Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3394
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Kies een regio:

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door sweetspeed » do 24 dec, 2015 11:17

Ik zie inderdaad dat je voor 300 euro al een heel nieuw filter hebt. Dan ga je zo'n ding toch niet leeghalen en uitprogrammeren ?
Nou ja, begin januari laat ik er een nieuwe onder zetten en dan zien we wel wat er gebeurt.
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

Gebruikersavatar
ZSR
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 3529
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door ZSR » do 24 dec, 2015 14:44

Voor sommigen zijn minder fout codes, zuiniger rijden en misschien wat meer pk's meer dan genoeg redenen om het filter te verwijderen? Zeker als de huidige toch kapot is. Had is ik misschien zelf overwogen als ik een diesel zou hebben.

Daarbij komt dat er ook enige overtuiging mist dat een filter dat aan after burning doet wel echt zo schoon is. Zal je altijd zien dat over 10 jaar de aap uit de mouw komt dat dat ultra micro fijn spul nog veel gevaarlijker is dan gewoon smerige diesel uitstoot. Maar dat hele fijne spul meten we niet bij de apk, dus...

Is de standaard, zo uit het blok, uitstoot van een diesel echt zo veel slechter dan uit een benzine blok? Is diesel verontreiniging in de productie groter of kleiner dan bezine? (zou je voor het totaal plaatje natuurlijk wel mee moeten nemen, net als de kolen uitbraak hier in rdam voor alle tesla's, maar ik dwaal af). Waarom is op diesel dan minder accijnzen geheven aan de pomp (en extra op de wegenbelasting?) Het gevoel dat de overheid een enorme boterberg op zijn hoofd heeft door bv de wegenbelasting voor gas niet lekker laag te houden geeft de milieu consciëntieuze particulier natuurlijk ook een bittere smaak.

Zo lekker afgewaald....

Ik zie dus op PM een aantal bedrijven die actief werven met het verwijderen van de cat? Zou je als overheid toch achteraan gaan als het je serieus is? Die bedrijven noemen dat tuning, persoonlijk vind ik dat dus een farce.

Maar ja je mag ook niets meer... :roll:
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 922
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door raspaardje » wo 10 jan, 2018 9:35

In 2017 dus weer strafbaar geworden en vanaf mei 2018 controle erop.
En die controle gaat natuurlijk een ontwikkeling doorlopen, zie http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... e-10157619" onclick="window.open(this.href);return false;
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 674
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door 93Rookie » wo 10 jan, 2018 11:11

Beste Saab vervuilers
Sorry hoor maar ik moet eerst alle voorgaande post eerst nog eens goed lezen.
Maar ik heb mijn R ;-|+ ;-|+ kie mening al direct klaar.
Nederland is regelziek en het handhaven is een lachertje.
Het blijft maar een opeenstapeling van al die domme maatregelen en er zijn zoveel goede oplossingen waar men gewoonweg niet aan wil, allemaal belangen en belangetjes.
Bah. Sorry maar moet het even kwijt! Kafkiaans gedoe, "mensen aan de benen hangen"
En ik ga later nog wel eens inhoudelijk op alle argumenten in.
Zo en nu weer wat vrolijker gaan doen,
Met vriendelijke groet R :D :D kie

Update:
We gaan eens in oplossingen denken:
A.Het bijmengen van LPG in een dieselmotor om een betere verbranding te verkrijgen.
http://www.ecomixnl.nl/over-ecomix.html
1) LPG bij diesel is legaal, diesel blijft nl. de hoofdbrandstof, beide technische installaties zijn EU-gecertificeerd, en over beide brandstoffen wordt legaal accijns afgedragen
2) LPG bij diesel is al in gebruik, in Nederland
3) 2 mogelijkheden: hoger vermogen of zuiniger; uiteindelijk is de km-prijs lager
4) niet alleen de LPG-installatie moet worden ingebouwd, ook moeten er aanpassing aan het motormanagementsysteem gedaan worden
Afbeelding
Het resultaat van deze combinatie met oude diesels was verminderde roetvorming!
Normaal gesproken verbrandt slechts 75% van de getankte diesel in de cilinder. De rest wordt verspild en verdwijnt als roet en fijnstof in de atmosfeer. De bekende “zwarte rookpluimen” zijn altijd al een doorn in het oog geweest van milieugroeperingen.

Tests met het Dual Fuel System hebben aangetoond dat de uitstoot van fijnstof met ongeveer 80% wordt verminderd door een efficiëntere verbranding, en het feit dat het verbrandingsproces binnen de cilinder wordt voltooid. De uitstoot kan verder worden teruggedrongen door de toepassing van een katalysator in de uitlaat.

Het Ecomix Dual Fuel System kan motoruitstoot verder verminderen dan de fabrikant, en kan aanzienlijk bijdragen aan het vervullen van de doelstellingen van het Kyoto-Protocol voor het verminderen van CO2-emissie.

Als een voertuig met cruise-control rijdt, controleert het Dual Fuel System monitors de voetrem en de motorrem. Wanneer de voetrem wordt bediend, wordt de toevoer van lpg teruggebracht tot een stationaire waarde, en wanneer de motorrem wordt bediend, wordt de gastoevoer geheel stopgezet. Hiermee wordt de brandstofefficiëntie verder verhoogd en komt geen onverbrand lpg in de atmosfeer.

Afgezien van lpg en en aardgas werkt het systeem ook op een mix van biodiesel en lpg, en is het in de toekomst misschien zelfs mogelijk om af te zien van fossiele brandstof.
B. Hebben jullie ooit wel eens van Elsbett motoren gehoord ? Een constructeur met een door de auto industrie niet gewaardeerde visie op het dieselprincipe.
De motorontwerper Dr.Ing. Ludwig Elsbett worstelt om zijn uitvinding kracht bij te zetten. De argumenten spreken voor hem. Maar is dat genoeg?

Stel u voor dat er een milieuvriendelijke motor is die geen CO 2 en SO 2 uitstoot aan het milieu, die het lage energieverbruik van alle automotoren heeft en normale, niet-toxische plantaardige olie verbruikt. Zouden niet alle autofabrikanten in de rij staan ​​bij de uitvinder, zou de overheid er dan niet voor zorgen dat deze milieuvriendelijke uitvinding zo snel mogelijk de overhand krijgt?
AfbeeldingAfbeelding

https://de.wikipedia.org/wiki/Elsbett-Motor

http://www.wfg-gk.de/freieenergie1.html (kan met google vertaal ook in het Nederlands omgezet worden voor de non Germanisten)
Laatst gewijzigd door 93Rookie op wo 10 jan, 2018 17:36, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6806
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door Sander » wo 10 jan, 2018 11:12

Vanaf twee/drie weken voor de keuring GTL gaan rijden.
Mogelijk kom je dan onder het probleem uit als je met tuning de EGR en het roetfilter aangepakt zijn?
GTL verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aardolie* en produceert daardoor minder lokale uitstoot (fijnstof, stikstofoxiden,NOx; zwaveloxiden, SOx) en ook minder zichtbare zwarte rook.

Producteigenschappen van GTL:
-Nagenoeg vrij van zwavel en aromaten
-Helder als water
-Vrijwel reukloos
-Hoog cetaangetal (75 – 80)
-Niet-toxisch*
-Goed biologisch afbreekbaar
-Goede koude-vloei-eigenschappen
Verbranding Diesel (links) en GTL (rechts):
Afbeelding

Of altijd GTL gaan rijden (wat ik van plan ben) om het milieu etc iets te sparen.
next ?
ex: Saab 9-3 SS Aero TTID 2010
ex: Saab 900 Aero cabrio 1992 le mans blauw
ex: Saab 9-3 Aero Maptun cosmic blue (2000)
ex: Saab 9-3 Speektuning black (1997)
ex: Saab 900 Aero 1992 le mans blauw
ex: Saab 900 Forty 1990 le mans blauw
ex: Saab 900i 16v 1990 cherry red
ex: Saab 900c 1986 5-deurs Silver
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Huisregels van Saabforum.nl
Steun het SAABFORUM, doneer!

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 922
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door raspaardje » wo 10 jan, 2018 11:57

Ja, zou kunnen, geen idee.
Moet het roetfilter er nog wel onder zitten, ook die wordt wel eens in z'n geheel vervangen door een rechte pijp.
Daarnaast klinkt een roetfilter met keramiek volgens mij ook anders dan een leeggehaald exemplaar.
Dus hoewel de APK een visuele inspectie vereist (wel of geen roetfilter aanwezig) heeft een beetje keurmeester de afwezigheid van keramiek zo in de gaten. Volgens mij...
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6806
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door Sander » wo 10 jan, 2018 12:25

Het roetfilter zal er zeker nog (visueel) onder moeten zitten. Daar wordt al op gecontroleerd.
next ?
ex: Saab 9-3 SS Aero TTID 2010
ex: Saab 900 Aero cabrio 1992 le mans blauw
ex: Saab 9-3 Aero Maptun cosmic blue (2000)
ex: Saab 9-3 Speektuning black (1997)
ex: Saab 900 Aero 1992 le mans blauw
ex: Saab 900 Forty 1990 le mans blauw
ex: Saab 900i 16v 1990 cherry red
ex: Saab 900c 1986 5-deurs Silver
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Huisregels van Saabforum.nl
Steun het SAABFORUM, doneer!

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 674
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door 93Rookie » do 18 jan, 2018 22:27

Willem_Dokkum schreef:Tsja, ze mogen dan wel strengere eisen gaan stellen, maar wat te denken inderdaad van wat er nog rondrijdt aan diesels zonder DPF en of kat/egr.....
En idd de meuk die er uitkomt bij regenereren wil je ook echt niet inademen. Dan alle diesels maar op slot.
Even inhoudelijk Willem: Die Meuk o.a. Fijn-stof komt niet alleen uit dieselmotoren maar ook uit de Boeings 747 en wel een beetje meer. ;-|+
Blijf jij de komende decennia in Fryslan boppe? Of af en toe een reisje naar de Zon?
Afbeelding

Hierbij de info dat de uitstoot aan fijnstof bij het opstijgen van een Boeing overeenkomt met heel veel vrachtwagens, dus nog veel veel meer Saab dieseltjes.
Alle vliegtuigen op slot helpt wat meer.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/10/al ... t-a1587736
NRC: De berekening is gemaakt met theoretische, maar wetenschappelijk verantwoorde uitstootcijfers.
Hoewel cijfers uit praktijkmetingen ontbreken, beoordelen we deze uitspraak als grotendeels waar.

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 674
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door 93Rookie » do 18 jan, 2018 22:37

ZSR schreef:Op NOS.nl is er sprake dat ze het verwijderen van roetfilters en Egr uitzetten eindelijk gaan aanpakken.

Hopelijk door een goede uitlaat test als APK fail/pass te maken?!
Waarom is het zo moeilijk om dit af te dwingen?

En "tunen" door de boel in een rechte pijp naar de openbare ruimte te laten blazen is natuurlijk geen tuning heden ten dagen. Ik zie veel van die onzin op mp. Hopelijk snel verleden tijd. Van die bedrijven die tuning doen, en dan kijk je bij projecten en dan is 9/10 "tunen" het verwijderen van het filter en Egr? ;-|+
Beste ZSR graag je mening over onze Nationale Luchtvaart, onze Nationale scheepvaart en Havens, onze Kolen centrale's als vervuilers.
Joh wees toch eens wijs, wie zijn de grootste vervuilers? Niet die paar Saab Diesel forummers !
:offtopic: Er is altijd wel iets dat nóg erger is dan het onderwerp van gesprek. In dat kader zou je diefstal nog goed kunnen praten omdat moord nog veel erger is.
Er is nog zoiets als OORZAAK en GEVOLG! Het begrijpen dat we het hier in beide gevallen over dezelfde oorzaak hebben, het verbranden van fossiele brandstof met als gevolg een veelvoud van dezelfde vervuiling.
Laatst gewijzigd door 93Rookie op do 18 jan, 2018 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door martinphili » do 18 jan, 2018 22:39

Er is altijd wel iets dat nóg erger is dan het onderwerp van gesprek. In dat kader zou je diefstal nog goed kunnen praten omdat moord nog veel erger is.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 922
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door raspaardje » vr 19 jan, 2018 11:26

Kijk gewoon naar jezelf, niet alleen naar anderen.
Doe je dat niet dan moet je ook op de blaren zitten wanneer de spelregels veranderd worden.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6806
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door Sander » vr 19 jan, 2018 13:35

.. linkje klikken op eigen risico?
next ?
ex: Saab 9-3 SS Aero TTID 2010
ex: Saab 900 Aero cabrio 1992 le mans blauw
ex: Saab 9-3 Aero Maptun cosmic blue (2000)
ex: Saab 9-3 Speektuning black (1997)
ex: Saab 900 Aero 1992 le mans blauw
ex: Saab 900 Forty 1990 le mans blauw
ex: Saab 900i 16v 1990 cherry red
ex: Saab 900c 1986 5-deurs Silver
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Huisregels van Saabforum.nl
Steun het SAABFORUM, doneer!

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 922
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door raspaardje » vr 19 jan, 2018 13:47

App1 schreef:Met de hedendaagse ecu uitlees en schrijf apparatuur en software is het verwijderen van egr en roetfilter een kwestie van een half uur. Aanschaf van diezelfde apparatuur is goedkoper dan het "laten' doen door een bedrijf.
Eenmaal aangeschaft komt de tuning ook goedkoop in beeld. Er zijn legio bedrijven die je, met de mail opgestuurde, uitgelezen bestand tussen de 20/75 euro voorzien van een stage 1 compleet met egr/dpf en weet ik wat niet meer en terugsturen waarna je deze eenvoudig weer kunt terugschrijven.

Of van het internet plukken al zal ik dat niet vlug doen

https://mega.nz/#!oRxWXboY!nav3_MTdIv9B ... -KiVKKcF7c" onclick="window.open(this.href);return false;

Van dit soort linken staan er wel 200 op het web
En toch is dit natuurlijk maar voor een heel klein percentage interessant.
Als in, ik ken genoeg mensen die het bedienen van een tablet al ingewikkeld vinden...:-)

Buiten dat, het volgende scenario lijkt me niet geheel ondenkbaar: een politie in burger die je van de weg haalt omdat de kentekenscan hem vertelde dat er zogenaamd een roetfilter onder de gescande auto zit maar intussen wel de bekende roetpuim zichtbaar is. Een deeltjesteller op je uitlaat en je bent echt het haasje. Nu nog toekomstmuziek, straks gewoon realiteit?
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2008 Volvo V50 2.0 Edition II

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 674
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door 93Rookie » za 07 jul, 2018 22:04

martinphili schreef:
do 18 jan, 2018 22:39
Er is altijd wel iets dat nóg erger is dan het onderwerp van gesprek. In dat kader zou je diefstal nog goed kunnen praten omdat moord nog veel erger is.
Beste Martin Je maakt prachtige foto's maar "out of the box" denken ik weet het niet?

Als Rookie denk ik in oplossingen en probeer de zaken te analyseren en als er een oplossing voorbij komt dan meld ik het maar weer.
https://www.autoweek.nl/nieuws/frieslan ... e-diesel/
Onze overheid en haar ambtenaren zoeken niet naar de oplossingen, maar proberen de burgers angst in te boezemen en op kosten te jagen.
De onderliggende belangen van de Shell en andere Multi's zijn zwaarwegender dan de belangen van de eigen burgers.

Met de Blauwe Diesel een HVO 100% Bio diesel met betere eigenschappen dan de Fossiele Diesel is een reductie van 89% Co2 te bereiken.
Het heeft een betere verbranding, hoger Cetaangehalte een hoger Vlampunt, minder Zwavel,minder roetuitstoot tot 70%, minder Nox -3% tot -20 % afhankelijk van motor type

En nu de oplossing: De overheid maakt het prijsverschil wat er nu tussen Fossiele Diesel en HVO Bio Diesel aanwezig is goed met een reductie van de accijns en BTW op HVO Diesel. Stel 0,40 euro cent per liter gaat er af, dan wordt de Bio Diesel 0,20 eurocent goedkoper met als bijvangst een enorme milieu winst.
De Co2 doelstellingen voor Diesel rijders worden gehaald en de budgettaire kosten die dit anders gaan kosten kunnen anders ingezet worden.
De burger kiest eieren voor zijn geld en tankt de goedkopere BIO Diesel brandstof.

Martin, ik blijf het dus proberen om het verschil tussen diefstal en moord en problemen en oplossingen in beeld te brengen.
Overigens 1 afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, dus hier ligt een opdracht voor een creatieve fotograaf, voorbeeld: foto van een rokende en vervuilende oude diesel en daarnaast dezelfde oude diesel met de nieuwe brandstof.

Met vriendelijke groet Rookie

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2167
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door gertram » zo 08 jul, 2018 2:17

Met -3% tot -20 % NOx blijft er nog steeds veel te veel over.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxiden
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Plaats reactie