Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3536
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door ZSR » zo 20 dec, 2015 15:05

Op NOS.nl is er sprake dat ze het verwijderen van roetfilters en Egr uitzetten eindelijk gaan aanpakken.

Hopelijk door een goede uitlaat test als APK fail/pass te maken?!
Waarom is het zo moeilijk om dit af te dwingen?

En "tunen" door de boel in een rechte pijp naar de openbare ruimte te laten blazen is natuurlijk geen tuning heden ten dagen. Ik zie veel van die onzin op mp. Hopelijk snel verleden tijd. Van die bedrijven die tuning doen, en dan kijk je bij projecten en dan is 9/10 "tunen" het verwijderen van het filter en Egr? ;-|+

Maar is er dan voor diesels nog wat leuks te doen op tunen? Daar kan toch ook een scherpere afstelling en software iets doen. Of een sportcat? Of werkt dat allemaal niet zo bij een diesel.

Edit: oordelend wel over dieselrijder verwijderd
Laatst gewijzigd door ZSR op wo 23 dec, 2015 0:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door reiernumans » zo 20 dec, 2015 18:29

Roetfilter en EGR verwijderen/uitprogrammeren wordt volgens mij vooral gedaan omdat het veel problemen kan veroorzaken. Een roetfilter regenereert ook eens in de zoveel tijd, en dan blaast 'ie alle roet er gewoon uit. Het nut van die dingen is mij niet heel erg duidelijk, al zal het er vast zijn..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 835
Lid geworden op: za 13 sep, 2003 16:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door lars » zo 20 dec, 2015 18:31

Het nut van die dingen is mij niet heel erg duidelijk, al zal het er vast zijn..
Gevalletje probleem verplaatsen :roll:
9-3t Cabrio '01 Automaat LPG-G3 sleeper Aero(407.000km),

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door verde900 » zo 20 dec, 2015 18:51

Leegmaken van katalisatoren wordt hier ook al jaren gepraktiseerd.
Op beiden komt straks n strenger controle en sanctiebeleid.
Dat kan nooit helemaal als n verrassing komen.
reiernumans schreef:Een roetfilter regenereert ook eens in de zoveel tijd, en dan blaast 'ie alle roet er gewoon uit. Het nut van die dingen is mij niet heel erg duidelijk, al zal het er vast zijn..
bij regenereren verbrand een roetfilter het verzamelde roet door er brandstof aan toe te voegen dat helpt verbranden, van er gewoon uitblazen is dus geen sprake
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door Steve-O » ma 21 dec, 2015 0:16

bijna goed: het eindproduct van die naverbranding is een deel van het orginele roet en fijnstof eruit blazen terwijl geprobeerd wordt om zo veel mogelijk van die roet en fijnstof te verbranden tot nog kleinere deeltjes, die in feite ook schadelijk zijn. Mogelijk nog schadelijker dan wat er al was. Het komt er dus niet per definitie 'schoner' uit dan dat er in ging, maar er wordt door toepassing van de regeneratie mogelijk, om bepaalde normen te halen, omdat een deel van de deeltjes die bemeten worden uit het uitlaatgas zijn verdwenen. De nog kleinere deeltjes worden door die milieumeting genegeerd, zodat datgene wat de uitlaat verlaat dan schoner heet te zijn. Maar dat is het feitelijk niet.

Als je achter een auto rijdt die op zeker moment regenereert, komen die superfijne deeltjes door je interieurfilter (of door open raampjes) jouw auto binnen en je inhaleert ze. Ruiken doe je het ook. Supersmerig dus en wat mij betreft is het het nieuwe asbest. Weg met diesel dus!
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

van Dijck
Geregistreerd lid
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 20 feb, 2015 16:35
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door van Dijck » ma 21 dec, 2015 0:36

Niet alle filters renegeren !!
Tuning strafbaar stellen als een misdrijf met bijbehorende straffen om een einde te maken aan dit soort vervuilers.

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door evo » ma 21 dec, 2015 1:05

hmmm... niet echt actueel, of toch (nog) wel... 8)

Brief aan de kamer van 06/07/15: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... liteit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (onderaan blz 2)

Ben benieuwd waarmee ze komen, die TNO-ers :wink:

Overigens, denk ik niet dat je tuning strafbaar moet stellen... :roll: In mijn opzicht gaat het bij goede tuning vooral om het optimaliseren van de afstelling van de krachtbron en de daarmee gepaarde mogelijkheden, en niet om het verwijderen van, omwege het milieu, toegevoegde componenten. Maar wie ben ik... :mrgreen:

Wat ik wel vind, is dat wagens die niet aan de geldende (milieu)eisen voldoen eigenlijk niet de weg op zouden mogen... Daarop zou je denk ik wel een staf kunnen zetten, al was het niet meer de weg op mogen totdat de wagen wel weer aan de geldende eisen voldoet... Maar volgens mij is dat al zo, wordt er alleen niet gemeten om dit, in het geval van roetfilters, ook te kunnen constateren.
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door Steve-O » ma 21 dec, 2015 1:39

Het klopt dat niet alle roetfilters regeneren! (hoera, we zijn het een keer eens vanDijck :xmassnow: )

Die van de meeste nieuwere dieselauto's doen dat echter wel. Het is moeilijk om daar een precies tijdsbestek aan te koppelen. September 2009 is een logische datum (Euronorm 5a), maar is niet allesomvattend omdat dit aan de DET gekoppeld is. Voor heel veel dieselauto's van <2009 zijn geen ofwel dieselfilters gemaakt, of is (nog steeds) niet bekend welke achteraf zijn in te bouwen (van het niet regenererende type). Fabrikanten wilden graag meerdere universele filters produceren, in verband met subsidies voor particulieren, maar liepen vast op de grillige en gevarieerde typering in het RDW-bestand en wilden niet onverkoopbare voorraden aanleggen, waardoor deze poging strandde en de overheid de subsidiregeling stopzette. Een andere factor die - voor de Nederlandse markt althans - de producenten van roetfilters hekelden was het marktmonopolie van 's Neerlands grootste auto-onderdelenimportbedrijf.

Vanwege de daaropvolgende steeds strengere Euronormeringen zijn de meeste fabrikanten overgegaan tot uitrusting met regeneratie dat ook prima te koppelen is aan ecu's van injectie-motoren.
Als overheid en producenten toen meer hadden aangedrongen op het corrigeren en actualiseren van het RDW-bestand, zou het wellicht voor eigenaren nu mogelijk zijn geweest om oudere diesels met niet regenerende dieselfilters uit te rusten. Voor voertuigen als Caterpillars, Volvo BM graafmachines en dieselagregaten worden dergelijke filters nu nog steeds geproduceerd. Echter moeten deze met koppelstukken en mogelijk laswerk op deze personenwagens worden gemonteerd. Daar kleven voor de eigenaar hoge kosten aan en bovendien worden zijn inspanningen vervolgens mogelijk teniet gedaan, door het dwarsliggen van de RDW die uitstootwaarden niet aan de hand van APK-keuringsrapportage en daaraan gekoppelde certificering in hun databestand wil opnemen. Wat er telkens toe leidt dat gemeenten keizen voor disciminatie op basis van DET.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Willem_Dokkum
Geregistreerd lid
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 19 nov, 2014 15:32
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door Willem_Dokkum » ma 21 dec, 2015 11:08

Tsja, ze mogen dan wel strengere eisen gaan stellen, maar wat te denken inderdaad van wat er nog rondrijdt aan diesels zonder DPF en of kat/egr.....
En idd de meuk die er uitkomt bij regeneren wil je ook echt niet inademen. Dan alle diesels maar op slot.
Saab 9-3 1.9 Tid/Ttid/2.0T C

Gebruikersavatar
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1330
Lid geworden op: wo 09 jan, 2013 9:06
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door hermank » ma 21 dec, 2015 11:29

Steve-O schreef:bijna goed: het eindproduct van die naverbranding is een deel van het orginele roet en fijnstof eruit blazen terwijl geprobeerd wordt om zo veel mogelijk van die roet en fijnstof te verbranden tot nog kleinere deeltjes, die in feite ook schadelijk zijn. Mogelijk nog schadelijker dan wat er al was. Het komt er dus niet per definitie 'schoner' uit dan dat er in ging, maar er wordt door toepassing van de regeneratie mogelijk, om bepaalde normen te halen, omdat een deel van de deeltjes die bemeten worden uit het uitlaatgas zijn verdwenen. De nog kleinere deeltjes worden door die milieumeting genegeerd, zodat datgene wat de uitlaat verlaat dan schoner heet te zijn. Maar dat is het feitelijk niet.

Als je achter een auto rijdt die op zeker moment regenereert, komen die superfijne deeltjes door je interieurfilter (of door open raampjes) jouw auto binnen en je inhaleert ze. Ruiken doe je het ook. Supersmerig dus en wat mij betreft is het het nieuwe asbest.

Dit heb ik ook gehoord bij mijn navraag over gevolgen verwijdering DPF filter. Het leek dus alleen voordelen te hebben; zuiniger, minder problemen en geen gevolgen voor het milieu.
Als het zo is als Steve hierboven schetst, waarom dan al die negatieve reacties over een roetfilter dat verwijderd is?? ( of is dat hetzelfde waarom de de invoering van milieuzones gewoon doorgaat terwijl degelijk Duits en Zwitsers onderzoek heeft aangetoond dat er in de betreffende steden de luchtkwaliteit niet beter op wordt??)

Mocht duidelijk zijn dat diesels zonder roetfilter veel slechter voor het milieu zijn dan met filter of dat diesels op zich al een veel groter probleem voor schone lucht zijn dan benzine auto's zal ik absoluut maatregelen nemen. Dus of opnieuw DPF laten aanbrengen of overstappen op benzine. Zonder meer. ( kan ombouwen van diesel naar benzine eigenlijk? Of is dat erg kostbaar? Het zal voordeliger zijn een benzine 9-3 te kopen en de diesel in te ruilen, maar ik weet wat ik nu heb; een hele fijne goede 9-3. Bijna nieuw blok er in en weer jarenlang met plezier toeren........)
Saab 9000 CS 2.3 fpt Odoardo grijs 09-1992 - MY1993 Blacktop-Tuning

Saab 900i sedan MY1986 Odoardo grijs
S pakket


Saab 9-3 1.9 TiD Sport Sedan MY 2007 Smoke-Beige metallic
Stage 2 KCPerformance

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door Steve-O » ma 21 dec, 2015 12:26

ho ho hermank, dat "geen gevolgen voor het milieu" mag je weglaten hoor. Zonder filter maak genereer je fijnstof, en met ongeregeld filter minder. Ongeregelde filters kunnen bij onvoldoende onderhoud en ook na langdurig gebruik verstoppen, hetgeen motorstoringen of mindere prestaties geeft. In feite betekent dat gewoon af en toe even langs een bedrijf dat het roetfilter op een verantwoorde manier reinigt. Maar die bestaan er niet zo veel, garages verkopen liever telkens een nieuwe. Beide kost geld en is lastig, dus kwam de autoindustrie met het geregelde (regenererende) filter dat in mindere mate fijnstof maar op gezette tijden een flinke dosis superfijnstof ineens uitstoot.

Het is dus beide filtertypen zijn niet zaligmakend en zonder filter stoot ook fijnstof uit.
Dus enige oplossing is dieseluitfaseren en alternatieven als bijvoorbeeld LPG gaan rijden. Verplicht ongeregelde filters reiningen bij PAK-keuring is niet/moeilijk uitvoerbaar namelijk. Dan wil ook nietmand meer diesel rijden vanwege de extra kosten.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
dEUS
Geregistreerd lid
Berichten: 161
Lid geworden op: vr 02 feb, 2007 2:17
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door dEUS » wo 23 dec, 2015 0:46

Ik ben één van die gekken die het in zijn hoofd heeft gehaald om zijn roetfilter te verwijderen !

Overigens heb ik dit laten doen door een door topic starter zeer gewaardeerde saabdealert.
Ik ben het honderd procent eens met de stelling dat dieseltechnologie totaal voorbij gestreeefd is en
er veel betere alternatieven bestaan.

Echter zou een beetje diepgang in de werking van de roetfilter geen kwaad kunnen vooraleer te veroordelen.
Zo heiligmakend is het niet. Beetje het principe van je huis van boven tot onder te stofzuigen om dan de
volle stofzuigzak in je living uit te kieperen...Overigens verstoppen roetfilters vroeg of laat alijd. Productie
of vervanging heeft ook een ecologische kost. Een verstopte roetfilter zal bv ook meer roet uitstoten dan
en verwijderde die dat alleen onder zware belasting doet. Voorts is het gemiddeld gebruik sindsdien met een
halve liter gedaalt. Beetje kort door de bocht: op 200 000 km stook je 1000 l diesel om je filter 'schoon' te
branden... Het milieu dankt je niet !

Wat ik gewoon wil zeggen is dat het verhaal een beetje genuanceerder is. Als ik nu vol op het gas ga
word ik inderdaad achterna gezeten door een donkere wolk. Iets wat absoluut niet meer van deze tijd is en
ik me ook diep voor schaam. Gelukkig heeft mijn ttid veel koppel en probeer ik niet of bijna niet te planken.

Toegegeven absoluut storend en helemaal niet van deze tijd. Er bestaan echter best wel een hoop rationele
elementen om tot het besluit te komen om je dpf te verwijderen. Waarmee ik ook weer niet wil zeggen dat ik
per definitie niet gek zou zijn! :D

Greetz,
dEUS
Don't strap yourself to a Volkswagen, get a harness, get a saab because it could be dangerous outside.

Gebruikersavatar
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3536
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door ZSR » wo 23 dec, 2015 1:00

Eens, en daarom een zinnetje verwijderd. Ik begrijp de reden van velen wel, alleen nooit eerder het gevolg daarvan zo voor me op straat gedumpt zien worden. Maar het was wat sterk uitgedrukt, vandaar.

De titel was ook meer gericht op tuning bedrijven, waarvan het meeste "tunen" uit niet meer dan het leeg halen van de cat bestaat. Meer dan een benzine tunen of diesel technisch wat verbeteren (ex bovenstaande). En dat het voor hen (die er openlijk mee adverteren) wel lastig gaat worden.
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km

Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door sweetspeed » do 24 dec, 2015 10:12

ik sluit me aan bij dEUS. Heb net met tegenzin een hele mooie 9-3 Estate gekocht, helaas met de 1.9 Tid waar ik zo'n hekel aan heb. Doet afbreuk aan de auto, dat grondstoffelijk nagelende blok in het vooronder. Waarom toch gekocht ? Ik had met spoed een Estate nodig en een mooie op benzine met automaat was niet te vinden op korte termijn.
Helaas heeft de vorige eigenaar het roetfilter laten verwijderen. Ik rijd dus ook met het schaamrood op de kaken.
Volgens de vorige eigenaar gaf het filter problemen (noodloop) en is de auto nadien veel zuiniger geworden. Ik rijd nu inderdaad 6.7 liter terwijl ik met mijn vorige Estate 1.9 Tid aut (exact dezelfde motor + bak, alleen met 175pk Hirsch) gemiddeld 8.7 liter deed.
Toch overweeg ik om een filter terug te laten plaatsen. Voor mijn gevoel is dat beter, al moet ik inderdaad niet denken aan superkleine nano-deeltjes die nog slechter zijn dan gewone roetdeeltjes.
De kans bestaat natuurlijk dat het vorige filter dichtzat als gevolg van een ander probleem... verstuivers, intercooler, turbo, egr... Maar na het verwijderen is er 14.000km probleemloos met de auto gereden. Dan zou een defect nu toch wel de kop op hebben gestoken ?

Iemand ervaring met het terugzetten ? Kan ik daar een gebruikt filter voor nemen of is een nieuwe echt veel verstandiger ?
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Einde diesel roetfilter"tuning" bedrijfjes?!

Bericht door Steve-O » do 24 dec, 2015 10:50

Als je googled op roetfilter reinigen vindt je wat bedrijven die gebruikte filters in nieuwstaat herstellen. Wellicht dat zij je voordelig aan een passend filter kunnen helpen. Zij kunnen je waarschijnlijk ook vertellen met welke frequentie een reiniging plaats moet vinden. Dan kun je ook uitrekenen waar het verbruikverschil/reinigingkosten-omslag punt zit.

Ik ga er overigens van uit dat de reiniging, naar ik begrepen heb een chemisch proces, op verantwoorde wijze plaatsvindt, meerdere malen op het zelfde filter kan worden toegepast. ALs het procedé niet verantwoord gebeurt, is het natuurlijk lood om oud roet, maar dat kan zo'n bedrijf zelf uitleggen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie