Opwarmen en afkoelen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
utopia
Geregistreerd lid
Berichten: 217
Lid geworden op: vr 14 okt, 2005 11:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Opwarmen en afkoelen

Bericht door utopia » do 09 jul, 2015 14:08

Kan iemand verklaren waarom een turbo eerst moet opwarmen voor deze geactiveerd kan worden. Is het staal zo gevoelig dan? Hoe weetje wanneer de turbo belast kan worden, is dit simpelweg de halverwege stand v.d. temperatuurmeternaald?
En dan nog wat vragen over het afkoelen.
Als de Saab stationair loopt na een rit is het niet altijd zo dat de ventilator draait. Hoe kan in het geval van een niet draaiende ventilator bij stilstand de turbo dan beter afkoelen met draaiende motor dan een uitgeschakelde motor? Die logica ontgaat mij een beetje of hebben de uitlaatgassen bij een stationair draaiende motor een gunstig effect voor de turbo?
Saab 9000 CS Italian Aero 2.0 1994 245 PK G3

Gebruikersavatar
ZSR
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 3529
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Opwarmen en afkoelen

Bericht door ZSR » do 09 jul, 2015 14:25

Opwarmen zoals je beschrijft, afkoelen door de laatste km even rustige te rijden, onder de 2500 toeren doet de turbo nauwelijks mee en kan deze door de olie/water/wind/fan afkoelen.
Stationair koelt hij ook, alleen vol gas aan komen scheuren en meteen het contact uit is minder fijn voor de T.
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km

Gebruikersavatar
millerman
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 12046
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Opwarmen en afkoelen

Bericht door millerman » do 09 jul, 2015 14:56

De turbo draait met enorme snelheid veel toeren per seconde. Olie zorgt voor smering, maar is nog wat dikker als deze koud is. Door deze op te warmen, laat de olie een fijner laagje achter in de turbo en glijden de schoepenwieltjes er soepeler overheen. Als je te vroeg flink gas geeft, kan het schoepenwieltje langzaam beschadigd raken doordat het onvoldoende smering heeft.

Bij afkoelen is het juist zo dat alle onderdelen enorm heet worden onder belasting. Door even te laten draaien of rustig uit te rijden, gaat de ergste hitte er vanaf. Als je dat niet doet, zet je de doorstroming van olie stil terwijl er nog veel hitte in zit. Onderdelen kunnen dan verbuigen of de olie kan verkolen en de leidingen verstoppen.

Dat is het in het kort wel ongeveer. Het gaat dus ook niet eens om de motortemperatuur, maar veel meer om de olietemperatuur!
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Plaats reactie