CEIKA remmerij

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
vdLindenMM
Geregistreerd lid
Berichten: 565
Lid geworden op: di 07 feb, 2012 20:52
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: CEIKA remmerij

Bericht door vdLindenMM » zo 18 nov, 2018 11:11

Mmm, filosofisch emotioneel betoog. Vooral de laatste quote.
Misschien een idee wat boeken te lezen over het Utilirarisme van Jeremy Bentham of John Stuart Mill?! Of anders ergens enige sessies volgen.
Maar ja: (quote) Quot capita tot sensus. :wink:
Saab 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero KC

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: CEIKA remmerij

Bericht door 93Rookie » zo 18 nov, 2018 14:14

Beste Saab leden van dit forum,

Zonder mij te willen mengen in de discussies moet ik als Rookie toch een objectieve bijdrage leveren.
Ik heb het bij mijn analyse mij gemakkelijk gemaakt door hierbij te stellen dat de 28.460 bijdragen van Sapphire voor 90 % technisch gefundeerde informatie bevatten en dat de 359 bijdragen van VdLindenMM. Voor 90% gefundeerde Audio bijdragen zijn.

Ik ben hierbij overtuigd van het feit dat ieder op zijn terrein een autoriteit is.
Dit is een Rookie Recht Uitspraak en hiermee moet u het doen.

Met een vriendelijk groet.
:offtopic: Rookie bijdrage

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: CEIKA remmerij

Bericht door Krizzie » ma 19 nov, 2018 10:46

vdLindenMM schreef:
zo 18 nov, 2018 11:11
Mmm, filosofisch emotioneel betoog. Vooral de laatste quote.
Misschien een idee wat boeken te lezen over het Utilirarisme van Jeremy Bentham of John Stuart Mill?! Of anders ergens enige sessies volgen.
Maar ja: (quote) Quot capita tot sensus. :wink:
Waar blijven je argumenten betreft de remmerij nou?
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

ilja87
Geregistreerd lid
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06 sep, 2009 17:31
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: CEIKA remmerij

Bericht door ilja87 » ma 19 nov, 2018 11:40

vdLindenMM schreef:
zo 18 nov, 2018 11:11
Mmm, filosofisch emotioneel betoog. Vooral de laatste quote.
Misschien een idee wat boeken te lezen over het Utilirarisme van Jeremy Bentham of John Stuart Mill?! Of anders ergens enige sessies volgen.
Maar ja: (quote) Quot capita tot sensus. :wink:
je bent echt een clown hahahahahahahahahahahahahhaa
saab 9-3 Aero 2001

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: CEIKA remmerij

Bericht door ReinO » ma 19 nov, 2018 13:14

on topic: heb de geventileerde achterremmen van een 9-5 geplaatst incl de rembekrachtiger van een 9-5.
Het slingeren achter was subiet over. (voor 308mm)

dit alles op 900ng my1998.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
a3426rage
Geregistreerd lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zo 08 nov, 2015 16:54
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: CEIKA remmerij

Bericht door a3426rage » ma 19 nov, 2018 15:10

ReinO schreef:
ma 19 nov, 2018 13:14
on topic: heb de geventileerde achterremmen van een 9-5 geplaatst incl de rembekrachtiger van een 9-5.
Het slingeren achter was subiet over. (voor 308mm)

dit alles op 900ng my1998.
Ik rij zelf met de Porsche Brembo set en twijfel of ik moet kijken naar een andere rembekrachtiger aangezien ik toch wat meer vloeistof moet verplaatsen dat de standaard 308mm set. Bij de CEIKA set worden deze ook niet meegenomen echter is een Viggen al uitgerust met een andere rembekrachtiger als ik me niet vergis.

Voor iedereen die echt nog wat wilt leren van mensen die er echt verstand van hebben adviseer ik eens dit te lezen: http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ce-matters

Korte samenvatting over hoe je kan bepalen wat de remkracht verdeling moet worden:

Factors that will increase front bias
Increased front rotor diameter
Increased front brake pad coefficient of friction
Increased front caliper piston diameter(s)
Decreased rear rotor diameter
Decreased rear brake pad coefficient of friction
Decreased rear caliper piston diameter(s)
Lower center of gravity
More weight on rear axle
Less weight on front axle
Less sticky tires (lower deceleration limit)



-------------------------


Factors that will increase rear bias
Increased rear rotor diameter
Increased rear caliper piston diameter(s)
Decreased front rotor diameter
Decreased front brake pad coefficient of friction
Decreased front caliper piston diameter(s)
Higher center of gravity
Less weight on rear axle
More weight on front axle



TL;DR

Als je alleen de remmen wisseld aan de voorkant metgrotere schijven en grotere zuigers wil je dus juist meer naar voren. 70-30 / 65-35 is dus vaak de juiste manier van afstellen
Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

Huidig: Saab 9-3 Cabrio Turbo Stage X DionHPT

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: CEIKA remmerij

Bericht door ReinO » di 20 nov, 2018 6:26

ik heb zelf alles in stappen veranderd en merkte de grotere rembekrachtiger niet meteen. De grotere schijven achter wel daarentegen.
De remweg werd een stuk rechter daardoor.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: CEIKA remmerij

Bericht door Sapphire » do 29 nov, 2018 0:46

Nou jongens, intussen ben ik wel overtuigd door de zeer steekhoudende argumenten :-P+

Toch jammer als je probeert een discussie op niveau te voeren, maar sommige mensen op zo'n hoog niveau zitten dat men deze personen kennelijk schoffeert door naar argumenten te vragen :roll: :-S+

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 253
Lid geworden op: za 11 jun, 2005 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: CEIKA remmerij

Bericht door 900 t8 » vr 28 dec, 2018 8:01

:offtopic: Wat een drama allemaal...heeft iemand hier gehoord van ebd... vet systeem.... electronisch geregelde rembekrachtiging...yup dat zit standaard op de og 93 in je abs unit...Dit betekend dat als achter wielen gem over de achter as gezien 5kmh zachter zullen moeten draaien tov de voor as en dat dan pas de remdruk achter wordt begrenst. Dus ik zeg als 8pots past....lekker die der onder pleuren!!!...Verhaal achter schijven vervangen met 95 klopt ook tevens rembekrachtiching vacuumpot verhaal!!!! De enkele schijven van een 93og zijn beetje gummie en vervormen onder hard remmen. En bij het begin van remmen zal het systeem het hards achter remmen net zo lang tot de massa naar voren komt maar als die dan naar voren is #5kmh verschil...Heb je aan achter niet veel meer... Dat is of heet in de natuurkunde statische asvalt belasting/berekeningen. Mischien als je auto te hard duikt beter betere veren en dempers kopen...
Der hebben hier dus jongens hele goede argumenten gegeven die door iemand compleet onderuitgeschopt worden. :rtfm:
Grappig en vermakelijk wakker worden met een bak koffie in de hand.
Hoe tandartsen hier hartchirugen uitleggen hoe een openhart operatie moet...Ikke 0 jaar rally gereden 8 jaar betaald gesleuteld aan .... Mijn dag kan niet meer stuk.

Goede morgen. :O:

Ps. Als iemand hier zijn 6pots wil verkopen stuur mij PB. :applause:
mijn "schaap" is meestal sneller dan de wolven

900 t8 bj86
Viggen 93 >>>

Plaats reactie