi)
B234L: 1990-1993 329 N⋅m (243 lb⋅ft) @ 1900 rpm 5MT 200 hp (150 kW) @ 5500 rpm 8.5:1 90mm 90mm 147mm 0.81 bar (11.7 psi)
B234L 1994-1998: 323 N⋅m (238 lb⋅ft) @ 1800 rpm 5MT 200 hp (150 kW) @ 5500 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 0.81 bar (11.7 psi)
B234R: 342 N⋅m (252 lb⋅ft) @ 1950 rpm 225 hp (168 kW) @ 5500 rpm 9.25:1 90mm 90mm 147mm 1.08 bar (15.7 psi)